Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Women’s Hand Labor Brought to the Agenda in Feminist Art and Using It as a Form of Resistance

Yıl 2022, Sayı: 28, 39 - 52, 28.07.2022
https://doi.org/10.17484/yedi.1015501

Öz

During the Enlightenment period, women questioning their positions in many areas, such as communal, social, political, and legal, began to unitedly resist the unequal structure of roles set by society in the aftermath of the 18th century French Revolution. With the Industrial Revolution, the presence of women in the business field has increased the strength of this resistance. The influence of the feminist movement on art, which began in the late 19th century, coincides with the 1960s. In this "ontological rebellion" initiated by ignored women that were considered secondary in the ideologies in which masculine identities prevailed, female artists demonstrated a common attitude to the ways in which female image was represented and male-dominated structures in the history of art. Female artists have used embroidery materials such as needles and threads as means of expression for their critical attitude. What is intended in this article is to reveal the way of resistance of feminist female manual labor in today's art, along with its interaction with feminist history and movement. To highlight the historical background of post-1960 female manual labor, the study explored the contents of manual labor that resisted as a plastic element in contemporary art, primarily by giving examples of Judy Chicago and Miriam Shapiro and then modern-day artists. Women's handiwork, considered craft after art gained its autonomy and political and artistic reputation especially starting from the 1960s to the present day, was judged through the mentioned artists' works. It was concluded that female prisoners' works on appliqués on fabric to create a social communication network and a memory that also contains cultural symbols influenced the feminist artists’ works mentioned in the paper in terms of content and plastic language.

