Derleme
BibTex RIS Kaynak Göster

CHILD ABUSE AND NEGLIGENCE IN TURKEY: WITH CHILDREN PARENTS AND TEACHERS DIMENSION

Yıl 2023, Cilt: 4 Sayı: 3, 328 - 334, 19.12.2023

Öz

From birth children are individuals who need care and try to survive in the world thanks to environmental support. Throughout the history of humanity, the first among the victims of violence have been children who are unable to make their voices heard that vulnerable to a certain age and need adult protection. Child abuse and neglect is a very important social problem that affects millions of children and their families around the world. This is one of the problems that have cognitive, physical and psychosocial effects on children and cause serious consequences. According to the data of the World Health Organization, five children die every day due to child abuse, one in four girls or one in five boys is sexually abused, and more than one billion children in the world are exposed to physical violence every year. Because neglect and abuse are mostly concealed, it creates long-term, devastating and permanent problems on children and society exposed to abuse and neglect, and it is a serious crime against humanity, it requires a multidisciplinary approach. Due to in this review it is aimed to examine the studies on child neglect and abuse in Turkey and The World in terms of children, parents and teachers and to present suggestions in the light of the data obtained.

Kaynakça

  • 1. Buldur B, Büyükkök Ç, Cavalcanti LA. Knowledge, attitudes, and perceptions regarding child abuse and neglect among dentists in Turkey. Brazilian Oral Research 2022;14(36):1-9.
  • 2. Başdaş Ö, Bozdağ F. Hemşirelerin çocuk istismarı ve ihmalinin belirti ve risklerini tanılama durumlarının belirlenmesi. Mersin Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 2018; 11(3):267- 275.
  • 3. Aktay M. Effects and treatment of abuse and neglect on children. Journal of Development and Psychology 2020; 1(2):169-184.
  • 4. World Health Organization (WHO), İnternet. Artvin (TR): 22 Aralık 2022. https://www.who.int/violence_injury_prevention/violence/child/Child_maltreatment.
  • 5. Yıldız Y, Kaçar M, Albayrak E, Calaboğlu T, Çakmak S, Bayraktar T. Çocuk ihmali ve istismarı hakkında ilköğretim öğretmenlerinin bilgi düzeylerinin değerlendirilmesi, Van Tıp Dergisi 2017; 24(4):303-309.
  • 6. Kaytez N, Yücelyiğit S, Kadan G. çocuğa yönelik istismar ve çözüm önerileri, Avrasya Sağlık Bilimleri Dergisi 2018; 1(1):18-24.
  • 7. World Health Organization (WHO), İnternet. Artvin (TR): 10 Ocak 2023. https://www.who.int/en/news-room/fact-sheets/detail/child-maltreatment.
  • 8. Donat Bacıoğlu SD, Kaya Z. Öğretmen adaylarının çocuk istismar ve ihmaline ilişkin bilgi düzeyleri ile çocuğa yönelik cinsel istismarı bildirme tutumlarının incelenmesi. YYÜ Eğitim Fakültesi Dergisi 2020; 17(1):894-929.
  • 9. Türkiye İstatistik Kurumu. Güvenlik birimine gelen veya getirilen çocuk istatistikleri, 2021, Haber Bülteni 2022; 45586.
  • 10. Toydemir A, Efilti E. Özel eğitim kurumlarında çalışan öğretmenlerin çocuk ihmal ve istismarına ilişkin bilgi ve farkındalık düzeylerinin incelenmesi. OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi 2019; 10(17):490-519.
  • 11. Taş A. Öğrencilerinin çocuk ihmal ve istismarı hakkındaki bilgi düzeylerinin incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Sosyal Hizmet Anabilim Dalı Yüksek Lisans Tezi. 2017.
  • 12. Waid-Lindberg CA, Mohr NL. Child sexual abuse. The Encyclopedia of Women and Crime 2019;1-7. (https://doi.org/10.1002/9781118929803.ewac0051).
  • 13. Walker HE, Freud JS, Ellis RA, Fraine SM, Wilson LC. The prevalence of sexual revictimization: a meta-analytic review. Trauma Violence and Abuse 2019; 20(1):67-80.
  • 14. İnanıcı SY, Çelik E, Hıdıroğlu S, Özdemir M, İnanıcı MA. Factors associated with physicians assessment and management of child abuse and neglect: a mixed method study. Journal of Forensic Legal Medicine 2020; 73(4):101972.
  • 15. Ünal BH. Ebeveyn çocuk ihmal ve istismarı farkındalık ölçeği’nin geliştirilmesi̇ ve uygulanması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü İlköğretim Anabilim Dalı Yüksek Lisans Tezi. 2017.
  • 16. Sofuoğlu Z, Sarıyer G, Ataman MG. Child maltreatment in Turkey: comparison of parent and child reports. Cental European Journal of Public Health 2017; 24(3):217-222.
  • 17. Cevik Durmaz Y, Tuncer Coban P, Eseroglu Soylemez T, Aktas H. Effectiveness of the training provided to healthcare professionals in Turkey to recognise the symptoms and risks of child abuse and neglect. Health and Social Care in The Community 2022; 30(5);1898-1906.
  • 18. İskender G, Çopur A, Elçin B. Effect of training about child neglect and abuse to teachers and its effect to awareness. BMC Public Health 2022; 22(1);543-549.
  • 19. Pesen A, Epçaçan U. Öğretmen adaylarının çocuk istismarı ve ihmali konusundaki bilgi ve risk tanıma düzeyleri ile karar verme stilleri arasındaki ilişki. Journal of Society & Social Work 2021; 32(1):121-140.
  • 20. İhlas Haber Ajansı (İHA). internet. Artvin (TR): 02 Şubat 2023. https://www.hurriyet.com.tr/gundem/saadet-ogretmen-sagolsun-tacizciye-ceza-40519093.
  • 21. İhlas Haber Ajansı (İHA). İnternet. Artvin (TR): 18 Ocak 2023. https://www.cumhuriyet.com.tr/haber/ogretmenin-yaptigi-anket-cinsel-istismarı-ortaya-cikardi-856307.
  • 22. Saymaz İ. İnternet. Artvin (TR): 25 Şubat 2023. https://www.hurriyet.com.tr/gundem/utanc-mektubu-amcasinin-tecavuz-ettigi-12-yasindaki-kiz-cocugu-okul-koridoruna-birakti-40890509.
  • 23. Bilgin, Ö. Çocuk Koruma Hizmetlerinde Çocuk İhbar ve Bildirimleri. Türkiye Sosyal Hizmet Araştırmaları Dergisi 2020; 4(2): 26-37.

