Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

EBELİK VE HEMŞİRELİK ÖĞRENCİLERİNİN BİLİNÇLİ FARKINDALIKLARI VE BİLİNÇLİ FARKINDALIK İLE HPV BİLGİ SEVİYESİ ARASINDAKİ İLİŞKİ

Yıl 2024, Cilt: 5 Sayı: 2, 136 - 144, 23.08.2024

Öz

Giriş: Farkındalık, şimdiki an deneyimlerine, duygulara ve düşünceye yargılayıcı olmayan bir tutumla dikkat ve farkındalık sağlama yeteneğini ifade eder.
Amaç: Bu çalışmada bir devlet üniversitesinde öğrenim gören ebelik ve hemşirelik öğrencilerinin bilinçli farkındalıklarının ve bilinçli farkındalık ile HPV bilgi seviyesi arasındaki ilişkinin araştırılması hedeflenmiştir.
Gereç ve Yöntem: Kesitsel araştırma tasarımı kullanılan bu çalışma, toplam 568 öğrenci ile yürütülmüştür. Veriler Kasım 2022 - Ocak 2023 tarihleri arasında toplanmıştır. Katılımcıların bilinçli farkındalıklarının belirlenmesinde ‘Bilinçli Farkındalık Ölçeği (BİFÖ)’, HPV bilgi seviyelerinin belirlenmesinde ‘Human Papilloma Virüsü Bilgi Ölçeği (HPV-BÖ)’ kullanılmıştır. Veriler t testi, ANOVA testi ve korelasyon ilişki testi kullanılarak analiz edilmiştir.
Bulgular: Yaş, cinsiyet, öğrenim görülen bölüm, genel not ortalaması (GNO) değişkenleri ile bilinçli farkındalık puanları arasında anlamlı bir ilişki bulunmamaktadır (p>0.05). 3. ve 4.cü sınıf öğrencilerinin bilinçli farkındalık puanlarının 1.ci sınıflardan anlamlı olarak daha yüksek olduğu bulunmuştur (F=6.281, p=0.000). Sınıf düzeyi ile bilinçli farkındalık arasında anlamlı pozitif yönlü ve zayıf bir ilişki (r=0.158, p=0.000) bulunmuştur. Bilinçli farkındalıkla HPV bilgi seviyesi arasında anlamlı olmayan ve zayıf bir ilişki bulunmuştur (r=0.040, p=0.347).
Sonuç: Bilinçli farkındalıkla HPV bilgi seviyesi arasında ilişki yoktur. Öğrencilerin HPV hakkında yeterli düzeyde bilgi sahibi olmaları için gerekli eğitimler düzenlenmelidir. Bununla birlikte geleceğin sağlık meslek mensubu olacak olan ebelik ve hemşirelik öğrencilerine eğitimleri esnasında farkındalık kazandırmak hem üniversite yaşamlarında hem de meslekleri sırasında karşılaşabilecekleri problemlerle baş etmelerinde etkili bir faktör olabilir.

Destekleyen Kurum

Destekleyen kurum yoktur.

Proje Numarası

Proje numarası bulunmamaktadır.

Kaynakça

  • Ramaci T, Rapisarda V, Bellini D. Mucci N, De Giorgio A, Barattucci M. Mindfulness as a protective factor for dissatisfaction in hcws: the moderating role of mindful attention between climate stress and job satisfaction. Int J Environ Res Public Health.2020;17(11):3818. Costa DAV, Kogien M, Hartwig SV, Ferreira GE, Guimarães MKOR, Ribeiro MRR. Dispositional mindfulness, emotional regulation and perceived stress among nursing students. Rev Esc Enferm USP. 2022 Aug 5;56:e20220086. Available from:https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/359 43091/doi:10.1590/1980-220X-REEUSP2022-0086en Soler J, Tejedor R, Feliu-Soler A, Pascual JC, Cebolla A, Soriano J, et al. Psychometric proprieties of Spanish version of Mindful Attention Awareness Scale (MAAS). Actas Esp Psiquiatr.2012;40(1):19-26.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Ebelik (Diğer), Doğum ve Kadın Hastalıkları Hemşireliği, Hemşirelikte Yönetim
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Ayla Güllü 0000-0003-1241-9370

