Research Article
BibTex RIS Cite

Sınıf Yönetiminde Öğretmen Stratejileri Envanterinin Türk Kültürüne Uyarlanması

Year 2018, Volume: 14 Issue: 1, 355 - 371, 20.04.2018
https://doi.org/10.17860/mersinefd.361859

Abstract

Bu araştırma Sınıf Yönetiminde
Öğretmen Stratejileri Envanterinin (Webster-Stratton, 2012) Türk Kültürüne uyarlanması amacıyla yapılmıştır. Betimsel
türdeki araştırmanın çalışma grubunu, Ankara ilinde görev yapan 48-72 ay arası
çocuklarla çalışan ve uygun örneklem ile seçilen toplam 422 (Açımlayıcı Faktör
Analizi-AFA için n=220 ve Doğrulayıcı Faktör Analizi-DFA için n=202) okul
öncesi öğretmeni oluşturmaktadır. Envanterin geçerliğini ve güvenirliğini
belirleyebilmek için Kaiser-Meyer-Olkin (KMO) Test, Bartlett Sphericity Test,
Cronbach Alfa güvenirlik katsayısı, açımlayıcı faktör analizi (AFA) ve
doğrulayıcı faktör analizi (DFA) yapılmıştır. Araştırmanın bulgularına göre,
Sınıf Yönetiminde Öğretmen Stratejileri Envanteri öğretmenlerin kendilerini değerlendirdikleri
üç ölçekten ve toplam 45 maddeden oluşmaktadır. Birinci ölçek “Sınıftaki
Davranışların Yönetimi Ölçeği” varyansın %82,52’sini açıklayan tek faktörden
oluşmaktadır. İkinci ölçek olan “Özel Öğretim Teknikleri Ölçeği” toplam
varyansın %38,02’sini açıklayan iki faktörden oluşmaktadır. Üçüncü ölçek olan “Anne
Babalarla Çalışma Ölçeği” toplam varyansın %56,26’sını açıklayan iki faktörden
oluşmaktadır. AFA’ya ilişkin modelin
doğrulanması için DFA kullanılmıştır. 
Sonuç olarak elde edilen
bulgular ışığında Sınıf Yönetiminde Öğretmen Stratejileri Envanterinin Türkçe
formunun yeterli psikometrik özelliklere sahip olduğu söylenebilir.