TÜRKİYE’DE ÇOCUK İSTİSMARI VE İHMALİ: ÇOCUKLAR EBEVEYNLER VE ÖĞRETMENLER BOYUTUYLA

Yıl 2023, Cilt: 4 Sayı: 3, 328 - 334, 19.12.2023

Öz

Doğumdan itibaren çocuklar, bakıma ihtiyaç duyan ve çevre desteği sayesinde dünyada varlığını sürdürmeye çalışan bireylerdir. İnsanlık tarihi boyunca şiddetin mağdurları arasında ilk sırada bulunan, seslerini duyurmada yetersiz kalan, belli yaşa kadar savunmasız olan ve yetişkin korumasına gereksinim duyan çocuklar olmuştur. İstismar ve ihmal dünyada pek çok çocuğu ve ailesini etkileyen oldukça önemli bir sorundur. Bu durum çocuklarda fiziksel, bilişsel ve psikososyal alanda olumsuz etkileri olan ve ciddi sonuçlar doğuran problemlerin başında gelmektedir. Dünya Sağlık Örgütü verilerine göre, çocuk istismarı sebebiyle her gün beş çocuk ölmekte, dört kız çocuğundan biri ya da beş erkek çocuğundan biri cinsel tacize uğramakta ve dünyada bir milyardan fazla çocuk her yıl fiziksel şiddete maruz kalmaktadır. İhmal ve istismarın çoğunlukla gizlenmesi, istismar ve ihmale maruz kalan çocuk ve toplum üzerinde uzun süreli, yıkıcı ve kalıcı problemler oluşturması ve ciddi bir insanlık suçu olmasından dolayı multidisipliner bir yaklaşım gerektirmektedir. Bu durumdan dolayı bu derlemede Türkiye’de ve Dünya’da yapılmış çocuk ihmal ve istismarı konusunda ele alınan çalışmaları çocuklar, ebeveynler ve öğretmenler boyutuyla incelemek ve elde edilen veriler ışığında öneriler sunmak amaçlanmıştır.

