Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

DİN KÜLTÜRÜ VE AHLAK BİLGİSİ DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMININ ÖRTÜK SEKÜLERLEŞTİRME AÇISINDAN DEĞERLENDİRİLMESİ

Yıl 2017, Cilt: 5 Sayı: 6, 34 - 54, 30.06.2017

Öz

Batı dünyasında
sekülerleşme olgusu oldukça geniş boyutlarda tartışılmaktadır. Türkiye’de ise
tartışmalar daha çok laiklik üzerinde yoğunlaşmaktadır. Hatta ilgili pek çok
konu da laiklik başlığı altında tartışılmaktadır. Bu çalışmada Türkiye’de Milli
Eğitim Bakanlığına bağlı okullarda okutulan Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi ders
kitaplarının içeriğinin sekülerleşmeyi arttırıcı bir içerikle tasarlandığı
iddia edilmektedir. Bu iddia, ders kitaplarında bazı İslami temaların özellikle
görmezden gelindiği varsayımı üzerinden temellendirilmeye çalışılmaktadır.
Çalışma sonucunda eğitim müfredatı aracılığıyla sistematik bir biçimde
Müslümanların küresel kapitalizme entegre edilme stratejisinin güdüldüğü ortaya
konulmaya çalışılmıştır. 

Kaynakça

  • Arslan, Abdurrahman (2004), Modern Dünyada Müslümanlar, İstanbul: İletişim Yayınları. Arslan, Abdurrahman (2012), Sabra Davet Eden Hakikat, İstanbul: Pınar Yayınları. Arslan, Abdurrahman (2013), Yeni Bir Anlam Arayışı, İstanbul: Bilge Adamlar. Biçer, Ramazan (2010), Küreselleşen Çağda İslam, İstanbul: Gelenek Yayınları. Gümüşoğlu, Hasan (2013), “Modernizmin Din Politikalarına Etkisi ve İtikad Açısından Sonuçları (Cumhuriyetin İlk Yıllarında)”, Ekev Akademi Dergisi, Yıl: 17, Sayı: 57, 295-310. Karel, Dobbelaere (2006), Sekülerleşmenin Üç Yüzü: Toplumsal, Kurumsal ve Bireysel Sükülerleşme, Laik Ama Kutsal, Haz. Ali Köse, İstanbul: Etkileşim Yayınları. Karel, Dobbelaere (2012), Sekülerleşmenin Anlamı ve Kapsamı, Çev. Mehmet Süheyl Ünal, Din Sosyolojisi Çağdaş Gelişmeler, Der. Peter B. Clarke, Çev. Ed. İhsan Çapcıoğlu, Ankara: İmge Kitabevi. Korkmaz, Abdullah (2006), Değişme ve Farklılaşma, İstanbul: Doğu Kütüphanesi. Küçükcan, Talip (2005), “Modernleşme ve Sekülerleşme Kuramları Bağlamında Din, Toplumsal Değişme ve İslam Dünyası”, İslam Araştırmaları Dergisi, Sayı 13, 109-128. Lewis, Bernard (2011), Ortadoğu, Çev. Selen Y. Kölay, Ankara: Arkadaş Yayınları. MEB (2014a), Din Kültürü ve Ahlâk Bilgisi Dersi (4-8. Sınıflar) Öğretim Programı, http://ttkb.meb.gov.tr/www/ogretim-programlari/icerik/72 (Erişim Tarihi: 28: 04.2014). MEB (2014b), Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Dersi (9-12. Sınıflar) Öğretim Programı, http://ttkb.meb.gov.tr/www/ogretim-programlari/icerik/72 (Erişim Tarihi: 28: 04.2014). Perşembe, Erkan (2003), “Modernlik ve Postmodernlikte Din Problemi”, Ondokuz Mayıs Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, Sayı: 14-15, s. 159-181. Swatos, William H., Christiano, Kevin J. (2002), Sekülerleşme Teorisi: Bir Kavramın Serüveni, Sekülerizm Sorgulanıyor, Haz. Ali Köse, İstanbul: Ufuk Kitapları. Şimşek, Ufuk, Küçük, Birgül ve Topkaya, Yavuz (2012), “Cumhuriyet Dönemi Eğitim Politikalarının İdeolojik Temelleri”, International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, Volume 7/4, Fall 2012, p. 2809-2823.
Yıl 2017, Cilt: 5 Sayı: 6, 34 - 54, 30.06.2017

