Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

CİNSEL SAĞLIK EĞİTİMİNİN SAĞLIK İLE İLGİLİ FARKLI BÖLÜMLERDE ÖĞRENİM GÖREN ÖĞRENCİLERİN GEBELİKTE CİNSEL MİTLERİNE ETKİSİ

Yıl 2022, Cilt: 3 Sayı: 2, 66 - 75, 09.08.2022

Öz

Giriş: Bütüncül bir yaklaşımla bakım verilebilmesi için gebelikte cinsel sağlığın değerlendirilebilmesi önemlidir. Gelecekte sağlık danışmanlığı yapacak öğrencilerin gebelikte cinselliğe yönelik inanç ve tutumları bilinmeli ve bakımının önündeki engellerden biri olan cinsel mit algılarının değiştirilmesi gerekmektedir. Bu çalışma cinsel sağlık eğitiminin sağlık alanında farklı bölümlerde öğrenim gören öğrencilerin gebelikte cinsel mitleri üzerine etkisini belirlemek amacıyla yapılmıştır.
Yöntem: Araştırma ön-test ve son-test karşılaştırmalı yarı deneysel tipte bir çalışmadır. Araştırmanın evrenini Gebelik ve Doğum seçmeli dersini alan 140 öğrenci, örneklemini ise çalışmaya katılmayı kabul eden 126 öğrenci oluşturmuştur. Öğrencilere 4 oturumda toplam 10 saatlik gebelikte cinsel sağlık eğitim verilmiştir. Cinsel sağlık eğitimi öncesi kişisel bilgi formu ve Gebelikte Cinsel Mitler Ölçeği ile veriler toplanmıştır. İstatistiksel analizler IBM SPSS 24 paket program kullanılarak yapılmıştır.
Bulgular: Araştırmanın bulgularına göre, cinsiyet, aile eğitim düzeyi, aile tipi faktörlerine göre gebelikte cinsel mitler ölçeğinin ön test ve son test puan ortalamalarında öğrenciler arasında anlamlı bir farklılaşma olmadığı, ancak verilen eğitimin yanlış inanışları azalttığı tespit edilmiştir.
Sonuç: Sonuç olarak, araştırmamızda öğrencilerin çoğunluğunun, gebelikte cinsellikle ilgili mitlere inanışın yaygın olduğu saptanmıştır. Buna karşın cinsellikle ilgili gençlere verilecek eğitimin, gençlerde yanlış inanışları, tabuları, önyargıları azaltabileceği belirlenmiştir.

Destekleyen Kurum

Yok

Proje Numarası

Yok

Teşekkür

Çalışmaya katılarak destek veren tüm öğrencilerimize çok teşekkür ederiz.