Kaynakça

  • 1. Buldur B, Büyükkök Ç, Cavalcanti LA. Knowledge, attitudes, and perceptions regarding child abuse and neglect among dentists in Turkey. Brazilian Oral Research 2022;14(36):1-9.
  • 2. Başdaş Ö, Bozdağ F. Hemşirelerin çocuk istismarı ve ihmalinin belirti ve risklerini tanılama durumlarının belirlenmesi. Mersin Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 2018; 11(3):267- 275.
  • 3. Aktay M. Effects and treatment of abuse and neglect on children. Journal of Development and Psychology 2020; 1(2):169-184.
  • 4. World Health Organization (WHO), İnternet. Artvin (TR): 22 Aralık 2022. https://www.who.int/violence_injury_prevention/violence/child/Child_maltreatment.
  • 5. Yıldız Y, Kaçar M, Albayrak E, Calaboğlu T, Çakmak S, Bayraktar T. Çocuk ihmali ve istismarı hakkında ilköğretim öğretmenlerinin bilgi düzeylerinin değerlendirilmesi, Van Tıp Dergisi 2017; 24(4):303-309.
  • 6. Kaytez N, Yücelyiğit S, Kadan G. çocuğa yönelik istismar ve çözüm önerileri, Avrasya Sağlık Bilimleri Dergisi 2018; 1(1):18-24.
  • 7. World Health Organization (WHO), İnternet. Artvin (TR): 10 Ocak 2023. https://www.who.int/en/news-room/fact-sheets/detail/child-maltreatment.
  • 8. Donat Bacıoğlu SD, Kaya Z. Öğretmen adaylarının çocuk istismar ve ihmaline ilişkin bilgi düzeyleri ile çocuğa yönelik cinsel istismarı bildirme tutumlarının incelenmesi. YYÜ Eğitim Fakültesi Dergisi 2020; 17(1):894-929.
  • 9. Türkiye İstatistik Kurumu. Güvenlik birimine gelen veya getirilen çocuk istatistikleri, 2021, Haber Bülteni 2022; 45586.
  • 10. Toydemir A, Efilti E. Özel eğitim kurumlarında çalışan öğretmenlerin çocuk ihmal ve istismarına ilişkin bilgi ve farkındalık düzeylerinin incelenmesi. OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi 2019; 10(17):490-519.
  • 11. Taş A. Öğrencilerinin çocuk ihmal ve istismarı hakkındaki bilgi düzeylerinin incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Sosyal Hizmet Anabilim Dalı Yüksek Lisans Tezi. 2017.
  • 12. Waid-Lindberg CA, Mohr NL. Child sexual abuse. The Encyclopedia of Women and Crime 2019;1-7. (https://doi.org/10.1002/9781118929803.ewac0051).
  • 13. Walker HE, Freud JS, Ellis RA, Fraine SM, Wilson LC. The prevalence of sexual revictimization: a meta-analytic review. Trauma Violence and Abuse 2019; 20(1):67-80.
  • 14. İnanıcı SY, Çelik E, Hıdıroğlu S, Özdemir M, İnanıcı MA. Factors associated with physicians assessment and management of child abuse and neglect: a mixed method study. Journal of Forensic Legal Medicine 2020; 73(4):101972.
  • 15. Ünal BH. Ebeveyn çocuk ihmal ve istismarı farkındalık ölçeği’nin geliştirilmesi̇ ve uygulanması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü İlköğretim Anabilim Dalı Yüksek Lisans Tezi. 2017.
  • 16. Sofuoğlu Z, Sarıyer G, Ataman MG. Child maltreatment in Turkey: comparison of parent and child reports. Cental European Journal of Public Health 2017; 24(3):217-222.
  • 17. Cevik Durmaz Y, Tuncer Coban P, Eseroglu Soylemez T, Aktas H. Effectiveness of the training provided to healthcare professionals in Turkey to recognise the symptoms and risks of child abuse and neglect. Health and Social Care in The Community 2022; 30(5);1898-1906.
  • 18. İskender G, Çopur A, Elçin B. Effect of training about child neglect and abuse to teachers and its effect to awareness. BMC Public Health 2022; 22(1);543-549.
  • 19. Pesen A, Epçaçan U. Öğretmen adaylarının çocuk istismarı ve ihmali konusundaki bilgi ve risk tanıma düzeyleri ile karar verme stilleri arasındaki ilişki. Journal of Society & Social Work 2021; 32(1):121-140.
  • 20. İhlas Haber Ajansı (İHA). internet. Artvin (TR): 02 Şubat 2023. https://www.hurriyet.com.tr/gundem/saadet-ogretmen-sagolsun-tacizciye-ceza-40519093.
  • 21. İhlas Haber Ajansı (İHA). İnternet. Artvin (TR): 18 Ocak 2023. https://www.cumhuriyet.com.tr/haber/ogretmenin-yaptigi-anket-cinsel-istismarı-ortaya-cikardi-856307.
  • 22. Saymaz İ. İnternet. Artvin (TR): 25 Şubat 2023. https://www.hurriyet.com.tr/gundem/utanc-mektubu-amcasinin-tecavuz-ettigi-12-yasindaki-kiz-cocugu-okul-koridoruna-birakti-40890509.
  • 23. Bilgin, Ö. Çocuk Koruma Hizmetlerinde Çocuk İhbar ve Bildirimleri. Türkiye Sosyal Hizmet Araştırmaları Dergisi 2020; 4(2): 26-37.
Toplam 23 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Hemşirelik
Bölüm Derlemeler
Yazarlar