References

  • Baker‐Henningham, H., & Walker, S. (2009). A qualitative study of teacher's perceptions of an intervention to prevent conduct problems in Jamaican pre‐schools. Child: care, health and development, 35(5), 632-642.
  • Baker‐Henningham, H., Walker, S., Powell, C., & Gardner, J. M. (2009). A pilot study of the Incredible Years Teacher Training programme and a curriculum unit on social and emotional skills in community pre‐schools in Jamaica. Child: care, health and development, 35(5), 624-631.
  • Barış Akgül, D. (2008). Sosyal beceri gelişiminde çocuk ve müzik. Milli Eğitim Dergisi, 177, 28-35.
  • Bentler, P.M. (1990). Comparative fit indexes in structural models. Psychological Bulletin, 2 (107), 238-246.
  • Brotman, L. M., Kingston, S., Bat-Chava, Y., Caldwell, M. B., & Calzada, E. J. (2008). Training school personnel to facilitate a family intervention to prevent conduct problems. Early Education and Development, 19 (4), 622-642.
  • Browne M. W. & Cudeck R. (1989). Single sample cross-validation indexes for covariance structures. Multivariate Behavioral Research , (4)24, 445-55.
  • Büyüköztürk, Ş. (2013). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Ankara: Pegem A Yayınları.
  • Carlson, J. S., Tiret, H. B., Bender, S. L., & Benson, L. (2011). The influence of group training in the Incredible Years Teacher Classroom Management Program on preschool teachers’ classroom management strategies. Journal of Applied School Psychology, 27(2), 134-154.
  • Center for the Study and Prevention of Violence. (2010). Blueprints for violence prevention. www.colorado.edu/cspv/blueprints/.
  • Çapri, B., ve Kan, A. (2006). Öğretmen kişilerarası özyeterlik ölçeğinin türkçe formunun geçerlik ve güvenirlik çalışması. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(1),48-61.
  • Çokluk, Ö., Şekercioğlu, G., & Büyüköztürk, Ş. (2010). Sosyal bilimler için çok değişkenli istatistik. Ankara: Pegem Akademi.
  • Deniz, K. Z. (2007). Psikolojik ölçme aracı uyarlama. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 40 (1), 1-16.
  • Dinçer, Ç. ve Akgün, E. (2015). Okul öncesi öğretmenleri için sınıf yönetimi becerileri ölçeğinin geliştirilmesi ve öğretmenlerin sınıf yönetimi becerilerinin çeşitli değişkenlerle ilişkisi. Eğitim ve Bilim, 40 (177), 187-201.
  • Gezgin, N. (2009). Okulöncesi Eğitimi Öğretmenlerinin Kullandıkları Sınıf Yönetimi Stratejileri. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Uludağ Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bursa.
  • Herman, K. C., Borden, L. A., Reinke, W. M., & Webster-Stratton, C. (2011). The impact of the Incredible Years parent, child, and teacher training programs on children's co-occurring internalizing symptoms. School Psychology Quarterly, 26(3), 189.
  • Hu L. T. & Bentler P.M. (1999). Cut off criteria for fit ındexes in covariance structure analysis: conventional criteria versus new alternatives. Structural Equation Modeling: A Multidisciplinary Journal, (6) 1, 1-55.
  • Hutchings, J., Bywater, T., Daley, D., Gardner, F., Whitaker, C., Jones, K., ... & Edwards, R. T. (2007). Parenting intervention in Sure Start services for children at risk of developing conduct disorder: pragmatic randomised controlled trial. Bmj, 334(7595), 678.
  • Joseph, G. E., & Strain, P. S. (2003). Comprehensive evidence-based social—emotional curricula for young children: An analysis of efficacious adoption potential. Topics in Early Childhood Special Education, 23(2), 62-73.
  • Jöreskog, K. G. & Sörbom, D. (1993). LISREL 8: Structural equation modeling with the simplis command language. Hillsdale: Erlbaum Associates Publishers. Kline, R.B. (2005). Principles and practice of structural equation modeling. NewYork: The Guilford Press.
  • Olson E. M. (2009). The impact of early childhood educators on conduct problems in preschool children. Doctoral Dissertation, University of Washington.
  • Powell, D., Dunlap, G., & Fox, L. (2006). Prevention and intervention for the challenging behaviors of toddlers and preschoolers. Infants and Young Children, 19, 25–35.
  • Reinke, W. M., Stormont, M., Webster‐Stratton, C., Newcomer, L. L., & Herman, K. C. (2012). The Incredible Years Teacher Classroom Management program: using coaching to support generalization to real‐world classroom settings. Psychology in the Schools, 49(5), 416-428.
  • Shernoff, E. S. (2004). Transporting an evidence-based classroom management program for preschoolers with disruptive behavior problems to a school: an analysis of implementation, outcomes, and contextual variables. Doctoral Dissertation, University Of Wisconsin-Madison.
  • Sümer, N. (2000). Yapısal eşitlik modelleri: Temel kavramlar ve örnek uygulamalar. Türk Psikoloji Yazıları,(3),6, 49-73.
  • Şimşek, Ö.F. (2007). Yapısal eşitlik modellemesine giriş: Temel ilkeler ve LISREL uygulamaları. İstanbul: Ekinoks Yayınları.
  • Thompson, J. G. (2007). The first-year teacher’s survival guide: Ready-to-use strategies, tools & activities for meeting the challenges of each school day (2nd ed.). San Francisco, CA: Jossey-Bass.
  • Tucker, S., Derscheid, D., Odegarden, S., & Olson, M. E. (2008). Evidence-based training for enhancing psychiatric nurses' child behavior management skills. Journal for Nurses in Professional Development, 24(2), 75-85.
  • Vieira, A.L. (2011). Preparation of the analysis. Interactive LISREL in practice. (First Edition). London: Springer.
  • Webster-Stratton, C. (1998). Head start sample: Teacher strategies questionnaire. Retrieved December 1, 2005, from http:// www.son.washington.edu/centers/parenting-clinic/.
  • Webster-Stratton, C. (2008).The incredible years: Parents, teachers, and children training series. Leader’s Guide. Seattle, WA.
  • Webster-Stratton C. (2010). How to promote children’s social and emotional competence. London: Sage Publications.
  • Webster-Stratton, C., Reid, M. J., & Hammond, M. (2001). Preventing conduct problems, promoting social competence: A parent and teacher training partnership in Head Start. Journal of Clinical Child Psychology, 30, 283–302.
  • Webster‐Stratton, C., Reid, J. M., & Stoolmiller, M. (2008). Preventing conduct problems and improving school readiness: evaluation of the incredible years teacher and child training programs in high‐risk schools. Journal of child psychology and psychiatry, 49(5), 471-488.
  • Webster-Stratton, C., Reinke, W. M., Herman, K. C., & Newcomer, L. L. (2011). The incredible years teacher classroom management training: the methods and principles that support fidelity of training delivery. School Psychology Review, 40(4), 509.
Year 2018, Volume: 14 Issue: 1, 355 - 371, 20.04.2018
https://doi.org/10.17860/mersinefd.361859

