Speech; expressing emotions and thoughts in words of a language, using the word and speaking. Speech, which is an indispensable element of a healthy communication, is an innate ability, but its development depends on the person. It has been accepted as a goal to gain speaking skill to the learner from the beginning of language teaching to the present day. At this point, many methods and techniques have been researched and discussed. It is aimed to speak the target language as well as the mother tongue. The learning of a language is determined by speaking the language. Language teachers have turned to activities aiming to speak in an environment where the target language is learned today. One of the methods and techniques used in these events is the use of visual materials. Silent films are one of the visual materials used. With the use of silent films with universal values as a material tool, it is aimed to help students both learn the target language and establish a link between the target culture and their own culture. The aim of this research is to determine the opinions of the advanced students of Atatürk University Turkish Teaching Center about activities aimed at improving speaking skills with silent film method. Descriptive method was used in the research. For this study, advanced interview forms were given to advanced students and interviews were made with the students. The data were collected by considering the principles of the semi-structured interview method. Eighteen advanced students participated in the research. Research data has been analyzed with content analysis method. The opinions of 4 experts were taken regarding the activities used in the research and the observation form. As a result of the research and the opinions of the participants, it was determined that silent films had positive effects on speaking skill.
Konuşma; duygu ve düşünceleri bir dilin sözcükleriyle anlatmak, sözü kullanmak ve söz söylemektir. Sağlıklı bir iletişimin vazgeçilmez unsuru olan konuşma, doğuştan gelen bir yeti olmakla birlikte geliştirilmesi kişiye bağlıdır. Dil öğretiminin başlangıcından günümüze kadar konuşma becerisinin öğrenene kazandırılması hedef olarak kabul edilmiştir. Bu noktada birçok yöntem ve teknik araştırılıp tartışılmıştır. Ana dil kadar hedef dilin de konuşulabilmesi amaçlanmıştır. Bir dilin öğrenilmişliği dilin konuşulması ile tespit edilmektedir. Dil öğreticileri günümüzde hedef dilin öğrenildiği ortamda konuşabilmeyi amaçlayan etkinliklere yönelmiştir. Bu etkinliklerde kullanılan yöntem ve tekniklerden biri de görsel materyal kullanımıdır. Sessiz filmler, kullanılan görsel materyallerden biridir. Evrensel değerleri barındıran sessiz filmlerin materyal aracı olarak kullanılması ile öğrencilerin hem hedef dili öğrenmesi hem de hedef kültür ile kendi kültürleri arasında bağ kurmasına yardımcı olması amaçlanmıştır. Bu araştırmanın amacı, Atatürk Üniversitesi Türkçe Öğretim Merkezi ileri seviyedeki öğrencilerinin sessiz film yöntemiyle konuşma becerisini geliştirmeye yönelik etkinlikler ile ilgili görüşlerini belirlemektir. Araştırmada betimsel yöntem kullanılmıştır. Bu çalışmaya yönelik olarak ileri seviyedeki öğrencilere önceden hazırlanan görüşme formu verilmiş ve öğrencilerle görüşme yapılmıştır. Veriler yarı yapılandırılmış görüşme yönteminin esasları dikkate alınarak toplanmıştır. Araştırmaya 18 ileri seviye öğrencisi katılmıştır. Araştırma verileri içerik analiz yöntemi ile çözümlenmiştir. Araştırmada kullanılan etkinlikler ve gözlem formu ile ilgili 4 uzman görüşü alınmıştır. Araştırma ve katılımcıların görüşleri sonucunda, sessiz filmlerin konuşma becerisine olumlu etkilerinin bulunduğu tespit edilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | March 27, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 25 Issue: 1 |