Nihal Aloğlu 0000-0003-4162-2845

Proje Numarası Proje numarası bulunmamaktadır.
Yayımlanma Tarihi 23 Ağustos 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 5 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Güllü, A., & Aloğlu, N. (2024). EBELİK VE HEMŞİRELİK ÖĞRENCİLERİNİN BİLİNÇLİ FARKINDALIKLARI VE BİLİNÇLİ FARKINDALIK İLE HPV BİLGİ SEVİYESİ ARASINDAKİ İLİŞKİ. YOBÜ Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 5(2), 136-144.
AMA Güllü A, Aloğlu N. EBELİK VE HEMŞİRELİK ÖĞRENCİLERİNİN BİLİNÇLİ FARKINDALIKLARI VE BİLİNÇLİ FARKINDALIK İLE HPV BİLGİ SEVİYESİ ARASINDAKİ İLİŞKİ. YOBÜ Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi. Ağustos 2024;5(2):136-144.
Chicago Güllü, Ayla, ve Nihal Aloğlu. “EBELİK VE HEMŞİRELİK ÖĞRENCİLERİNİN BİLİNÇLİ FARKINDALIKLARI VE BİLİNÇLİ FARKINDALIK İLE HPV BİLGİ SEVİYESİ ARASINDAKİ İLİŞKİ”. YOBÜ Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi 5, sy. 2 (Ağustos 2024): 136-44.
EndNote Güllü A, Aloğlu N (01 Ağustos 2024) EBELİK VE HEMŞİRELİK ÖĞRENCİLERİNİN BİLİNÇLİ FARKINDALIKLARI VE BİLİNÇLİ FARKINDALIK İLE HPV BİLGİ SEVİYESİ ARASINDAKİ İLİŞKİ. YOBÜ Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi 5 2 136–144.
IEEE A. Güllü ve N. Aloğlu, “EBELİK VE HEMŞİRELİK ÖĞRENCİLERİNİN BİLİNÇLİ FARKINDALIKLARI VE BİLİNÇLİ FARKINDALIK İLE HPV BİLGİ SEVİYESİ ARASINDAKİ İLİŞKİ”, YOBÜ Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, c. 5, sy. 2, ss. 136–144, 2024.
ISNAD Güllü, Ayla - Aloğlu, Nihal. “EBELİK VE HEMŞİRELİK ÖĞRENCİLERİNİN BİLİNÇLİ FARKINDALIKLARI VE BİLİNÇLİ FARKINDALIK İLE HPV BİLGİ SEVİYESİ ARASINDAKİ İLİŞKİ”. YOBÜ Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi 5/2 (Ağustos 2024), 136-144.
JAMA Güllü A, Aloğlu N. EBELİK VE HEMŞİRELİK ÖĞRENCİLERİNİN BİLİNÇLİ FARKINDALIKLARI VE BİLİNÇLİ FARKINDALIK İLE HPV BİLGİ SEVİYESİ ARASINDAKİ İLİŞKİ. YOBÜ Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi. 2024;5:136–144.
MLA Güllü, Ayla ve Nihal Aloğlu. “EBELİK VE HEMŞİRELİK ÖĞRENCİLERİNİN BİLİNÇLİ FARKINDALIKLARI VE BİLİNÇLİ FARKINDALIK İLE HPV BİLGİ SEVİYESİ ARASINDAKİ İLİŞKİ”. YOBÜ Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, c. 5, sy. 2, 2024, ss. 136-44.
Vancouver Güllü A, Aloğlu N. EBELİK VE HEMŞİRELİK ÖĞRENCİLERİNİN BİLİNÇLİ FARKINDALIKLARI VE BİLİNÇLİ FARKINDALIK İLE HPV BİLGİ SEVİYESİ ARASINDAKİ İLİŞKİ. YOBÜ Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi. 2024;5(2):136-44.