Derleme
BibTex RIS Kaynak Göster

SANAL GERÇEKLİK VE SAĞLIK ALANINDA KULLANIMININ ÖNEMİ

Yıl 2024, Cilt: 5 Sayı: 1, 115 - 124, 06.05.2024

Öz

Gelişen teknolojiyle birlikte sanal kavramlar insan yaşamında daha fazla yer almaktadır. Sanal sistemler ilk ortaya çıktığı dönem sadece film ve roman gibi eğlence sektöründe kullanılmıştır ve daha sonra da turizm, eğitim ve sağlık alanında da kullanılmaya başlamıştır.
Sanal kavramlar sanal gerçeklik, artırılmış gerçeklik ve karma gerçeklik olarak üç basamamaktadır. Bu sanal hissinin oluşturulmasında birçok yardımcı ekipmanlar vardır. Bu ekipmanlar; kinect sensör, vr cardboard, sanal gerçeklik gözlüğü, hololens ve magiç leap gözlükleri, metaversa vr gözlükler, vr eldiven ve vr koşu bandıdır.
Sağlık alanında sanal kavramlar 2025 yılına kadar önemli trendler arasında olacağı bilinmektedir. Bu alanda ülkemizde yapılan 2022 yılındaki tez çalışmalarının %30’u sanal gerçeklikle ilgilidir. Ayrıca devlet ve vakıf üniversitelerinde de vr-lablar bu hedefte kurulmuştur. Bu labratuvarlar yeni bilgilerin öğrenilmesini kolaylaştırmaktadır. Bunlara ek olarak öğrenme becerilerini geliştirmekte, ucuz maliyetli olmakta, hasta güvenliğini artırmakta, tedavi risklerini azaltmakta ve fobilerle baş etmeyi sağlamaktadır.
Sağlığı korumak ve geliştirmek için sanal gerçeklik ile ilgili ağrı yönetimi, egzersiz, korku terapisi ve hafızayı güçlendirme ve öğrenmeyi desteklemek alanlarında araştırmalar yapılmıştır.

Kaynakça

  • 1. Zheng JM, Chan KW, Gibson I. Virtual reality. Potentials, IEEE. 1998;17:20-3.
  • 2. Kurbanoğlu SS. Sanal gerçeklik: Gerçek mi, değil mi? Türk Kütüphaneciliği. 1996;10(1):21-31.
  • 3. Polat E, Ayan B. Uygulamalarla artırılmış gerçeklik. Artit ve Core ML teknolojileriyle) İstanbul: Abaküs. 2020.
  • 4. Peixoto B, Pinto R, Melo M, Cabral L, Bessa M. Immersive virtual reality for foreign language education: A PRISMA systematic review. IEEE Access. 2021;9:48952-62.
  • 5. Lvov MS, Popova HV. Simulation technologies of virtual reality usage in the training of future ship navigators. 2019.
  • 6. Chen B, Wang Y, Wang L. The Effects of Virtual Reality-Assisted Language Learning: A Meta-Analysis. Sustainability. 2022;14(6):3147.
  • 7. Demirci Ş. Sağlik Hizmetlerinde Sanal Gerçeklik Teknolojileri. İnönü Üniversitesi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksek Okulu Dergisi. 2018;6(1):35-46.
  • 8. Öztürk EO, Sondaş A. Sanal sağlık: Sağlıkta sanal gerçekliğe genel bakış. Kocaeli Üniversitesi Fen Bilimleri Dergisi. 2020;3(2):164-9.
  • 9. TOBB ETÜ Ekonomi ve Teknoloji Üniversitesi. Sanal Gerçeklik Anatomi Laboratuvarı TOBB ETÜ’de Kuruldu. Erişim Tarihi: 01.11.2022. Erişim Adresi:https://www.etu.edu.tr/tr/akademik-duyurular/haber/sanal-gerceklik-anatomi-laboratuvari-tobb-etu-de-kuruldu.
  • 10. İstinye Üniversitesi. Sanal Laboratuvarlarda deneyerek Öğrenecekler 2022. Erişim Tarihi: 01.11.2022. Erişim Adresi: https:?//www.Sanal Laboratuvarlarda Deneyerek Öğrenecekler Tıp Fakültesi (istinye.edu.tr).

VİRTUAL REALİTY AND HEALTH

Yıl 2024, Cilt: 5 Sayı: 1, 115 - 124, 06.05.2024

Öz

With the development of technology, virtual concepts are more involved in human life. When virtual systems first emerged, they were only used in the entertainment industry such as movies and novels, and then they began to be used in the fields of tourism, education and health.
Virtual concepts have three levels as virtual reality, augmented reality and mixed reality. There are many auxiliary equipments in the creation of this virtual feeling. These equipments; Kinect sensor, vr cardboard, virtual reality glasses, hololens and magiç leap glasses, metaversa vr glasses, vr gloves and vr treadmill.
It is known that virtual concepts in the field of health will be among the important trends until 2025. 30% of the thesis studies conducted in this field in our country in 2022 are related to virtual reality. In addition, vr-labs in state and foundation universities were established for this purpose. These laboratories facilitate the learning of new information. In addition, it improves learning skills, is inexpensive, increases patient safety, reduces treatment risks and helps to cope with phobias.
Research has been conducted in the areas of pain management, exercise, fear therapy, and memory enhancement and supporting learning with virtual reality to protect and improve health.

