Research Article
BibTex RIS Cite

MIDDLE SCHOOL STUDENTS’ METAPHORIC PERCEPTIONS REGARDING the CONCEPT of NATION

Year 2018, Volume: 7 Issue: 1, 17 - 42, 27.04.2018
https://doi.org/10.17497/tuhed.321811

Abstract

This study was
conducted with 148 students who study in a middle school which is  located 
in Siirt city center in spring semester of 2016-2017 academic year.
phenomenological approach was used as research design in the study. For
determining the sample, criterion sampling was used from non-random sampling
methods. One middle school in Siirt, which houses Turkish, Arabic and Kurdish
students, was selected as a setting for the study. In order to determine the
perceptions of the students about the concept of "nation", students
were asked to complete the following missing statement in a form: "Nation
is like ...., because…………". The aim of the study is to determine the
metaphorical perceptions of the students on concept of nation in a school where
different ethnic groups are represented in Siirt,Turkey. 118 metaphors were
obtained from the students’ responses and these metaphors were divided into 8
conceptual categories. The most frequent metaphors given by the students were
homeland (f = 16) and family (f = 14). It can be considered positively that
majority of students produced homeland as metaphor for the concept of nation.
Looking at the categories, the unity and the spiritual unity were the most
frequently expressed metaphors, whereas culture and independence were the least
expressed ones. Additionally, the social Ideal constituting the nation were
hardly expressed by the students. By looking at these categories, it can be
concluded that students with different ethnic background have a concept of
nation despite the lack of interpretation about the concept thoroughly. As for
the questionnaire, it was seen that 30 out of 148 students (20%) did not
produce any metaphors on the form. 20 percent is actually a high ratio,
therefore it can be argued that the students' acquisition of the concept of nation
could be considered low.

References

  • Akıncı, A. (2014). Milliyetçilik Kuramları. Cumhuriyet Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 15(1), 131
  • Bilgili, Ali. S. (2016). Sosyal Bilgiler Öğretim Programı. Ali S. Bilgili (Ed.). Sosyal Bilgilerin Temelleri (s.35- 59). Ankara: Pegem Akademi.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., Demirel, F. (2014). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Pegem.
  • Çoşkun, M. (2010). Lise Öğrencilerinin 'İklim' Kavramıyla İlgili Zihinsel İmgeleri (Metaforları). Turkish Studies, 5(3), 919.
  • Doğan O. (2010). Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi (2. Baskı). Ankara: Sözkesen Matbaa.
  • Eraslan Çapan, B. (2010). Öğretmen Adaylarının Üstün Yetenekli Öğrencilere İlişkin Metaforik Algıları. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 3 (12), 140-154.
  • İnan A. (2010). Medeni Bilgiler ve Mustafa Kemal’in El Yazmaları. Ankara: Koza Basım.
  • Keskin, M. (1999). Atatürk’ün Millet ve Milliyetçilik Anlayışı. Ankara: Atatürk Araştırma Merkezi.
  • Miles, M. B. & Huberman, A. M. (1994). Qualitative Data Analysis: An Expanded Source Book. (2. Edition), London: Sage.
  • Saban, A. (2008). Okula İlişkin Metaforlar. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, 55, 459-496.
  • Turgut, Y., (2014). Verilerin Kaydedilmesi, Analizi, Yorumlanması: Nicel ve Nitel. A. Tanrıöğen (Ed.), Bilimsel araştırma yöntemleri (s.191-248) Ankara: Anı.
  • Yıldırım, A., Şimşek, H. (2013). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin.
  • Yıldırım, E. (2016). Millet Ve Milliyetçiliğe Dair Kavramlar Ve Sınıflandırmaların Ötesinde: Yeni Bir Model Önerisi. International Journal Of Management Economics & Business Uluslararasi Yönetim Iktisat Ve Isletme Dergisi, 12(28), 123-141. doi:10.17130/ijmeb.20162819849.
  • http://www.tdk.gov.tr/index.php?option=com_bts&arama=kelime&guid=TDK.GTS.59316e203f5da0.58963842. (02. 05. 2017)

ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNİN MİLLET KAVRAMINA İLİŞKİN METAFORİK ALGILARI

Year 2018, Volume: 7 Issue: 1, 17 - 42, 27.04.2018
https://doi.org/10.17497/tuhed.321811

