Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

THE SYMBOL OF THE COSMIC TREE IN YASAR KEMAL'S NOVEL WHICH IS NAMED THE WIND FROM THE PLAIN: HOLY WALNUT TREE

Yıl 2017, Sayı: 17, 207 - 215, 30.06.2017

Öz




















Making the stories and experiences of ancient peoples
accessible to us, seen as the symbolic language of the collective unconscious,
and serving as sources of inspiration for many fields of human endeavor, myths
are important resources drawn upon by modern narratives.  Ancient humans employed the symbolic language
of myths to defeat mysterious creatures and to organize their social lives.
Cosmogonic or creation myths are symbolic narratives of the beginning of the
world. That all creation has a single center is the central tenet of cosmogonic
symbolism. There are three cosmic spaces in which the events of creation took
place.  Connecting these three cosmic
spaces and incorporated in rituals and narratives, the symbols such as the
cosmic pillar, the cosmic tree or tent are the essential elements of the
cosmogenic symbolism. In his novel The Wind from the Plain, Yaşar Kemal employs
the symbol of the cosmic tree, an important element of the cosmogenic
symbolism, to present the destiny, life struggles, hopes, hopelessness of human
beings and their need to believe. This paper aims to identify the
characteristics of the cosmic tree found in ancient mythologies, and reveal the
narrative function of the Holy Walnut Tree enriched with the symbol of light.

Kaynakça

  • Arslan Vural, Ebru (2016). Türk Romanında Mitolojik Unsurlar(1923-1960), Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Isparta: Süleyman Demirel Üniversitesi.
  • Campbell, Joseph (2000). Kahramanın Sonsuz Yolculuğu, Sabri Gürses (Çev.), İstanbul: Kabalcı.
  • Cassirer, Ernst (2005). Sembolik Formlar Felsefesi II- Mitik Düşünme, Milay Köktürk (Çev.), Ankara: Hece.
  • Cassirer, Ernst (1997). İnsan Üstüne Bir Deneme, Nejla Arat (Çev.), İstanbul: Yapı Kredi.
  • Eliade, Mircea (1994). Ebedi Dönüş Mitosu. Ümit Altuğ (Çev.). Ankara: İmge.
  • Eliade, Mircea (1992). İmgeler Simgeler, Mehmet Ali Kılıçbay (Çev.), Ankara: Gece.
  • Gariper, Cafer; Küçükcoşkun, Yasemin (2009). Dionizyak Coşkunun İhtişam ve Sefaleti-Yakup Kadri’nin Nur Baba Romanına Psikanalitik Bir Yaklaşım. İstanbul: Akademik Kitaplar.
  • Gezgin, İsmail (2008). Sanatın Mitolojisi, İstanbul: Sel.
  • Ibàñez, Félìx Martì (1998). Felsefe Öyküleri, Hamide Koyukan (Çev.), Ankara: İmge.
  • Malinowski, Bronislaw (2000). Büyü,Bilim ve Din, Saadet Özkal (Çev.), İstanbul: Kabalcı.
  • Moran, Berna (1996). Türk Romanına Eleştirel Bir Bakış, İstanbul: İletişim.
  • Yaşar Kemal, (1960). Ortadirek, İstanbul: Remzi.
  • https://www.youtube.com/watch?v=HOpH0_JUIAw/ Erişim: 14.06.2017.
  • https://www.youtube.com/watch?v=QiiD9eCRfLM/Erişim: 14.06.2017 .

