Research Article
BibTex RIS Cite

The Investıgatıon of Secondary School Students Trust-Honesty Value.

Year 2023, Volume: 23 Issue: 2, 130 - 145, 29.12.2023
https://doi.org/10.53629/sakaefd.1298870

Abstract

The main purpose of the study is to examine the accuracy-honesty value perceptions of secondary school students. For this objective, the survey model, one of the quantitative research methods, was used. The research was carried out with 287 secondary school students who continued their education in a secondary school in Körfez district of Kocaeli province after the necessary permissions were obtained. In the data collection process, the “Accuracy-Honesty Value Scale” and a personal information form to collect students' personal information were used to determine the students' perception of honesty and integrity. In the analysis of the data, independent groups t test and one way analysis of variance (ANOVA) were used. As a result of the analyzes carried out, it was concluded that middle school students' perceptions of honesty and integrity were at a high level, and their perceptions differed according to gender and class level.

References

  • Akgül, T. (2013). Ortaöğretim öğrencilerinin okul iklimine ilişkin algıları ile insani değerleri benimseme düzeyleri arasındaki ilişki. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Fırat Üniversitesi.
  • Allgaier, K., Zettler, I., Wagner, W., Püttmann, S., &Trautwein, U. (2015). Honesty–humility in school: Exploring main and interaction effects on secondary school students' antisocial and prosocial behavior. Learning and Individual Differences, 43, 211–217.
  • Bartev, M. (2017). Ortaokul öğrencilerinin insani değerler açısından durumlarının incelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Uludağ Üniversitesi.
  • Beldağ, A., Özdemir, Ü. ve Nalçacı, A. (2016). Yedinci sınıf sosyal bilgiler dersindeki değerlerin kazanılma düzeyinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi (Erzurum ili örneği). Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 20 (3): 1185-1199.
  • Bureau, J. S. & Mageau, G. A. (2014). Parental autonomy support and honesty: The mediating role of identification with the honesty value and perceived costs and benefits of honesty. Journal of Adolescence, 37, 225–236.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2016). Bilimsel araştırma yöntemleri. Pegem Yayıncılık.
  • Can, A. (2018). SPSS ile bilimsel araştırma sürecinde nicel veri analizi. Pegem Yayıncılık.
  • Chowdhury, M. A. (2016). The integration of science-technology-society/science-technology-society-environment andsocio-scientific-issuesforeffectivescienceeducationandscienceteaching. Electronic Journal of Science Education, 20(5), 19-38.
  • Çalışkan, H. ve Yıldırım, Y. (2020). Ortaokul öğrencileri için etkin vatandaşlık değerleri ölçeğinin (EVDÖ) geliştirilmesi. Milli Eğitim Dergisi, 49(228), 335-364.
  • Çelik, Ş. ve Kahtalı, B. D. (2022). Ortaokul öğrencilerinin kök değerler hakkındaki metaforik algıları. Rumelide Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi, (29), 206-223.
  • Çelikkaya, T. ve Seyhan, O. (2017). Ortaokul öğrencilerinin evrensel değerlere ilişkin algıları: Metafor analizi. International Journal Of Languages’ Education And Teaching, 5(4), 958-977.
  • Çepni, O., Kılınç, A. ve Palaz, T. (2019). Ortaokul öğrencilerinin evrensel değerlere yönelik tutum düzeylerinin bir yordayıcısı olarak okul iklimi. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 8 (1), 608-623.
  • Demirkaya, H. ve Çal, Ü. T. (2018). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının dürüstlük değerine ilişkin metaforik algıları.Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(3), 1964-1980.
  • Dilmaç, B. ve Aydoğan, D. (2010). Parental attitudes as a predictor of cyberbullying primary school children. International Journal of Human and Social Sciences, 5, 649-653.
  • Ekinci, H. (2018). Okulda ve ailede değerler eğitimi. Kayıhan Yayınları.
  • Ergun Kaplan, S. & Sulak, S. A. (2017). The examination of perception of social values of elementary school students according to different variables. Bartın University Journal of Faculty of Education, 6(3), 840-858.
  • Grosch, H. &Rau, H.A. (2017). Gender differences in honesty: The role of social value orientation. Journal of Economic Psychology, 62, 258-267.
  • Güven, A. Z. (2014). Değerler eğitimi ve Türkçe derslerinde değerlerin kullanımı. Palet Yayınları.
  • Harmanşa, T. (2017). 4. sınıf sosyal bilgiler dersinde dürüstlük değerini kazandırmada edebi ürünlerin kullanımı[Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi.
  • Hökelekli, H. (2013). Ailede, okulda, toplumda değerler psikolojisi ve eğitimi. Timaş Yayınları.
