Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Attitudes of Special Education Teachers Towards Assistive Technology Use

Yıl 2019, Cilt: 3 Sayı: 5, 5 - 12, 30.06.2019
https://doi.org/10.31461/ybpd.500699

Öz



Students in need of special education face
various difficulties in learning environments and daily life. It is inevitable
to support these students to interact with the educational needs and the living
skills of the students with supporting technologies. Teachers' positive
attitude towards assistive technologies increases the students' use of these
technologies in class activities in order to increase their success. In this
context, 40 Special Education Teachers working in Turkish Republic of Northern
Cyprus participated in the study. In the survey, it was aimed to determine the
attitudes of special education teachers towards assistive technology use. This
research was conducted according to the descriptive research model of
quantitative research methods. In the study, it was determined that the general
attitude scores for the use of assistive technology by special education
teachers corresponded to the unstable interval, that is, the attitudes of the
teachers were neither positive nor negative.



Kaynakça

  • Acungil, A.T. (2014). Zihin yetersizliği olan öğrencilere görsel-işitsel teknolojilerle sunulan tablet bilgisayar öğretim programının etkililiği. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Arnavut, A., Nuri, C., & Direktor, C. (2018). Examination of the relationship between phone usage and smartphone addiction based on certain variables. Annals of Psychology, 34(3), 446-450.
  • Akçamete, G. 2010. Özel eğitime başlangıç. A. Akcamete (Ed.), Ankara: Kök Yayıncılık.
  • Alkahtani, K.D. (2013). Teachers’ knowledge and misconceptions of attention deficit/hyperactivity disorder. Psychology, 4(12), 963-969.
  • Alnahdi, G. (2014). Assistive technology in special education and the universal design for learning. Turkish Online Journal of Educational Technology, 13(2), 18-23.
  • Anderson, R.J., Hughes, J.A., & Sharrock, W.W. (1989). Working for profit: The social organisation of calculation in an entrepreneurial firm. Gower Publishing Company Limited.
  • Aslan, C., Kan, A. (2017). Yardımcı teknolojilere yönelik tutum ölçeği geliştirme çalışması. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(1), 48-63.
  • Baysal, C.A., Tekarslan, E., (1996). İşletmeciler için davranış bilimleri. Avcıol Basım, İstanbul.
  • Blackhurst, A.E. (1997). Perspective on technology in special education. Teaching Exceptional Children, 29(5), 41-48.
  • Çakmak, S., Şafak, P., Karakoç, T., Çitil, M., Küçüközyiğit, M.S., Aslan, C., & Yılmaz, H.C. (2016). Özel eğitim ve yardımcı teknolojiler. Ankara: Vize Yayıncılık.
  • Çakır, Ö., Kan, A., & Sünbül, Ö. (2006). Öğretmenlik meslek bilgisi ve tezsiz yüksek lisans programlarının tutum ve özyeterlik açısından değerlendirilmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(1), 36-47.
  • Daşdemir, I., Cengiz, E., Uzoglu, M., & Bozdogan, A. E. (2012). Tablet bilgisayarların fen ve teknoloji derslerinde kullanılmasıyla ilgili fen ve teknoloji öğretmenlerinin görüşlerinin incelenmesi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(20), 495-511.
  • Elicin, Ö. (2016). Özel eğitimde teknoloji destekli öğretim. Ankara. Vize Yayıncılık.
  • Erdemir, N., & Çepni, S. (2007). Fizik öğretmen adaylarının yıllara göre başarı ve tutumlarının etkileşim düzeyleri. Ondokuz Mayıs Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Dergisi, 23, 60-69.
  • Garcia, K.D. (2005). General education teachers' attitude regarding the use in their classes of assistive technology by students with learning disabilities. Electronic Journal for Inclusive Education, 1(9), 5.