Öz

Kaynakça

  • Arslan, Abdurrahman (2004), Modern Dünyada Müslümanlar, İstanbul: İletişim Yayınları. Arslan, Abdurrahman (2012), Sabra Davet Eden Hakikat, İstanbul: Pınar Yayınları. Arslan, Abdurrahman (2013), Yeni Bir Anlam Arayışı, İstanbul: Bilge Adamlar. Biçer, Ramazan (2010), Küreselleşen Çağda İslam, İstanbul: Gelenek Yayınları. Gümüşoğlu, Hasan (2013), “Modernizmin Din Politikalarına Etkisi ve İtikad Açısından Sonuçları (Cumhuriyetin İlk Yıllarında)”, Ekev Akademi Dergisi, Yıl: 17, Sayı: 57, 295-310. Karel, Dobbelaere (2006), Sekülerleşmenin Üç Yüzü: Toplumsal, Kurumsal ve Bireysel Sükülerleşme, Laik Ama Kutsal, Haz. Ali Köse, İstanbul: Etkileşim Yayınları. Karel, Dobbelaere (2012), Sekülerleşmenin Anlamı ve Kapsamı, Çev. Mehmet Süheyl Ünal, Din Sosyolojisi Çağdaş Gelişmeler, Der. Peter B. Clarke, Çev. Ed. İhsan Çapcıoğlu, Ankara: İmge Kitabevi. Korkmaz, Abdullah (2006), Değişme ve Farklılaşma, İstanbul: Doğu Kütüphanesi. Küçükcan, Talip (2005), “Modernleşme ve Sekülerleşme Kuramları Bağlamında Din, Toplumsal Değişme ve İslam Dünyası”, İslam Araştırmaları Dergisi, Sayı 13, 109-128. Lewis, Bernard (2011), Ortadoğu, Çev. Selen Y. Kölay, Ankara: Arkadaş Yayınları. MEB (2014a), Din Kültürü ve Ahlâk Bilgisi Dersi (4-8. Sınıflar) Öğretim Programı, http://ttkb.meb.gov.tr/www/ogretim-programlari/icerik/72 (Erişim Tarihi: 28: 04.2014). MEB (2014b), Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Dersi (9-12. Sınıflar) Öğretim Programı, http://ttkb.meb.gov.tr/www/ogretim-programlari/icerik/72 (Erişim Tarihi: 28: 04.2014). Perşembe, Erkan (2003), “Modernlik ve Postmodernlikte Din Problemi”, Ondokuz Mayıs Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, Sayı: 14-15, s. 159-181. Swatos, William H., Christiano, Kevin J. (2002), Sekülerleşme Teorisi: Bir Kavramın Serüveni, Sekülerizm Sorgulanıyor, Haz. Ali Köse, İstanbul: Ufuk Kitapları. Şimşek, Ufuk, Küçük, Birgül ve Topkaya, Yavuz (2012), “Cumhuriyet Dönemi Eğitim Politikalarının İdeolojik Temelleri”, International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, Volume 7/4, Fall 2012, p. 2809-2823.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Konular Din Araştırmaları
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Musa Öztürk

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2017
Kabul Tarihi 20 Kasım 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 5 Sayı: 6

Kaynak Göster

APA Öztürk, M. (2017). DİN KÜLTÜRÜ VE AHLAK BİLGİSİ DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMININ ÖRTÜK SEKÜLERLEŞTİRME AÇISINDAN DEĞERLENDİRİLMESİ. Yüzüncü Yıl Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 5(6), 34-54.
AMA Öztürk M. DİN KÜLTÜRÜ VE AHLAK BİLGİSİ DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMININ ÖRTÜK SEKÜLERLEŞTİRME AÇISINDAN DEĞERLENDİRİLMESİ. Yüzüncü Yıl Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi. Haziran 2017;5(6):34-54.
Chicago Öztürk, Musa. “DİN KÜLTÜRÜ VE AHLAK BİLGİSİ DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMININ ÖRTÜK SEKÜLERLEŞTİRME AÇISINDAN DEĞERLENDİRİLMESİ”. Yüzüncü Yıl Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 5, sy. 6 (Haziran 2017): 34-54.
EndNote Öztürk M (01 Haziran 2017) DİN KÜLTÜRÜ VE AHLAK BİLGİSİ DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMININ ÖRTÜK SEKÜLERLEŞTİRME AÇISINDAN DEĞERLENDİRİLMESİ. Yüzüncü Yıl Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 5 6 34–54.
IEEE M. Öztürk, “DİN KÜLTÜRÜ VE AHLAK BİLGİSİ DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMININ ÖRTÜK SEKÜLERLEŞTİRME AÇISINDAN DEĞERLENDİRİLMESİ”, Yüzüncü Yıl Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, c. 5, sy. 6, ss. 34–54, 2017.
ISNAD Öztürk, Musa. “DİN KÜLTÜRÜ VE AHLAK BİLGİSİ DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMININ ÖRTÜK SEKÜLERLEŞTİRME AÇISINDAN DEĞERLENDİRİLMESİ”. Yüzüncü Yıl Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 5/6 (Haziran 2017), 34-54.
JAMA Öztürk M. DİN KÜLTÜRÜ VE AHLAK BİLGİSİ DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMININ ÖRTÜK SEKÜLERLEŞTİRME AÇISINDAN DEĞERLENDİRİLMESİ. Yüzüncü Yıl Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi. 2017;5:34–54.
MLA Öztürk, Musa. “DİN KÜLTÜRÜ VE AHLAK BİLGİSİ DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMININ ÖRTÜK SEKÜLERLEŞTİRME AÇISINDAN DEĞERLENDİRİLMESİ”. Yüzüncü Yıl Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, c. 5, sy. 6, 2017, ss. 34-54.
Vancouver Öztürk M. DİN KÜLTÜRÜ VE AHLAK BİLGİSİ DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMININ ÖRTÜK SEKÜLERLEŞTİRME AÇISINDAN DEĞERLENDİRİLMESİ. Yüzüncü Yıl Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi. 2017;5(6):34-5.
Creative Commons Lisansı
Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.