Özet
Bu araştırmada, üniversitede lisans eğitimi sürecindeki milli takım sporcularının, okul ve spor yaşantılarında karşılaştıkları sorunların belirlenmesi amaçlanmıştır.
Araştırmaya, 2013-2014 öğretim yılında üniversitelerde öğrenim gören 151 milli sporcu öğrenci katılmıştır. Araştırmada, veri toplama aracı olarak araştırmacılar tarafından geliştirilmiş anket kullanılmıştır. Araştırmaya katılan milli sporcu öğrencilerin demografik bilgilerinin ve karşılaştıkları sorunların Ortalama (mean), frekans (f) ve yüzde (%) dağılımları belirlenmiştir. Normal dağılım gösterip göstermediği Kolmogorov- Smirnov testi ile test edilmiştir. Başarısız oldukları ders sayısı ile kamp süresi arasındaki korelasyona Spearman Rho ile bakılmıştır.
Milli sporcu öğrencilerin yaş dağılımı incelendiğinde %33.1’inin 19-21 yaş grubunda, %47.7’sinin 22-24 yaş grubunda olduğu, %39.7’sinin gelirinin 0-1000 TL arasında olduğu, %29.8’inin 1001-1500 TL arasında olduğu görülmüştür. Milli takımlardaki kamp süreleri incelendiğinde %34.4’ü 5-6 ay, okulda bulunma zamanları incelendiğinde; %45’i milli takım kamp aralarında, %38.4’ü sadece sınav zamanlarında okulda olduklarını belirtmişlerdir. Okul başarısızlık nedenleri incelendiğinde; %60.3’ü sadece kamp aralarında okula gittiğim için cevabını vermiştir. Sporcuların %45.7’si 5 ve üzerinde dersten başarısız olduğu görülmektedir. Öğrencilerin okuldaki antrenman süreleri incelendiğinde; %21.9’unun 31-60 dk arası, % 56.3’ünün ise 61-90 dk arası antrenman yaptığı görülmektedir. Milli sporcu öğrencilerin kamp süreleri ile başarısız oldukları ders sayıları arasındaki ilişki değerlendiğinde pozitif yönde anlamlı düzeyde ilişki olduğu görülmektedir.
Milli sporcu öğrencilerin büyük çoğunluğu sadece milli takım kamp aralarında ya da sadece sınav zamanlarında okulda bulunduklarını, bu nedenle derslere katılım konusunda yeterli zaman ayıramadıklarını belirtmişlerdir. Öğrenciler sadece milli takım kamp aralarında okulda bulunmalarının lisans eğitimindeki başarılarını olumsuz olarak etkilediğini düşünmektedirler. Kamp süreleri uzadıkça başarısız oldukları ders sayısı da artmakta ya da kamp süreleri azaldıkça başarısız oldukları ders sayıları da azalmaktadır. Milli sporcu öğrencilerin hem milli sporculuk, hem de üniversite öğrenimlerini sağlıklı ve verimli şekilde sürdürebilmelerinin yollarının aranması, çözüm önerileri getirilmesi gerekmektedir.
Bölüm | Beden Eğitimi ve Spor Öğretimi |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 29 Aralık 2016 |
Gönderilme Tarihi | 31 Ekim 2016 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2016 Cilt: 1 Sayı: 2 |
ISSN: 2536-5339
Gaziantep Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi
Bu dergi içerisinde yer alan eserler aksi belirtilmedikçe Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.