Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Ortaokul Hukuk ve Adalet Dersi Öğretim Programına İlişkin Öğretmen Görüşlerinin Belirlenmesi

Yıl 2019, Cilt: 27 Sayı: 4, 1457 - 1469, 15.07.2019
https://doi.org/10.24106/kefdergi.2928

Öz

Hukuk ve Adalet Dersi Öğretim
Programı 2013-2014 eğitim öğretim yılından itibaren ortaokul 6. ve 7.  seçmeli olarak okutulan bir derstir. Öğretim
programı kapsamında öğrenciler de hukuk ve adalet bilincinin geliştirilmesi,
hukuk okuryazarlıklarının geliştirilmesi gibi bilgi ve becerilerin
kazandırılması amaçlanmaktadır.



Çalışma kapsamında Ortaokul
Seçmeli Hukuk ve Adalet dersi öğretim programı öğeleri öğretmen görüşlerine
göre değerlendirilmiştir.



Araştırmada tarama modeli
kullanılmıştır. Nitel ve nicel araştırma yöntemlerinden çalışmada
yararlanılmıştır. Araştırma evrenini ülkemiz çapında hukuk ve adalet dersini
okutan sosyal bilgiler öğretmenleri oluşturmaktadır. Araştırma örneklemi
ülkemizde 55 ilde görev yapan 268 sosyal bilgiler öğretmeni oluşturmaktadır.
Araştırma verileri araştırmacı tarafından geliştirilen Hukuk ve Adalet Dersi
Öğretim Programı Öğretmen Görüşleri Anketi ile elde edilmiştir. Ankette yer
alan nicel veriler SPSS 22.0 istatistik analiz programı ile nitel maddelere
ilişkin yanıtlar ise içerik analizi tema ve kategorilere ayrılarak, tablo ve
grafikler haline getirilmiştir. Bu tablo ve grafikler yorumlanmıştır.



Araştırma kapsamında elde
edilen sonuçlara göre, sosyal bilgiler. öğretmenlerine göre hukuk ve adalet
dersi öğrencilerde hukuk ve adalet bilincinin yerleşmesine katkı sağlamış, öğrencilerin
kurallara uyma davranışında artış yaşanmış ve hukuksal kavramalara yönelik
farkındalık artmıştır. Öğretmenlerce içeriğin ve bazı kavramların öğrenci hazırbulunuşluğuna
uygun olamadığı yönünde görüşler ifade edilmiştir. 

