Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

İlkokul Öğretmenlerinin Zaman Yönetimi Becerilerinin Belirlenmesi

Yıl 2018, Cilt: 2 Sayı: 1, 42 - 57, 16.04.2018

Öz



Bu
araştırmanın amacı ilkokullarda görev yapan öğretmenlerin zamanı kullanma
düzeylerinin öğretmen görüşleriyle belirlenmesidir. Öğretmenlerin zaman
kullanımını, karşılaştıkları zaman tuzaklarını ve zamanı etkili kullanma
yöntemlerini belirlemek; zaman kullanımı, zaman tuzakları ve zamanı etkili
kullanmayla ilgili öğretmen görüşlerinin öğretmenlerin cinsiyeti, mesleki
kıdemi, görev yaptığı okulun öğretim şekli, branşı ve görev yaptığı ilçe
değişkenlerine göre incelenmiştir. Araştırmanın evrenini Bağcılar,
Bahçelievler ve Güngören’de görev yapan ilkokul öğretmenleri oluşturmaktadır.
Evrende uygun örneklem yöntemiyle %95 güven aralığı ve %5 hata payı ile 536
ilkokul öğretmeni belirlenmiştir. Verilerin analizinde bağımsız örneklem
T-testi, bağımsız örneklemler için ise tek yönlü varyans analizi (ANOVA) ve
gruplar arasındaki farkın yönünü belirlemek için ise Tukey testi yöntemleri
kullanılmıştır. Araştırma sonucunda öğretmenlerin zaman kullanımı boyutunda
en sık okula zamanında gitme, en az ise zaman çizelgesi hazırlama
davranışları sergiledikleri bulunmuştur. Öğretmenlerin zaman kullanımlarının
tek yönlü varyans analizi sonuçları incelendiğinde öğretmenlerin zaman
kullanmalarının mesleki kıdem değişkenine göre anlamlı bir farlılık
bulunmuştur. Zaman tuzakları boyutunda öğretmenlerin zaman tuzaklarından en
sık öğrencilerin seviyelerinin farklılığı en az ise veli görüşmelerinin ders
saatinde yapılması adlı zaman tuzaklarına yakalandıkları görülmüştür. Zamanı
etkin kullanma boyutunda öğretmenler en sık derse zamanında başlama, bitirme
en az ise geç gelen öğrencileri sınıfa almama yöntemlerini kullanmaktadırlar.
Zamanı etkili kullanma boyutunun okulun öğretim şekli değişkenine göre
incelendiğinde normal öğretim yapan okullardaki öğretmenlerin ikili öğretim
yapan okullardaki öğretmenlere göre zamanı daha etkili kullandıkları
bulunmuştur.


Kaynakça

  • Akçinar, S. (2014). Örgütsel Zaman Yönetimi ve Etkin Zaman Kullanımı. Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi. Beykent Üniversitesi, İstanbul.
  • Aydın, A. (2003). Zaman Yönetimi. Sınıf Yönetimi içinde. İstanbul: Alfa Yayınları.
  • Bayramlı, Ü. Ü. (2015). Zaman Yönetimi. Ankara: Seçkin Yayınevi.
  • Can, N. (2007a). Eğitim çalışanlarının görüşlerine göre öğretmenin sınıfta zaman yönetimi davranışları. A.Ü. Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, 88-103.
  • Can, N. (2015b). Sınıfta Zaman Yönetimi. E. D. Erbaş içinde, Sınıfta Etkili Öğretim ve Yönetim (s. 29-57). Ankara: Pegem Akademi.
  • Ceren, A. (2008). İlköğretim Okulu Sınıf Öğretmenlerinin Derste Zamanı Etkili Kullanma Yeterlilikleri. Yüksek Lisans Tezi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bolu.
  • Claessens, B. J., Van Eerde, W., Rutte, C. G., & Roe, R. A. (2007). A review of the time management literature. Personnel review, 36(2), 255-276.
  • Cohen, L., Manion, L., & Morrison, K. (2007). Research methods in education. New York: Routledge.
  • Çelikten, M., Şanal, M., & Yeni, Y. (2005). Öğretmenlik mesleği ve özellikleri. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 207-237.
  • Çermik, H. (2006). Sınıfta Zaman Yönetimi. M. Yılman içinde, Sınıf Yönetimi. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Dağlı, A. (2000). Zaman yönetimi. Eğitim ve Bilim, 42-49.
  • Doğan, S., Uğurlu, C. T., & Karakaş, H. (2014). Etkili sınıf yönetimi uygulamalarına ilişkin öğretmen görüşlerinin değerlendirilmesi. Gaziantep University Journal of Social Sciences, 1097-1119.
  • Ekici, G. (2002). Sınıf Yönetimi. Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Erdem, R., & Kaya, S. (1998). Zaman yönetimi. Çağdaş Yerel Yönetimler Dergisi, 99-120.
  • Güçlü, N. (2001). Zaman yönetimi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 87-106.
  • Hoover, J. (2007). Best Practices: Time Management: Set Priorities to Get the Right Things Done. USA: Harpercollins.
  • Josephs, R. (1996). Zaman yönetimi. (Ö. Koşar, Çev.) İstanbul: Epsilon Yayıncılık.
  • J.A.Francis-Smythe, & Ivan.T.Robertson. (1999). On the relationship between time management and time estimation. British Journal of Psychology.
  • Karaköse, T. (2009). okul müdürlerinin bireysel zaman yönetimi becerileri. Akademik Araştırmalar dergisi, 149-160.
  • Kocabaş, İ., & Erdem, R. (2003). Yönetici adayı öğretmenlerin kişisel zaman yönetimi davranışları. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 190-203.
  • Mackenzie, R. A. (1989). Zaman tuzağı. (Y. Güneri, Çev.) İstanbul: İlgi Yayınevi.
  • Sabuncuoğlu, Z., Paşa, M., & Kaymaz, K. (2010). Zaman yönetimi. İstanbul: Beta Yayıncılık.
  • Scoot, M. (1997). Zaman yönetimi. (A. Ç. Çelik, Çev.) İstanbul: Rota Yayıncılık.
  • Tutar, H. (2015). Zaman yönetimi. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yenilmez, R. (2010). İlköğretim okulu öğretmenlerinin işteki zaman tuzakları ve baş etme yöntemleri. Yüksek Lisans Tezi. Ankara Üniversitesi, Ankara.
  • Yıldız & Yıldız, 2016, The relationship between academic procrastination and hopelessness perceptions of primary school teaching department students. International Online Journal of Educational Sciences, 2016, 8 (3), 234-251.

