Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

CURRICULUMS ON COMMON GROUND: COMPARATIVE ANALYSIS OF TURKISH AND MUSIC CURRICULUMS

Yıl 2024, Cilt: 7 Sayı: 3, 420 - 432, 23.09.2024
https://doi.org/10.51576/ymd.1540567

Öz

Curriculums are important materials that reflect a country's education system and perspective on disciplines. Today's educational approach is built on using curricula from an interdisciplinary perspective, in harmony with each other, and thus enabling individuals to improve themselves in every field. There are many experimental studies investigating the effects of interdisciplinary understanding on students. In this study, the dimension of the interdisciplinary approach in Turkish and music lesson curricula was examined. The aim of the study was to reveal the similarities between the 2019 Turkish Course Curriculum and the 2018 Music Course Curriculum and the interaction between these two disciplines. For this reason, both curricula were examined in detail. Document analysis technique was used in the study. According to the results of the study, the similarity of the specific objectives of both programs and the compatibility of the achievements with each other reveal that Turkish lessons and music lessons can be taught with an interdisciplinary approach. As a result of the study, it is recommended that researchers examine the effects of the achievements created with an interdisciplinary approach on students through experimental studies and make new comparisons of the curricula of different disciplines to reveal their similar and different aspects.

Kaynakça

  • Aybek, B. (2001, Vol. 3). Disiplinlerarası (Bütünleştirilmiş) Öğretim Yaklaşımı. Eğitim Araştırmaları Dergisi, s. 1-7.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, O. E., Karadeniz, S. & Demirel, F. (2013). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Pegem Yayınları.
  • Demirhan İşcan, C. (2007). İlköğretim düzeyinde değerler eğitimi programının etkililiği. (Yayımlanmamış doktora tezi). Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Erden, M. (2007). Eğitim Bilimlerine Giriş. Pegem Yayınları.
  • Gürkan, T. ve Gökçe, E. (1999, Vol. 32 2). Eğitim programlarını bütünleştirmenin on yolu. (Educational Leadership, Robin Fogarty’den özet çeviri). Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, s. 29- 39.
  • Güzel, A. ve Karadağ, Ö. (2013, Vol. 1 1). Anlatma becerileri açısından Türkçe Dersi Öğretim Programı’na (6, 7, 8. Sınıflar) eleştirel bir bakış. Ana Dili Eğitimi Dergisi, s. 45-52.
  • Konukaldı, I. (2012). İlköğretim fen ve teknoloji eğitiminde disiplinlerarası tematik öğrenme yaklaşımının öğrencilerin öğrenme ürünleri üzerine etkisi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Akdeniz Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Antalya.
  • Kurtdede Fidan, N. (2013, Vol. 6 3). Sosyal bilgiler dersinde değerler eğitimi: Nitel bir araştırma. The Journal of Academic Social Science Studies, s. 361-388.
  • Milli Eğitim Bakanlığı İlköğretim (2006). Müzik Dersi 1/8 Öğretim Programı. Devlet Kitapları Müdürlüğü Yayınları.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2019). Türkçe Dersi Öğretim Programı (İlkokul ve Ortaokul 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. Sınıflar). Ankara: MEB Yayınları.
  • Ornstein, A. C ve Hunkins, F. P. (2014). Program tasarımı: Eğitim programı temeller, ilkeler ve sorunlar (A. Arı Çev.). Eğitim Yayınevi.
  • Özçelik, C. (2015). Disiplinlerarası öğretim yaklaşımına dayalı hazırlanan öğretim etkinliklerinin, öğrencilerin geometrik cisimlerin hacimleri konusundaki akademik başarılarına ve problem çözme becerilerine etkisi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Bartın Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Bartın.
  • Özhamamcı, T. (2013). İlkokul ve ortaokul öğretim programlarındaki disiplinlerarası öğretim uygulamalarına yönelik öğretmen görüşleri. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Senemoğlu, N. (2002). Gelişim Öğrenme ve Öğretim: Kuramdan Uygulamaya. Gazi Kitapevi.
  • Türer, C. (1992, Vol. 8). Hayat bilgisi dersinin önemi ve öğretim şekli. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, s. 259–262.
  • Yıldırım, A. (1996, Vol. 12). Disiplinler arası öğretim kavramı ve programlar açısından doğurduğu sonuçlar. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, s. 89-94.

