This study aims to
perform a historical analysis of the mathematics curricula documents at primary
level from the perspective of the United Nations Convention on the Rights of
the Child (UNCRC) with regard to the educational aims. The study was designed
as a qualitative research and document analysis method was employed. In this
regard, official mathematics curricula documents at elementary level issued
from 1990 (the time when the UNCRC signed) to 2018 were analyzed via content
analysis technique. The results showed that there were various arrangements
that could be evaluated in the context of UNCRC educational aims in all primary
school mathematics curricula documents and these arrangements changed
throughout the history. In addition, it was determined that the most
comprehensive arrangements were introduced in the 2017 program. The findings
provide an opportunity to evaluate the incorporation of UNCRC educational aims
into the composition of curricula documents in a historical context
Mathematics education mathematics curriculum children's rights educational aims children's rights education
Bu araştırmada, 1990’dan
günümüze Türkiye’deki ilkokul matematik dersi öğretim programlarının Birleşmiş
Milletler Çocuk Hakları Sözleşmesi (BMÇHS) eğitimin amaçları açısından
incelenmesi amaçlanmıştır. Nitel bir araştırma olan çalışmada doküman analizi
yönteminden faydalanılmıştır. Araştırmada, 1990’dan 2018’e kadar ilkokul
matematik dersi öğretim programlarına ilişkin yazılı dokümanlar içerik analizi
yapılarak çözümlenmiştir. Araştırma sonuçları, BMÇHS’nin imzalandığı tarihten
(1990’dan) 2018’e kadar tüm ilkokul matematik dersi öğretim programlarında
BMÇHS eğitimin amaçları bağlamında değerlendirilebilecek çeşitli düzenlemelerin
bulunduğunu ve bu düzenlemelerin tarihsel süreç içerinde farklılık gösterdiğini
ortaya koymuştur. Ayrıca, BMÇHS eğitimin amaçları açısından en kapsamlı
düzenlemelerin ise 2017 programında yapıldığı belirlenmiştir. Araştırma, BMÇHS
eğitimin amaçlarının Türkiye’de ilkokul matematik dersi öğretim programlarına
nasıl yansıdığını tarihsel bağlamda değerlendirme imkanı sağlaması açısından
önem taşımaktadır.
Matematik eğitimi matematik dersi öğretim programı çocuk hakları eğitimin amaçları çocuk hakları eğitimi
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2019 |
Submission Date | April 22, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 13 Issue: 1 |