Kaynakça

  • 1. Bilge Ç, Mecdi Kaydırak M, Öner Ö, Balkaya NA. Gebelikte cinsel işlev ve cinsel memnuniyetin değerlendirilmesi. İnönü Üniversitesi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu Dergisi. 2021; 9(2):684-693. doi:10.33715/inonusaglik.820979
  • 2. Bilgin Z, Kömürcü N. Kadın cinselliği ve kanıt temelli yaklaşımlar. Androloji Bülteni. 2016; 18(64):48-55.
  • 3. Esencan TY, Beji NK. Günümüze değin cinsellik konusunda yapılan çalışmaların irdelenmesi. Androloji Bülteni. 2015; 17(63):301-310.
  • 4. Apay SE, Akpınar RB, Arslan S. Öğrencilerin cinsel mitlerinin incelenmesi. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi. 2013; 16(2):96-102.
  • 5. Gümüşay M, Erbil N, Demirbağ BC. Investigation of sexual function and body image of pregnant women and sexual function of their partners, Sexual and Relationship Therapy. 2021; 36(2):296-310. doi:10.1080/14681994.2021.1883580
  • 6. Gökyıldız Ş, Beji Kızılkaya N. The effects of pregnancy on sexual life. J Sex Marital Ther. 2005; 31:201-215. doi:10.1080/00926230590513410.
  • 7. Bilen Sadi Z. Aksu H. Gebelikte eşlerin cinsel yaşamı ve etkileyen etmenlerin incelenmesi Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi. 2016; 19(2):128-138. doi.org/10.17049/ahsbd.42692
  • 8. Koyun A. Gebelikte cinsel fonksiyonların değerlendirilmesi. Acıbadem Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi. 2012; 3(3):170-175.
  • 9. Aksoy A, Vefikuluçay Yılmaz D, Yılmaz M. Gebelikte cinsel yaşantıyı neler etkiler? Adnan Menderes Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi. 2019; 3(1):45-53.
  • 10. Karabulutlu Ö. Effects of pregnancy on women sexualty. Kafkas J Med Sci 2018; 8(Ek1):124-132. doi:10.5505/kjms.2017.52533
  • 11. Pierrepont C, Polomeno V, Bouchard L, Reissing E. Que savons-nous sur la sexualité périnatale? Un examen de la portée sur la sexopérinatalité-Partie 2. Journal de Gynecologie Obstetrique et Biologie de la Reproduction. 2016; 45(8):809-820. doi.org/10.1016/j.jgyn.2015.11.001
  • 12. Ataş AN, Bay F, Kabakçı E. Midwife-Focused Approach to Sexual and Reproductive Health Problems in COVID-19 Pandemic. J Educ Res Nurs. J Educ Res Nurs. 2021; 18(Supp1):26-29. doi.10.5152/jern.2021.17003
  • 13. Hendry A, Snowden A, Brown M. When holistic care is not holistic enough: The role of sexual health in mental health settings. J Clin Nurs. 2018; 27(5-6):1015-1027. doi: 10.1111/jocn.14085.
  • 14. Dağlı E, Aktaş-Reyhan F. Inaccurate knowledge, attitudes, and beliefs of youth about sexuality during pregnancy. Androloji Bülteni. 2021; 23(4):238-243 doi.org/10.24898/tandro.2021.61482
  • 15. Oğur P, Utkualp N, Aydınoğlu N. Sexuality-related beliefs of the students of a school of health. Sürekli Tedavi ve Eğitim Derneği. 2016; 25:13-21.
  • 16. Özdemir Ö, Yılmaz M. Sağlık profesyonellerinin cinsel mitlere inanma durumlarının belirlenmesi. Adnan Menderes Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi. 2020; 4(3):221-232. doi:10.46237/amusbfd.654371
  • 17. Vefikuluçay Yılmaz D, Güner Emül T, Uzel A, Değirmenci F, Buldum A, Aksu A, et al. Determination of nursing students’ sexual myths. Arc Health Sci Res. 2020; 7(1):8-14. doi.org/10.5152/ArcHealthSciRes.2020.565110
  • 18. Yılmaz M, Karataş B. Opinions of student nurses on sexual myths; a phenomenological study. Sexuality and Disability. 2018; 36(3):277-289 doi.org/10.1007/s11195-018-9517-0
  • 19. Avcıbay Vurgeç B, Gökyildiz Sürücü Ş. Examining predictive factors of the student midwives' attitudes and beliefs about sexuality during pregnancy within the framework of sexual counseling. ESTUDAM Public Health Journal. 2021; 6(2):93-104. doi.org/10.35232/estudamhsd.876641
  • 20. Salcan E, Gökyildiz Sürücü Ş. Development and psychometric evaluation of the attitudes and beliefs scale about sexuality during pregnancy. J Sex Marital Ther. 2020; 46:435–446. doi:10.1080/0092623X.2020.1749741.
  • 21. Özsoy S, Bulut S. The Effects of the sexual health information course on the sexuality myths of nursing students. Journal of Women’s Health Nursing. 2017; 3:54-67.
  • 22. Bouzouita I, Ellouze F, El Kefi H, Chaari I, Cheikh CB, Krir MW et al. Sexuality of the Tunisian pregnant women: Facts between myth and reality. Sexologies. 2018; 27(4):e103-e109. doi.org/10.1016/j.sexol.2017.06.003
  • 23. Kartal B. Cinsel sağlık eğitiminin hemşirelik öğrencilerinin cinsel mitlerine etkisi. Androloji Bülteni. 2020; 22:167-71. doi. 10.24898/tandro.2020.80774
  • 24. Öz HG, Yangın HB, Sözer GA. Cinsel sağlık dersinin hemşirelik öğrencilerinin cinsel mitleri üzerine etkisi. Sürekli Tıp Eğitimi Dergisi. 2021; 30(6):400-408. doi.org/10.17942/sted.910182
  • 25. Evcili F, Golbasi Z. Sexual myths and sexual health knowledge levels of Turkish university students. Sexuality and Culture. 2017; 21:976-990 doi.10.1007/s12119-017-9436-8
  • 26. Aker S, Böke Ö. The effect of education on the sexual beliefs of family physicians, Int. J. Sex. Heal. 2016;28(1):111-116. doi.org/10.1080/19317611.2015.1137669
  • 27. Shojaa M, Jouybari LM, Sanagoo A. Common myths among a group of Iranian women concerning sexual relationships during pregnancy. Arch Med Sci. 2009; 5(2):229-232.
  • 28. Aribi L, Ben Houidi A, Mamoudi R, Chaabane K, Guermazi M, Amami O. Female sexuality during pregnancy and postpartum: about 80 tunisian women. Tunis Med. 2012; 90:873–877.
  • 29. Örüklü C, Dağcı DG, Çakmak S. Üniversite öğrencilerinin cinsel mitlere bakış açısı ve ilişkili faktörler. IGUSABDER. 2021; 13:71-87. doi.org/10.38079 /igusab der.845736

