BibTex RIS Kaynak Göster

Ortaokul Öğrencilerin Beden Eğitimi ve Spor Dersine İlişkin Tutumlarının Bazı Değişkenlere Göre İncelenmesi (Şanlıurfa İli Örneği)

Yıl 2016, Cilt: 1 Sayı: 2, 49 - 61, 16.12.2016

Öz

Bu çalışmanın amacı ortaokul öğrencilerinin beden eğitimi ve spor dersine ilişkin tutumlarını bazı değişkenlere göre incelemektir. Araştırmanın grubunu 2013-2014 eğitim-öğretim yılında Şanlıurfa il merkezi ortaokulların 7. sınıflarında eğitim gören ve araştırmaya gönüllü katılan 250 kız ve 331’i erkek olmak üzere toplam 581 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak araştırmacı tarafından oluşturulan 9 soruluk kişisel bilgi formu ile Güllü ve Güçlü (2009) tarafından geliştirilen “Ortaöğretim Öğrencileri İçin Beden Eğitimi Dersi Tutum Ölçeği” uygulanmıştır. Verilerin normallik sınamasında normal dağılmadığı görüldüğünden ikili karşılaştırmalar için Mann Whitney U testi ve çoklu karşılaştırmalar için Kruskall Wallis testi uygulanmıştır. Anlamlılık düzeyi olarak α=0,05 seçilmiştir. Araştırma bulgularında ortaokul öğrencilerin cinsiyetlerine, yaşlarına, BKİ değerlerine ve kardeş sayılarına göre beden eğitimi ve spor dersine ilişkin tutumları arasında anlamlı fark olduğu bulunmamıştır (p>0,05). Ancak öğrencilerin spor yapma durumlarına, spor branşlarına ilgi duyma durumlarına, ailelerin gelir durumlarına ve ebeveynlerin spor yapma durumlarına göre beden eğitimi ve spor dersine ilişkin tutumları arasında anlamlı fark olduğu bulunmuştur.Sonuç olarak ortaokul öğrencilerin ve ailelerin spora ilgileri ve gelir düzeyleri öğrencilerinin beden eğitimi dersine ilişkin tutumlarını olumlu veya olumsuz olarak etkilediği ortaya çıkmıştır.