Abstract

References

  • Baker‐Henningham, H., & Walker, S. (2009). A qualitative study of teacher's perceptions of an intervention to prevent conduct problems in Jamaican pre‐schools. Child: care, health and development, 35(5), 632-642.
  • Baker‐Henningham, H., Walker, S., Powell, C., & Gardner, J. M. (2009). A pilot study of the Incredible Years Teacher Training programme and a curriculum unit on social and emotional skills in community pre‐schools in Jamaica. Child: care, health and development, 35(5), 624-631.
  • Barış Akgül, D. (2008). Sosyal beceri gelişiminde çocuk ve müzik. Milli Eğitim Dergisi, 177, 28-35.
  • Bentler, P.M. (1990). Comparative fit indexes in structural models. Psychological Bulletin, 2 (107), 238-246.
  • Brotman, L. M., Kingston, S., Bat-Chava, Y., Caldwell, M. B., & Calzada, E. J. (2008). Training school personnel to facilitate a family intervention to prevent conduct problems. Early Education and Development, 19 (4), 622-642.
  • Browne M. W. & Cudeck R. (1989). Single sample cross-validation indexes for covariance structures. Multivariate Behavioral Research , (4)24, 445-55.
  • Büyüköztürk, Ş. (2013). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Ankara: Pegem A Yayınları.
  • Carlson, J. S., Tiret, H. B., Bender, S. L., & Benson, L. (2011). The influence of group training in the Incredible Years Teacher Classroom Management Program on preschool teachers’ classroom management strategies. Journal of Applied School Psychology, 27(2), 134-154.
  • Center for the Study and Prevention of Violence. (2010). Blueprints for violence prevention. www.colorado.edu/cspv/blueprints/.
  • Çapri, B., ve Kan, A. (2006). Öğretmen kişilerarası özyeterlik ölçeğinin türkçe formunun geçerlik ve güvenirlik çalışması. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(1),48-61.
  • Çokluk, Ö., Şekercioğlu, G., & Büyüköztürk, Ş. (2010). Sosyal bilimler için çok değişkenli istatistik. Ankara: Pegem Akademi.
  • Deniz, K. Z. (2007). Psikolojik ölçme aracı uyarlama. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 40 (1), 1-16.
  • Dinçer, Ç. ve Akgün, E. (2015). Okul öncesi öğretmenleri için sınıf yönetimi becerileri ölçeğinin geliştirilmesi ve öğretmenlerin sınıf yönetimi becerilerinin çeşitli değişkenlerle ilişkisi. Eğitim ve Bilim, 40 (177), 187-201.
  • Gezgin, N. (2009). Okulöncesi Eğitimi Öğretmenlerinin Kullandıkları Sınıf Yönetimi Stratejileri. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Uludağ Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bursa.
  • Herman, K. C., Borden, L. A., Reinke, W. M., & Webster-Stratton, C. (2011). The impact of the Incredible Years parent, child, and teacher training programs on children's co-occurring internalizing symptoms. School Psychology Quarterly, 26(3), 189.
  • Hu L. T. & Bentler P.M. (1999). Cut off criteria for fit ındexes in covariance structure analysis: conventional criteria versus new alternatives. Structural Equation Modeling: A Multidisciplinary Journal, (6) 1, 1-55.
  • Hutchings, J., Bywater, T., Daley, D., Gardner, F., Whitaker, C., Jones, K., ... & Edwards, R. T. (2007). Parenting intervention in Sure Start services for children at risk of developing conduct disorder: pragmatic randomised controlled trial. Bmj, 334(7595), 678.
  • Joseph, G. E., & Strain, P. S. (2003). Comprehensive evidence-based social—emotional curricula for young children: An analysis of efficacious adoption potential. Topics in Early Childhood Special Education, 23(2), 62-73.
