Objective: It was conducted to evaluate the midwifery history education carried out in midwifery departments in Turkey.
Material- Methods: The population of the study, which is a cross-sectional descriptive type, consists of midwifery undergraduate programs of 63 universities included in the Higher Education Program Atlas in 2023. Course Information Package/Course Catalog of the midwifery undergraduate program was examined in terms of midwifery history course education. The data was obtained by processing it into an information form containing variables such as the name of the course, the semester in which the course was given, the content of the course, the instructor teaching the course and the instructor's area of expertise. Number and percentage were used in the analysis of the data.
Results: When midwifery undergraduate curricula were examined, it was determined that 79.4% of the curricula included courses covering the history of midwifery and were conducted under 16 different names. 38% of midwifery history courses are taught in the first year, 94% as compulsory courses and 90% as two-credit courses. The courses are taught mainly theoretically, and 38% of the academicians conducting the courses are doctoral faculty members.
Conclusion: Midwifery history courses, which are taught theoretically, are carried out together with ethics, philosophy and deontology subjects. It is thought that professional history education should be explained in depth and enriched with different narrative methods under the name of midwifery history course.
Giriş: Türkiye'deki ebelik bölümlerinde yürütülen ebelik tarihi eğitiminin değerlendirilmek amacıyla yapılmıştır.
Gereç- Yöntem: Kesitsel tanımlayıcı tipte olan çalışmanın evrenini 2023 yılında Yükseköğretim Program Atlasında yer alan 63 üniversitenin ebelik lisans programı oluşturmuştur. Ebelik lisans programının Ders Bilgi Paketi/Ders Kataloğu ebelik tarihi dersi eğitimi açısından incelenmiştir. Veriler dersin adı, dersin verildiği yarıyıl, dersin içeriği, dersi veren öğretim elemanı ve öğretim elemanın uzmanlık alanı gibi değişkenlerin yer aldığı bilgi formuna işlenerek elde edilmiştir. Verilerin analizinde sayı ve yüzde kullanılmıştır.
Bulgular: Ebelik lisans müfredatları incelendiğinde müfredatların %79,4’unda ebelik tarihine ilişkin konuların anlatıldığı dersin bulunduğu ve 16 farklı isimle yürütüldüğü saptanmıştır.
Ebelik tarihi derslerinin %38’i birinci sınıfta %94’ü zorunlu ders ve %90’ı iki kredilik ders şeklinde işlenmektedir. Dersler ağırlıklı olarak teorik olarak işlenmekte ve dersleri yürüten akademisyenlerin %38 ‘i doktor öğretim üyesidir.
Sonuç: Teorik olarak işlenen ebelik tarihi dersleri etik, felsefe ve deontoloji konuları ile birlikte yürütülmektedir. Meslek tarihi eğitiminin ebelik tarihi dersi adı altında derinlemesine ve farklı anlatım yöntemleriyle zenginleştirilerek anlatılması gerektiği düşünülmüştür.
| Birincil Dil | Türkçe |
|---|---|
| Konular | Ebelik (Diğer) |
| Bölüm | Araştırma Makaleleri |
| Yazarlar | |
| Yayımlanma Tarihi | 31 Temmuz 2025 |
| Gönderilme Tarihi | 8 Eylül 2024 |
| Kabul Tarihi | 18 Mart 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 6 Sayı: 2 |