Kaynakça

  • Kaynaklar
  • Baxter-Jones, A.D., Maffulli, N. (2003). Parental influence on Sport Participation in Elite Young Athietes. Journal Sports Medicine Physical Fitness, Jun;43(2), 250-255.
  • Baylan M., Baylan Y.,K., Kiremitçi O. (2012) Farklı Sportif Etkinliklerin İlköğretim 2. Kademe Öğrencilerinin Beden Eğitimi Dersine Yönelik Tutum, Sosyal Beceri ve Öz yeterlik Düzeylerine Etkileri. Selçuk Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilim Dergisi, 14 (2): 196-201.
  • Canakay E.U. (2006). Müzik Teorisi Dersine İlişkin Tutum Ölçeği Geliştirme, Ulusal Müzik Eğitimi Sempozyumu Bildirisi,
  • Christodoulidis T., Papaioannou A., Digelidis, N. (2001). Motivational climate and attitudes towards exercise in Greek senior high school: A yearlong intervention, European Journal of Sport Science, 1(4),1-12.
  • Çelik Z., Pulur A. (2011). Ortaöğretim Öğrencilerinin Beden Eğitimi ve Spora İlişkin Tutumları. Ulusal Beden Eğitimi ve Spor Öğrt. Kongresi, YYÜ Eğitim Fakültesi Dergisi Özel Sayısı,115-121,Van, 25-27 Mayıs.
  • DİE (2004). İl Göstergeleri 1980-2003. Yayın no: 2902, Ankara.
  • Donuk, B., Balcıoğlu, İ., Şenduran, F., Ülker, İ. (2004). İstanbul'da Yaşayan 14-16 Yaş Grubu Genç Basketbol Sporcularının Psikososyal ve Demografik Özellikleri", 10. İCHBER-SD Avrupa Kongresi ve SBD 8. Uluslararası Spor Bilimleri Kongresi, Antalya, 17-20 Kasım.
  • Ekici G., Hevedanlı M. (2010) Lise Öğrencilerinin Biyoloji Dersine Yönelik Tutumlarının Farklı Değişkenler Açısından incelenmesi, TÜRK FEN Eğitim Dergisi, sayı 4, sayfa 105.
  • Ekici S., Hacıcaferoğlu B., Bayrakdar A. (2011). Lise Öğrencilerinin Beden Eğitimi Dersi Tutumlarının Değerlendirilmesi, Uluslararası insan bilimleri dergisi, 8(1), 829-839.
  • Family Support Affects Kids' Sports Participation, http://www.china.org.cn/english/SO-e/24505.htm, (December 30, 2001) erişim: 17.02.2016
  • Gelbal S. (2008). Sekizinci Sınıf Öğrencilerinin Sosyoekonomik Özelliklerinin Türkçe Başarısı Üzerinde Etkisi, Eğitim ve Bilim, 33(150), 1-13.
  • Güllü M., Güçlü M. (2009). Ortaöğretim Öğrencileri İçin Beden Eğitimi Dersi Tutum Ölçeği Geliştirilmesi, Niğde Üniversitesi Beden Eğitimi Ve Spor Bilimleri Dergisi, 3(2), 138-151.
  • İnceoğlu M. (2004). Tutum, Algı, İletişim, Kesit Tanıtım Ltd. Şti, Ankara,
  • Kangalgil M., Hünük D., Demirhan G. (2006a). İlköğretim, Lise ve Üniversite Öğrencilerinin Beden Eğitimi ve Spora İlişkin Tutumlarının Karşılaştırılması, Spor Bilimleri Dergisi, 17(2), 48-57.
  • Kangalgil M, Hünük D, Demirhan G. (2006b) İlköğretim, Lise ve Üniversite Öğrencilerinin Beden Eğitimi ve Spora İlişkin Tutumlarının Karşılaştırılması, Spor Bilimleri Dergisi, Hacettepe J. of Sport Sciences, 17(2), 48-57.
  • Karasar N. (1998) Bilimsel Araştırma Yöntemi. (8.Basım). Nobel Yayın Dağıtım, Ankara.
  • Kotan Ç, Hergüner G, Yaman Ç. (2009). İlköğretim Okullarında Okuyan Sporcu Öğrencilerin Spor Yapmalarında Okul ve Aile Faktörünün Etkisi (Sakarya İl Örneği) Niğde Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi 3(1), 49-58.
  • Rice P.L. (1988). Attitudes of High School Students Towards Physical Education Activities, Teachers and Personal Health. Phys Educ, 45, 94-99.
  • Ryan S., Fleming D., Maina M. (2003). Attitudes Of Middle School Students Toward Their Physical Education Teachers And Classes. Phys Educ, 60(2), 28-42.
  • Serarslân, Z., Akkaya L. (2000). Kocaeli' de Ortaöğretim Gençliğinin Sportif Tercihlerini Etkileyen Sosyo ekonomik Faktörler; 3.Uluslararası Spor Bilimleri Kongresi, Marmara Üniversitesi, İstanbul,
  • Sılverman S., Scrabis K.A.A. (2004). Review of research on ınstructional theory in physical education 2002-2003, International Journal of Physical Education, 41 (1), 4-12.
  • Smoll, F.L., Schutz, R.V. (1980). Children’s attitudes towards physical activity: a longitudial analysis. J Sport Psychol, 2, 137-147.
  • Sunay, H., Saracaloğlu, A.S. (1997). Türk Sporcusunun Spordan Beklentileri İle Spora Yönelten Unsurlar", Uluslararası Spor Bilimleri Kongresi, AIESER Singapur, 4-6 Aralık .
  • Şişko M, Demirhan G. (2002). İlköğretim Okulları ve Liselerde Öğrenim Gören Kız ve Erkek Öğrencilerin Beden Eğitimi ve Spor Dersine İlişkin Tutumları, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23, 205-210.
  • Yıldız, Ö. (2008). Gap İllerinde Sosyal ve Ekonomik Dönüşüm, Ege Akademik Bakış Dergisi, 8(1), 287- 300.
Yıl 2016, Cilt: 1 Sayı: 2, 49 - 61, 16.12.2016

