In a significant recent judgment, the UK Supreme Court had clearly clarified the question of who bears the burden of proof. The decision in Volcafe Ltd and others v. Compania Sud Americana De Vapores SA2 (hereinafter Volcafe) confirms that where the ship owner occurred a loss or damage to the cargo, the carrier now has the burden to prove that he had exercised a reasonable degree of skill and care, and the loss had happened nonetheless. Today many scholars are discussing that the Volcafe case switches the burden of proof for cargo damage and now carriers must demonstrate compliance, rather than cargo owners (cargo interests) demonstrate causative negligence. However, it is not believed that this is a challenging task for a carrier.
Hague Visby Rules Volcafe Case Burden of Proof Common Law Responsibility of the Carrier / Cargo Owner
Yakın tarihli önemli bir kararda, İngiltere Yüksek Mahkemesi, ispat yükümlülüğünü kimin üstlendiği sorusunu açıkça ortaya koymuştur. Volcafe Ltd and others v. Compania Sud Americana De Vapores SA1 gemi sahibinin kargoda bir kayıp veya hasar meydana geldiği durumlarda, taşıyanın makul derecede özen gösterdiğini kanıtlama yükü olduğunu doğrulamaktadır. Günümüzde birçok bilim insanı, Volcafe davasının kargo hasarına ilişkin kanıt yükünü değiştirdiğini ve taşıyanın ispat yükünü ağırlaştırdığını tartışmaktadır. Fakat bu görüşlerin aksine, bu makalede Volcafe davasının taşıyan için zorlaştırıcı bir görev olmadığını ve ispat yükünü ağırlaştırmadığı noktası tartışılacaktır.
Lahey Kuralları Volcafe Davası İspat Yükü Anglo Sakson Hukuku Gemi Sahibinin Sorumluluğu
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Hukuk |
Bölüm | Derlemeler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 17 Ağustos 2020 |
Gönderilme Tarihi | 11 Mayıs 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 17 Sayı: 2 |