BibTex RIS Kaynak Göster

Üniversitede Eğitim Gören Milli Sporcuların Sorunlarının İncelenmesi

Yıl 2016, Cilt: 1 Sayı: 2, 75 - 84, 29.12.2016

Öz

Özet

Bu araştırmada, üniversitede lisans eğitimi sürecindeki milli takım sporcularının, okul ve spor yaşantılarında karşılaştıkları sorunların belirlenmesi amaçlanmıştır.

Araştırmaya, 2013-2014 öğretim yılında üniversitelerde öğrenim gören 151 milli sporcu öğrenci katılmıştır. Araştırmada, veri toplama aracı olarak araştırmacılar tarafından geliştirilmiş anket kullanılmıştır. Araştırmaya katılan milli sporcu öğrencilerin demografik bilgilerinin ve karşılaştıkları sorunların Ortalama (mean), frekans (f) ve yüzde (%) dağılımları belirlenmiştir.  Normal dağılım gösterip göstermediği Kolmogorov- Smirnov testi ile test edilmiştir. Başarısız oldukları ders sayısı ile kamp süresi arasındaki korelasyona Spearman Rho ile bakılmıştır.

Milli sporcu öğrencilerin yaş dağılımı incelendiğinde %33.1’inin 19-21 yaş grubunda, %47.7’sinin 22-24 yaş grubunda olduğu, %39.7’sinin gelirinin 0-1000 TL arasında olduğu, %29.8’inin 1001-1500 TL arasında olduğu görülmüştür. Milli takımlardaki kamp süreleri incelendiğinde %34.4’ü 5-6 ay, okulda bulunma zamanları incelendiğinde; %45’i milli takım kamp aralarında, %38.4’ü sadece sınav zamanlarında okulda olduklarını belirtmişlerdir. Okul başarısızlık nedenleri incelendiğinde; %60.3’ü sadece kamp aralarında okula gittiğim için cevabını vermiştir. Sporcuların %45.7’si 5 ve üzerinde dersten başarısız olduğu görülmektedir. Öğrencilerin okuldaki antrenman süreleri incelendiğinde; %21.9’unun 31-60 dk arası, % 56.3’ünün ise 61-90 dk arası antrenman yaptığı görülmektedir. Milli sporcu öğrencilerin kamp süreleri ile başarısız oldukları ders sayıları arasındaki ilişki değerlendiğinde pozitif yönde anlamlı düzeyde ilişki olduğu görülmektedir.

Milli sporcu öğrencilerin büyük çoğunluğu sadece milli takım kamp aralarında ya da sadece sınav zamanlarında okulda bulunduklarını, bu nedenle derslere katılım konusunda yeterli zaman ayıramadıklarını belirtmişlerdir. Öğrenciler sadece milli takım kamp aralarında okulda bulunmalarının lisans eğitimindeki başarılarını olumsuz olarak etkilediğini düşünmektedirler. Kamp süreleri uzadıkça başarısız oldukları ders sayısı da artmakta ya da kamp süreleri azaldıkça başarısız oldukları ders sayıları da azalmaktadır. Milli sporcu öğrencilerin hem milli sporculuk, hem de üniversite öğrenimlerini sağlıklı ve verimli şekilde sürdürebilmelerinin yollarının aranması, çözüm önerileri getirilmesi gerekmektedir.

Kaynakça

  • Alvurdu S., Şenel Ö. (2010). Lise eğitimi sürecindeki futbolcu öğrencilerin sorunları (Ankara İli Örneği). Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi. 8(1), 17-28.
  • Başer E. (1998). Uygulamalı Spor Psikolojisi. Ankara: Bağırgan Yayınevi. s.20.
  • Batmaz H.Ç., Yıldırım F., Coşkuner Z., Karadağ M. ve Atalı A. (2013). Ortaöğreti̇m kurumlarında voleybol oynayan sporcuların spora yöneli̇k beklenti̇ ve memnuni̇yet düzeyleri̇ (Elaziğ İİi̇ Örneği̇). NWSA-Sports Sciences. 8(4), 65-74.
  • Canal E. (2008). Spor liselerindeki öğrencilerin problemleri ve beklentilerinin belirlenmesi. (Yüksek Lisans Tezi) Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Beden Eğitimi ve Spor Anabilim Dalı, Ankara. s. 142-143.
  • Devecioğlu S., Sarıkaya M. (2006). Sporcu öğrencı̇lerı̇n sosyo-ekonomik değişkenler ışığında profı̇llerı̇nı̇n belı̇rlenmesı̇. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 16(2), 301-314.
  • Göde O., Alkan V. (1998). Denizli ortaöğretim kurumlarındaki sporcu öğrencilerin derslerindeki ve spor yaşantılarındaki başarılarının karşılaştırılması. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 4, 14-21.
  • Gysbergs N.C. and Henderson P. (2000) Developing & Managing Your School Guidance Program. Third Edition, Alexandria, VA. ACA Lawrewnce Erlbaum Assocıates Publishers.
  • Kılıç M. (2006). Okul takımlarında yer alan sporcu öğrencilerin kulüp bazında spor yapma oranları ve bunu etkileyen faktörler (Van İli Örneği). (Yüksek Lisans Tezi), Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Beden Eğitimi ve Spor Anabilim Dalı. Ankara. s.72-73.
  • Özcanoğlu A. B. (1993). Ortaöğretimde okul spor faaliyetlerine katılımın öğrencilerin akademik başarıları üzerindeki etkileri, (Yüksek Lisans Tezi), Gazi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Ankara. s. 37, 45.
  • Özmen Ö. (1999). Çağdaş Sporda Eğitim Üçgeni. Ankara: Bağırgan Yayınevi, s.134.
  • Sarı F. (2002). Orta öğretim kurumlarında sportif faaliyetlere katılan öğrencilerin katılım amaçları ve karşılaştıkları problemlerin tespitine yönelik durum analizi. (Yüksek Lisans Tezi), Gazi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Ankara. s. 75, 82.
  • Silliker S. A. ve Quirk J.T. (1997). The effect of extracurricular activity participation on the academic performance of male and female high school students. The School Counselor. 44 4), 288-293.
  • Tosun A., Demir B., Uçkun G. ve Konak O. (2015). Spor aktivitelerinin üniversite öğrencilerinin başarı ve motivasyonu ı̇le ı̇lişkisi. 4. Uluslararası Meslek Yüksek Okulları Sempozyumu, Cilt 2.
  • Whitley R.L. (1999). Those dumb jacks are it again: a comparison of the educational performances of athletes and nonathletes in north carolina high schools from 1993 through 1996, High School Journal 82 4), 223-233.
  • Yıldırım Y. (2007). Türkiye’de performans tenisi yapan sporcuların tenise başlama nedenleri ve beklentileri. (Yüksek Lisans Tezi). Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Spor Yönetim Bilimleri Anabilim Dalı, Ankara. s. 20, 34, 40, 45.
Yıl 2016, Cilt: 1 Sayı: 2, 75 - 84, 29.12.2016

