Aim: This study aimed to develop the Tonsillitis Knowledge Attitude Scale (Tonsillitis-KAS) and to conduct its validity and reliability studies.
Material and Method: This methodological study included item pooling, obtaining expert opinions, a pilot study, and validity-reliability studies for the development of the Tonsillitis-KAS. The study was conducted between September 2019 and June 2020 in the outpatient Pediatrics and Otorhinolaryngology clinics of a hospital affiliated with the Turkish Ministry of Health. The study population included parents (N = 273) of children aged 0–18 years who were diagnosed with tonsillitis in the specified outpatient clinics of the relevant hospital. No sampling method was used and the study was conducted with the entire population. Data were obtained using a personal information form and Tonsillitis-KAS, and they were evaluated using descriptive statistics, scale development, validity and reliability analysis, and the chi-square test. Ethical principles were followed.
Results: Tonsillitis-KAS was developed as a 5-point Likert-type scale including 40 items with five subscales: tonsil, tonsillitis, findings, treatment, and care. Validity (item-total correlation values; r = .314–.620, Cronbach’s alpha coefficient = .927) and reliability (discrimination, p = .000 < .001) criteria were acceptable and high.
Conclusion: Tonsillitis-KAS can be used as a valid and reliable assessment tool to identify and improve tonsillitis knowledge and attitudes of caregivers for children with tonsillitis symptoms. The scale can also be adapted to different cultures.
Keywords: Attitude, child, knowledge, tonsillitis
Amaç: Tonsillit Bilgi Tutum Ölçeğini geliştirip, geçerlik-güvenirlik çalışmasını yapmaktır.
Gereç ve Yöntem: Araştırma, metodolojik olarak, gerçekleştirildi. Tonsillit Bilgi Tutum Ölçeğini için madde havuzu çalışması, uzman görüşlerinin alınması, ön uygulamadan sonra geçerlik-güvenirlik çalışması yapıldı. Araştırma, bir Sağlık Bakanlığı
Hastanesinin Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları, Kulak -Burun -Boğaz polikliniklerinde, Eylül 2019-Haziran 2020 tarihleri arasında gerçekleştirildi. Evren, ilgili hastanenin belirtilen polikliniklerinde, tonsillit tanısı alan, 0-18 yaş gurubunda olan çocukların
ebeveynlerini (S=273) kapsadı ve örnekleme yöntemine gidilmeden evren ile çalışıldı. Veriler, Kişisel Bilgi Formu ve Tonsillit Bilgi Tutum Ölçeği ile elde edildi. Veriler, tanımlayıcı istatistikler, ölçek geliştirme, geçerlik ve güvenirlik analizleri, ki kare, testi ile değerlendirildi. Etik ilkelere bağlı kalındı.
Bulgular: Tonsillit Bilgi Tutum Ölçeği; Tonsil, Tonsillit, Bulgular, Tedavi ve Bakım olmak üzere 5 alt boyutu ile 40 maddeden oluşan, 5’li likert tipi, geçerlik (madde toplam korelasyon değerleri; r=.314-.620, Alpha katsayısı=.927) ve güvenirlik (ayırt
edicilik; p=.000<.001) ölçütlerini kabul edilebilir ve yüksek düzeyde karşılayan özellikleri ile geliştirildi.
Sonuç: Tonsillit Bilgi Tutum Ölçeği, tonsillit bulguları gösteren çocuklar için erişkinlerin tonsillit bilgi ve tutumunu belirleme ve geliştirmede geçerli ve güvenilir bir şekilde değerlendirme aracı olarak kullanılabilir, farklı kültürlere uyarlanabilir.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 6 Aralık 2024 |
Yayımlanma Tarihi | 30 Kasım 2024 |
Gönderilme Tarihi | 12 Ağustos 2024 |
Kabul Tarihi | 29 Ağustos 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 5 Sayı: 3 |