ORTAK ZEMİNDE ÖĞRETİM PROGRAMLARI: TÜRKÇE DERSİ İLE MÜZİK DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMLARININ KARŞILAŞTIRMALI ANALİZİ

Yıl 2024, Cilt: 7 Sayı: 3, 420 - 432, 23.09.2024
https://doi.org/10.51576/ymd.1540567

Öz

Öğretim programları, bir ülkenin eğitim sistemini ve disiplinlere bakış açısını yansıtan önemli materyallerdir. Günümüz eğitim anlayışı, öğretim programlarının disiplinlerarası bir bakış açısıyla, birbirleriyle uyumlu bir şekilde kullanılmasını ve böylece bireylerin her alanda kendilerini geliştirmeleri üzerine inşa edilmiştir. Disiplinlerarası anlayışın öğrenciler üzerindeki etkilerinin araştırıldığı birçok deneysel çalışmaya rastlanmaktadır. Bu araştırmada ise disiplinlerarası yaklaşımın Türkçe ve müzik dersi öğretim programlarındaki boyutu incelenmiştir. Araştırmada, 2019 Türkçe Dersi Öğretim Programı ile 2018 Müzik Dersi Öğretim Programı incelenerek iki program arasındaki bağlantılar ve etkileşimler detaylı bir şekilde analiz edilmiştir. Bu nedenle her iki öğretim programı ayrıntılı bir biçimde incelenmiştir. Araştırmada doküman analizi tekniği kullanılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre her iki programın özel amaçlarının benzerliği ve kazanımların birbirleriyle uyumlu olması Türkçe dersi ile müzik dersinin disiplinlerarası bir anlayışla işlenebileceğini ortaya koymaktadır. Araştırma sonucunda gelecekte yapılacak çalışmalara yönelik araştırmacılara, deneysel çalışmalar ile disiplinlerarası anlayışla oluşturulan kazanımların öğrenciler üzerinde etkilerini incelemeleri ve farklı disiplinlere ait öğretim programlarının yeni karşılaştırmalar yapılarak benzer ve farklı yönlerini ortaya koymaları önerilmektedir.

Kaynakça

  • Aybek, B. (2001, Vol. 3). Disiplinlerarası (Bütünleştirilmiş) Öğretim Yaklaşımı. Eğitim Araştırmaları Dergisi, s. 1-7.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, O. E., Karadeniz, S. & Demirel, F. (2013). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Pegem Yayınları.
  • Demirhan İşcan, C. (2007). İlköğretim düzeyinde değerler eğitimi programının etkililiği. (Yayımlanmamış doktora tezi). Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Erden, M. (2007). Eğitim Bilimlerine Giriş. Pegem Yayınları.
  • Gürkan, T. ve Gökçe, E. (1999, Vol. 32 2). Eğitim programlarını bütünleştirmenin on yolu. (Educational Leadership, Robin Fogarty’den özet çeviri). Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, s. 29- 39.
  • Güzel, A. ve Karadağ, Ö. (2013, Vol. 1 1). Anlatma becerileri açısından Türkçe Dersi Öğretim Programı’na (6, 7, 8. Sınıflar) eleştirel bir bakış. Ana Dili Eğitimi Dergisi, s. 45-52.
  • Konukaldı, I. (2012). İlköğretim fen ve teknoloji eğitiminde disiplinlerarası tematik öğrenme yaklaşımının öğrencilerin öğrenme ürünleri üzerine etkisi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Akdeniz Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Antalya.
  • Kurtdede Fidan, N. (2013, Vol. 6 3). Sosyal bilgiler dersinde değerler eğitimi: Nitel bir araştırma. The Journal of Academic Social Science Studies, s. 361-388.
  • Milli Eğitim Bakanlığı İlköğretim (2006). Müzik Dersi 1/8 Öğretim Programı. Devlet Kitapları Müdürlüğü Yayınları.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2019). Türkçe Dersi Öğretim Programı (İlkokul ve Ortaokul 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. Sınıflar). Ankara: MEB Yayınları.
  • Ornstein, A. C ve Hunkins, F. P. (2014). Program tasarımı: Eğitim programı temeller, ilkeler ve sorunlar (A. Arı Çev.). Eğitim Yayınevi.
  • Özçelik, C. (2015). Disiplinlerarası öğretim yaklaşımına dayalı hazırlanan öğretim etkinliklerinin, öğrencilerin geometrik cisimlerin hacimleri konusundaki akademik başarılarına ve problem çözme becerilerine etkisi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Bartın Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Bartın.
  • Özhamamcı, T. (2013). İlkokul ve ortaokul öğretim programlarındaki disiplinlerarası öğretim uygulamalarına yönelik öğretmen görüşleri. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Senemoğlu, N. (2002). Gelişim Öğrenme ve Öğretim: Kuramdan Uygulamaya. Gazi Kitapevi.
  • Türer, C. (1992, Vol. 8). Hayat bilgisi dersinin önemi ve öğretim şekli. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, s. 259–262.
  • Yıldırım, A. (1996, Vol. 12). Disiplinler arası öğretim kavramı ve programlar açısından doğurduğu sonuçlar. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, s. 89-94.
Toplam 16 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Müzik Eğitimi
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Ayhan Dönmez 0000-0003-1499-319X

Yayımlanma Tarihi 23 Eylül 2024
Gönderilme Tarihi 29 Ağustos 2024
Kabul Tarihi 15 Eylül 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 7 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Dönmez, A. (2024). ORTAK ZEMİNDE ÖĞRETİM PROGRAMLARI: TÜRKÇE DERSİ İLE MÜZİK DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMLARININ KARŞILAŞTIRMALI ANALİZİ. Yegah Müzikoloji Dergisi, 7(3), 420-432. https://doi.org/10.51576/ymd.1540567