Olgu Sunumu
BibTex RIS Kaynak Göster

Türk Sinemasında Din Adamı Karakteri Temsilleri

Yıl 2018, Cilt: 3 Sayı: 5, 284 - 302, 15.01.2018

Öz

Giriş: Bu
makale, tarihsel kronoloji dikkate alınarak Türk Sinemasında tespit edilen “din
adamı” karakterlerini değerlendirmektedir. Araştırmanın temel bulguları
içerisinde din adamı karakteri bulunan film örneklerinden elde edilmiştir.
Çalışmanın veriler açısından sonuçlarına bakıldığında Türk Sinemasında din
adamı karakterinin üç farklı dönemde üç farklı yaklaşımla değerlendirebileceği
anlaşılmaktadır. Bu üç farklı yaklaşımın “dışlanmış din adamı”, “daraltılmış
din adamı” ve “kabullenilmiş din adamı” şeklinde olduğu kabul edilmiştir. Özellikle
2000’li yıllar Türk Sinema örneklerinin farklı din adamı tipolojisinin
oluşturulmasına imkan verdiği tespit edilmiştir. Buna göre 2000’li yıllar Türk
Sinemasında “yobaz imam”, “geleneksel imam” ve “modern imam” olarak üç farklı
tipoloji geliştirilmiştir. 

Gereç ve Yöntemler:

Sonuç:

Tartışma:

Kaynakça

  • Buyrukçu Ramazan, Din Görevlisinin Mesleğini Temsil Gücü, Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları, Ankara 1995 Cihan Ahmet, Reform Çağında Osmanlı İlmiye Sınıfı, Birey Yayıncılık, İstanbul 2004 Çakır Ruşen, Bozan İrfan, Talu Balkan İmam-Hatip Liseleri: Efsaneler ve Gerçekler, TESEV Yayınları, İstanbul 2004 Dursun Davut, Din Bürokrasisi, Yapısı ve Gelişimi, İşaret Yayınları, İstanbul 1992 Günay Ünver, Erzurum ve Çevre Köylerinde Dini Hayat, Erzurum Kitaplığı, İstanbul, 1999 Gözaydın İştar, Diyanet–Türkiye Cumhuriyeti’nde Dinin Tanzimi, İletişim Yayınları, İstanbul, 2009 Kara İsmail, Cumhuriyet Türkiyesi’nde Bir Mesele Olarak İslam, Dergah Yayınları, Birinci Baskı, İstanbul, 2008 Karakaya Handan, Türk Sinemasında Din Adamı Tiplemesi, Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Felsefe Din Bilimleri Ana Bilim Dalı Din Sosyolojisi Bilim Dalı, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Elazığ, 2008 Kırbaşoğlu, M. Hayri, ―İlmihal Dindarlığının İmkanı Üzerine‖, İslamiyat Dergisi, Cilt 5, Sayı 4, 2002 Kirman Mehmet Ali, Din Sosyolojisi Terimleri Sözlüğü, Rağbet Yayınları, İstanbul, 2004 Okumuş Ejder, Klasik Dönem Osmanlı Devleti’nde Din-Devlet İlişkileri, Lotus Yayınevi, Ankara 2005 Subaşı, Necdet, Türk Aydınının Din Anlayışı, Yapı Kredi Yayınları, Birinci Baskı, İstanbul, 1996 Taş Kemalettin, “Osmanlı Yönetim Sisteminde Şeyhülislamlık Kurumu –Sosyolojik Bir Çözümleme-“, Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Yıl: 1, Sayı: 1, Ocak-Temmuz 2005 Türk, İbrahim, Halit Refiğ –Düşlerden Düşüncelere Söyleşiler-, Kabalcı Yayınevi, Birinci Baskı, İstanbul, 2000

An Historical Approach to the Specification of Religious Men in Turkish Cinema

Yıl 2018, Cilt: 3 Sayı: 5, 284 - 302, 15.01.2018

Öz

This article evaluates the “cleric” types encountered in Turkish cinema considering the historical chronology. The main findings of the study were obtained from the samples of Turkish cinema samples, including cleric characters. When we look at the results of the study in terms of the data, it is understood that the character of the cleric in Turkish Cinema can be evaluated with three different classification in three different periods. It is accepted that these three different classifications are in the form of “excluded clergy,” “narrowed clergy,” and “accepted clergy.” Especially in the years of 2000, it has been determined that the samples of Turkish Cinema allow the formation of different clerical typology. According to this, three different typologies were tried to be developed as “bigot imam”, “traditional imam” and “modern imam” in Turkish Cinema in 2000’s.

Kaynakça

  • Buyrukçu Ramazan, Din Görevlisinin Mesleğini Temsil Gücü, Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları, Ankara 1995 Cihan Ahmet, Reform Çağında Osmanlı İlmiye Sınıfı, Birey Yayıncılık, İstanbul 2004 Çakır Ruşen, Bozan İrfan, Talu Balkan İmam-Hatip Liseleri: Efsaneler ve Gerçekler, TESEV Yayınları, İstanbul 2004 Dursun Davut, Din Bürokrasisi, Yapısı ve Gelişimi, İşaret Yayınları, İstanbul 1992 Günay Ünver, Erzurum ve Çevre Köylerinde Dini Hayat, Erzurum Kitaplığı, İstanbul, 1999 Gözaydın İştar, Diyanet–Türkiye Cumhuriyeti’nde Dinin Tanzimi, İletişim Yayınları, İstanbul, 2009 Kara İsmail, Cumhuriyet Türkiyesi’nde Bir Mesele Olarak İslam, Dergah Yayınları, Birinci Baskı, İstanbul, 2008 Karakaya Handan, Türk Sinemasında Din Adamı Tiplemesi, Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Felsefe Din Bilimleri Ana Bilim Dalı Din Sosyolojisi Bilim Dalı, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Elazığ, 2008 Kırbaşoğlu, M. Hayri, ―İlmihal Dindarlığının İmkanı Üzerine‖, İslamiyat Dergisi, Cilt 5, Sayı 4, 2002 Kirman Mehmet Ali, Din Sosyolojisi Terimleri Sözlüğü, Rağbet Yayınları, İstanbul, 2004 Okumuş Ejder, Klasik Dönem Osmanlı Devleti’nde Din-Devlet İlişkileri, Lotus Yayınevi, Ankara 2005 Subaşı, Necdet, Türk Aydınının Din Anlayışı, Yapı Kredi Yayınları, Birinci Baskı, İstanbul, 1996 Taş Kemalettin, “Osmanlı Yönetim Sisteminde Şeyhülislamlık Kurumu –Sosyolojik Bir Çözümleme-“, Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Yıl: 1, Sayı: 1, Ocak-Temmuz 2005 Türk, İbrahim, Halit Refiğ –Düşlerden Düşüncelere Söyleşiler-, Kabalcı Yayınevi, Birinci Baskı, İstanbul, 2000
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İletişim ve Medya Çalışmaları
Bölüm Makale
Yazarlar

İbrahim Yenen

Yayımlanma Tarihi 15 Ocak 2018
Gönderilme Tarihi 4 Aralık 2017
Kabul Tarihi 29 Aralık 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 3 Sayı: 5

Kaynak Göster

APA Yenen, İ. (2018). Türk Sinemasında Din Adamı Karakteri Temsilleri. TRT Akademi, 3(5), 284-302.

                                                                      16115   16111        16112