The aim of this study is to make thematic
review of 187 researches, which consist of articles, master and doctoral dissertations
on reading comprehension, written between the years 2000-2017. The researches’
variables, methodology and theoretical background were analyzed and results
were presented as themes. As a result of the analysis, five themes have been
reached. These themes were the factors that influence reading comprehension, the
factors that are effected by reading comprehension, the theoretical background
of researches, limited aspects, and strength aspects of researches. The first
theme, factors that increase the reading comprehension, was examined in two
groups as individual and environmental factors. In the second theme, reading
comprehension success affects student’s cognitive traits such as academic
achievement, critical thinking was founded. The third theme was founded as learning
theories explaining the development of the individuals and teaching theories
helping to organize the classroom learning environment. The fourth theme was
founded as the choice of experimental design is a strong aspect of researches.
The fifth theme was founded as research samples are not randomly determined and
this reduces the generalizability of the results obtained. In future studies,
reading comprehension problems can be examined in detail, and powerful research
methods, and measurement tools can be used.
Bu çalışmada okuduğunu anlama konusu üzerinde 2000-2017
yılları arasında yazılan makaleler ile yüksek lisans ve doktora tezlerinden
oluşan toplamda 187 araştırmanın tematik derlemesinin yapılması amaçlanmıştır.
Araştırmalarda kullanılan değişkenlerin, yöntemin ve kuramsal arka planın
ayrıntılı bir şekilde incelenmesi sonucu elde edilen bulgular temalar hâlinde
verilmiştir. Buna göre okuduğunu anlama becerisini artıran veya etkileyen
unsurlar, okuduğunu anlama becerisinin etkilediği özellikler, araştırmaların
kuramsal arka planı, sınırlı yönleri ve güçlü yönleri olmak üzere beş temaya
ulaşılmıştır. Okuduğunu anlamayı artıran unsurlar bireysel ve çevresel
faktörler olarak iki grupta incelenmiştir. Okuduğunu anlama becerisinin
etkilediği faktörler ise akademik başarı, eleştirel düşünme gibi bilişsel
özelliklerdir. Araştırmaların kuramsal arka planında ise bireyin gelişimini
açıklayan öğrenme kuramları ve sınıf içi öğrenme ortamının düzenlenmesine
yardımcı olan öğretim kuramları yer almıştır. Yapılan çalışmalarda çoğunlukla
deneysel desenin tercih edilmesi değişkenler arası etki bağını ortaya koymak
açısından güçlü bir yön olmakla birlikte araştırmaların örneklemlerinin
rastlantısal olarak belirlenmemiş olması elde edilen sonuçların
genellenebilirliğini düşürmektedir. Gelecek araştırmalarda okuduğunu anlama
problemlerinin ayrıntılı bir şekilde incelenmesine ve araştırmaların yöntem
bakımından güçlendirilmesine ihtiyaç duyulmaktadır.
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 16 Nisan 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 2 Sayı: 1 |