Bu araştırma Sınıf Yönetiminde
Öğretmen Stratejileri Envanterinin (Webster-Stratton, 2012) Türk Kültürüne uyarlanması amacıyla yapılmıştır. Betimsel
türdeki araştırmanın çalışma grubunu, Ankara ilinde görev yapan 48-72 ay arası
çocuklarla çalışan ve uygun örneklem ile seçilen toplam 422 (Açımlayıcı Faktör
Analizi-AFA için n=220 ve Doğrulayıcı Faktör Analizi-DFA için n=202) okul
öncesi öğretmeni oluşturmaktadır. Envanterin geçerliğini ve güvenirliğini
belirleyebilmek için Kaiser-Meyer-Olkin (KMO) Test, Bartlett Sphericity Test,
Cronbach Alfa güvenirlik katsayısı, açımlayıcı faktör analizi (AFA) ve
doğrulayıcı faktör analizi (DFA) yapılmıştır. Araştırmanın bulgularına göre,
Sınıf Yönetiminde Öğretmen Stratejileri Envanteri öğretmenlerin kendilerini değerlendirdikleri
üç ölçekten ve toplam 45 maddeden oluşmaktadır. Birinci ölçek “Sınıftaki
Davranışların Yönetimi Ölçeği” varyansın %82,52’sini açıklayan tek faktörden
oluşmaktadır. İkinci ölçek olan “Özel Öğretim Teknikleri Ölçeği” toplam
varyansın %38,02’sini açıklayan iki faktörden oluşmaktadır. Üçüncü ölçek olan “Anne
Babalarla Çalışma Ölçeği” toplam varyansın %56,26’sını açıklayan iki faktörden
oluşmaktadır. AFA’ya ilişkin modelin
doğrulanması için DFA kullanılmıştır. Sonuç olarak elde edilen
bulgular ışığında Sınıf Yönetiminde Öğretmen Stratejileri Envanterinin Türkçe
formunun yeterli psikometrik özelliklere sahip olduğu söylenebilir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | April 20, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 14 Issue: 1 |
The content of the Mersin University Journal of the Faculty of Education is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.