Kaynakça

  • Al Ansari, H. (2016a). Untitled (İsimsiz) [Karışık teknik, 50 x 50 cm]. https://www.atassifoundation.com/artists/hiba-al-ansari
  • Al Ansari, H. (2016b). Untitled (İsimsiz) [Karışık teknik, 50 x 50 cm]. https://www.atassifoundation.com/artists/hiba-al-ansari
  • Antmen, A. (2008). Sanatçılardan yazılar ve açıklamalarla 20. yüzyıl Batı sanatında akımlar. Sel Yayınları.
  • Antmen, A. (2016). Sanat - Cinsiyet. İletişim Yayınları.
  • Anonim. (2010). Desplazamiento - Sürgün [Arpillera, Un çuvalı üzerine kumaş aplike]. Mampujan, Kolombiya. Disobedient Objects; Victoria & Albert Museum.
  • Anonim. (2019-2020). Question mark at the dinner table (Yemek masasında soru işareti) [Arpillera, Un çuvalı üzerine kumaş aplike]. Şili. https://molaa.org/arpilleras-online-aftermath
  • Arat, N. (2017). Feminizmin ABC’si. Say Yayınları.
  • Bozdurgut, A. (2016). Küreselleşen gündelik yaşamın sanatsal nesne düzeni ve oyun kavramı ile ilişkisi [Yayınlanmamış doktora tezi]. Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Burne-Jones E. (1864). Philomela (Kurşun kalem üzerine gövde boyası ile sulu boya). https://www.meisterdrucke.uk/fine-art-prints/Edward-Burne-Jones/821899/Philomela,-1864.html
  • Butler, J. (2018). Kırılgan hayat: Yasın ve şiddetin gücü (B. Ertür, Çev.). Metis Yayınları.
  • Chicago, J. (1974-1979). Akşam yemeği partisi (The Dinner Party) [Seramik, Porselen, Tekstil, 1463 cm]. Brooklyn Museum.
  • Clark, T. (2017). Sanat ve propaganda (E. Hoşsucu, Çev.). Ayrıntı Yayınları.
  • Claudel, C. (1893). Clotho [Alçı heykel]. https://fineartbiblio.com/artworks/camille-claudel/8208/clotho
  • Doğan, Z. (2019). Annemin diktiği elbise [Tükenmez kalem, iplik işlemeli, 150 x 84 cm]. Tarsus Cezaevi. https://zehradogan.net/
  • Donovan, J. (2014). Feminist teori (A. Bora, M. Ağduk Gevrek ve B. Ertür, Çev.). İletişim Yayınları.
  • Emiroğlu, K. ve Aydın S. (2003). Antropoloji sözlüğü. Bilim ve Sanat Yayınları.
  • Ergenç, A. (2020, 15 Ekim). Zehra Doğan ne ister? https://t24.com.tr/k24/yazi/zehra-dogan-ne-ister,2903
  • Erhat, A. (1996). Mitoloji sözlüğü. Remzi Kitabevi.
  • Göknar, M. (2018). Pinochet askeri yönetimine karşı barışçıl bir kadın protestosu: Arpillera hareketi [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Grimal, P. (2012). Mitoloji sözlüğü: Yunan ve Roma (S. Tamgüç, Çev.). Kabalcı Yayınevi.
  • Hooks, B. (2016). Feminizm herkes içindir (A. Yıldırım, E. Aydın, B. Kurt ve Ş. Özgün, Çev.). BGST Yayınları.
  • Judah, H. (2019, June 5). Faith Ringgold review - Critique of racist America as relevant as ever. The Guardian https://www.theguardian.com/artanddesign/2019/jun/05/faith-ringgold-review-serpentine-galleries-london
  • Klein C. (2018, 5 Ekim). Object: Quilt. Utsa Institute of Texan Cultures. https://texancultures.utsa.edu/collection-blog/object-quilt-4/
  • Morales, V. (1996). Sala de torturas (İşkence salonu) [Arpillera, Un Çuvalı Üzerine Kumaş Aplike]. Şili. https://i.redd.it/wgr75ogddumz.jpg
  • Nembhard, C. (2018). These artists fled syria & Are now challenging audiences in Europe. https://www.highsnobiety.com/p/fadi-al-hamwi-hiba-al-ansari-interview/
  • Purvis J. (1995). The prison experiences of the suffragettes in Edwardian Britain. Women's History Review, 4(1), 103-133. https://doi.org/10.1080/09612029500200073
  • Ringgold, F. (1997). The Flag is bleeding #2- Bayrak kanıyor #2 (Mixed Media). Pippy Houldsworth Gallery, https://www.nytimes.com/2019/12/03/arts/faith-ringgold-art-basel-miami-beach.html
  • Schapiro, M. (1983). Wonderland (Harikalar diyarı) [Tuval Üzerine Akrilik, Kumaş ve Plastik Boncuklar, 228,6 x 367,0 cm]. Smithsonian American Art. https://americanart.si.edu/artwork/wonderland-35394
  • Schapiro, M. & Meyer M. (Winter 1977-1978). Waste not want not: An inquiry into what women saved and assembled-FEMMAGE, Heresies I. (No. 4,66-69). https://www.in-terms-of.com/pdf/femmage.pdf
  • Seyyar, A. (2007). İnsan ve toplum bilimleri terimleri. Değişim Yayınları.
  • Terrero, J. (1912). Süfrajet mendili [Mor, beyaz ve yeşil bir nakış karesi, 22x25 cm]. Londra Müzesi. https://bevoismounthistory.weebly.com/suffrage.html
  • Wheeler, E. (2012, September 19-22). Political stitch: Voicing resistance in a suffrage textile. Textiles and Politics Textile Society of America Symposium Proceedings, 758, University of Nebraska-Lincoln.

Feminist Sanatta Kadın El Emeğinin Gündeme Gelişi ve Direniş Biçimi Olarak Kullanımı