  • Hökelekli, H. (2013). Psikoloji, din ve eğitim yönüyle insani değerler. Dem Yayınları
  • Kadir, D., Eisenring, T. S. S., Johannis, H., &Samad, S. (2015). The changes of students’ behavior through the value of honesty as character education in senior high school in Maros. Internatıonal Journal of Academic Research, 7(1), 182–185.
  • Kapan, E. ve Gökçe, N. (2016). 7. sınıf öğrencilerinin sosyal bilgiler dersindeki değerleri kazanma durumlarının incelenmesi. Kesit Akademi Dergisi, (6), 84-105.
  • Karasar, N. (2017). Bilimsel araştırma yöntemi: Kavramlar ilkeler teknikler. Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Kayır, G. (2011). Ortaöğretim öğrencilerinin değer algılarının incelenmesi: Eskişehir ili örneği. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi.
  • Kaymakcan, R. ve Meydan, H. (2014). Ahlak ve değerler eğitimi. Dem Yayınları.
  • Keskin, Y., Öksüz, Y., Gelen, İ. ve Yılmaz H.(2012). İlköğretim 5. Sınıf öğrencilerinin bazı evrensel değerleri kazanım düzeylerinin karşılaştırılması (Samsun İli örneği). Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 31(2), 351 – 374.
  • Kınasakal, İ. (2012). İlköğretim 7. sınıf sosyal bilgiler programında yer alan değerlerin kazanılmışlık düzeyinin öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Kastamonu Üniversitesi.
  • Kovancı, Ö. (2021). Ortaokul öğrencilerinin dijital ve evrensel ahlaki değerler algısı: Bir ilişkisel çalışma. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Amasya Üniversitesi.
  • Külünkoğlu, T. (2018). Ortaokul 5. sınıf sosyal bilgiler dersinde uygulanan değer eğitiminin öğrencilerin dürüstlük değerini kazanma düzeyine etkisi. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Giresun Üniversitesi.
  • Lumpkin, A. (2008). Teachers as role models teaching character and moral virtues. Journal of Physical Education, Recreation & Dance, 79(2), 45-50.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB). (2018). Matematik dersi öğretim programı (İlkokul ve ortaokul 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. sınıflar). Millî Eğitim Bakanlığı.
  • Öztürk, A. (2020). Ortaokul öğrencilerinin akademik dürüstlük değerinin Kohlberg ahlaki gelişim kuramına göre değerlendirilmesi, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ömer Halisdemir Üniversitesi.
  • Öztürk, H.(2003). Ahlak eğitimi çerçevesinde ailede doğruluk eğitimi, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Cumhuriyet Üniversitesi.
  • Polat, S. ve Çalışkan, M. (2013). Ortaokul öğrencilerinin değer yönelimlerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 26(2), 387-404.
  • Sagiv, L. & Schwartz, S. H. (2022). Personal values across cultures. Annual Review of Psychology, 73, 517-546.
  • Schwartz, S. H. (1992). Universals in the content and structure of values: Theoretical advances and empirical tests in 20 countries. In M. Zanna (Ed.). Advances in experimental social psychology (pp.1–65). New York: Academic Press.
  • Schwartz, S. H. (2006). Basic human values: Theory, measurement, and applications. Revue française de sociologie, 42, 249-288.
  • Sineren, M.A.(2018). Ortaöğretim öğrencilerinin bireysel değer algılarının incelenmesi, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi.
  • Sobi, F. (2014). Ortaokul öğrencilerine yapılan doğruluk değeri eğitiminin öğrencilerin doğruluk tutum ve davranışları üzerindeki etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ondokuz Mayıs Üniversitesi.
  • Şimşek, H. ve Kara, T. (2021). Ortaokul öğrencilerinin evrensel ahlaki değerlere uyma düzeylerinin sınıf ve cinsiyet değişkinleri açısından incelenmesi. Uluslararası İnsan ve Sanat Araştırmaları Dergisi, 6(1): 69-83.
  • Tarhan, N. (2011). Güzel insan modeli. Timaş Yayınları.
  • TDK. (t.y.). Doğruluk. İçinde Güncel Türkçe Sözlük. Erişim Tarihi: 07.12.2022, http://tdk.gov.tr/
  • Ünlü, İ. ve Metin, Ö. (2016). İlköğretim öğrencilerinin cinsiyet değişkenine göre değerlere ulaşma düzeyleri. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(2), 697-713.
  • Volk, A. A., Schiralli, K., Xia, X., Zhao, J., & Dane, A. V. (2018). Adolescent bullying and personality: A cross-cultural approach. Personality and Individual Differences, 125, 126–132.
  • Yaşaroğlu, C. ve Biçer, R. (2020). İlkokul öğrencilerinin kök değerlere ilişkin metaforik algılarının incelenmesi. Journal of Social and Humanities Sciences Research, 7(52), 996-1005.
  • Yıldırım, Y. (2019). Okul dışı etkinlik temelli değerler eğitimi programının öğrencilerin etkin vatandaşlık değerlerine etkisi, Yayımlanmamış Doktora Tezi, Sakarya Üniversitesi.
  • Yılmaz, S. (2016). Şahsiyet ve değerler eğitimi. Vize Yayıncılık.