Kaynakça

  • Alıcı (2013). Ortaokullarda Okutulan “Hukuk ve Adalet” Dersinin Öğrenciler Üzerinde Hukuka Yönelik Duyuşsal Eğilimler Algısına Etkisi. The Journal Of Europe-Middle East Social Science Studies, s:107-131 Anayurt, Ö. (2011). Hukuka Giriş ve Hukukun Temel Kavramları. Ankara: Seçkin. Andaç, F. (2008). Hukukun Temel Kavramları. Ankara: Detay. Ay, E. (2014). Karakter Eğitiminde Vatandaşlık Eğitiminin Yeri ve Önemi. R. Turan, & K. Ulusoy içinde, Farklı Yönleriyle Değerler Eğitimi (s. 212-222). Ankara: Pegem Akademi. Aral, V. (1985). Hukuk ve Hukuk Bilimi Üzerine. İstanbul: Filiz. Bilge, N. (2010). Hukuk Başlangıcı: Hukukun Temel Kavram ve Kurumları. Ankara: Turhan Kitabevi. Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2012). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi. Cansel, E., & Özel, Ç. (2012). Hukuk Başlangıcı. Ankara: Tuna Matbaacılık. Çengelci Köse, T. (2017, Ağustos). Hukuk ve Adalet Dersi Öğretim Programı ve Öğretim Materyelinde Değerler. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, s. 656-664. Güriz, A. (2003). Hukuk Başlangıcı. Ankara: Siyasal Yayınevi. Gülener, S. (2013). Türkiye’de Hukuk ve Adalet Bilincinin Geliştirilmesine Yönelik Önemli Bir Adım: Hukuk ve Adalet Dersi. Güncel Hukuk. Ildır, G. (2006). Hukuka Giriş. Ankara: Nobel. Karasar, N. (2014). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Nobel. Kara ve Tangülü (2017). Sosyal Bilgiler Öğretim Programında Hukuk ve Politik Okuryazarlığı Üzerine Bir Durum İncelemesi. Araş-tırma ve Deneyim Dergisi, 2 (1), 1-28. Retrieved from MEB. (2013). Ortaokul ve İmam Hatip Ortaokulu Seçmeli Hukuk ve Adalet Dersi Öğretim Programı. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı. MEB, (2017). 17.09.2017 tarih ve 1701351279 sayılı BİMER başvurusuna ilişkin Milli Eğitim Bakanlığı İstatistik ve Performans Daire Başkanlığı'nın 06.10.2017 tarihli cevabi yazısı. Patil, S., & Lavanya, C. (2012, Ağustos). A Study On Legal Literacy Among Secondary School Students. Indian Streams Research Journal. Oğuz, S (2013 a). Ortaokul Öğrencilerinin Sosyal Bilgiler Eğitimi Çerçevesinde Hukuk Okur-yazarlık Düzeylerinin Belirlenmesi. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Oğuz, S. (2013 b). Hukuk Okuryazarlığı. E. Gençtürk, & K. Karatekin içinde, Sosyal Bilgiler İçin Çoklu Okuryazarlıklar (s. 160-175). Ankara: Pegem Akademi. Ulusoy, K., & Dilmaç, B. (2014). Değerler Eğitimi. Ankara: Pegem Akademi. Ünlütepe, M. (2016). Temel ve Ortaöğretim Okullarında Hukuk Eğitimi Üzerine. Legal Hukuk Dergisi. Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2013). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınları. Zariski, A. (2017, 8 20). Legal LıteracyAn Introduction to Legal Studies. www.aupress.ca: http://www.aupress.ca/index.php/books/120240 10.08.2018 tarihinde adresinden alınmıştır

Evaluation Of Secondary Elective Legal and Justice Course Teach-ing Program According to Teacher's Vision

Yıl 2019, Cilt: 27 Sayı: 4, 1457 - 1469, 15.07.2019
https://doi.org/10.24106/kefdergi.2928

Öz

Law and Justice
Curriculum Teaching Program from the 2013-2014 education year, the 6th and 7th
secondary schools are an optional course. Within the scope of the curriculum,
it is aimed to gain knowledge and skills such as the development of law and
justice awareness and the development of legal literacy in the students.

Within the scope of the study, secondary school elective law and justice
curriculum items were evaluated according to teacher opinions.

The survey model was used in the study. Qualitative and quantitative research
methods were utilized in the study. The social studies teachers who teach the
law and justice course around the country constitute the research universe. In
our research sample, 268 social studies teachers working in 55 countries
constitute teachers. The research data were obtained from the Teacher Opinion
Survey of Law and Justice Teaching Program developed by the researcher. The
quantitative data in the questionnaire were transformed into tables and graphs
by analyzing the SPSS 22.0 statistical analysis program and the responses
related to qualitative items by content analysis theme and category. These
tables and graphics are interpreted.

According to the results obtained within the scope of the research, it was seen
that the general attitude scores of the social studies teachers towards Law and
Justice course were high and the attitude scores related to the content and measurement
dimension were realized at the level of medium and unstable. According to the
teachers, law and justice lessons contributed to the settlement of the law and
justice in the students, increasing the students' behavior in compliance with
the rules and increasing awareness about the legal conceptions. Teachers have
expressed opinions that the content and some concepts are not appropriate for
the availability of students.

