This study was carried out to evaluate the efficiency of the Erzurum-Beypınarı land consolidation project. In the study, primary data were obtained from agricultural enterprises through a survey and secondary data from State Hydraulic Works. The minimum number of questionnaires was determined as 20, taking into account the finite population and a 10% safety margin. Quantitative data of the consolidation project were obtained with the help of the NetCAD program. According to the results obtained from the research, the consolidation rate in the research area was 67.9%. The average parcel size, which was 13.33 decares before consolidation, increased to 28.04 decares after consolidation. The water supply and water usage rates were 55.1% and 17.4%, respectively, between 2000-2012, and these values increased to 100% and 26.8% after consolidation. The ratio of shapeless parcels was 66.8% before Beypınarı consolidation, this value decreased to 15.4% after consolidation. With the consolidation, the length of the in-field road increased 2.67 times, and the rate of parcels directly connected to the road increased from 52% to 100%. Shareholders' sharing of agricultural lands before consolidation efforts resulted in the emergence of new businesses. However, the number of active agricultural enterprises has decreased. When agricultural active enterprises are considered, it has been observed that the number of parcels per enterprise, which was 16.11, decreased to 5.16 after consolidation. The fact that the Beypınarı project area borders the Erzurum Airport and the Kars-Erzincan ring road has transformed the agricultural lands into an attraction center, but made them disposed to misuse. From the research, it was concluded that land consolidation projects are beneficial in terms of quantitative features, but the multiplier effect can be increased by investigating them socially and economically.
Sustainability Rural development Land consolidation Rural infrastructure Land fragmentation In-field services
-
-
I would like to thank Agricultural Engineer İsmail Hakkı Ozan from VIII. Regional Directorate of State Hydraulic Works for his help in this research.
Bu çalışma Erzurum-Beypınarı arazi toplulaştırma projesinin etkinliğini değerlendirmek için yapılmıştır. Çalışmada, birincil veriler tarım işletmelerinden anket yoluyla ve ikincil veriler Devlet Su İşleri’nden alınmıştır. En az anket sayısı, sonlu popülasyon ve % 10 güvenlik payı dikkate alınarak 20 olarak tespit edilmiştir. Toplulaştırma projesine ait niceliksel veriler NetCAD programı yardımı ile elde edilmiştir. Araştırmadan elde edilen sonuçlara göre araştırma alanında toplulaştırma oranı % 67.9 olarak gerçekleşmiştir. Toplulaştırma öncesinde 13.33 dekar olan ortalama parsel büyüklüğü toplulaştırma sonrasında 28.04 dekara yükselmiştir. Su sağlama ve su kullanma oranları 2000-2012 yılları arasında sırasıyla % 55.1 ve % 17.4 olarak gerçekleşmiş olup, toplulaştırmadan sonra bu değerler % 100 ve % 26.8’e çıkmıştır. Beypınarı toplulaştırmasından önce şekilsiz parsellerin oranı % 66.8 iken, toplulaştırma sonrası bu değer % 15.4’e düşmüştür. Toplulaştırma ile birlikte tarla içi yol uzunluğu 2.67 kat artmış, doğrudan yola bağlı parsel oranı % 52’den % 100’e çıkmıştır. Toplulaştırma çalışmaları öncesinde hissedarların tarım arazilerini paylaşması yeni işletmelerin ortaya çıkmasına neden olmuştur. Ancak tarımsal aktif işletme sayısı azalmıştır. Tarımsal aktif işletme dikkate alındığında, 16.11 adet olan işletme başına düşen parsel sayısının toplulaştırma sonrası 5.16’ya düştüğü gözlenmiştir. Beypınarı proje alanının Erzurum Havaalanı ve Kars-Erzincan çevre yoluna sınır olması tarım arazilerini çekim merkezine dönüştürmüş, ancak amaç dışı kullanıma açık duruma getirmiştir. Kırsal göçün önlenememesi ise tarım arazilerinin etkin kullanılmamasına neden olmaktadır. Araştırmadan, arazi toplulaştırma projelerinin nicel özellikler açısından yararlı olduğu, ancak sosyal ve ekonomik yönden araştırılması ile çarpan etkisinin artırılabileceği sonucu çıkarılmıştır.
Sürdürülebilirlik Kırsal gelişim Arazi toplulaştırma Kırsal altyapı Arazi parçalılığı Tarla içi geliştirme hizmetleri
-
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Ziraat Mühendisliği |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Proje Numarası | - |
Yayımlanma Tarihi | 15 Eylül 2021 |
Kabul Tarihi | 26 Temmuz 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 |
Yüzüncü Yıl Üniversitesi Tarım Bilimleri Dergisi CC BY 4.0 lisanslıdır.