Aim: This study was conducted to determine the metaphors of nursing students about pain.
Metod: In this study, the phenomenology method, which is one of the qualitative research designs, was used. The research was carried out with the nursing students with the online survey method created through Google Forms. The students were asked to complete the sentence “Pain is like … because …”. Descriptive and content analysis methods were used in the evaluation of qualitative data.
Results: The data of a total of 249 students were included in the study. In this research, in line with the answers given by the participants, the categories of signs/stimulus, guilt, captive, learn one’s lesson/take a lesson, struggle, enemy, torture, inevitable end, tangle, riddle, intimidation, threat/danger, balance/scale and infinite space were created.
Conclusions: The students explained pain from different aspects. Some students mentioned its benefits for the body and stated that it gives a warning to the body. Others focused on the reason, stated that it was punishment, and talked about feelings of guilt. Some students focused on the severe symptoms they experienced while experiencing pain and stated that these symptoms tortured them. Some students likened this tormenting experience to the enemy and described the situation in between as a struggle. It is possible to see the complex and multidimensional structure of pain from the expressions of the students.
Amaç: Bu çalışma hemşirelik öğrencilerinin ağrıya ilişkin metaforlarını belirlemek amacıyla yapılmıştır.
Metod: Bu çalışmada nitel araştırma desenlerinden biri olan olgu bilim yöntemi kullanılmıştır. Araştırma hemşirelik öğrencileri ile Google Forms üzerinden oluşturulan online anket yöntemi ile gerçekleştirilmiştir. Öğrencilerden "Ağrı ... gibidir, çünkü ..." cümlesini tamamlamaları istenmiştir. Nitel verilerin değerlendirilmesinde betimsel ve içerik analizi yöntemleri kullanılmıştır.
Bulgular: Araştırmaya toplam 249 öğrencinin verileri dahil edilmiştir. Araştırmada katılımcıların verdikleri cevaplar doğrultusunda işaret/uyarı, suçluluk, tutsak, dersini almak/ders çıkarmak, mücadele, düşman, işkence, kaçınılmaz son, arapsaçı, bilmece, gözdağı, tehdit/tehlike, denge/terazi ve sonsuz boşluk kategorileri oluşturulmuştur.
Sonuçlar: Öğrenciler ağrıyı farklı açılardan açıklamışlardır. Bazı öğrenciler vücuda faydalarından bahsetmiş ve vücuda uyarı verdiğini belirtmiştir. Diğerleri ise nedenine odaklanmış, ceza olduğunu belirtmiş ve suçluluk duygusundan bahsetmiştir. Bazı öğrenciler ise ağrı deneyimlerken yaşadıkları şiddetli semptomlara odaklanmış ve bu semptomların kendilerine işkence ettiğini belirtmiştir. Bazı öğrenciler bu eziyet verici deneyimi düşmana benzetmiştir ve aradaki durumu bir mücadele olarak tanımlamışlardır. Öğrencilerin ifadelerinden acının karmaşık ve çok boyutlu yapısını görmek mümkündür.
Ethics committee approval from the Erciyes University (116/2023)
-
-
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Hemşirelik Esasları |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 21 Mart 2025 |
Gönderilme Tarihi | 3 Kasım 2023 |
Kabul Tarihi | 29 Ekim 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 6 Sayı: 1 |