Kaynakça

  • Alıcı (2013). Ortaokullarda Okutulan “Hukuk ve Adalet” Dersinin Öğrenciler Üzerinde Hukuka Yönelik Duyuşsal Eğilimler Algısına Etkisi. The Journal Of Europe-Middle East Social Science Studies, s:107-131 Anayurt, Ö. (2011). Hukuka Giriş ve Hukukun Temel Kavramları. Ankara: Seçkin. Andaç, F. (2008). Hukukun Temel Kavramları. Ankara: Detay. Ay, E. (2014). Karakter Eğitiminde Vatandaşlık Eğitiminin Yeri ve Önemi. R. Turan, & K. Ulusoy içinde, Farklı Yönleriyle Değerler Eğitimi (s. 212-222). Ankara: Pegem Akademi. Aral, V. (1985). Hukuk ve Hukuk Bilimi Üzerine. İstanbul: Filiz. Bilge, N. (2010). Hukuk Başlangıcı: Hukukun Temel Kavram ve Kurumları. Ankara: Turhan Kitabevi. Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2012). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi. Cansel, E., & Özel, Ç. (2012). Hukuk Başlangıcı. Ankara: Tuna Matbaacılık. Çengelci Köse, T. (2017, Ağustos). Hukuk ve Adalet Dersi Öğretim Programı ve Öğretim Materyelinde Değerler. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, s. 656-664. Güriz, A. (2003). Hukuk Başlangıcı. Ankara: Siyasal Yayınevi. Gülener, S. (2013). Türkiye’de Hukuk ve Adalet Bilincinin Geliştirilmesine Yönelik Önemli Bir Adım: Hukuk ve Adalet Dersi. Güncel Hukuk. Ildır, G. (2006). Hukuka Giriş. Ankara: Nobel. Karasar, N. (2014). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Nobel. Kara ve Tangülü (2017). Sosyal Bilgiler Öğretim Programında Hukuk ve Politik Okuryazarlığı Üzerine Bir Durum İncelemesi. Araş-tırma ve Deneyim Dergisi, 2 (1), 1-28. Retrieved from MEB. (2013). Ortaokul ve İmam Hatip Ortaokulu Seçmeli Hukuk ve Adalet Dersi Öğretim Programı. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı. MEB, (2017). 17.09.2017 tarih ve 1701351279 sayılı BİMER başvurusuna ilişkin Milli Eğitim Bakanlığı İstatistik ve Performans Daire Başkanlığı'nın 06.10.2017 tarihli cevabi yazısı. Patil, S., & Lavanya, C. (2012, Ağustos). A Study On Legal Literacy Among Secondary School Students. Indian Streams Research Journal. Oğuz, S (2013 a). Ortaokul Öğrencilerinin Sosyal Bilgiler Eğitimi Çerçevesinde Hukuk Okur-yazarlık Düzeylerinin Belirlenmesi. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Oğuz, S. (2013 b). Hukuk Okuryazarlığı. E. Gençtürk, & K. Karatekin içinde, Sosyal Bilgiler İçin Çoklu Okuryazarlıklar (s. 160-175). Ankara: Pegem Akademi. Ulusoy, K., & Dilmaç, B. (2014). Değerler Eğitimi. Ankara: Pegem Akademi. Ünlütepe, M. (2016). Temel ve Ortaöğretim Okullarında Hukuk Eğitimi Üzerine. Legal Hukuk Dergisi. Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2013). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınları. Zariski, A. (2017, 8 20). Legal LıteracyAn Introduction to Legal Studies. www.aupress.ca: http://www.aupress.ca/index.php/books/120240 10.08.2018 tarihinde adresinden alınmıştır
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Derleme Makale
Yazarlar

Eser İrşi 0000-0002-7444-4080

Ömer Faruk Sönmez 0000-0002-8910-2817

Yayımlanma Tarihi 15 Temmuz 2019
Kabul Tarihi 31 Ağustos 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 27 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA İrşi, E., & Sönmez, Ö. F. (2019). Ortaokul Hukuk ve Adalet Dersi Öğretim Programına İlişkin Öğretmen Görüşlerinin Belirlenmesi. Kastamonu Education Journal, 27(4), 1457-1469. https://doi.org/10.24106/kefdergi.2928