Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

A RESEARCH ON PHENOMENOLOGY/APPEARANCE OF LOVE IN THE TURKISH POETRY OF REPUBLIC PERIOD

Yıl 2017, Sayı: 17, 185 - 206, 30.06.2017

Öz




















In the
history of thought, many theories and propositions have been put forward about
love's "what", how it emerged and how it developed. Undoubtedly,
these have not introduced to love by transcendental, but they have focused on
the phenomena of this sensation in life. Each phenomenon has also revealed a
aspect of love sensation. Literature, in addition to this theory and its
propositions, has made the emergence of different phenomena of love by
processing love as the theme. In this case, love immanently has been handled to
life both in the history of thought and in literature. At this point, the thought
has looked at the phenomena of love in literary works in order to develop the
theory and put forward to the proposition on historical love. In this article,
the phenomena of love in the Turkish poetry of republic period were determined
how these process in poetry by the reading of philosophy and
psychoanalysis  At this point, the
phenomena of love in the poetry of republic perıod has been shown up as
follows: Love is an Alienation, Love Emerges with Obstacle, Why Love Is Absent,
Love is from Arbitrariness, Love is not in Love, It is Fallen in Love not to
Fall in Love, Lover Loves Him In Love, Love Disorganizes to Life.

Kaynakça

  • Baker, Ulus (2015). Sanat ve Arzu. İstanbul: İletişim.
  • Barbaras, Renaud (2010). “Neden Hâlâ Husserl”. Baykuş-Husserl Özel Sayısı: 6.
  • Bozoviç, Miran (2009). “İlk Bakıştan Öznece: Lacan ve Spinoza”, İmren Cerit (Çev.), Mono KL, Lacan Özel Sayısı, VI-VII: 223-233.
  • Comte-Sponville, Andre (2013). Cinsellik, Aşk ve Ölüm. Canan Özatalay (Çev.), İstanbul: İletişim.
  • (Çağlar) Ece Ayhan (2004). Bütün Yort Savul’lar. İstanbul: Yapı Kredi.
  • Faraci, Fiona (2009). “Cinsel İlişki-sizlik”. Mono KL: VI, VII, İstanbul.
  • Felman, Shoshana (2009). “Jacques Lacan ve İçgörü’nün Serüveni, Çağdaş Kültürde Psikanaliz”. Sibel Kibar (Çev.). Mono KL: İstanbul.
  • Freud, Sigmund (2009). Uygarlığın Huzursuzluğu. Haluk Barışcan (Çev.), İstanbul: Metis.
  • Freud, Sigmund (2010). Narsizm Üzerine ve Schreber Vakası. Banu Büyükkal (Çev.), Saffet Murat Tura, İstanbul: Metis.
  • Horkheimer, Max-Adorno; W. Theodor (1995). Aydınlanmanın Diyalektiği. Oğuz Özügül (Çev.), İstanbul: Kabalcı.
  • Horozcu, Oktay Rifat (2010). Bütün Şiirleri I, İstanbul: Yapı Kredi.
  • İlhan, Attilâ (2016). Böyle Bir Sevmek. İstanbul: İş Bankası Kültür.
  • Karakoç, Sezai (2007). Gün Doğmadan. İstanbul, Diriliş.
  • Kılıç, Sinan (2013). Deleuze-Guattari, Şizoanaliz, Yaratıcı Bir Fark ve Arzu Ontolojisi, Bursa: Sentez.
  • Kısakürek, Necip Fazıl (2012). Çile, İstanbul: Büyük Doğu.
  • Leader, Darian (1997). Kadınlar Neden Yazdıkları Her Mektubu Göndermezler, Nedim Çallı (Çev.). İstanbul: Ayrıntı.
  • Levinas, Emmanuel (2010). “Sonsuz’un Etiği”, Çağdaş Filozoflarla Söyleşiler, Kıta Felsefesi Tartışmaları (haz. Richard Kearney), Hüsamettin Arslan (Çev.), İstanbul: Paradigma.
  • Man, Paul de (2008). Kötülük ve İçgörü,-Çağdaş Eleştirinin Retoriği Üzene Denemeler. Ferit Burak Aydar (Çev.), Cem Soydemir. İstanbul: Metis.
  • Necatigil, Behçet (2009). Şiirler. İstanbul: Yapı Kredi.
  • Phillips, Adam (2007). Hep Vaat Hep Vaat, Edebiyat ve Psikanaliz Üzerine Denemeler. Ferit Burak Aydar (Çev.), İstanbul: Metis.
  • Ricoeur, Paul (2007). Yoruma Dair, Freud ve Felsefe, Necmiye Alpay (Çev.), İstanbul: Metis.
  • Seber, Cemal Süreya (2003). Sevda Sözleri. İstanbul: Yapı Kredi.
  • Tanpınar, Ahmet Hamdi, (2012), Bütün Şiirleri. İstanbul: Dergâh.
  • Tarancı, Cahit Sıtkı (2010). Otuz Beş Yaş, İstanbul: Can. Uyar, Turgut (2008). Büyük Saat. İstanbul: Yapı Kredi.
  • Zarifoğlu, Cahit (2011). Şiirler, İstanbul: Beyan.
  • Zizek, Slovaj (2003). Gıdıklanan Özne, Politik Ontolojinin Yok Merkezi. Şamil Can (Çev.), İstanbul: Epos.
  • Zizek, Slovaj (2011). İdeolojinin Yüce Nesnesi. Tuncay Birkan (çev), İstanbul, Metis.
  • Zizek, Slovaj (2012). Yamuk Bakmak, Popüler Kültürden Jaques Lacan’a Giriş. Tuncay Birkan (Çev.), İstanbul: Metis.
  • Zizek, Slavoj, (2015). Hiçten Az, Hegel ve Diyalektik Materyalizmin Gölgesi. Erkan Ünal (Çev.), İstanbul: Encore.
  • Zupancic, Alenka (2005). Gerçeğin Etiği, Kant, Lacan. Ahmet Süreyya Özcan (Çev.), Ankara: Epos.

