Year 2019, Volume 4, Issue 8, Pages 226 - 245 2019-07-30

Türk Medyasında Dijital Spor Yayıncılığı Üzerine Bir Araştırma
A Research on Digital Sports Broadcasting in Turkish Media

Emrah BUDAK [1]

51 48

Yeni iletişim teknolojilerinin gelişmesi ile medyada üretilen içerikler dijital alana aktarılmıştır. İletişim teknolojileri haberciliğin yanı sıra yayıncılığın da dijital olarak kullanıcıya aktarılmasına olanak sağlamıştır. Dijital yayıncılığın yapıldığı alanlardan biri olan spor yayıncılığı, çevrimiçi mecralarda sıkça yer almakta, geleneksel spor yayıncılığı yapan televizyon kanalları yayınlarını eş zamanlı dijital olarak da yayımlamaktadır. Spor yayıncılığı için yayın haklarını satın alan yayın kuruluşları daha fazla bireye ulaşmak adına dijital televizyon ve uygulamalarla yayınlarını aktarmaktadır. Kurumsal spor yayıncılığının yanı sıra dijital dünyanın getirdiği olanaklarla bireysel spor yayıncılığı da oldukça yaygınlaşmıştır. Toplumun ilgi gösterdiği, izlemek için ücret ödediği spor yayıncılığındaki dijital gelişmeleri konu edinen bu çalışma Türkiye’de futbol yayıncılığının dijital boyutlarını literatür taraması yöntemiyle incelemeyi amaçlamaktadır. Bu çalışmada elde edilen bulgularda Türkiye’de dijital spor yayıncılığının Batı ülkeleri kadar çeşitli olmasa da dijital araçlar, internet televizyonları, Youtube ağırlıklı olarak sosyal paylaşım ağları ve podcast üzerinden yapıldığı görülmüştür.

With the development of new communication technologies, the contents produced in the media were transferred to the digital space. In addition to reporting, communication technologies have also enabled broadcasting to be digitally transferred to the user. Sports broadcasting, which is one of the areas where digital broadcasting is carried out, takes place frequently in online channels and broadcasts of traditional TV broadcasting channels simultaneously. Broadcasters who buy the broadcast rights for sports broadcasting are broadcasting digital television and applications in order to reach more individuals. In addition to corporate sports broadcasting, individual sports broadcasting has become widespread with the opportunities brought by the digital world. Showed interest of society, in order to learn the issues of digital developments in paid to watch sports broadcasting digital, this study aims to examine the size of football broadcasting in Turkey with the literature survey. According to the finding obtained in this study, in Turkey digital sport broadcasting has been shown in YouTube which is made mainly through social networking, digital tools, internet televisions and podcasts despite not as diverse as Western countries.

