Giriş: Yaşlanma ile birlikte bilişsel işlevler, mobilite, denge ve yaşam kalitesi etkilenir. Bilişsel görevleri olan/olmayan
egzersizler yaşlanmadaki işlevlerde etkili olabilir.
Amaç: Bu çalışmanın amacı, yaşlı erişkinlerde bilişsel görevlerle yapılan egzersizlerin biliş, mobilite, denge ve yaşam
kalitesi üzerindeki etkinliğini araştırmaktır.
Gereç- Yöntem: Çalışmaya 60-80 yaş arası kırk yaşlı yetişkin dahil edildi. Katılımcılar rastgele olarak bilişsel görevle
yapılan egzersiz grubu (Grup 1)(n=20) ve egzersiz grubu (Grup 2)(n=20) olarak ayrıldı. Grup 1'de bilişsel görevlerle birlikte
aerobik ve denge egzersizleri, Grup 2'de sadece aerobik ve denge egzersizleri yapıldı. Egzersizler 6 hafta boyunca haftada 3
gün yapıldı. Katılımcılar Montreal Bilişsel Değerlendirme (MoCA), Stroop Testi, Benton Yüz Tanıma Testi (BFRT),
Zamanlı Kalk ve Yürü Testi (TUG), Berg Denge Testi (BBT) ve Kısa Form-36 (SF-36) ile değerlendirildi.
Bulgular: Grup 1'de MoCA, Stroop Testi, BFRT, TUG, BBT ve SF-36'nın fiziksel fonksiyon, enerji/canlılık, ağrı alt
parametrelerinde anlamlı farklılıklar bulundu (p<0.05). Grup 2'de MoCA, BFRT, BBT ve SF-36'nın fiziksel fonksiyon, rol
fiziksel, ağrı ve genel sağlık alt parametrelerinde anlamlı farklılıklar bulundu (p<0.05). Gruplar arası karşılaştırma, Stroop,
BFRT, BBT ve SF-36’nın ağrı alt parametrelerinde Grup 1 lehine anlamlı farklılıklar ortaya koydu (p <0.05).
Sonuç: Bilişsel görevlerle yapılan egzersizler, sağlıklı yaşlı erişkinlerde dikkat ve görsel-uzamsal işlevler, denge ve yaşam
kalitesinde etkili olabilir.
Objective: Cognitive functions, mobility, balance, and quality of life are affected with aging. Exercises with/without
cognitive tasks can be effective in functions in aging.
Aim: The purpose of this study was to investigate the effectiveness of exercises with the cognitive tasks on cognition,
mobility, balance, and quality of life in older adults.
Methods: Forty older adults aged between 60-80 were included in the study. Participants were randomly divided into the
exercise with cognitive tasks group (Group 1)(n=20) and the exercise group (Group 2)(n=20). Aerobic and balance
exercises combined with cognitive tasks were performed in Group 1, only aerobic and balance exercises were performed in
Group 2. The exercises were performed 3 days per week over 6 weeks. Participants were evaluated by Montreal Cognitive
Assessment (MoCA), Stroop Test, Benton Facial Recognition Test (BFRT), Timed-Up and Go Test (TUG), Berg Balance
Test (BBT), and Short Form-36 (SF-36).
Results: Significant differences were found in MoCA, Stroop Test, BFRT, TUG, BBT, and physical function,
energy/vitality, pain sub parameters of the SF-36 in Group 1 (p<0.05). In Group 2, significant differences were found in
MoCA, BFRT, BBT, and physical function, role physical, pain, and general health sub-parameters in the SF-36 (p <0.05).
Between-group comparison revealed significant differences in Stroop, BFRT, BBT, and pain sub-parameter of the SF-36
test in favor of Group 1(p <0.05).
Conclusion: Exercises with cognitive tasks can be effective in attention and visuospatial functions, balance, and quality of
life in healthy older adults.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Klinik Tıp Bilimleri |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 21 Kasım 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Cilt: 2 Sayı: 3 |