Determination of Time Management Skills of Primary School Teachers

Yıl 2018, Cilt: 2 Sayı: 1, 42 - 57, 16.04.2018

Öz

The aim of this research is to determine the degrees of time use of primary school teachers. To determine time use of teachers, time traps that they encounter and time management methods of teachers; the views of teachers about time use, time traps and time management have been analyzed according to the variables of their gender, professional seniority, their schools being a double shift school or not, their branch and the district they are working in.The population consists of primary school teacher from Bağcılar, Bahçelievler and Güngören districts. 536 primary school teachers have been determined by adequate sample method with 95% confidence interval and margin of error in the population. In analysis, unpaired t test, one-way analysis of variance (ANOVA) for unpaired sample and to determine the direction of difference among the groups Tukey have been used. In conclusion, it is discovered that teachers exhibit behavior of arriving school on time at most and behavior of preparing a time schedule at least. When the results of one-way analysis of variance of teachers’ time use, a huge difference has been observed in time use according to professional seniority. In relation to time traps, the difference among the students’ educational level has been the most frequent and the making parent-teacher meetings during class hour have been the least frequent time traps. In relation to time management, teachers use starting and finishing the class on time at most frequency and not-admitting the late comer students to the class methods at least frequency. When time management dimension has been analyzed according to the class hours, it has been discovered that teachers of double shift school use time less efficiently than teachers of whole-day school teachers.