Kaynakça

  • 1. Zheng JM, Chan KW, Gibson I. Virtual reality. Potentials, IEEE. 1998;17:20-3.
  • 2. Kurbanoğlu SS. Sanal gerçeklik: Gerçek mi, değil mi? Türk Kütüphaneciliği. 1996;10(1):21-31.
  • 3. Polat E, Ayan B. Uygulamalarla artırılmış gerçeklik. Artit ve Core ML teknolojileriyle) İstanbul: Abaküs. 2020.
  • 4. Peixoto B, Pinto R, Melo M, Cabral L, Bessa M. Immersive virtual reality for foreign language education: A PRISMA systematic review. IEEE Access. 2021;9:48952-62.
  • 5. Lvov MS, Popova HV. Simulation technologies of virtual reality usage in the training of future ship navigators. 2019.
  • 6. Chen B, Wang Y, Wang L. The Effects of Virtual Reality-Assisted Language Learning: A Meta-Analysis. Sustainability. 2022;14(6):3147.
  • 7. Demirci Ş. Sağlik Hizmetlerinde Sanal Gerçeklik Teknolojileri. İnönü Üniversitesi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksek Okulu Dergisi. 2018;6(1):35-46.
  • 8. Öztürk EO, Sondaş A. Sanal sağlık: Sağlıkta sanal gerçekliğe genel bakış. Kocaeli Üniversitesi Fen Bilimleri Dergisi. 2020;3(2):164-9.
  • 9. TOBB ETÜ Ekonomi ve Teknoloji Üniversitesi. Sanal Gerçeklik Anatomi Laboratuvarı TOBB ETÜ’de Kuruldu. Erişim Tarihi: 01.11.2022. Erişim Adresi:https://www.etu.edu.tr/tr/akademik-duyurular/haber/sanal-gerceklik-anatomi-laboratuvari-tobb-etu-de-kuruldu.
  • 10. İstinye Üniversitesi. Sanal Laboratuvarlarda deneyerek Öğrenecekler 2022. Erişim Tarihi: 01.11.2022. Erişim Adresi: https:?//www.Sanal Laboratuvarlarda Deneyerek Öğrenecekler Tıp Fakültesi (istinye.edu.tr).
Toplam 10 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Hemşirelik
Bölüm Derlemeler
Yazarlar

Serap Buztepe

Cantürk Çapık 0000-0002-2020-6239

Yayımlanma Tarihi 6 Mayıs 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 5 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Buztepe, S., & Çapık, C. (2024). SANAL GERÇEKLİK VE SAĞLIK ALANINDA KULLANIMININ ÖNEMİ. YOBÜ Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 5(1), 115-124.
AMA Buztepe S, Çapık C. SANAL GERÇEKLİK VE SAĞLIK ALANINDA KULLANIMININ ÖNEMİ. YOBÜ Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi. Mayıs 2024;5(1):115-124.
Chicago Buztepe, Serap, ve Cantürk Çapık. “SANAL GERÇEKLİK VE SAĞLIK ALANINDA KULLANIMININ ÖNEMİ”. YOBÜ Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi 5, sy. 1 (Mayıs 2024): 115-24.
EndNote Buztepe S, Çapık C (01 Mayıs 2024) SANAL GERÇEKLİK VE SAĞLIK ALANINDA KULLANIMININ ÖNEMİ. YOBÜ Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi 5 1 115–124.
IEEE S. Buztepe ve C. Çapık, “SANAL GERÇEKLİK VE SAĞLIK ALANINDA KULLANIMININ ÖNEMİ”, YOBÜ Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, c. 5, sy. 1, ss. 115–124, 2024.
ISNAD Buztepe, Serap - Çapık, Cantürk. “SANAL GERÇEKLİK VE SAĞLIK ALANINDA KULLANIMININ ÖNEMİ”. YOBÜ Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi 5/1 (Mayıs 2024), 115-124.
JAMA Buztepe S, Çapık C. SANAL GERÇEKLİK VE SAĞLIK ALANINDA KULLANIMININ ÖNEMİ. YOBÜ Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi. 2024;5:115–124.
MLA Buztepe, Serap ve Cantürk Çapık. “SANAL GERÇEKLİK VE SAĞLIK ALANINDA KULLANIMININ ÖNEMİ”. YOBÜ Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, c. 5, sy. 1, 2024, ss. 115-24.
Vancouver Buztepe S, Çapık C. SANAL GERÇEKLİK VE SAĞLIK ALANINDA KULLANIMININ ÖNEMİ. YOBÜ Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi. 2024;5(1):115-24.