  • Guggenberger, B.H. (2008). Attitudes of Indiana special education teachers towards the use and implementation of assistive technology (pp. 1-92). Indiana State University.
  • Haksız, M. (2014). Investigation of tablet computer use in special education teachers’ courses. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 141, 1392-1399.
  • Huang, H.M., & Liaw, S.S. (2005). Exploring users' attitudes and intentions toward the web as a survey tool. Computers in Human Behavior, 21(5), 729-743.
  • Johannesen, T., & Eide, E.M. (2000). The role of the teacher in the age of technology: Will the role change with use of Information and communication technology in education? European Journal of Open, Distance and E-learning, 3(2).
  • Karasar, N. (2009). Bilimsel araştırma yöntemi (19. baskı). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kaya, A. (2003). Fizik öğretmenlerinin hizmet içi eğitim ihtiyaçlarına yönelik bir laboratuar programı geliştirme ve model önerme. (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Trabzon: Karadeniz Teknik Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • Kim, Y.W., Kim, Y.G., Kim, N.J., & Woo, Y.G. (2003). A study on the Korea teacher's perception in using assistive technology. Journal of Asia-Pacific Special Education, 3(1), 35-48.
  • Kurtoğlu, M., & Seferoğlu, S.S. (2013). Öğretmenlerin teknoloji kullanımı ile ilgili Türkiye kaynaklı dergilerde yayımlanmış makalelerin incelenmesi. Journal of Instructional Technologies & Teacher Education, 2(3), 1-10.
  • Lancioni, G.E., Sigafoos, J., O’Reilly, M.F., & Singh, N.N. (2013). Instructional technology for promoting writing, work, and leisure skills. In Assistive Technology (pp. 73-105). Springer, New York, NY.
  • Maida, A.R. (2015). Special education teachers' perceptions and practices of technology ıntegration for supporting students with multiple exceptionalities. (Unpublisged Master Thesis). Ontario Institute for Studies in Education of the University of Toronto.
  • Maushak, N.J., Kelley, P., & Blodgett, T. (2001). Preparing teachers for the inclusive classroom: A preliminary study of attitudes and knowledge of assistive technology. Journal of Technology and Teacher Education, 9(3), 419-431.
  • Meyen, E.L., & Bui, Y.N. (2007). Exceptional children in today's schools: What teachers need to know (Fourth Edition). Love Publishing Company.
  • Murugaiyan, A., & Arulsamy, S. (2013). Attitude of student teachers towards integration of assistive technology in inclusive classrooms. International Journal of Teacher Educational Research, 2(4), 1-8.
  • Nuri, C., Rustioglu, O., & Piskin Abidoglu, U. (2018). The problems of the families who have autistic children: A qualitative research. Life Skills Journal of Psychology, 2(3), 97-111.
  • Otr, M.I.K. (2000). Assistive technology in the elementary classroom: Perceptions and attitudes. (Unpublished Master Thesis), California: University of Southern California.
  • Özgüç, C.S., & Cavkaytar, A. (2014). Teacher use of instructional technology in a special education school for students with intellectual disabilities: A case study. Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry, 5(1), 47-59.
  • Smith, D.W., Kelley, P., Maushak, N.J., Griffin-Shirley, N., & Lan, W.Y. (2009). Assistive technology competencies for teachers of students with visual impairments. Journal of Visual Impairment & Blindness, 103(8), 457.
  • Yenilmez, K. (2008). Open primary education school students’ opinions about mathematics television programmes. Turkish Online Journal of Distance Education, 9(4), 176-189.

Özel Eğitim Öğretmenlerinin Yardımcı Teknoloji Kullanımlarına Yönelik Tutumlarının İncelenmesi

Yıl 2019, Cilt: 3 Sayı: 5, 5 - 12, 30.06.2019
https://doi.org/10.31461/ybpd.500699