Öz

Kaynakça

  • Alvurdu S., Şenel Ö. (2010). Lise eğitimi sürecindeki futbolcu öğrencilerin sorunları (Ankara İli Örneği). Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi. 8(1), 17-28.
  • Başer E. (1998). Uygulamalı Spor Psikolojisi. Ankara: Bağırgan Yayınevi. s.20.
  • Batmaz H.Ç., Yıldırım F., Coşkuner Z., Karadağ M. ve Atalı A. (2013). Ortaöğreti̇m kurumlarında voleybol oynayan sporcuların spora yöneli̇k beklenti̇ ve memnuni̇yet düzeyleri̇ (Elaziğ İİi̇ Örneği̇). NWSA-Sports Sciences. 8(4), 65-74.
  • Canal E. (2008). Spor liselerindeki öğrencilerin problemleri ve beklentilerinin belirlenmesi. (Yüksek Lisans Tezi) Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Beden Eğitimi ve Spor Anabilim Dalı, Ankara. s. 142-143.
  • Devecioğlu S., Sarıkaya M. (2006). Sporcu öğrencı̇lerı̇n sosyo-ekonomik değişkenler ışığında profı̇llerı̇nı̇n belı̇rlenmesı̇. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 16(2), 301-314.
  • Göde O., Alkan V. (1998). Denizli ortaöğretim kurumlarındaki sporcu öğrencilerin derslerindeki ve spor yaşantılarındaki başarılarının karşılaştırılması. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 4, 14-21.
  • Gysbergs N.C. and Henderson P. (2000) Developing & Managing Your School Guidance Program. Third Edition, Alexandria, VA. ACA Lawrewnce Erlbaum Assocıates Publishers.
  • Kılıç M. (2006). Okul takımlarında yer alan sporcu öğrencilerin kulüp bazında spor yapma oranları ve bunu etkileyen faktörler (Van İli Örneği). (Yüksek Lisans Tezi), Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Beden Eğitimi ve Spor Anabilim Dalı. Ankara. s.72-73.
  • Özcanoğlu A. B. (1993). Ortaöğretimde okul spor faaliyetlerine katılımın öğrencilerin akademik başarıları üzerindeki etkileri, (Yüksek Lisans Tezi), Gazi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Ankara. s. 37, 45.
  • Özmen Ö. (1999). Çağdaş Sporda Eğitim Üçgeni. Ankara: Bağırgan Yayınevi, s.134.
  • Sarı F. (2002). Orta öğretim kurumlarında sportif faaliyetlere katılan öğrencilerin katılım amaçları ve karşılaştıkları problemlerin tespitine yönelik durum analizi. (Yüksek Lisans Tezi), Gazi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Ankara. s. 75, 82.
  • Silliker S. A. ve Quirk J.T. (1997). The effect of extracurricular activity participation on the academic performance of male and female high school students. The School Counselor. 44 4), 288-293.
  • Tosun A., Demir B., Uçkun G. ve Konak O. (2015). Spor aktivitelerinin üniversite öğrencilerinin başarı ve motivasyonu ı̇le ı̇lişkisi. 4. Uluslararası Meslek Yüksek Okulları Sempozyumu, Cilt 2.
  • Whitley R.L. (1999). Those dumb jacks are it again: a comparison of the educational performances of athletes and nonathletes in north carolina high schools from 1993 through 1996, High School Journal 82 4), 223-233.
  • Yıldırım Y. (2007). Türkiye’de performans tenisi yapan sporcuların tenise başlama nedenleri ve beklentileri. (Yüksek Lisans Tezi). Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Spor Yönetim Bilimleri Anabilim Dalı, Ankara. s. 20, 34, 40, 45.
Toplam 15 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Beden Eğitimi ve Spor Öğretimi
Yazarlar

Levent Bayram

Deniz Özge Yüceloğlu Keskin

Menderes Kabadayı

Özgür Bostancı

Yayımlanma Tarihi 29 Aralık 2016
Gönderilme Tarihi 31 Ekim 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016 Cilt: 1 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Bayram, L., Yüceloğlu Keskin, D. Ö., Kabadayı, M., Bostancı, Ö. (2016). Üniversitede Eğitim Gören Milli Sporcuların Sorunlarının İncelenmesi. Gaziantep Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 1(2), 75-84.

ISSN: 2536-5339

Gaziantep Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi

16157

Bu dergi içerisinde yer alan eserler aksi belirtilmedikçe Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.