THE EFFECT OF SEXUAL HEALTH EDUCATION ON SEXUAL MYTHS DURING PREGNANCY AMONG STUDENTS FROM DIFFERENT HEALTH DEPARTMENTS

Yıl 2022, Cilt: 3 Sayı: 2, 66 - 75, 09.08.2022

Öz

Introduction: It is important to evaluate sexual health during pregnancy to provide care with a holistic approach. The beliefs and attitudes of the students who will provide health counseling in the future towards sexuality during pregnancy should be known and the perception of sexual myth, which is one of the barriers to their care, should be changed. This study was carried out to determine the effect of sexual health education on sexual myths during pregnancy given to students studying in different health departments.
Method: A pretest-posttest quasi-experimental research design was used in the study. The population of the study consisted of 140 students who had taken the Pregnancy and Birth elective course, and the study sample included 126 students who agreed to participate in the study. The students were given a total of 10 hours of education on sexual health during pregnancy in 4 sessions. Data were collected before the sexual health education by using a personal information form and the Sexual Myths during Pregnancy Scale. Statistical analyses were conducted on the IBM SPSS 24 software package.
Results: According to the findings of the study, it was determined that there was no significant difference between the mean scores of the students from the pre-test and post-test application of the sexual myths during pregnancy scale in terms of gender, the level of family education, and family type factors, but that the education given reduced false beliefs.
Conclusion: As a result, in our study, it was determined that most of the students believed in myths about sexuality during pregnancy. On the other hand, it has been determined that the education to be given to young people about sexuality can reduce false beliefs, taboos and prejudices in young people.