Öz

Kaynakça

  • Kaynaklar
  • Baxter-Jones, A.D., Maffulli, N. (2003). Parental influence on Sport Participation in Elite Young Athietes. Journal Sports Medicine Physical Fitness, Jun;43(2), 250-255.
  • Baylan M., Baylan Y.,K., Kiremitçi O. (2012) Farklı Sportif Etkinliklerin İlköğretim 2. Kademe Öğrencilerinin Beden Eğitimi Dersine Yönelik Tutum, Sosyal Beceri ve Öz yeterlik Düzeylerine Etkileri. Selçuk Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilim Dergisi, 14 (2): 196-201.
  • Canakay E.U. (2006). Müzik Teorisi Dersine İlişkin Tutum Ölçeği Geliştirme, Ulusal Müzik Eğitimi Sempozyumu Bildirisi,
  • Christodoulidis T., Papaioannou A., Digelidis, N. (2001). Motivational climate and attitudes towards exercise in Greek senior high school: A yearlong intervention, European Journal of Sport Science, 1(4),1-12.
  • Çelik Z., Pulur A. (2011). Ortaöğretim Öğrencilerinin Beden Eğitimi ve Spora İlişkin Tutumları. Ulusal Beden Eğitimi ve Spor Öğrt. Kongresi, YYÜ Eğitim Fakültesi Dergisi Özel Sayısı,115-121,Van, 25-27 Mayıs.
  • DİE (2004). İl Göstergeleri 1980-2003. Yayın no: 2902, Ankara.
  • Donuk, B., Balcıoğlu, İ., Şenduran, F., Ülker, İ. (2004). İstanbul'da Yaşayan 14-16 Yaş Grubu Genç Basketbol Sporcularının Psikososyal ve Demografik Özellikleri", 10. İCHBER-SD Avrupa Kongresi ve SBD 8. Uluslararası Spor Bilimleri Kongresi, Antalya, 17-20 Kasım.
  • Ekici G., Hevedanlı M. (2010) Lise Öğrencilerinin Biyoloji Dersine Yönelik Tutumlarının Farklı Değişkenler Açısından incelenmesi, TÜRK FEN Eğitim Dergisi, sayı 4, sayfa 105.
  • Ekici S., Hacıcaferoğlu B., Bayrakdar A. (2011). Lise Öğrencilerinin Beden Eğitimi Dersi Tutumlarının Değerlendirilmesi, Uluslararası insan bilimleri dergisi, 8(1), 829-839.
  • Family Support Affects Kids' Sports Participation, http://www.china.org.cn/english/SO-e/24505.htm, (December 30, 2001) erişim: 17.02.2016
  • Gelbal S. (2008). Sekizinci Sınıf Öğrencilerinin Sosyoekonomik Özelliklerinin Türkçe Başarısı Üzerinde Etkisi, Eğitim ve Bilim, 33(150), 1-13.
  • Güllü M., Güçlü M. (2009). Ortaöğretim Öğrencileri İçin Beden Eğitimi Dersi Tutum Ölçeği Geliştirilmesi, Niğde Üniversitesi Beden Eğitimi Ve Spor Bilimleri Dergisi, 3(2), 138-151.
  • İnceoğlu M. (2004). Tutum, Algı, İletişim, Kesit Tanıtım Ltd. Şti, Ankara,
  • Kangalgil M., Hünük D., Demirhan G. (2006a). İlköğretim, Lise ve Üniversite Öğrencilerinin Beden Eğitimi ve Spora İlişkin Tutumlarının Karşılaştırılması, Spor Bilimleri Dergisi, 17(2), 48-57.
  • Kangalgil M, Hünük D, Demirhan G. (2006b) İlköğretim, Lise ve Üniversite Öğrencilerinin Beden Eğitimi ve Spora İlişkin Tutumlarının Karşılaştırılması, Spor Bilimleri Dergisi, Hacettepe J. of Sport Sciences, 17(2), 48-57.
  • Karasar N. (1998) Bilimsel Araştırma Yöntemi. (8.Basım). Nobel Yayın Dağıtım, Ankara.
  • Kotan Ç, Hergüner G, Yaman Ç. (2009). İlköğretim Okullarında Okuyan Sporcu Öğrencilerin Spor Yapmalarında Okul ve Aile Faktörünün Etkisi (Sakarya İl Örneği) Niğde Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi 3(1), 49-58.
  • Rice P.L. (1988). Attitudes of High School Students Towards Physical Education Activities, Teachers and Personal Health. Phys Educ, 45, 94-99.
  • Ryan S., Fleming D., Maina M. (2003). Attitudes Of Middle School Students Toward Their Physical Education Teachers And Classes. Phys Educ, 60(2), 28-42.
  • Serarslân, Z., Akkaya L. (2000). Kocaeli' de Ortaöğretim Gençliğinin Sportif Tercihlerini Etkileyen Sosyo ekonomik Faktörler; 3.Uluslararası Spor Bilimleri Kongresi, Marmara Üniversitesi, İstanbul,
  • Sılverman S., Scrabis K.A.A. (2004). Review of research on ınstructional theory in physical education 2002-2003, International Journal of Physical Education, 41 (1), 4-12.
  • Smoll, F.L., Schutz, R.V. (1980). Children’s attitudes towards physical activity: a longitudial analysis. J Sport Psychol, 2, 137-147.
  • Sunay, H., Saracaloğlu, A.S. (1997). Türk Sporcusunun Spordan Beklentileri İle Spora Yönelten Unsurlar", Uluslararası Spor Bilimleri Kongresi, AIESER Singapur, 4-6 Aralık .
  • Şişko M, Demirhan G. (2002). İlköğretim Okulları ve Liselerde Öğrenim Gören Kız ve Erkek Öğrencilerin Beden Eğitimi ve Spor Dersine İlişkin Tutumları, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23, 205-210.
  • Yıldız, Ö. (2008). Gap İllerinde Sosyal ve Ekonomik Dönüşüm, Ege Akademik Bakış Dergisi, 8(1), 287- 300.
Toplam 26 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Beden Eğitimi ve Spor Öğretimi
Yazarlar

Mehmet Güllü

Şebnem Şarvan Cengiz

Yunus Öztaşyonar

Bayram Kaplan Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 16 Aralık 2016
Gönderilme Tarihi 13 Ekim 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016 Cilt: 1 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Güllü, M., Şarvan Cengiz, Ş., Öztaşyonar, Y., Kaplan, B. (2016). Ortaokul Öğrencilerin Beden Eğitimi ve Spor Dersine İlişkin Tutumlarının Bazı Değişkenlere Göre İncelenmesi (Şanlıurfa İli Örneği). Gaziantep Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 1(2), 49-61.

ISSN: 2536-5339

Gaziantep Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi

16157

Bu dergi içerisinde yer alan eserler aksi belirtilmedikçe Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.