CUMHURİYET DÖNEMİ TÜRK ŞİİRİNDE AŞKIN HALLERİ/FENOMENOLOJİSİ (GÖRÜNGÜSÜ) ÜZERİNE BİR İNCELEME

Yıl 2017, Sayı: 17, 185 - 206, 30.06.2017

Öz
















Düşünce tarihinde aşkın “ne”liği/ne olduğu,
nasıl ortaya çıkıp geliştiği ile ilgili birçok teori kurulmuş, önerme ileri
sürülmüştür. Hiç kuşkusuz bunlar aşkı, aşkın (transandantal) bir şekilde ortaya
koymamış bu duyumun yaşamda içkin olan görüngüleri (fenomenleri) üzerinde
durmuştur. Her bir görüngü (fenomen) de aşk duyumunun bir yönünü ortaya
koymuştur. Edebiyat ise bu teori ve önermelerin dışında aşkı tema olarak
işleyerek aşkın değişik görüngüleri (fenomenler)nin ortaya çıkmasını
sağlamıştır. Bu durumda hem düşünce tarihinde hem de edebiyatta aşk, yaşama
içkin olarak işlenmiştir. Bu noktada düşünce, tarihi aşk üzerine teori
geliştirmek ve önerme ileri sürmek isteyince edebi eserlerdeki aşkın görüngüler
(fenomenler)ine bakmıştır. İşte bu makalede Cumhuriyet Dönemi Türk Şiirinde
aşkın görüngüleri (fenomenleri) tespit edilerek bunların şiirlerde nasıl
işlendiği felsefe ve psikanaliz yan okumalarıyla ortaya konulmaya
çalışılmıştır. Bu noktada aşkın Cumhuriyet Dönemi Şiirindeki Görüngüleri
(fenomenleri) şu şekilde belirmiştir: Aşk bir Yabancılaşmadır, Aşk Engelle
Ortaya Çıkar. Aşkta Neden Yoktur, Aşk Nedensizlikten Doğar, Aşkta Olmayana Âşık
Olunur, Aşkta Âşık Kendini Sever, Aşk Hayatı Alt Ast Eder.
    