Proje Numarası

Yok

Kaynakça

  • 1. Bilge Ç, Mecdi Kaydırak M, Öner Ö, Balkaya NA. Gebelikte cinsel işlev ve cinsel memnuniyetin değerlendirilmesi. İnönü Üniversitesi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu Dergisi. 2021; 9(2):684-693. doi:10.33715/inonusaglik.820979
  • 2. Bilgin Z, Kömürcü N. Kadın cinselliği ve kanıt temelli yaklaşımlar. Androloji Bülteni. 2016; 18(64):48-55.
  • 3. Esencan TY, Beji NK. Günümüze değin cinsellik konusunda yapılan çalışmaların irdelenmesi. Androloji Bülteni. 2015; 17(63):301-310.
  • 4. Apay SE, Akpınar RB, Arslan S. Öğrencilerin cinsel mitlerinin incelenmesi. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi. 2013; 16(2):96-102.
  • 5. Gümüşay M, Erbil N, Demirbağ BC. Investigation of sexual function and body image of pregnant women and sexual function of their partners, Sexual and Relationship Therapy. 2021; 36(2):296-310. doi:10.1080/14681994.2021.1883580
  • 6. Gökyıldız Ş, Beji Kızılkaya N. The effects of pregnancy on sexual life. J Sex Marital Ther. 2005; 31:201-215. doi:10.1080/00926230590513410.
  • 7. Bilen Sadi Z. Aksu H. Gebelikte eşlerin cinsel yaşamı ve etkileyen etmenlerin incelenmesi Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi. 2016; 19(2):128-138. doi.org/10.17049/ahsbd.42692
  • 8. Koyun A. Gebelikte cinsel fonksiyonların değerlendirilmesi. Acıbadem Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi. 2012; 3(3):170-175.
  • 9. Aksoy A, Vefikuluçay Yılmaz D, Yılmaz M. Gebelikte cinsel yaşantıyı neler etkiler? Adnan Menderes Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi. 2019; 3(1):45-53.
  • 10. Karabulutlu Ö. Effects of pregnancy on women sexualty. Kafkas J Med Sci 2018; 8(Ek1):124-132. doi:10.5505/kjms.2017.52533
  • 11. Pierrepont C, Polomeno V, Bouchard L, Reissing E. Que savons-nous sur la sexualité périnatale? Un examen de la portée sur la sexopérinatalité-Partie 2. Journal de Gynecologie Obstetrique et Biologie de la Reproduction. 2016; 45(8):809-820. doi.org/10.1016/j.jgyn.2015.11.001
  • 12. Ataş AN, Bay F, Kabakçı E. Midwife-Focused Approach to Sexual and Reproductive Health Problems in COVID-19 Pandemic. J Educ Res Nurs. J Educ Res Nurs. 2021; 18(Supp1):26-29. doi.10.5152/jern.2021.17003
  • 13. Hendry A, Snowden A, Brown M. When holistic care is not holistic enough: The role of sexual health in mental health settings. J Clin Nurs. 2018; 27(5-6):1015-1027. doi: 10.1111/jocn.14085.
  • 14. Dağlı E, Aktaş-Reyhan F. Inaccurate knowledge, attitudes, and beliefs of youth about sexuality during pregnancy. Androloji Bülteni. 2021; 23(4):238-243 doi.org/10.24898/tandro.2021.61482
  • 15. Oğur P, Utkualp N, Aydınoğlu N. Sexuality-related beliefs of the students of a school of health. Sürekli Tedavi ve Eğitim Derneği. 2016; 25:13-21.
  • 16. Özdemir Ö, Yılmaz M. Sağlık profesyonellerinin cinsel mitlere inanma durumlarının belirlenmesi. Adnan Menderes Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi. 2020; 4(3):221-232. doi:10.46237/amusbfd.654371
  • 17. Vefikuluçay Yılmaz D, Güner Emül T, Uzel A, Değirmenci F, Buldum A, Aksu A, et al. Determination of nursing students’ sexual myths. Arc Health Sci Res. 2020; 7(1):8-14. doi.org/10.5152/ArcHealthSciRes.2020.565110
  • 18. Yılmaz M, Karataş B. Opinions of student nurses on sexual myths; a phenomenological study. Sexuality and Disability. 2018; 36(3):277-289 doi.org/10.1007/s11195-018-9517-0
  • 19. Avcıbay Vurgeç B, Gökyildiz Sürücü Ş. Examining predictive factors of the student midwives' attitudes and beliefs about sexuality during pregnancy within the framework of sexual counseling. ESTUDAM Public Health Journal. 2021; 6(2):93-104. doi.org/10.35232/estudamhsd.876641
  • 20. Salcan E, Gökyildiz Sürücü Ş. Development and psychometric evaluation of the attitudes and beliefs scale about sexuality during pregnancy. J Sex Marital Ther. 2020; 46:435–446. doi:10.1080/0092623X.2020.1749741.
  • 21. Özsoy S, Bulut S. The Effects of the sexual health information course on the sexuality myths of nursing students. Journal of Women’s Health Nursing. 2017; 3:54-67.
  • 22. Bouzouita I, Ellouze F, El Kefi H, Chaari I, Cheikh CB, Krir MW et al. Sexuality of the Tunisian pregnant women: Facts between myth and reality. Sexologies. 2018; 27(4):e103-e109. doi.org/10.1016/j.sexol.2017.06.003
  • 23. Kartal B. Cinsel sağlık eğitiminin hemşirelik öğrencilerinin cinsel mitlerine etkisi. Androloji Bülteni. 2020; 22:167-71. doi. 10.24898/tandro.2020.80774
  • 24. Öz HG, Yangın HB, Sözer GA. Cinsel sağlık dersinin hemşirelik öğrencilerinin cinsel mitleri üzerine etkisi. Sürekli Tıp Eğitimi Dergisi. 2021; 30(6):400-408. doi.org/10.17942/sted.910182
  • 25. Evcili F, Golbasi Z. Sexual myths and sexual health knowledge levels of Turkish university students. Sexuality and Culture. 2017; 21:976-990 doi.10.1007/s12119-017-9436-8
  • 26. Aker S, Böke Ö. The effect of education on the sexual beliefs of family physicians, Int. J. Sex. Heal. 2016;28(1):111-116. doi.org/10.1080/19317611.2015.1137669
  • 27. Shojaa M, Jouybari LM, Sanagoo A. Common myths among a group of Iranian women concerning sexual relationships during pregnancy. Arch Med Sci. 2009; 5(2):229-232.
  • 28. Aribi L, Ben Houidi A, Mamoudi R, Chaabane K, Guermazi M, Amami O. Female sexuality during pregnancy and postpartum: about 80 tunisian women. Tunis Med. 2012; 90:873–877.
  • 29. Örüklü C, Dağcı DG, Çakmak S. Üniversite öğrencilerinin cinsel mitlere bakış açısı ve ilişkili faktörler. IGUSABDER. 2021; 13:71-87. doi.org/10.38079 /igusab der.845736
Toplam 29 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Hemşirelik
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Elif Dağlı

