Girişimcilerin,
iş fikirlerini hayata geçirirken yaşadıkları en büyük zorlukların başında
finansman kaynaklarına erişim gelmektedir. Bu da girişimcilerin yeni finansman
modellerine ihtiyacını doğurmaktadır. Bu ihtiyaç doğrultusunda yeni bir model
olarak, son dönemde kitlesel fonlama platformları ön plana çıkmaktadır.
Kitlesel fonlama platformlarının ilk örnekleri dünyada 2003, Türkiye’de ise
2011 yıllarına rastlamaktadır. Kitlesel fonlamanın, 2020 yılında 100 milyar
dolar sektör büyüklüğüne erişmesi beklenmektedir. Bu büyüklük, girişimciler
için önemli bir finansman alanının ortaya çıkacağını göstermektedir. Kitlesel
fonlama, girişimcilerin ihtiyaçlarına göre farklı fonlama modelleri de sunmakta
ve girişimciler projelerine göre bu modelleri değerlendirebilmektedir. Dünyada
hızlı büyüyen bir sektör olarak gözlemlenen kitlesel fonlama, Türkiye’de henüz
beklenilen büyüklüğe gelememiştir. Bunun en önemli nedeni kitlesel fonlama ile
ilgili yasal mevzuat boşluğunun olmasıdır. Bu çalışmanın amacı; kitlesel fonlama kavramı, kitlesel fonlama modellerinin
girişimcilere sunmuş olduğu avantajlar, kitlesel kaynak ve ortak tabanlı eş
üretimi kavramları ile ilgili literatürü araştırmaktır. Çalışma, Türkiye’deki
mevcut kitlesel fonlama platformları ve yasal mevzuat ile ilgili güncel durumu
sunarak gelecekte yapılacak araştırmalar için teorik bir derleme niteliği
taşımaktadır.
One of the biggest challenges experienced by entrepreneurs
while putting their business ideas into practice is access to finance
resources. This situation creates the need for new financing models of
entrepreneurs. As a new model in line with this need, crowdfunding platforms
have become prominent in the recent period. The first crowdfunding examples in
the world was observed in 2003, this date coincides with the year 2011 in
Turkey. Crowdfunding is expected to reach the sector size of $ 100 billion in
2020. This size shows that there will be an important financing area for
entrepreneurs. Crowdfunding also provides different funding models according to
the needs of entrepreneurs and they can evaluate these models in keeping with
their projects. Crowdfunding, observed as a fast-growing industry in the world,
has not yet arrived at the expected size in the Turkey. The most important
reason of this is the legal regulation gap for crowdfunding. The aim of this
study is to make a literature survey about the crowdfunding concept, the
advantages of crowdfunding models for entrepreneurs, the concepts of
crowdsourcing and common-based co-production. The study that presents current
situation regarding existing crowdfunding platforms and the legal regulation in
Turkey, have a theoretical compilation characteristic for future research.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Ekim 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 3 Sayı: 2 |