Elif Tiryaki 0000-0003-2152-7437

Fatma Güdücü Tüfekçi 0000-0002-2419-4845

Yayımlanma Tarihi 19 Aralık 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 4 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Tiryaki, E., & Güdücü Tüfekçi, F. (2023). TÜRKİYE’DE ÇOCUK İSTİSMARI VE İHMALİ: ÇOCUKLAR EBEVEYNLER VE ÖĞRETMENLER BOYUTUYLA. YOBÜ Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 4(3), 328-334.
AMA Tiryaki E, Güdücü Tüfekçi F. TÜRKİYE’DE ÇOCUK İSTİSMARI VE İHMALİ: ÇOCUKLAR EBEVEYNLER VE ÖĞRETMENLER BOYUTUYLA. YOBÜ Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi. Aralık 2023;4(3):328-334.
Chicago Tiryaki, Elif, ve Fatma Güdücü Tüfekçi. “TÜRKİYE’DE ÇOCUK İSTİSMARI VE İHMALİ: ÇOCUKLAR EBEVEYNLER VE ÖĞRETMENLER BOYUTUYLA”. YOBÜ Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi 4, sy. 3 (Aralık 2023): 328-34.
EndNote Tiryaki E, Güdücü Tüfekçi F (01 Aralık 2023) TÜRKİYE’DE ÇOCUK İSTİSMARI VE İHMALİ: ÇOCUKLAR EBEVEYNLER VE ÖĞRETMENLER BOYUTUYLA. YOBÜ Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi 4 3 328–334.
IEEE E. Tiryaki ve F. Güdücü Tüfekçi, “TÜRKİYE’DE ÇOCUK İSTİSMARI VE İHMALİ: ÇOCUKLAR EBEVEYNLER VE ÖĞRETMENLER BOYUTUYLA”, YOBÜ Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, c. 4, sy. 3, ss. 328–334, 2023.
ISNAD Tiryaki, Elif - Güdücü Tüfekçi, Fatma. “TÜRKİYE’DE ÇOCUK İSTİSMARI VE İHMALİ: ÇOCUKLAR EBEVEYNLER VE ÖĞRETMENLER BOYUTUYLA”. YOBÜ Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi 4/3 (Aralık 2023), 328-334.
JAMA Tiryaki E, Güdücü Tüfekçi F. TÜRKİYE’DE ÇOCUK İSTİSMARI VE İHMALİ: ÇOCUKLAR EBEVEYNLER VE ÖĞRETMENLER BOYUTUYLA. YOBÜ Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi. 2023;4:328–334.
MLA Tiryaki, Elif ve Fatma Güdücü Tüfekçi. “TÜRKİYE’DE ÇOCUK İSTİSMARI VE İHMALİ: ÇOCUKLAR EBEVEYNLER VE ÖĞRETMENLER BOYUTUYLA”. YOBÜ Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, c. 4, sy. 3, 2023, ss. 328-34.
Vancouver Tiryaki E, Güdücü Tüfekçi F. TÜRKİYE’DE ÇOCUK İSTİSMARI VE İHMALİ: ÇOCUKLAR EBEVEYNLER VE ÖĞRETMENLER BOYUTUYLA. YOBÜ Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi. 2023;4(3):328-34.