  • Jöreskog, K. G. & Sörbom, D. (1993). LISREL 8: Structural equation modeling with the simplis command language. Hillsdale: Erlbaum Associates Publishers. Kline, R.B. (2005). Principles and practice of structural equation modeling. NewYork: The Guilford Press.
  • Olson E. M. (2009). The impact of early childhood educators on conduct problems in preschool children. Doctoral Dissertation, University of Washington.
  • Powell, D., Dunlap, G., & Fox, L. (2006). Prevention and intervention for the challenging behaviors of toddlers and preschoolers. Infants and Young Children, 19, 25–35.
  • Reinke, W. M., Stormont, M., Webster‐Stratton, C., Newcomer, L. L., & Herman, K. C. (2012). The Incredible Years Teacher Classroom Management program: using coaching to support generalization to real‐world classroom settings. Psychology in the Schools, 49(5), 416-428.
  • Shernoff, E. S. (2004). Transporting an evidence-based classroom management program for preschoolers with disruptive behavior problems to a school: an analysis of implementation, outcomes, and contextual variables. Doctoral Dissertation, University Of Wisconsin-Madison.
  • Sümer, N. (2000). Yapısal eşitlik modelleri: Temel kavramlar ve örnek uygulamalar. Türk Psikoloji Yazıları,(3),6, 49-73.
  • Şimşek, Ö.F. (2007). Yapısal eşitlik modellemesine giriş: Temel ilkeler ve LISREL uygulamaları. İstanbul: Ekinoks Yayınları.
  • Thompson, J. G. (2007). The first-year teacher’s survival guide: Ready-to-use strategies, tools & activities for meeting the challenges of each school day (2nd ed.). San Francisco, CA: Jossey-Bass.
  • Tucker, S., Derscheid, D., Odegarden, S., & Olson, M. E. (2008). Evidence-based training for enhancing psychiatric nurses' child behavior management skills. Journal for Nurses in Professional Development, 24(2), 75-85.
  • Vieira, A.L. (2011). Preparation of the analysis. Interactive LISREL in practice. (First Edition). London: Springer.
  • Webster-Stratton, C. (1998). Head start sample: Teacher strategies questionnaire. Retrieved December 1, 2005, from http:// www.son.washington.edu/centers/parenting-clinic/.
  • Webster-Stratton, C. (2008).The incredible years: Parents, teachers, and children training series. Leader’s Guide. Seattle, WA.
  • Webster-Stratton C. (2010). How to promote children’s social and emotional competence. London: Sage Publications.
  • Webster-Stratton, C., Reid, M. J., & Hammond, M. (2001). Preventing conduct problems, promoting social competence: A parent and teacher training partnership in Head Start. Journal of Clinical Child Psychology, 30, 283–302.
  • Webster‐Stratton, C., Reid, J. M., & Stoolmiller, M. (2008). Preventing conduct problems and improving school readiness: evaluation of the incredible years teacher and child training programs in high‐risk schools. Journal of child psychology and psychiatry, 49(5), 471-488.
  • Webster-Stratton, C., Reinke, W. M., Herman, K. C., & Newcomer, L. L. (2011). The incredible years teacher classroom management training: the methods and principles that support fidelity of training delivery. School Psychology Review, 40(4), 509.
There are 34 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Makaleler
Authors

Çağlayan Dinçer

Kaan Zülfikar Deniz

Ege Akgün

Özgür Ulubey

Publication Date April 20, 2018
Published in Issue Year 2018 Volume: 14 Issue: 1

Cite

APA Dinçer, Ç., Deniz, K. Z., Akgün, E., Ulubey, Ö. (2018). Sınıf Yönetiminde Öğretmen Stratejileri Envanterinin Türk Kültürüne Uyarlanması. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(1), 355-371. https://doi.org/10.17860/mersinefd.361859

The content of the Mersin University Journal of the Faculty of Education is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.