  • Advanced-television (2018). Spain: Movistar launches Netflix. Erişim https://advanced-television. com/2018/12/10/spain-movistar-launches-netflix/
  • Díaz, A.G. & Santamaría J. V. (2019): Football broadcasting rights in Spain in the digital age: between pay television and streaming services. Revista Latina de Comunicación Social, 74, 418-433.
  • Alver, F. (2008). Kapitalist Üretim Sürecinde Irkçılık, Futbol ve Medya. İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, 26, 223-248.
  • Arık, M.B. (2008). Futbol ve televizyon bağı: Simbiyoz beslenme. İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, 26, 197-222.
  • Bass, F.M., Gordon, K., Ferguson, T. L. & Githens, M.L. (2001). (2001) DIRECTV: Forecasting Diffusion Of A New Technology Prior To Product Launch. Interfaces 3, 182-193. http://dx.doi.org/10.1287/inte.31.3s.82.9677
  • BBC, (2018). Premier League TV rights: Amazon to show 20 matches a season from 2019- 2022. Erişim: https://www.bbc.com/sport/football/44396151.
  • Beck & Booshart (2003). Sports and Media. Communication Research Trends, 22 (4), 1-43.
  • Boyle, R. (2014). Television Sport in the Age of Screens and Content. Television & New Media. 15 (8) 746–751.
  • Büyükbaykal, G.N. (2003). Geçmişten Günümüze Türkiye’deki Yazılı Spor Basınında Futbolun Yeri ve Önemi. Yayımlanmamış Doktora Tezi, İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Cashmore, E. (1994). And there was television. London - New York: Routledge.
  • Crabb, P. B. & Goldstein, J. H. (1991). The social psychology of watching sports: From Ilium to living room. (Ed.) J. S. Bryant, D. Zillmann, Responding to the screen: Reception and reaction processes içinde (s. 355- 371). Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
  • Enriquez, J. (2002). “Coverage of Sports,” (Ed.) W.D. Sloan and L.M. Parcell, American Journalism: History, principles, practices, 198-208. Jefferson, NC: McFarland.
  • Flixed.io. (2018). How to Watch TNT Without Cable – Your Top 4 Options. Erişim https:// flixed.io/watch-tnt-without-cable/
  • Gayretli, A.G. & Tunçkol, H.M. (2018). A Consumption Tool in Sport: Buying Sport Channel in Digital Television Platforms. International Journal of Science Culture and Sport 6(2), 165-171.
  • Güler, L. & Demir, V. (1995). Spor ve Medya İlişkisi ve Türkiye’de Spor Medyası, Marmara İletişim Dergisi, 9, 285-306.
  • Hürriyet Gazetesi, (2017). Tüm sporseverleri bir araya getiren uygulama: Vole http:// www.hurriyet.com.tr/ekonomi/kobi/tum-sporseverleri-bir-araya-getiren- uygulama-vole-40561005
  • Kaya, A.Y. (2002). Dünyada ve Türkiye Spor Basının Gelişimi ile Türk Basınında Sporun Haber Öğeleri Açısından İncelenmesi, Selçuk İletişim Dergisi 2(3) 161-167.
  • Kazaz, M. (2007). Geleneksel Habercilikten İnternet Haberciliğine Geçiş Sürecinde Spor Basını. Selçuk İletişim Dergisi. 4(4), 220-229.
  • Karaküçük, S. Yenel, F. & Yaman, M. (1996). Sporun Topluma Yaygınlaştırılması Bakımından Televizyon Programlarının Etkinliği, Beden Eğitimi Spor Bilimleri Dergisi, 1(3), 44-56.
  • Köktener, A. (2013). Spor Gazeteciliği Örneğinde İnternet Gazeteciliğinin Geleneksel Gazeteciliğe Etkisi. Selçuk İletişim Dergisi 8(1), 233-250.
  • Lelyukhin, A. (2013). The impact of EU on sport broadcasting: what does the line of recent ECJ cases signal about? In Sports Law J, 13, 104-131.
  • Manovich, L. (2002). The Language of New Media. Cambridge: MIT Press.
  • McChesney, R. (1989). “Media Made Sport: A history of Sports Coverage in the United States” in Media, Sports, and Society, edited by Matthew Wenner. Newbury Park, CA: Sage Publications.
  • Özsoy, S. (2012). Türkiye›de Bilişim Teknolojisi İle Değişen Spor Gazeteciliği. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, Sayı 41, 81-102.
  • Özsoy, S. (2011). Spor Basını Açısından Türkiye›de 1950›den Günümüze Milliyet Gazetesinde Yaşanan Değişim. Selçuk İletişim Dergisi, 7(1), 212-221.
