Hanefî haber teorisinin temelleri, Küfe ekolünün önde gelen isimlerinden Îsâ
b. Ebân ve Cessâs tarafından atılmış olmakla birlikte bu teorinin sistematik
hale getirilmesi Hanefî usulünün kurucusu kabul edilen Debûsî, Pezdevî ve
Serahsî üçlüsü ile mümkün olmuştur. Bu açıdan her üç müçtehidin yazmış
oldukları usûl eserleri Hanefî fıkıh usûlünün klasik eserleri arasında önemli
bir yere sahiptir.
Serahsî’nin yazmış olduğu fıkıh usûlü eseri, bir ders kitabı niteliğinde
olmaktan ziyade konunun uzmanlarına hitap edecek tarzda ayrıntılı bir biçimde
yazılmıştır. Serahsî kitabında Hanefî haber teorisini ele alırken bu üslubunu
devam ettirmiş ve diğer usûl kitaplarında hiç ele alınmayan, ayrıntı kabul
edilebilecek farklı konulara değinmiştir. Hanefî haber teorisinde çokça
tartışılan, âhâd haberin kabulüne ilişkin ileri sürülen ‘râvinin fakih olması’
şartı üzerinde durması yanında daha çok mütevatir haber ve onun bilgi değerine
önem atfetmiş ve konuyu bu noktada detaylandırmıştır. Biz bu çalışmada genel
olarak Serahsî'nin, Hanefî haber teorisine ve dolayısıyla fıkıh usûlü ilmine sunmuş
olduğu katkıyı tespit etmeye ve sunmaya çalışacağız.
Although the foundations of Khaber
theory of Hanafi has been laid by Îsâ b. Ebân and Cessâs who are leading names
of Kûfe school of thought, systematizing the theory has been realized by
Debûsî, Pezdevî and Serahsî who are the founder members of the principles of Hanafi’s
school of Islamic Jurisprudence. From this point, each books written by that
three mujtahids on the principle of Islamic Jurispridence have a significant
place among the important classical books on the principles of Islamic
jurisprudence of Hanafi.
The
book writen by Serahsî on the principles Islamic Jurisprudence is not a course
book, rather it is written in a detailed manner for the experts of this domain.
While analyzing the khaber (report) theory of Hanafi school of thought, Serahsî
has continued his existing manner about this issue and he has written about the
subjects that are not mentioned in other books and can be seen as more detailed
issues. In addition touching upon the alleged condition that ‘narrator should
be mujtehid’ as to approving the report of one person (ahad khaber) which has
been a discussed subject in the report theory (haber teorisi) of Hanafi school,
Serahsî has attributed further importance to mutevatir khaber and its
information value. In this study, we will try to identify and present the direct
contribution of Serahsî to the report theory of Hanafi school of thought and
indirect contribution to field of the Principles of Islamic Jurisprudence
the principles Fıqh (Islamic Jurisprudence) Hanafî Serahsî Report Theory
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Din Araştırmaları |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Mart 2019 |
Gönderilme Tarihi | 17 Ocak 2019 |
Kabul Tarihi | 27 Şubat 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 6 Sayı: 10 |
Eskişehir Osmangazi Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi (ESOGUIFD) Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.