Kaynakça

  • Baker, Ulus (2015). Sanat ve Arzu. İstanbul: İletişim.
  • Barbaras, Renaud (2010). “Neden Hâlâ Husserl”. Baykuş-Husserl Özel Sayısı: 6.
  • Bozoviç, Miran (2009). “İlk Bakıştan Öznece: Lacan ve Spinoza”, İmren Cerit (Çev.), Mono KL, Lacan Özel Sayısı, VI-VII: 223-233.
  • Comte-Sponville, Andre (2013). Cinsellik, Aşk ve Ölüm. Canan Özatalay (Çev.), İstanbul: İletişim.
  • (Çağlar) Ece Ayhan (2004). Bütün Yort Savul’lar. İstanbul: Yapı Kredi.
  • Faraci, Fiona (2009). “Cinsel İlişki-sizlik”. Mono KL: VI, VII, İstanbul.
  • Felman, Shoshana (2009). “Jacques Lacan ve İçgörü’nün Serüveni, Çağdaş Kültürde Psikanaliz”. Sibel Kibar (Çev.). Mono KL: İstanbul.
  • Freud, Sigmund (2009). Uygarlığın Huzursuzluğu. Haluk Barışcan (Çev.), İstanbul: Metis.
  • Freud, Sigmund (2010). Narsizm Üzerine ve Schreber Vakası. Banu Büyükkal (Çev.), Saffet Murat Tura, İstanbul: Metis.
  • Horkheimer, Max-Adorno; W. Theodor (1995). Aydınlanmanın Diyalektiği. Oğuz Özügül (Çev.), İstanbul: Kabalcı.
  • Horozcu, Oktay Rifat (2010). Bütün Şiirleri I, İstanbul: Yapı Kredi.
  • İlhan, Attilâ (2016). Böyle Bir Sevmek. İstanbul: İş Bankası Kültür.
  • Karakoç, Sezai (2007). Gün Doğmadan. İstanbul, Diriliş.
  • Kılıç, Sinan (2013). Deleuze-Guattari, Şizoanaliz, Yaratıcı Bir Fark ve Arzu Ontolojisi, Bursa: Sentez.
  • Kısakürek, Necip Fazıl (2012). Çile, İstanbul: Büyük Doğu.
  • Leader, Darian (1997). Kadınlar Neden Yazdıkları Her Mektubu Göndermezler, Nedim Çallı (Çev.). İstanbul: Ayrıntı.
  • Levinas, Emmanuel (2010). “Sonsuz’un Etiği”, Çağdaş Filozoflarla Söyleşiler, Kıta Felsefesi Tartışmaları (haz. Richard Kearney), Hüsamettin Arslan (Çev.), İstanbul: Paradigma.
  • Man, Paul de (2008). Kötülük ve İçgörü,-Çağdaş Eleştirinin Retoriği Üzene Denemeler. Ferit Burak Aydar (Çev.), Cem Soydemir. İstanbul: Metis.
  • Necatigil, Behçet (2009). Şiirler. İstanbul: Yapı Kredi.
  • Phillips, Adam (2007). Hep Vaat Hep Vaat, Edebiyat ve Psikanaliz Üzerine Denemeler. Ferit Burak Aydar (Çev.), İstanbul: Metis.
  • Ricoeur, Paul (2007). Yoruma Dair, Freud ve Felsefe, Necmiye Alpay (Çev.), İstanbul: Metis.
  • Seber, Cemal Süreya (2003). Sevda Sözleri. İstanbul: Yapı Kredi.
  • Tanpınar, Ahmet Hamdi, (2012), Bütün Şiirleri. İstanbul: Dergâh.
  • Tarancı, Cahit Sıtkı (2010). Otuz Beş Yaş, İstanbul: Can. Uyar, Turgut (2008). Büyük Saat. İstanbul: Yapı Kredi.
  • Zarifoğlu, Cahit (2011). Şiirler, İstanbul: Beyan.
  • Zizek, Slovaj (2003). Gıdıklanan Özne, Politik Ontolojinin Yok Merkezi. Şamil Can (Çev.), İstanbul: Epos.
  • Zizek, Slovaj (2011). İdeolojinin Yüce Nesnesi. Tuncay Birkan (çev), İstanbul, Metis.
  • Zizek, Slovaj (2012). Yamuk Bakmak, Popüler Kültürden Jaques Lacan’a Giriş. Tuncay Birkan (Çev.), İstanbul: Metis.
  • Zizek, Slavoj, (2015). Hiçten Az, Hegel ve Diyalektik Materyalizmin Gölgesi. Erkan Ünal (Çev.), İstanbul: Encore.
  • Zupancic, Alenka (2005). Gerçeğin Etiği, Kant, Lacan. Ahmet Süreyya Özcan (Çev.), Ankara: Epos.
Toplam 30 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Konular Sanat ve Edebiyat
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Cafer Şen

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Sayı: 17

Kaynak Göster

APA Şen, C. (2017). CUMHURİYET DÖNEMİ TÜRK ŞİİRİNDE AŞKIN HALLERİ/FENOMENOLOJİSİ (GÖRÜNGÜSÜ) ÜZERİNE BİR İNCELEME. Yeni Türk Edebiyatı Araştırmaları, 17(17), 185-206.
Creative Commons Lisansı
YTEA isimli yazarın Yeni Türk Edebiyatı Araştırmaları başlıklı eseri bu Creative Commons Atıf-AynıLisanslaPaylaş 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.
www.ytearastirmalari.com bağlantısındaki esere dayalı olarak.