Araştırmanın amacı ilköğretim öğrencilerinin
yazı okunaklılığını okul, sınıf, cinsiyet, kullanılan el, kağıdın duruşu, kalem
tutuş ve vücudun duruşuna göre incelemektir. Araştırma kesitsel bir çalışmadır.
Araştırmaya Burdur’da ikinci sınıftan yedinci sınıfa, 497 öğrenci katılmıştır. 258 kız ve 239 erkek öğrenci katılmıştır ve öğrencilerin
11’i solaktır. Çalışma Aralık ve Mayıs ayında olmak üzere iki defa
uygulanmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak çalışma kağıdı, ergonomik
faktörleri değerlendirme formu ve öğrencilerin oturma düzenini takip formu
kullanılmıştır. Öğrencilerin yazı örneği, iki defa çizgili çalışma kağıtlarına alınmıştır.
Çalışmaya katılan öğrencilerden, verilen kağıtta yazılı olan cümleyi en hızlı
şekilde kopyalayarak yine verilen kağıda, üç dakika içerisinde yazmaları
istenmiştir. Öğrenciler yazı yazarken, ergonomik faktörleri inceleyebilmek
amacıyla öğrenciler yazı yazarken kayıt edilmiştir. Okunaklılık ise 1-3 puan
verilerek değerlendirilmiştir. Verilerin analizinde frekans, yüzde, Tek Yönlü
Varyans Analizi, Pearson Momentler Çarpımı Korelasyon Katsayısı, t-testi,
Kruskall Wallis ve Mann Whitney-U testi kullanılmıştır. Tek yönlü varyans
analizinin ön şartı olan grupların homojenliği sağlanamadığında (p<0,05)
için Welsch ve Brown-Forsythe, farkın kaynağını bulmak için Tamhane T² testi
kullanılmıştır. Araştırmanın sonuçlarına göre üçüncü ve dördüncü okullarda
öğrenim gören öğrencilerin okunaklılık puanları beşinci okulda öğrenim gören
öğrencilerden yüksektir. Öğrencilerin okunaklılık puanları öğrencilerin
sınıflarına göre anlamlı değildir. Okunaklılık puanı; yaşa, cinsiyete ve
kağıdın tutuluşuna göre anlamlı olarak değişmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | October 18, 2018 |
Submission Date | March 30, 2018 |
Acceptance Date | October 13, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 2018 Issue: 11 |