Ortaokul Öğrencilerinin Doğruluk-Dürüstlük Değer Algılarının İncelenmesi

Year 2023, Volume: 23 Issue: 2, 130 - 145, 29.12.2023
https://doi.org/10.53629/sakaefd.1298870

Abstract

Bu araştırmanın amacı ortaokul öğrencilerinin doğruluk-dürüstlük değer algılarının incelenmesidir. Bu genel amaç doğrultusunda nicel araştırma yöntemlerinden tarama modeli kullanılmıştır. Araştırma, gerekli izinler alındıktan sonra Kocaeli ilinin Körfez ilçesine bağlı bir ortaokulda eğitimine devam eden 287 ortaokul öğrencisi ile yürütülmüştür. Veri toplama sürecinde öğrencilerin doğruluk- dürüstlük değer algısını tespit etmek için “Doğruluk- Dürüstlük Değer Ölçeği” ve kişisel bilgi formu kullanılmıştır. Verilerin analizinde betimsel istatistik, bağımsız örneklemler t testi ve tek yönlü varyans analizinden (ANOVA) yararlanılmıştır. Yürütülen analizler sonucunda ortaokul öğrencilerinin doğruluk- dürüstlük değer algılarının yüksek düzeyde olduğu, algılarının cinsiyet ve sınıf düzeyine göre farklılık gösterdiği sonucuna ulaşılmıştır.

