Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

RULING OVER FICTION: FROM “DETAIL” TO “ESSENCE” KUŞLAR YASINA GİDER

Yıl 2019, Sayı: 22, 25 - 54, 01.12.2019

Öz

Literary text, with a multi-layer structure, may reveal distinctive meanings in compliance with various theoretical readings. Artist’s desires, tendencies and skills, his approach to art, his point of view, the mentality elements of the era in which he lives come to the forefront as dominant factors enabling these kinds of readings. The literary text, constructed upon realities peculiar to human being are changed and rendered through fiction, presents a imaginary characteristic that meets all these elements on common ground. One of the significant elements that ensures reaching the essence of this imaginary structure is detail. The objective of this paper is to study the role of detail so as to reach the essence the writer aims to present especially getting out of the density of postmodern works and put forward the elements of detail in Kuşlar Yasına Gider.

Kaynakça

  • Assmann, Jan (2015). Kültürel Bellek. İstanbul: Ayrıntı.
  • Bahtin, Mihail (2017). Karnavaldan Romana. İstanbul: Ayrıntı.
  • Bahtin, Mihail (2016). Söylem Türleri ve Başka Yazılar. İstanbul: Metis.
  • Demir, Yavuz (2016). Zaman Zaman İçinde Roman Roman İçinde. Ankara: Pegem Akademi.
  • Devellioğlu, Ferit (1998). Osmanlıca-Türkçe Ansiklopedik Lügat. Ankara: Aydın.
  • Eagleton, Terry (2016). Kültür Yorumları. İstanbul: Ayrıntı.
  • Forster, E. M. (2016). Roman Sanatı. İstanbul: Milenyum.
  • Kuruçay, Akif. “Meydan okuyan bir roman: Kuşlar Yasına Gider”. https://www.yenisafak.com/hayat/meydan-okuyan-bir-roman-kuslar-yasina-gider-2562774. [Erişim: 24.06.2019]
  • Lévi-Strauss, Claude (2013). Mit ve Anlam. İstanbul: İthaki.
  • Lévi-Strauss, Claude (2016). Irk, Tarih ve Kültür. İstanbul: Metis.
  • Lodge, David (2013). Kurgu Sanatı. Ankara: Hece.
  • Mazlum, Özge (2011). “Rengin Kültürel Çağrışımları”, Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 31: 125-138.
  • Mennan, Zeynep (2002). “Günlerin Köpüğünde Renkler ve Çağrıştırdıkları”, Hacettepe Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, 19/2: 75-99.
  • Obeyesekere, Gananath (2011). Kültürün İşleyişi. İstanbul: Doruk.
  • Oskay, Çınar. “Hasan Ali Toptaş:1970’leri özlüyorum, düşmanlığın bile bir zarafeti vardı”. http://www.hurriyet.com.tr/kelebek/hayat/hasan-ali-toptas-1970leri-ozluyorum-dusmanligin-bile-bir-zarafeti-vardi-40249534. [Erişim: 25.06.2019]
  • Önder, Alev (2017). “Kuşlar Yasına Gider Romanında Postmodernizmle Geleneğin Buluşması”. Hikmet-Gelenek ve Postmodernizm Özel Sayısı. Yıl 3: 99-111.
  • Sözer, Huriye (2017). “Hasan Ali Toptaş’ın Eserlerinde Yerel Dile Ait Sözlük Birimler ve Denizli Ağzı”. International Journal of Language Academy, 5/3: 146-164.
  • Stevick, Philip (2010). Roman Teorisi. Ankara: Akçağ.
  • Toptaş, Hasan Ali (2017). Kuşlar Yasına Gider. İstanbul: Everest.
  • Toptaş, Hasan Ali (2003). Yalnızlıklar. İstanbul: İş Bankası.
  • Uzun, Mustafa (1994). İslam Ansiklopedisi. (1. Baskı, IX. Cilt, s. 251-253). İstanbul: Türkiye Diyanet Vakfı.
  • Varlık, Mesut (2010). Efendime Söyleyeyim. İstanbul: İletişim.
  • Wood, James (2013). Kurmaca Nasıl İşler. İstanbul: Ayrıntı.