Öz



Özel eğitime ihtiyaç duyan öğrenciler
öğrenme ortamlarında ve günlük yaşamlarında çeşitli zorluklarla
karşılaşmaktadırlar. Bu öğrencilerin eğitim ihtiyaçlarında ve yaşam
becerilerinde çevreleri ile etkileşim kurmalarını yardımcı teknolojilerle
desteklemek kaçınılmazdır. Öğretmenlerin yardımcı teknolojileri etkili bir
şekilde kullanması, onların yardımcı teknolojilere yönelik tutumlarına bağlı
olarak değişmektedir. Öğretmenlerin yardımcı teknolojiler hakkında olumlu tutum
sergilemesi, öğrencilerin başarılarını arttırmak için bu teknolojileri sınıf
içerisinde yapılan etkinliklerde kullanmalarını arttırmaktadır. Bu bağlamda bu
araştırmaya Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti’nde görev yapan 40 özel eğitim
öğretmeni katılmıştır. Araştırmada, özel eğitim öğretmenlerinin yardımcı
teknoloji kullanımlarına yönelik tutumlarının belirlenmesi amaçlanmıştır. Bu
araştırma nicel araştırma yöntemlerinden betimsel araştırma modeline göre
yürütülmüştür. Araştırmada özel eğitim öğretmenlerinin yardımcı teknoloji
kullanımına yönelik genel tutum puanlarının kararsızım aralığına denk geldiği
yani öğretmenlerin tutumlarının ne olumlu ne de olumsuz olduğu belirlenmiştir.