Kaynakça

  • Akçinar, S. (2014). Örgütsel Zaman Yönetimi ve Etkin Zaman Kullanımı. Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi. Beykent Üniversitesi, İstanbul.
  • Aydın, A. (2003). Zaman Yönetimi. Sınıf Yönetimi içinde. İstanbul: Alfa Yayınları.
  • Bayramlı, Ü. Ü. (2015). Zaman Yönetimi. Ankara: Seçkin Yayınevi.
  • Can, N. (2007a). Eğitim çalışanlarının görüşlerine göre öğretmenin sınıfta zaman yönetimi davranışları. A.Ü. Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, 88-103.
  • Can, N. (2015b). Sınıfta Zaman Yönetimi. E. D. Erbaş içinde, Sınıfta Etkili Öğretim ve Yönetim (s. 29-57). Ankara: Pegem Akademi.
  • Ceren, A. (2008). İlköğretim Okulu Sınıf Öğretmenlerinin Derste Zamanı Etkili Kullanma Yeterlilikleri. Yüksek Lisans Tezi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bolu.
  • Claessens, B. J., Van Eerde, W., Rutte, C. G., & Roe, R. A. (2007). A review of the time management literature. Personnel review, 36(2), 255-276.
  • Cohen, L., Manion, L., & Morrison, K. (2007). Research methods in education. New York: Routledge.
  • Çelikten, M., Şanal, M., & Yeni, Y. (2005). Öğretmenlik mesleği ve özellikleri. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 207-237.
  • Çermik, H. (2006). Sınıfta Zaman Yönetimi. M. Yılman içinde, Sınıf Yönetimi. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Dağlı, A. (2000). Zaman yönetimi. Eğitim ve Bilim, 42-49.
  • Doğan, S., Uğurlu, C. T., & Karakaş, H. (2014). Etkili sınıf yönetimi uygulamalarına ilişkin öğretmen görüşlerinin değerlendirilmesi. Gaziantep University Journal of Social Sciences, 1097-1119.
  • Ekici, G. (2002). Sınıf Yönetimi. Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Erdem, R., & Kaya, S. (1998). Zaman yönetimi. Çağdaş Yerel Yönetimler Dergisi, 99-120.
  • Güçlü, N. (2001). Zaman yönetimi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 87-106.
  • Hoover, J. (2007). Best Practices: Time Management: Set Priorities to Get the Right Things Done. USA: Harpercollins.
  • Josephs, R. (1996). Zaman yönetimi. (Ö. Koşar, Çev.) İstanbul: Epsilon Yayıncılık.
  • J.A.Francis-Smythe, & Ivan.T.Robertson. (1999). On the relationship between time management and time estimation. British Journal of Psychology.
  • Karaköse, T. (2009). okul müdürlerinin bireysel zaman yönetimi becerileri. Akademik Araştırmalar dergisi, 149-160.
  • Kocabaş, İ., & Erdem, R. (2003). Yönetici adayı öğretmenlerin kişisel zaman yönetimi davranışları. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 190-203.
  • Mackenzie, R. A. (1989). Zaman tuzağı. (Y. Güneri, Çev.) İstanbul: İlgi Yayınevi.
  • Sabuncuoğlu, Z., Paşa, M., & Kaymaz, K. (2010). Zaman yönetimi. İstanbul: Beta Yayıncılık.
  • Scoot, M. (1997). Zaman yönetimi. (A. Ç. Çelik, Çev.) İstanbul: Rota Yayıncılık.
  • Tutar, H. (2015). Zaman yönetimi. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yenilmez, R. (2010). İlköğretim okulu öğretmenlerinin işteki zaman tuzakları ve baş etme yöntemleri. Yüksek Lisans Tezi. Ankara Üniversitesi, Ankara.
  • Yıldız & Yıldız, 2016, The relationship between academic procrastination and hopelessness perceptions of primary school teaching department students. International Online Journal of Educational Sciences, 2016, 8 (3), 234-251.
Toplam 26 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Mahmut Boyraz

İbrahim Kocabaş

Yayımlanma Tarihi 16 Nisan 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 2 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Boyraz, M., & Kocabaş, İ. (2018). İlkokul Öğretmenlerinin Zaman Yönetimi Becerilerinin Belirlenmesi. Yıldız Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 2(1), 42-57.
AMA Boyraz M, Kocabaş İ. İlkokul Öğretmenlerinin Zaman Yönetimi Becerilerinin Belirlenmesi. Yıldız Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. Nisan 2018;2(1):42-57.
Chicago Boyraz, Mahmut, ve İbrahim Kocabaş. “İlkokul Öğretmenlerinin Zaman Yönetimi Becerilerinin Belirlenmesi”. Yıldız Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 2, sy. 1 (Nisan 2018): 42-57.
EndNote Boyraz M, Kocabaş İ (01 Nisan 2018) İlkokul Öğretmenlerinin Zaman Yönetimi Becerilerinin Belirlenmesi. Yıldız Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 2 1 42–57.
IEEE M. Boyraz ve İ. Kocabaş, “İlkokul Öğretmenlerinin Zaman Yönetimi Becerilerinin Belirlenmesi”, Yıldız Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, c. 2, sy. 1, ss. 42–57, 2018.
ISNAD Boyraz, Mahmut - Kocabaş, İbrahim. “İlkokul Öğretmenlerinin Zaman Yönetimi Becerilerinin Belirlenmesi”. Yıldız Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 2/1 (Nisan 2018), 42-57.
JAMA Boyraz M, Kocabaş İ. İlkokul Öğretmenlerinin Zaman Yönetimi Becerilerinin Belirlenmesi. Yıldız Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 2018;2:42–57.
MLA Boyraz, Mahmut ve İbrahim Kocabaş. “İlkokul Öğretmenlerinin Zaman Yönetimi Becerilerinin Belirlenmesi”. Yıldız Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, c. 2, sy. 1, 2018, ss. 42-57.
Vancouver Boyraz M, Kocabaş İ. İlkokul Öğretmenlerinin Zaman Yönetimi Becerilerinin Belirlenmesi. Yıldız Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 2018;2(1):42-57.