Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Google Tekelinde Haberciliğin Dönüşümü

Yıl 2018, Sayı: 29, 206 - 229, 30.06.2018
https://doi.org/10.31123/akil.401011

Öz

Bu çalışma, bugün rakipsiz bir bilgi ve
haber kaynağı olarak yükselen Google’ın, görünürdeki hizmetlerinin perde
arkasına bakmak ve kapitalist pazar ilişkileriyle şekillenen tekel konumunun
haberciliğe etkilerini ortaya koymak amacıyla yapılmıştır. Çalışmanın odağına,
Google’ın dijital dünyada ortaya koyduğu yeni iş modelinden en çok etkilenen
alanların başında gelen haber medyası yerleştirilmiştir.
Çalışmada, Google’ın
dijital dünyada yeni üretim biçimi, dağıtım kanalları ve gelir elde etme
üçgeninde haberciliği nasıl etkilediği sorusunun cevabı işin sahasında yer alan
profesyonellerin görüş ve deneyimleri üzerinden betimlenmeye çalışılmıştır.

 





Araştırmada, konuyla ilişkili literatür çerçevesinde, Google’ın
ekonomi politiği, kullanıcı bilgilerinin metalaştırılarak reklam piyasasında
satılması ile ortaya çıkan durum merkeze alınarak açıklanmaya ve Google’ın
internet haber medyasında yarattığı dönüşüm ana hatlarıyla ortaya konmuştur.
Niteliksel
araştırma yaklaşımının benimsendiği çalışmada
bulgular, araştırma soruları ve verilerden
hareketle oluşturulmuş ve ana başlıklar altında aktarılmıştır. Araştırma
sonuçlarından yola çıkarak habercilik eğitimi ve bu alanda yapılacak çalışmalar
için öneriler sunulmuştur.   