References

  • Akgül, T. (2013). Ortaöğretim öğrencilerinin okul iklimine ilişkin algıları ile insani değerleri benimseme düzeyleri arasındaki ilişki. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Fırat Üniversitesi.
  • Allgaier, K., Zettler, I., Wagner, W., Püttmann, S., &Trautwein, U. (2015). Honesty–humility in school: Exploring main and interaction effects on secondary school students' antisocial and prosocial behavior. Learning and Individual Differences, 43, 211–217.
  • Bartev, M. (2017). Ortaokul öğrencilerinin insani değerler açısından durumlarının incelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Uludağ Üniversitesi.
  • Beldağ, A., Özdemir, Ü. ve Nalçacı, A. (2016). Yedinci sınıf sosyal bilgiler dersindeki değerlerin kazanılma düzeyinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi (Erzurum ili örneği). Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 20 (3): 1185-1199.
  • Bureau, J. S. & Mageau, G. A. (2014). Parental autonomy support and honesty: The mediating role of identification with the honesty value and perceived costs and benefits of honesty. Journal of Adolescence, 37, 225–236.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2016). Bilimsel araştırma yöntemleri. Pegem Yayıncılık.
  • Can, A. (2018). SPSS ile bilimsel araştırma sürecinde nicel veri analizi. Pegem Yayıncılık.
  • Chowdhury, M. A. (2016). The integration of science-technology-society/science-technology-society-environment andsocio-scientific-issuesforeffectivescienceeducationandscienceteaching. Electronic Journal of Science Education, 20(5), 19-38.
  • Çalışkan, H. ve Yıldırım, Y. (2020). Ortaokul öğrencileri için etkin vatandaşlık değerleri ölçeğinin (EVDÖ) geliştirilmesi. Milli Eğitim Dergisi, 49(228), 335-364.
  • Çelik, Ş. ve Kahtalı, B. D. (2022). Ortaokul öğrencilerinin kök değerler hakkındaki metaforik algıları. Rumelide Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi, (29), 206-223.
  • Çelikkaya, T. ve Seyhan, O. (2017). Ortaokul öğrencilerinin evrensel değerlere ilişkin algıları: Metafor analizi. International Journal Of Languages’ Education And Teaching, 5(4), 958-977.
  • Çepni, O., Kılınç, A. ve Palaz, T. (2019). Ortaokul öğrencilerinin evrensel değerlere yönelik tutum düzeylerinin bir yordayıcısı olarak okul iklimi. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 8 (1), 608-623.
  • Demirkaya, H. ve Çal, Ü. T. (2018). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının dürüstlük değerine ilişkin metaforik algıları.Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(3), 1964-1980.
  • Dilmaç, B. ve Aydoğan, D. (2010). Parental attitudes as a predictor of cyberbullying primary school children. International Journal of Human and Social Sciences, 5, 649-653.
  • Ekinci, H. (2018). Okulda ve ailede değerler eğitimi. Kayıhan Yayınları.
  • Ergun Kaplan, S. & Sulak, S. A. (2017). The examination of perception of social values of elementary school students according to different variables. Bartın University Journal of Faculty of Education, 6(3), 840-858.
  • Grosch, H. &Rau, H.A. (2017). Gender differences in honesty: The role of social value orientation. Journal of Economic Psychology, 62, 258-267.
  • Güven, A. Z. (2014). Değerler eğitimi ve Türkçe derslerinde değerlerin kullanımı. Palet Yayınları.
  • Harmanşa, T. (2017). 4. sınıf sosyal bilgiler dersinde dürüstlük değerini kazandırmada edebi ürünlerin kullanımı[Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi.
  • Hökelekli, H. (2013). Ailede, okulda, toplumda değerler psikolojisi ve eğitimi. Timaş Yayınları.
  • Hökelekli, H. (2013). Psikoloji, din ve eğitim yönüyle insani değerler. Dem Yayınları
  • Kadir, D., Eisenring, T. S. S., Johannis, H., &Samad, S. (2015). The changes of students’ behavior through the value of honesty as character education in senior high school in Maros. Internatıonal Journal of Academic Research, 7(1), 182–185.
  • Kapan, E. ve Gökçe, N. (2016). 7. sınıf öğrencilerinin sosyal bilgiler dersindeki değerleri kazanma durumlarının incelenmesi. Kesit Akademi Dergisi, (6), 84-105.
  • Karasar, N. (2017). Bilimsel araştırma yöntemi: Kavramlar ilkeler teknikler. Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Kayır, G. (2011). Ortaöğretim öğrencilerinin değer algılarının incelenmesi: Eskişehir ili örneği. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi.