YAŞAR KEMAL'İN ORTADİREK ADLI ROMANINDA KOZMİK AĞAÇ İMGESİ: ZİYARET CEVİZİ

Yıl 2017, Sayı: 17, 207 - 215, 30.06.2017

Öz
















Erken
dönem insanına ve deneyimlerine ait bilgiyi bizlere ulaştıran, kolektif bilinç
dışının sembolik dili olarak görünüm kazanan ve pek çok ekolü besleyen mitler,
modern dönem anlatılarının önemli kaynaklarından biridir.  Arkaik insan, sembolik dil kullanarak
yarattığı mitler sayesinde bilinmeyen varlıklara üstünlük sağlar,   deneyimleri aracılığıyla sosyal
faaliyetlerini düzenleme imkânı bulur. Mitlerin çekirdeğini oluşturan ve
yaratılışı konu alan kozmogoni mitlerinde her şeyin bir merkezde yaratıldığı,
evrenin merkezi olduğu inanışı, kadim merkez simgeciliği anlayışını oluşturur.
Yaratılışın hikâyesini anlatan, yaratılışla ilgili eylemlerin gerçekleştiği üç
kozmik mekan vardır.  Bu üç kozmik mekânı
birbirine bağlayan, ritüellerde ve anlatılarda varlık alanı kazanan kozmik
direk, kozmik ağaç, çadır gibi imgeler merkez simgeciliğinin vazgeçilmez
elementleridir. Yaşar Kemal’in Ortadirek adlı romanında insan yazgısını,
hayatını idame ettirebilme serüvenini, umutsuzluğunu, umudunu ve inanma ihtiyacını,
merkez simgeciliğinin önemli bir unsuru olan kozmik ağaç imgesiyle sunar. Bu
makalede kadim uygarlıkların mitolojilerinde yer alan kozmik ağacın özellikleri
belirlenmiş, ışık imgesiyle zenginleştirilmiş Ziyaret Cevizi’nin anlatıdaki
işlevi ortaya konmuştur.
    

Kaynakça

  • Arslan Vural, Ebru (2016). Türk Romanında Mitolojik Unsurlar(1923-1960), Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Isparta: Süleyman Demirel Üniversitesi.
  • Campbell, Joseph (2000). Kahramanın Sonsuz Yolculuğu, Sabri Gürses (Çev.), İstanbul: Kabalcı.
  • Cassirer, Ernst (2005). Sembolik Formlar Felsefesi II- Mitik Düşünme, Milay Köktürk (Çev.), Ankara: Hece.
  • Cassirer, Ernst (1997). İnsan Üstüne Bir Deneme, Nejla Arat (Çev.), İstanbul: Yapı Kredi.
  • Eliade, Mircea (1994). Ebedi Dönüş Mitosu. Ümit Altuğ (Çev.). Ankara: İmge.
  • Eliade, Mircea (1992). İmgeler Simgeler, Mehmet Ali Kılıçbay (Çev.), Ankara: Gece.
  • Gariper, Cafer; Küçükcoşkun, Yasemin (2009). Dionizyak Coşkunun İhtişam ve Sefaleti-Yakup Kadri’nin Nur Baba Romanına Psikanalitik Bir Yaklaşım. İstanbul: Akademik Kitaplar.
  • Gezgin, İsmail (2008). Sanatın Mitolojisi, İstanbul: Sel.
  • Ibàñez, Félìx Martì (1998). Felsefe Öyküleri, Hamide Koyukan (Çev.), Ankara: İmge.
  • Malinowski, Bronislaw (2000). Büyü,Bilim ve Din, Saadet Özkal (Çev.), İstanbul: Kabalcı.
  • Moran, Berna (1996). Türk Romanına Eleştirel Bir Bakış, İstanbul: İletişim.
  • Yaşar Kemal, (1960). Ortadirek, İstanbul: Remzi.
  • https://www.youtube.com/watch?v=HOpH0_JUIAw/ Erişim: 14.06.2017.
  • https://www.youtube.com/watch?v=QiiD9eCRfLM/Erişim: 14.06.2017 .
Toplam 14 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Konular Sanat ve Edebiyat
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ebru Vural Arslan

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Sayı: 17

Kaynak Göster

APA Vural Arslan, E. (2017). YAŞAR KEMAL’İN ORTADİREK ADLI ROMANINDA KOZMİK AĞAÇ İMGESİ: ZİYARET CEVİZİ. Yeni Türk Edebiyatı Araştırmaları, 17(17), 207-215.
Creative Commons Lisansı
YTEA isimli yazarın Yeni Türk Edebiyatı Araştırmaları başlıklı eseri bu Creative Commons Atıf-AynıLisanslaPaylaş 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.
www.ytearastirmalari.com bağlantısındaki esere dayalı olarak.