Abstract

Araştırma
2016-2017 eğitim-öğretim yılının ikinci döneminde, Siirt il merkezindeki bir
ortaokulda öğrenim gören 148 öğrenci ile gerçekleştirilmiştir. Bu çalışmada,
nitel araştırma desenlerinden “olgubilim
deseni
” kullanılmıştır. Örneklemin belirlenmesinde seçkisiz olmayan
örnekleme yöntemlerinden ölçüt örnekleme kullanılmıştır. Ölçüt olarak Türk,
Arap, Kürt kökenli öğrencilerin öğrenim gördüğü bir okul seçilmiştir.  Verilerin toplanmasında öğrencilerinin “millet” kavramına ilişkin algılarını
belirlemek amacıyla, öğrencilere “Millet…a/e
benzer. Çünkü …”
ifadesinin yer aldığı bir form kullanılmıştır. Çalışmanın
amacı, Güneydoğu Anadolu Bölgesindeki farklı etnik grupların bulunduğu bir
okulda öğrencilerin genel olarak millet kavramına ilişkin metaforik algılarının
belirlenerek incelenmesidir. Öğrencilerden 118 metafor elde edilerek,
metaforlar 8 kavramsal kategoriye ayrılmıştır. En yüksek frekansa sahip olan
metaforlar, vatan (f=16) ve aile
(f=14) olarak görülmektedir. Öğrencilerin “millet” kavramına çoğunluk olarak
“vatan” kavramını cevap olarak vermesi olumlu olarak değerlendirilmektedir.
Kategorilere bakıldığında öğrenciler tarafından en fazla birlik ve manevi
birlik; en az ise kültür ve bağımsızlığın değerlendirildiği; milleti oluşturan
ülkü unsuruna ise hemen hemen hiç değinilmediği görülmektedir. Farklı etnik
unsura sahip olan öğrencilerin millet kavramına ilişkin yorumlamada kavram
eksiklikleri olmasına rağmen, öğrencilerin millet kavramını etnik ayrım
yapmaksızın oluşturdukları görülmektedir. 148(%100) öğrenciden 118(% 80)’i
millet kavramı ile ilişkili olan ilgili forma yanıt vermiş olmasına rağmen,
öğrencilerin 30’u yani %20’si ise forma hiç cevap vermemiştir. Yüzde 20 oranı
yüksek bir oran olup, millet kavramını bu oranlar dâhilinde değerlendirilecek
olunursa, çalışma grubundaki öğrencilerin millet kavramına yönelik kazanım
yeterliliklerinin düşük olduğu söylenebilir.  

References

  • Akıncı, A. (2014). Milliyetçilik Kuramları. Cumhuriyet Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 15(1), 131
  • Bilgili, Ali. S. (2016). Sosyal Bilgiler Öğretim Programı. Ali S. Bilgili (Ed.). Sosyal Bilgilerin Temelleri (s.35- 59). Ankara: Pegem Akademi.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., Demirel, F. (2014). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Pegem.
  • Çoşkun, M. (2010). Lise Öğrencilerinin 'İklim' Kavramıyla İlgili Zihinsel İmgeleri (Metaforları). Turkish Studies, 5(3), 919.
  • Doğan O. (2010). Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi (2. Baskı). Ankara: Sözkesen Matbaa.
  • Eraslan Çapan, B. (2010). Öğretmen Adaylarının Üstün Yetenekli Öğrencilere İlişkin Metaforik Algıları. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 3 (12), 140-154.
  • İnan A. (2010). Medeni Bilgiler ve Mustafa Kemal’in El Yazmaları. Ankara: Koza Basım.
  • Keskin, M. (1999). Atatürk’ün Millet ve Milliyetçilik Anlayışı. Ankara: Atatürk Araştırma Merkezi.
  • Miles, M. B. & Huberman, A. M. (1994). Qualitative Data Analysis: An Expanded Source Book. (2. Edition), London: Sage.
  • Saban, A. (2008). Okula İlişkin Metaforlar. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, 55, 459-496.
  • Turgut, Y., (2014). Verilerin Kaydedilmesi, Analizi, Yorumlanması: Nicel ve Nitel. A. Tanrıöğen (Ed.), Bilimsel araştırma yöntemleri (s.191-248) Ankara: Anı.
  • Yıldırım, A., Şimşek, H. (2013). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin.
  • Yıldırım, E. (2016). Millet Ve Milliyetçiliğe Dair Kavramlar Ve Sınıflandırmaların Ötesinde: Yeni Bir Model Önerisi. International Journal Of Management Economics & Business Uluslararasi Yönetim Iktisat Ve Isletme Dergisi, 12(28), 123-141. doi:10.17130/ijmeb.20162819849.
  • http://www.tdk.gov.tr/index.php?option=com_bts&arama=kelime&guid=TDK.GTS.59316e203f5da0.58963842. (02. 05. 2017)
There are 14 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research & Theoretical Articles
Authors

Muzaffer Çatak

Çağlar Yıldız This is me

Publication Date April 27, 2018
Submission Date June 15, 2017
Acceptance Date March 16, 2018
Published in Issue Year 2018 Volume: 7 Issue: 1

Cite

APA Çatak, M., & Yıldız, Ç. (2018). ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNİN MİLLET KAVRAMINA İLİŞKİN METAFORİK ALGILARI. Turkish History Education Journal, 7(1), 17-42. https://doi.org/10.17497/tuhed.321811



ANNOUNCEMENTS:

1- APA7 Referencing Style:

As of May 2024, TUHED will follow APA 7 (American Psychological Association) style for referencing and citation. For more information, please refer to the TUHED template and writting guidelines.

2- Early Release:

According to the TUHED's new publication policy, the articles which have completed the evaluation process will be published online-first. It will no longer be necessary for manuscripts to wait until the “next issue”. Early Release articles will receive an international identification code (DOI), and identified page numbers. 

3- Ethics Committee Approval:

In accordance with the ULAKBİM decision of 25 February 2020, Ethics Committee Approval must be obtained for studies on people (without age restrictions), this approval must be specified in the Method section of the article and signed Ethics Committee Approval must be uploaded to the system. Applications that do not meet these requirements will not be considered for publication.

4- New Publication Policy 

Beginning from Spring 2021 issue TUHED will require all Turkish manuscripts to contain a full-text English translation. Manuscripts submitted in Turkish will be requested to have full-text English translation if they are accepted for publication after the review process. 




10829

 Turkish History Education Journal site and its metadata are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License

Permissions beyond the scope of this license is available at COPYRIGHT