  • Kaymakcan, R. ve Meydan, H. (2014). Ahlak ve değerler eğitimi. Dem Yayınları.
  • Keskin, Y., Öksüz, Y., Gelen, İ. ve Yılmaz H.(2012). İlköğretim 5. Sınıf öğrencilerinin bazı evrensel değerleri kazanım düzeylerinin karşılaştırılması (Samsun İli örneği). Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 31(2), 351 – 374.
  • Kınasakal, İ. (2012). İlköğretim 7. sınıf sosyal bilgiler programında yer alan değerlerin kazanılmışlık düzeyinin öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Kastamonu Üniversitesi.
  • Kovancı, Ö. (2021). Ortaokul öğrencilerinin dijital ve evrensel ahlaki değerler algısı: Bir ilişkisel çalışma. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Amasya Üniversitesi.
  • Külünkoğlu, T. (2018). Ortaokul 5. sınıf sosyal bilgiler dersinde uygulanan değer eğitiminin öğrencilerin dürüstlük değerini kazanma düzeyine etkisi. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Giresun Üniversitesi.
  • Lumpkin, A. (2008). Teachers as role models teaching character and moral virtues. Journal of Physical Education, Recreation & Dance, 79(2), 45-50.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB). (2018). Matematik dersi öğretim programı (İlkokul ve ortaokul 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. sınıflar). Millî Eğitim Bakanlığı.
  • Öztürk, A. (2020). Ortaokul öğrencilerinin akademik dürüstlük değerinin Kohlberg ahlaki gelişim kuramına göre değerlendirilmesi, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ömer Halisdemir Üniversitesi.
  • Öztürk, H.(2003). Ahlak eğitimi çerçevesinde ailede doğruluk eğitimi, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Cumhuriyet Üniversitesi.
  • Polat, S. ve Çalışkan, M. (2013). Ortaokul öğrencilerinin değer yönelimlerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 26(2), 387-404.
  • Sagiv, L. & Schwartz, S. H. (2022). Personal values across cultures. Annual Review of Psychology, 73, 517-546.
  • Schwartz, S. H. (1992). Universals in the content and structure of values: Theoretical advances and empirical tests in 20 countries. In M. Zanna (Ed.). Advances in experimental social psychology (pp.1–65). New York: Academic Press.
  • Schwartz, S. H. (2006). Basic human values: Theory, measurement, and applications. Revue française de sociologie, 42, 249-288.
  • Sineren, M.A.(2018). Ortaöğretim öğrencilerinin bireysel değer algılarının incelenmesi, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi.
  • Sobi, F. (2014). Ortaokul öğrencilerine yapılan doğruluk değeri eğitiminin öğrencilerin doğruluk tutum ve davranışları üzerindeki etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ondokuz Mayıs Üniversitesi.
  • Şimşek, H. ve Kara, T. (2021). Ortaokul öğrencilerinin evrensel ahlaki değerlere uyma düzeylerinin sınıf ve cinsiyet değişkinleri açısından incelenmesi. Uluslararası İnsan ve Sanat Araştırmaları Dergisi, 6(1): 69-83.
  • Tarhan, N. (2011). Güzel insan modeli. Timaş Yayınları.
  • TDK. (t.y.). Doğruluk. İçinde Güncel Türkçe Sözlük. Erişim Tarihi: 07.12.2022, http://tdk.gov.tr/
  • Ünlü, İ. ve Metin, Ö. (2016). İlköğretim öğrencilerinin cinsiyet değişkenine göre değerlere ulaşma düzeyleri. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(2), 697-713.
  • Volk, A. A., Schiralli, K., Xia, X., Zhao, J., & Dane, A. V. (2018). Adolescent bullying and personality: A cross-cultural approach. Personality and Individual Differences, 125, 126–132.
  • Yaşaroğlu, C. ve Biçer, R. (2020). İlkokul öğrencilerinin kök değerlere ilişkin metaforik algılarının incelenmesi. Journal of Social and Humanities Sciences Research, 7(52), 996-1005.
  • Yıldırım, Y. (2019). Okul dışı etkinlik temelli değerler eğitimi programının öğrencilerin etkin vatandaşlık değerlerine etkisi, Yayımlanmamış Doktora Tezi, Sakarya Üniversitesi.
  • Yılmaz, S. (2016). Şahsiyet ve değerler eğitimi. Vize Yayıncılık.
There are 48 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Other Fields of Education
Journal Section Articles
Authors

Ebru Uzunkol 0000-0002-1897-137X

Hanım İclal Ata This is me 0000-0003-0753-8260

Publication Date December 29, 2023
Submission Date May 19, 2023
Published in Issue Year 2023 Volume: 23 Issue: 2

Cite

APA Uzunkol, E., & Ata, H. İ. (2023). Ortaokul Öğrencilerinin Doğruluk-Dürüstlük Değer Algılarının İncelenmesi. Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23(2), 130-145. https://doi.org/10.53629/sakaefd.1298870