Kaynakça

  • Acungil, A.T. (2014). Zihin yetersizliği olan öğrencilere görsel-işitsel teknolojilerle sunulan tablet bilgisayar öğretim programının etkililiği. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Arnavut, A., Nuri, C., & Direktor, C. (2018). Examination of the relationship between phone usage and smartphone addiction based on certain variables. Annals of Psychology, 34(3), 446-450.
  • Akçamete, G. 2010. Özel eğitime başlangıç. A. Akcamete (Ed.), Ankara: Kök Yayıncılık.
  • Alkahtani, K.D. (2013). Teachers’ knowledge and misconceptions of attention deficit/hyperactivity disorder. Psychology, 4(12), 963-969.
  • Alnahdi, G. (2014). Assistive technology in special education and the universal design for learning. Turkish Online Journal of Educational Technology, 13(2), 18-23.
  • Anderson, R.J., Hughes, J.A., & Sharrock, W.W. (1989). Working for profit: The social organisation of calculation in an entrepreneurial firm. Gower Publishing Company Limited.
  • Aslan, C., Kan, A. (2017). Yardımcı teknolojilere yönelik tutum ölçeği geliştirme çalışması. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(1), 48-63.
  • Baysal, C.A., Tekarslan, E., (1996). İşletmeciler için davranış bilimleri. Avcıol Basım, İstanbul.
  • Blackhurst, A.E. (1997). Perspective on technology in special education. Teaching Exceptional Children, 29(5), 41-48.
  • Çakmak, S., Şafak, P., Karakoç, T., Çitil, M., Küçüközyiğit, M.S., Aslan, C., & Yılmaz, H.C. (2016). Özel eğitim ve yardımcı teknolojiler. Ankara: Vize Yayıncılık.
  • Çakır, Ö., Kan, A., & Sünbül, Ö. (2006). Öğretmenlik meslek bilgisi ve tezsiz yüksek lisans programlarının tutum ve özyeterlik açısından değerlendirilmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(1), 36-47.
  • Daşdemir, I., Cengiz, E., Uzoglu, M., & Bozdogan, A. E. (2012). Tablet bilgisayarların fen ve teknoloji derslerinde kullanılmasıyla ilgili fen ve teknoloji öğretmenlerinin görüşlerinin incelenmesi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(20), 495-511.
  • Elicin, Ö. (2016). Özel eğitimde teknoloji destekli öğretim. Ankara. Vize Yayıncılık.
  • Erdemir, N., & Çepni, S. (2007). Fizik öğretmen adaylarının yıllara göre başarı ve tutumlarının etkileşim düzeyleri. Ondokuz Mayıs Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Dergisi, 23, 60-69.
  • Garcia, K.D. (2005). General education teachers' attitude regarding the use in their classes of assistive technology by students with learning disabilities. Electronic Journal for Inclusive Education, 1(9), 5.
  • Guggenberger, B.H. (2008). Attitudes of Indiana special education teachers towards the use and implementation of assistive technology (pp. 1-92). Indiana State University.
  • Haksız, M. (2014). Investigation of tablet computer use in special education teachers’ courses. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 141, 1392-1399.
  • Huang, H.M., & Liaw, S.S. (2005). Exploring users' attitudes and intentions toward the web as a survey tool. Computers in Human Behavior, 21(5), 729-743.
  • Johannesen, T., & Eide, E.M. (2000). The role of the teacher in the age of technology: Will the role change with use of Information and communication technology in education? European Journal of Open, Distance and E-learning, 3(2).
  • Karasar, N. (2009). Bilimsel araştırma yöntemi (19. baskı). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kaya, A. (2003). Fizik öğretmenlerinin hizmet içi eğitim ihtiyaçlarına yönelik bir laboratuar programı geliştirme ve model önerme. (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Trabzon: Karadeniz Teknik Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • Kim, Y.W., Kim, Y.G., Kim, N.J., & Woo, Y.G. (2003). A study on the Korea teacher's perception in using assistive technology. Journal of Asia-Pacific Special Education, 3(1), 35-48.
  • Kurtoğlu, M., & Seferoğlu, S.S. (2013). Öğretmenlerin teknoloji kullanımı ile ilgili Türkiye kaynaklı dergilerde yayımlanmış makalelerin incelenmesi. Journal of Instructional Technologies & Teacher Education, 2(3), 1-10.
  • Lancioni, G.E., Sigafoos, J., O’Reilly, M.F., & Singh, N.N. (2013). Instructional technology for promoting writing, work, and leisure skills. In Assistive Technology (pp. 73-105). Springer, New York, NY.
  • Maida, A.R. (2015). Special education teachers' perceptions and practices of technology ıntegration for supporting students with multiple exceptionalities. (Unpublisged Master Thesis). Ontario Institute for Studies in Education of the University of Toronto.
  • Maushak, N.J., Kelley, P., & Blodgett, T. (2001). Preparing teachers for the inclusive classroom: A preliminary study of attitudes and knowledge of assistive technology. Journal of Technology and Teacher Education, 9(3), 419-431.
  • Meyen, E.L., & Bui, Y.N. (2007). Exceptional children in today's schools: What teachers need to know (Fourth Edition). Love Publishing Company.
  • Murugaiyan, A., & Arulsamy, S. (2013). Attitude of student teachers towards integration of assistive technology in inclusive classrooms. International Journal of Teacher Educational Research, 2(4), 1-8.
  • Nuri, C., Rustioglu, O., & Piskin Abidoglu, U. (2018). The problems of the families who have autistic children: A qualitative research. Life Skills Journal of Psychology, 2(3), 97-111.
  • Otr, M.I.K. (2000). Assistive technology in the elementary classroom: Perceptions and attitudes. (Unpublished Master Thesis), California: University of Southern California.
  • Özgüç, C.S., & Cavkaytar, A. (2014). Teacher use of instructional technology in a special education school for students with intellectual disabilities: A case study. Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry, 5(1), 47-59.
  • Smith, D.W., Kelley, P., Maushak, N.J., Griffin-Shirley, N., & Lan, W.Y. (2009). Assistive technology competencies for teachers of students with visual impairments. Journal of Visual Impairment & Blindness, 103(8), 457.
  • Yenilmez, K. (2008). Open primary education school students’ opinions about mathematics television programmes. Turkish Online Journal of Distance Education, 9(4), 176-189.
Toplam 33 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Cilt:3, Sayı:5 Haziran
Yazarlar

Mukaddes Sakallı Demirok 0000-0002-4221-3050

Meltem Haksız 0000-0003-1246-6281

Cahit Nuri 0000-0002-8926-2984

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 3 Sayı: 5

Kaynak Göster

APA Sakallı Demirok, M., Haksız, M., & Nuri, C. (2019). Özel Eğitim Öğretmenlerinin Yardımcı Teknoloji Kullanımlarına Yönelik Tutumlarının İncelenmesi. Yaşam Becerileri Psikoloji Dergisi, 3(5), 5-12. https://doi.org/10.31461/ybpd.500699