  • Scanlon, Thomas. (2006). “Sports and Media in the Ancient Mediterranean”, Arthur A. Raney and Jennings Bryant (Ed.) Handbook of Sports and Media içinde (s. 1-19). Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
  • Seçkin, G. (2008). 1994 Terör ortamında Vanspor’un Fenerbahçe yengisinin siyasallaştırılması. İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, 26, 249-272.
  • Sell, J. (2015). E-Sports Broadcasting. Master Thesis, Science in Comparative Media Studies, University of Pittsburgh.
  • Sowell, M. (2008). The Birth of National Sports Coverage: An Examination of the New York Herald’s Use of the Telegraph to Report America’s First “Championship” Boxing Match in 1849. Journal of Sports Media 3(1), 51-75.
  • Techadvisor, (2019). How to watch the Premier League online, on TV and abroad Erişim https://www.techadvisor.co.uk/how-to/internet/how-watch-premier-league- online-3640389/
  • Todreas, T. M. (1999). Value creation and branding in television’s digital age. Westport, CN: Quorum Books.
  • Turner, P. (2007). The Impact of Technology on the Supply of Sport Broadcasting. European Sport Management Quarterly, 7(4), 337-360.
  • Van Tassel, J. (2013). Digital TV over broadband: Harvesting bandwidth. Boston: Butterworth- Heinemann.
  • Yengin, H. (1994). Ekranın Büyüsü, İstanbul: Der Yayınları.
  • Kim, J., Kim, S. & Nam, C. (2015). Competitive dynamics in the Korean video platform market: Traditional pay TV platforms vs. OTT platforms. Telematics and Informatics.
  • http://dx.doi.org/10.1016/j.tele.2015.06.014
  • https://www.youtube.com/channel/UCNAf1k0yIjyGu3k9BwAg3lg Erişim Tarihi, 12 Nisan 2019
  • https://www.youtube.com/user/ESPN Erişim Tarihi, 14 Nisan 2019
  • http://www.movistar.es/particulares/television/tv-futbol/ Erişim Tarihi, 27 Nisan 2019
  • http://www.espn.com/ Erişim Tarihi, 01 Nisan 2019
  • https://www.youtube.com/user/Euroleague Erişim Tarihi, 20 Mart 2019
  • https://www.youtube.com/user/olympic Erişim Tarihi, 22 Mart 2019
  • http://podbay.fm/browse/sports-and-recreation Erişim Tarihi, 27 Mart 2019
  • https://www.bbc.co.uk/podcasts/category/sport Erişim Tarihi, 28 Nisan 2019
  • https://www.digiturk.com.tr/ Erişim Tarihi, 20 Nisan 2019
  • https://www.digiturkplay.com.tr/ Erişim Tarihi, 20 Nisan 2019
  • https://www.dsmart.com.tr/ Erişim Tarihi, 21 Mart 2019
  • https://www.tivibu.com.tr/ Erişim Tarihi, 21 Mart 2019
  • https://www.superonline.net/turkcell-tv Erişim Tarihi, 20 Nisan 2019
  • https://www.ntvspor.net/ Erişim Tarihi, 26 Nisan 2019
  • https://soundcloud.com/socratesdergi Erişim Tarihi, 22 Nisan 2019
  • https://www.ntvradyo.com.tr/Podcast Erişim Tarihi, 23 Nisan 2019
  • https://listelist.com/turkce-podcast-listesi/ Erişim Tarihi, 23 Nisan 2019
  • https://soundcloud.com/farklikaydet Erişim Tarihi, 23 Nisan 2019
  • https://medyapod.com/podcast/bos-adam-isi/ Erişim Tarihi, 23 Nisan 2019
  • https://www.ligradyo.com.tr/sayfa/lig-radyo-kurumsal Erişim Tarihi, 23 Nisan 2019
  • Bein Sports Türkiye https://www.youtube.com/channel/UCPe9vNjHF1kEExT5kHwc7aw Erişim Tarihi, 25 Nisan 2019
  • Sokrates Dergi https://www.youtube.com/channel/UCvgwLFmnppZoPVBQJwPaNsA Erişim Tarihi, 25 Nisan 2019
  • Tivibu Spor https://www.youtube.com/channel/UCzzylIZKbeIDhohxAaQFy1Q Erişim Tarihi, 25 Nisan 2019
  • Asist Analiz, https://www.youtube.com/channel/UCkyMPrjYvghkJZblZyrl4hQ Erişim Tarihi, 25 Nisan 2019
  • De Marke, https://www.youtube.com/channel/UCZP96BPIHXQUm4ILOTX8p0w Erişim Tarihi, 25 Nisan 2019
  • Hisseli Harikalar https://www.youtube.com/channel/UC-YqmQNetzkrw_8FN_BDE6A Erişim Tarihi, 25 Nisan 2019
Primary Language tr
Subjects Communication
Journal Section Articles
Authors

Orcid: 0000-0001-6896-7558
Author: Emrah BUDAK (Primary Author)
Institution: AKDENİZ ÜNİVERSİTESİ, İLETİŞİM FAKÜLTESİ
Country: Turkey


Dates

Publication Date: July 30, 2019

APA BUDAK, E . (2019). Türk Medyasında Dijital Spor Yayıncılığı Üzerine Bir Araştırma. TRT Akademi, 4 (8), 226-245. Retrieved from http://dergipark.org.tr/trta/issue/47420/559648