In this study, it
was aimed to put forward seafood consumption behaviors and socioeconomics of
local people in Ordu Province which is located on the coast of Black Sea in
2012. Within this scope, face to face interviews were conducted with the
randomly selected individuals. 72.4 % of the respondents were male whereas,
26.6% of the respondents were female. Ages of respondents were varied between
17 and 63. 55.2% of the respondents had university degree and 21.8% of the
respondents had high school degree. According to the results regarding
occupation of the respondents, government officials constitute the majority
with a share of 26.4%. It was determined that 8% of the respondents do not
consume seafood while 92% of the respondents indicated that they consume. It
was also determined that yearly individual seafood consumption was 26.3 kg.
Fish species was determined as top consumed seafood. It was also found that
73.2% of the respondents consume daily fresh seafood. 79% of the respondents
also prefer seafood selling points. The most consumed fish species were anchovy
which was generally preferred as fried by 53.6% of the respondents.
- Seafood Consumer behavior Face to face interview Ordu Black Sea
Karadeniz sahilinde bulunan Ordu ilinde 2012 yılında
yapılan bu araştırmada bölgedeki su ürünleri tüketim alışkanlıkları ve sosyo
ekonomik durumları ortaya konmaya çalışılmıştır. Bu kapsamda tesadüfi seçilen
kişilerle yüz yüze anket çalışması gerçekleştirilmiştir. Katılımcıların % 72.4’ü erkek, % 26.6’sı
kadındır. Yaş aralığı 17-63 olup eğitim durumlarına bakıldığında % 55.2’si
üniversite, % 21.8’i lise eğitim almamıştır. Katılımcıların meslek grupları incelendiğinde %
26.4 ile memur kesim en yüksek oranı oluşturmaktadır. Katılımcıların % 8’i su
ürünleri tüketmezken, % 92’si tükettiklerini belirtmişlerdir. Çalışmada, kişi
başı ortalama yıllık su ürünleri tüketimi de 26.3 kg olarak tespit edilmiştir.
Su ürünleri içerisinde % 94.6 oranla balık ilk sıradadır. Ordu ilindeki tüketicilerin %73.2’sinin günlük
taze tüketimi tercih ettikleri belirlenmiştir. Su ürünlerini temininde
çoğunluğunun (%79) perakende balık satış
yerlerini tercih ettiği belirlenmiştir. En çok tüketilen balık
türü olarak % 86.21 ile hamsi olup, kızartarak yiyenlerin oranı % 53.6 dır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Haziran 2012 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2012 Cilt: 2012 Sayı: 3 |