Objective: Poor sleep quality is associated with poor academic performance, accidents, carelessness and aggressive behaviors
in students. Sleep quality is an important factor that can affect health and quality of life in nursing students. Evaluating the
sleep quality of nursing students during the pandemic process, who will be the most important part of the future health army,
is important in terms of increasing their adaptation capacity to critical processes. In this study, it was aimed to examine the
sleep quality and patterns of nursing students during the COVID-19 pandemic.
Materials and Methods: In this cross-sectional study, data were collected online from 311 nursing students, who were
quarantined at home due to the pandemic, between May 14 and June 14, 2020, by using “The Socio-Demographic Data Form”,
“The Questionnaire on the Changes in the Sleep Patterns due the COVID-19 Pandemic” and “The Pittsburgh Sleep Quality
Index”. Data were analyzed using descriptive statistics and frequency distributions. One way ANOVA, student’s t-test and
multiple linear regression analysis were used to compare groups.
Results: The students’ mean age was 21.06±1.96 years, and 257 of them were female. Pittsburgh Sleep Quality Index total
mean score was 6.15±3.19. Students stated that their sleep patterns were adversely affected due to the pandemic. According to
the multiple linear regression analysis, the variable of “having difficulty falling asleep due to the pandemic” most affected their
sleep quality (β=1.491; p<0.01).
Conclusion: During the COVID-19 pandemic, students experienced sleep problems and their sleep quality was negatively
affected. It is recommended to support them to increase their sleep quality and to plan relevant interventions.
Amaç: Kötü uyku kalitesi, öğrencilerde zayıf akademik performans, kazalar, dikkatsizlik ve saldırgan davranışlarla
ilişkilendirilmiştir. Uyku kalitesi özellikle hemşirelik öğrencilerinin sağlığını ve yaşam kalitesini etkileyebilecek önemli bir
faktördür. Geleceğin sağlık ordusunun en önemli parçası olacak hemşirelik öğrencilerinin pandemi sürecinde uyku kalitelerinin
değerlendirilmesi kritik süreçlere uyum kapasitelerinin artırılması açısından önemlidir. Bu çalışmada hemşirelik öğrencilerinin
COVID-19 pandemisi sürecinde uyku kalitelerinin ve düzenlerinin incelenmesi amaçlanmıştır.
Gereç ve Yöntem: Kesitsel türdeki bu çalışmanın verileri, pandemi nedeniyle evlerinde karantinada bulunan 311 öğrenciden
14 Mayıs-14 Haziran 2020 tarihleri arasında online olarak toplanmıştır. Veri toplamada; “Sosyodemografik Veri Toplama
Formu”, “COVID-19 Pandemisinin Uyku Düzeninde Yarattığı Değişikliklere İlişkin Anket Formu” ve “Pittsburgh Uyku
Kalitesi İndeksi” kullanılmıştır. Verilerin analizinde tanımlayıcı istatistikler ve frekans dağılımları, gruplar arası
karşılaştırmalarda One Way ANOVA, student t testi ve çoklu lineer regresyon analizi kullanılmıştır.
Bulgular: Öğrencilerin yaş ortalaması 21.06±1.96 yıl, 257’si kadındı. Pittsburgh Uyku Kalitesi İndeki toplam puan ortalaması
6.15±3.19 olarak belirlendi. Öğrenciler pandemi nedeniyle uyku düzenlerinin olumsuz etkilendiğini belirtti. Çoklu Lineer
Regresyon analizine göre ölçek toplam puanını en çok etkileyen değişkenin “pandemi nedeniyle uykuya dalmakta zorlanma”
olduğu belirlendi (β=1.491; p<0.01).
Sonuç: Öğrenciler pandemi sürecinde, uyku problemleri yaşamış ve uyku kaliteleri kötü etkilenmiştir. Öğrencilerin uyku
kalitelerinin artırılması için desteklenmeleri ve buna yönelik girişimlerin planlanması önerilmektedir.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Hemşirelik |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 21 Kasım 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Cilt: 2 Sayı: 3 |