Yıl 2022, Sayı: 28, 39 - 52, 28.07.2022
https://doi.org/10.17484/yedi.1015501

Öz

Aydınlanma dönemi ile birlikte toplumsal, sosyal, siyasi ve hukuki gibi pek çok alanda konumlarını sorgulayan kadınlar, toplum tarafından belirlenen rollerin eşitsiz yapısına karşı birlik olarak direnç göstermeye 18. yy Fransız Devrimi sonrasında başlamışlardır. Sanayi Devrimi’yle birlikte kadının sahada varlık göstermesi bu direnişin gücünü arttırmıştır. 19. yüzyılın sonlarına doğru başlayan feminist hareketin sanata etkisi ise 1960’lı yıllara denk gelmektedir. Eril kimliklerin hüküm sürdüğü ideolojilerde ikincil olarak kabul edilen, yok sayılan kadınların başlattıkları bu “ontolojik isyan” da kadın sanatçılar, sanat tarihinde kadın imgesinin temsil edilme biçimlerine ve erkek egemen yapılara karşı ortak bir tavır sergilemiştir. Kadın sanatçılar, eleştirel tavırlarında ifade aracı olarak iğne ve iplik gibi nakış malzemeleri kullanmışlardır. Bu makalede amaçlanan, günümüz sanatında feminist kadın el emeğinin direniş biçimini feminist tarih ve hareketle olan etkileşimiyle birlikte incelemektir. Çalışmada, 1960 sonrası kadın el emeğinin tarihsel arka planını vurgulamak adına, öncelikle Judy Chicago ve Miriam Shapiro’dan daha sonra ise günümüz sanatçılarından örnekler verilerek, el emeğinin çağdaş sanatta bir plastik unsur olarak direnen içeriği araştırılmıştır. Sanatın özerkliğini kazanması sonrasında zanaat olarak kabul edilen kadın el işçiliğinin, özellikle 1960’lı yıllardan başlayarak günümüze kadar politik ve sanatsal itibar kazanması, adı geçen sanatçı işleri üzerinden değerlendirilmiştir. Kadın mahkumların sosyal iletişim ağı yaratmak ve kültürel sembolleri de barındıran bir bellek oluşturmak amacıyla yaptıkları kumaş üzeri aplike çalışmaların, makalede bahsedilen feminist sanatçı eserlerini içerik ve plastik dil olarak etkilediği sonucuna ulaşılmıştır.

