Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Çağdaş Sanatta Mekânla İlişkili Tasarımlar ve Jean Dubuffet’in Grafiksel Heykelleri

Yıl 2020, Sayı: 6, 73 - 100, 25.12.2020

Öz

Sanatsal süreçler göz önüne alındığında sanatçı üretimlerinin; toplumsal olayların, sosyal, kültürel, ekonomik, politik ve teknolojik gelişmeler/değişmeler ile harmanlandığı bir koşulda oluştuğundan söz etmek mümkündür. Bu açıdan değerlendirildiğinde bireysel üretimde bulunan sanatçının içinde bulunduğu kültürden etkilenmemesi söz konusu değildir. Ancak bu etkilenim her zaman tümüyle bir kabul ediş ya da koşulsuz bir teslimiyet unsurlarını içinde barındırmayabilir. Değişen sosyal yaşamla birlikte birçok yeni kavram sanat dünyasında kullanılmaya başlarken eski kavramların çoğunda da anlamsal ya da sınırsal farklılıklar görülmeye başlandı. Bu kavramlardan birisi de kuşkusuz “mekân” kavramıdır. Öncesinde sanat eserinin sergilendiği özel alanlar günümüzde sanat eserinin bir parçası olabilmektedir. Dahası önceleri sergileme alanlarının sınırlarının da farklı boyutlara ulaşması söz konusu olmaktadır. Sanatçı evleri, depo, eski fabrika ya da bir opera binasının sergileme mekânı olarak kullanıldığı günümüzde sanatçılar çalışmalarını yaparken eserin sergilenme alanını da hesaba kattıkları bir yaratım sürecini yaşamaktadırlar. Bu çalışmanın amacı; çağdaş sanatlarda mekânın kullanımına ilişkin yapılmış önde gelen sanatçı eserlerini inceleyerek özelde Jean Dubuffet’in grafiksel heykelleri üzerinden çözümlemeler yapmaktır. Bu çözümlemeler ışığında Jean Dubuffet’in heykelleri mekân bağlamında değerlendirildiğinde izleyicinin özne konumunda olması ve üretimlere dinamik bir biçimde katılması söz konusudur. Böylece sanat yapıtı ve izleyici arasında mekân bağlamında oluşan etkileşim dinamik ve karşılıklı yeni deneyimlere dönüşebilmektedir.

Kaynakça

  • Akkol, N. (2018). Değişen Doğa Algısı ve Armağan Etme Bağlamında Ekolojik Sanat. İdil Dergisi 44 (7), 421-427.
  • Aksoy, G. (2003). Batı Kültürüyle Etkileşimi Açısından Jean Dubuffet ve Art Brut Kavramı. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eskişehir.
  • Alaca, I. V. (2008). Louise Bourgeois’nın Sanatının Kronolojik Dönüşümü. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 17 (3), 1-16.
  • Altıntaş, O.ve Eliri, İ. (2012). Birey Toplum İlişkisinde Kent Kültürü, Kamusal Alan ve Onda Şekillenen Sanat Olgusu. İdil Dergisi, 1(5), 61-74.

Space-Related Designs In Contemporary Art And Graphical Sculptures Of Jean Dubuffet

Yıl 2020, Sayı: 6, 73 - 100, 25.12.2020

Öz

Kaynakça

  • Akkol, N. (2018). Değişen Doğa Algısı ve Armağan Etme Bağlamında Ekolojik Sanat. İdil Dergisi 44 (7), 421-427.
  • Aksoy, G. (2003). Batı Kültürüyle Etkileşimi Açısından Jean Dubuffet ve Art Brut Kavramı. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eskişehir.
  • Alaca, I. V. (2008). Louise Bourgeois’nın Sanatının Kronolojik Dönüşümü. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 17 (3), 1-16.
  • Altıntaş, O.ve Eliri, İ. (2012). Birey Toplum İlişkisinde Kent Kültürü, Kamusal Alan ve Onda Şekillenen Sanat Olgusu. İdil Dergisi, 1(5), 61-74.
Toplam 4 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Köksal Bilirdönmez 0000-0001-7599-3199

Çağatay Çevik Bu kişi benim 0000-0002-8061-9801

Yayımlanma Tarihi 25 Aralık 2020
Gönderilme Tarihi 19 Kasım 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Sayı: 6

Kaynak Göster

APA Bilirdönmez, K., & Çevik, Ç. (2020). Çağdaş Sanatta Mekânla İlişkili Tasarımlar ve Jean Dubuffet’in Grafiksel Heykelleri. Vankulu Sosyal Araştırmalar Dergisi(6), 73-100.