Feyza Aktaş Reyhan 0000-0002-7927-2361

Proje Numarası Yok
Yayımlanma Tarihi 9 Ağustos 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 3 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Dağlı, E., & Aktaş Reyhan, F. (2022). CİNSEL SAĞLIK EĞİTİMİNİN SAĞLIK İLE İLGİLİ FARKLI BÖLÜMLERDE ÖĞRENİM GÖREN ÖĞRENCİLERİN GEBELİKTE CİNSEL MİTLERİNE ETKİSİ. YOBÜ Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 3(2), 66-75.
AMA Dağlı E, Aktaş Reyhan F. CİNSEL SAĞLIK EĞİTİMİNİN SAĞLIK İLE İLGİLİ FARKLI BÖLÜMLERDE ÖĞRENİM GÖREN ÖĞRENCİLERİN GEBELİKTE CİNSEL MİTLERİNE ETKİSİ. YOBÜ Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi. Ağustos 2022;3(2):66-75.
Chicago Dağlı, Elif, ve Feyza Aktaş Reyhan. “CİNSEL SAĞLIK EĞİTİMİNİN SAĞLIK İLE İLGİLİ FARKLI BÖLÜMLERDE ÖĞRENİM GÖREN ÖĞRENCİLERİN GEBELİKTE CİNSEL MİTLERİNE ETKİSİ”. YOBÜ Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi 3, sy. 2 (Ağustos 2022): 66-75.
EndNote Dağlı E, Aktaş Reyhan F (01 Ağustos 2022) CİNSEL SAĞLIK EĞİTİMİNİN SAĞLIK İLE İLGİLİ FARKLI BÖLÜMLERDE ÖĞRENİM GÖREN ÖĞRENCİLERİN GEBELİKTE CİNSEL MİTLERİNE ETKİSİ. YOBÜ Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi 3 2 66–75.
IEEE E. Dağlı ve F. Aktaş Reyhan, “CİNSEL SAĞLIK EĞİTİMİNİN SAĞLIK İLE İLGİLİ FARKLI BÖLÜMLERDE ÖĞRENİM GÖREN ÖĞRENCİLERİN GEBELİKTE CİNSEL MİTLERİNE ETKİSİ”, YOBÜ Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, c. 3, sy. 2, ss. 66–75, 2022.
ISNAD Dağlı, Elif - Aktaş Reyhan, Feyza. “CİNSEL SAĞLIK EĞİTİMİNİN SAĞLIK İLE İLGİLİ FARKLI BÖLÜMLERDE ÖĞRENİM GÖREN ÖĞRENCİLERİN GEBELİKTE CİNSEL MİTLERİNE ETKİSİ”. YOBÜ Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi 3/2 (Ağustos 2022), 66-75.
JAMA Dağlı E, Aktaş Reyhan F. CİNSEL SAĞLIK EĞİTİMİNİN SAĞLIK İLE İLGİLİ FARKLI BÖLÜMLERDE ÖĞRENİM GÖREN ÖĞRENCİLERİN GEBELİKTE CİNSEL MİTLERİNE ETKİSİ. YOBÜ Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi. 2022;3:66–75.
MLA Dağlı, Elif ve Feyza Aktaş Reyhan. “CİNSEL SAĞLIK EĞİTİMİNİN SAĞLIK İLE İLGİLİ FARKLI BÖLÜMLERDE ÖĞRENİM GÖREN ÖĞRENCİLERİN GEBELİKTE CİNSEL MİTLERİNE ETKİSİ”. YOBÜ Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, c. 3, sy. 2, 2022, ss. 66-75.
Vancouver Dağlı E, Aktaş Reyhan F. CİNSEL SAĞLIK EĞİTİMİNİN SAĞLIK İLE İLGİLİ FARKLI BÖLÜMLERDE ÖĞRENİM GÖREN ÖĞRENCİLERİN GEBELİKTE CİNSEL MİTLERİNE ETKİSİ. YOBÜ Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi. 2022;3(2):66-75.