Kaynakça

  • Al Ansari, H. (2016a). Untitled (İsimsiz) [Karışık teknik, 50 x 50 cm]. https://www.atassifoundation.com/artists/hiba-al-ansari
  • Al Ansari, H. (2016b). Untitled (İsimsiz) [Karışık teknik, 50 x 50 cm]. https://www.atassifoundation.com/artists/hiba-al-ansari
  • Antmen, A. (2008). Sanatçılardan yazılar ve açıklamalarla 20. yüzyıl Batı sanatında akımlar. Sel Yayınları.
  • Antmen, A. (2016). Sanat - Cinsiyet. İletişim Yayınları.
  • Anonim. (2010). Desplazamiento - Sürgün [Arpillera, Un çuvalı üzerine kumaş aplike]. Mampujan, Kolombiya. Disobedient Objects; Victoria & Albert Museum.
  • Anonim. (2019-2020). Question mark at the dinner table (Yemek masasında soru işareti) [Arpillera, Un çuvalı üzerine kumaş aplike]. Şili. https://molaa.org/arpilleras-online-aftermath
  • Arat, N. (2017). Feminizmin ABC’si. Say Yayınları.
  • Bozdurgut, A. (2016). Küreselleşen gündelik yaşamın sanatsal nesne düzeni ve oyun kavramı ile ilişkisi [Yayınlanmamış doktora tezi]. Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Burne-Jones E. (1864). Philomela (Kurşun kalem üzerine gövde boyası ile sulu boya). https://www.meisterdrucke.uk/fine-art-prints/Edward-Burne-Jones/821899/Philomela,-1864.html
  • Butler, J. (2018). Kırılgan hayat: Yasın ve şiddetin gücü (B. Ertür, Çev.). Metis Yayınları.
  • Chicago, J. (1974-1979). Akşam yemeği partisi (The Dinner Party) [Seramik, Porselen, Tekstil, 1463 cm]. Brooklyn Museum.
  • Clark, T. (2017). Sanat ve propaganda (E. Hoşsucu, Çev.). Ayrıntı Yayınları.
  • Claudel, C. (1893). Clotho [Alçı heykel]. https://fineartbiblio.com/artworks/camille-claudel/8208/clotho
  • Doğan, Z. (2019). Annemin diktiği elbise [Tükenmez kalem, iplik işlemeli, 150 x 84 cm]. Tarsus Cezaevi. https://zehradogan.net/
  • Donovan, J. (2014). Feminist teori (A. Bora, M. Ağduk Gevrek ve B. Ertür, Çev.). İletişim Yayınları.
  • Emiroğlu, K. ve Aydın S. (2003). Antropoloji sözlüğü. Bilim ve Sanat Yayınları.
  • Ergenç, A. (2020, 15 Ekim). Zehra Doğan ne ister? https://t24.com.tr/k24/yazi/zehra-dogan-ne-ister,2903
  • Erhat, A. (1996). Mitoloji sözlüğü. Remzi Kitabevi.
  • Göknar, M. (2018). Pinochet askeri yönetimine karşı barışçıl bir kadın protestosu: Arpillera hareketi [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Grimal, P. (2012). Mitoloji sözlüğü: Yunan ve Roma (S. Tamgüç, Çev.). Kabalcı Yayınevi.
  • Hooks, B. (2016). Feminizm herkes içindir (A. Yıldırım, E. Aydın, B. Kurt ve Ş. Özgün, Çev.). BGST Yayınları.
  • Judah, H. (2019, June 5). Faith Ringgold review - Critique of racist America as relevant as ever. The Guardian https://www.theguardian.com/artanddesign/2019/jun/05/faith-ringgold-review-serpentine-galleries-london
  • Klein C. (2018, 5 Ekim). Object: Quilt. Utsa Institute of Texan Cultures. https://texancultures.utsa.edu/collection-blog/object-quilt-4/
  • Morales, V. (1996). Sala de torturas (İşkence salonu) [Arpillera, Un Çuvalı Üzerine Kumaş Aplike]. Şili. https://i.redd.it/wgr75ogddumz.jpg
  • Nembhard, C. (2018). These artists fled syria & Are now challenging audiences in Europe. https://www.highsnobiety.com/p/fadi-al-hamwi-hiba-al-ansari-interview/
  • Purvis J. (1995). The prison experiences of the suffragettes in Edwardian Britain. Women's History Review, 4(1), 103-133. https://doi.org/10.1080/09612029500200073
  • Ringgold, F. (1997). The Flag is bleeding #2- Bayrak kanıyor #2 (Mixed Media). Pippy Houldsworth Gallery, https://www.nytimes.com/2019/12/03/arts/faith-ringgold-art-basel-miami-beach.html
  • Schapiro, M. (1983). Wonderland (Harikalar diyarı) [Tuval Üzerine Akrilik, Kumaş ve Plastik Boncuklar, 228,6 x 367,0 cm]. Smithsonian American Art. https://americanart.si.edu/artwork/wonderland-35394
  • Schapiro, M. & Meyer M. (Winter 1977-1978). Waste not want not: An inquiry into what women saved and assembled-FEMMAGE, Heresies I. (No. 4,66-69). https://www.in-terms-of.com/pdf/femmage.pdf
  • Seyyar, A. (2007). İnsan ve toplum bilimleri terimleri. Değişim Yayınları.
  • Terrero, J. (1912). Süfrajet mendili [Mor, beyaz ve yeşil bir nakış karesi, 22x25 cm]. Londra Müzesi. https://bevoismounthistory.weebly.com/suffrage.html
  • Wheeler, E. (2012, September 19-22). Political stitch: Voicing resistance in a suffrage textile. Textiles and Politics Textile Society of America Symposium Proceedings, 758, University of Nebraska-Lincoln.
Toplam 32 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makaleler
Yazarlar

Hilal Balcı 0000-0002-2403-9298

Erken Görünüm Tarihi 10 Ocak 2022
Yayımlanma Tarihi 28 Temmuz 2022
Gönderilme Tarihi 27 Ekim 2021
Kabul Tarihi 24 Ocak 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Sayı: 28

Kaynak Göster

APA Balcı, H. (2022). Feminist Sanatta Kadın El Emeğinin Gündeme Gelişi ve Direniş Biçimi Olarak Kullanımı. Yedi(28), 39-52. https://doi.org/10.17484/yedi.1015501

18409

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.