KURMACAYA HÜKMETMEK: “DETAY”DAN “ÖZ”E KUŞLAR YASINA GİDER

Yıl 2019, Sayı: 22, 25 - 54, 01.12.2019

Öz

Çok katmanlı bir yapıya sahip olan edebi metin, çeşitli kuramsal okumalara göre birbirinden farklı anlamlar ortaya koyabilir. Sanatçının istek, eğilim ve becerileri, sanata yaklaşımı, bakış açısı, yaşadığı dönemdeki zihniyet unsurları bu tür okumalara imkân sağlayan başat ögeler olarak öne çıkar. İnsana özgü gerçekliklerin kurmaca yoluyla dönüştürülüp yorumlanması üzerine inşa edilen edebi eser, tüm bu ögeleri ortak bir paydada buluşturan fiktif bir yapı özelliği gösterir. Bu fiktif yapının özüne ulaşmayı sağlayan önemli ögelerden biri de “detay”dır. Bu çalışmanın amacı, özellikle postmodern eserlerdeki yoğunluktan sıyrılarak yazarın vermek istediği “öz”e ulaşmada “detay”ın rolünü irdelemek ve Kuşlar Yasına Gider romanındaki detay unsurlarını ortaya koymaktır.

Kaynakça

  • Assmann, Jan (2015). Kültürel Bellek. İstanbul: Ayrıntı.
  • Bahtin, Mihail (2017). Karnavaldan Romana. İstanbul: Ayrıntı.
  • Bahtin, Mihail (2016). Söylem Türleri ve Başka Yazılar. İstanbul: Metis.
  • Demir, Yavuz (2016). Zaman Zaman İçinde Roman Roman İçinde. Ankara: Pegem Akademi.
  • Devellioğlu, Ferit (1998). Osmanlıca-Türkçe Ansiklopedik Lügat. Ankara: Aydın.
  • Eagleton, Terry (2016). Kültür Yorumları. İstanbul: Ayrıntı.
  • Forster, E. M. (2016). Roman Sanatı. İstanbul: Milenyum.
  • Kuruçay, Akif. “Meydan okuyan bir roman: Kuşlar Yasına Gider”. https://www.yenisafak.com/hayat/meydan-okuyan-bir-roman-kuslar-yasina-gider-2562774. [Erişim: 24.06.2019]
  • Lévi-Strauss, Claude (2013). Mit ve Anlam. İstanbul: İthaki.
  • Lévi-Strauss, Claude (2016). Irk, Tarih ve Kültür. İstanbul: Metis.
  • Lodge, David (2013). Kurgu Sanatı. Ankara: Hece.
  • Mazlum, Özge (2011). “Rengin Kültürel Çağrışımları”, Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 31: 125-138.
  • Mennan, Zeynep (2002). “Günlerin Köpüğünde Renkler ve Çağrıştırdıkları”, Hacettepe Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, 19/2: 75-99.
  • Obeyesekere, Gananath (2011). Kültürün İşleyişi. İstanbul: Doruk.
  • Oskay, Çınar. “Hasan Ali Toptaş:1970’leri özlüyorum, düşmanlığın bile bir zarafeti vardı”. http://www.hurriyet.com.tr/kelebek/hayat/hasan-ali-toptas-1970leri-ozluyorum-dusmanligin-bile-bir-zarafeti-vardi-40249534. [Erişim: 25.06.2019]
  • Önder, Alev (2017). “Kuşlar Yasına Gider Romanında Postmodernizmle Geleneğin Buluşması”. Hikmet-Gelenek ve Postmodernizm Özel Sayısı. Yıl 3: 99-111.
  • Sözer, Huriye (2017). “Hasan Ali Toptaş’ın Eserlerinde Yerel Dile Ait Sözlük Birimler ve Denizli Ağzı”. International Journal of Language Academy, 5/3: 146-164.
  • Stevick, Philip (2010). Roman Teorisi. Ankara: Akçağ.
  • Toptaş, Hasan Ali (2017). Kuşlar Yasına Gider. İstanbul: Everest.
  • Toptaş, Hasan Ali (2003). Yalnızlıklar. İstanbul: İş Bankası.
  • Uzun, Mustafa (1994). İslam Ansiklopedisi. (1. Baskı, IX. Cilt, s. 251-253). İstanbul: Türkiye Diyanet Vakfı.
  • Varlık, Mesut (2010). Efendime Söyleyeyim. İstanbul: İletişim.
  • Wood, James (2013). Kurmaca Nasıl İşler. İstanbul: Ayrıntı.
Toplam 23 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sanat ve Edebiyat
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Deniz Polater 0000-0002-5615-9905

Yayımlanma Tarihi 1 Aralık 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Sayı: 22

Kaynak Göster

APA Polater, D. (2019). KURMACAYA HÜKMETMEK: “DETAY”DAN “ÖZ”E KUŞLAR YASINA GİDER. Yeni Türk Edebiyatı Araştırmaları, 11(22), 25-54.
Creative Commons Lisansı
YTEA isimli yazarın Yeni Türk Edebiyatı Araştırmaları başlıklı eseri bu Creative Commons Atıf-AynıLisanslaPaylaş 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.
www.ytearastirmalari.com bağlantısındaki esere dayalı olarak.