Kaynakça

  • Akbaş, D., & Tarık, K. (2015, Şubat 5). Doğuş Digital SEO İçerik Kılavuzu. Doğuş Digital SEO İçerik Kılavuzu. İstanbul, Sarıyer, Türkiye: Doğuş Yayın Grubu.
  • Arnold, S. E., & vd. (1996). The Internet Encyclopedia a new medium for a new millennium. Malmesbury: Infonortics Ltd.
  • Cho, J., & Sourashis, R. (2004). Impact of Search Engines on Page Popularity. W. C. 2004 (Dü.), Proceedings of the 13th International Conference on World Wide Web içinde (s. 20-29). New York: ACM.
  • Cooper, A. F. (2013). The Oxford Handbook of Modern Diplomacy. Oxford: Oxford University Press.
  • Çığ, E. Ç., & Çığ, Ü. (2015). Gazetecilik Emeğinin Prekarizasyonu: Yeni Medya. İş Ahlakı Dergisi, 197-232.
  • Dick, M. (2011). Search Engine Optimisation in UK News Production. Journalism Practice, 462-477.
  • Döpfner, M. (2014, Nisan 17). An open letter to Eric Schmidt from Mathias Döpfner. http://www.axelspringer.de/dl/433625/LetterMathiasDoepfnerEricSchmidt.pdf 2.12.2016
  • Fuchs, C. (2011). A Contribution to the Critique of the Political Economy of Google. Fast Capitalism, 1-24.
  • Fuchs, C. (2016). Sosyal Medya: Eleştirel Bir Giriş. (D. Saraçoğlu, & İ. Kalaycı, Çev.) Ankara: Nota Bene Yayınları.
  • Goldman, E. (2005). Search engine bias and the demise of search engine utopianism. Yale Journal of Law & Technology, 188-199.
  • Google. (2015, 22 Kasım). DoubleClick Ad Exchange. https://www.doubleclickbygoogle.com/solutions/digital-marketing/ad-exchange/ 22.11.2016
  • Google. (2016, Kasım 25). Reklamınızı bugün Google'da yayınlayın. https://adwords.google.com/intl/tr_tr/home/ 25.11.2016
  • Google News. (2016, Aralık 3). Google Haberler Yayıncı Merkezi'ne hoş geldiniz! News-Tools: https://partnerdash.google.com/partnerdash/d/news#p:id=pfehome 3.12.2016
  • Google Public Policy. (2010, Eylül 3). Texas inquires on our approach to competition. https://publicpolicy.googleblog.com/2010/09/texas-inquires-on-our-approach-to.html 22.11.2016
  • Google Search Console. (2016, Kasım 23). Bir SEO'ya ihtiyacınız var mı? https://support.google.com/webmasters/answer/35291?hl=tr 23.11.2016
  • Google Trends. (2016, Kasım 25). Google Trends Keşfedin. https://trends.google.com/trends/explore?geo=TR 25.11.2016
  • Google Trends. (2016, Aralık 2). Trend Olan Aramalar. https://www.google.com.tr/trends/hottrends 2.12.2016
  • Hub Spot. (2016, Kasım 22). The Ultimate List of Marketing Statistics. https://www.hubspot.com/marketing-statistics 22.11.2016
  • Ipsos. (2016, Aralık 6). Ipsos/BuzzFeed Poll - Fake News. https://www.ipsos.com/en-us/news-polls/ipsosbuzzfeed-poll-fake-news 7.3.2017
  • Işık, U., & Koz, K. A. (2013). Çöp Yığınlarında Haber Aramak: İnternet Gazeteciliği Üzerine Bir Çalışma. E-Journal of New World Sciences Academy, 27-43. http://dergipark.gov.tr/download/article-file/186651 10.6.2017
  • Karakullukçu, E. (2015, Ekim 12). Ülkemizde Google'ın Kullanım Oranı %90'ın Altına İndi!! Web Tekno: http://www.webtekno.com/internet/google-in-kullanim-orani-90-in-altina-indi-h11398.html 27.10.2016
  • Kavaklı, N. (2014). Arama Motorları ve Kamusal Alan: Arama Motorları Kimin İçin Çalışıyor? Kültür ve İletişim, 125-146.
  • Kümbetoğlu, B. (2005). Sosyolojide ve Antropolojide Niteliksel Yöntem ve Araştırma. İstanbul: Bağlam Yayıncılık.
  • Machill, M., & vd. (2008). Search-engine Research: A European-American Overview and Systematization of an Interdisciplinary and International Research Field. Media, Culture & Society, 591-608.
  • Mager, A. (2012). Algorithmic ideology: How capitalist society shapes search engines. Information, Communication & Society, 769-787.
  • Olsen, P. R. (2009, Ocak 10). A Future in Directing Online Traffic. New York Times: http://www.nytimes.com/2009/01/11/jobs/11starts.html 25.11.2016
  • Özmen, K. (2013). Editoryal Tercihlerle Marka Olmak. M. Derneği içinde, Teknoloji ile Değişen Medya (s. 104-111). İstanbul: Medya Derneği ve İstanbul Şehir Üniversitesi. http://www.medyadernegi.org/wp-content/uploads/2014/03/MO10.pdf 3.1.2017
  • Powers, M. S., & Jablonski, M. (2015). The Real Cyber War: The Political Economy of Internet Freedom. Urbana, Chicago, Springfield: University of Illinois Press.
  • Quinn, S., & Lamble, S. (2008). Online Newsgathering: Research and Reporting for Journalism. Oxford: Focal Press.
  • Richardson, N. (2017). Fake News and Journalism Education. Asia Pacific Media Educator, 1-9.
  • Schmidt, E. (2011, Eylül 21). Testimony of Eric Schmidt, Executive Chairman. Search Engine Land: https://searchengineland.com/figz/wp-content/seloads/2011/09/Eric-Schmidt-Testimony.pdf 14.11.2016
  • Schulz, W., & vd. (2005). Search Engines as Gatekeepers of Public Communication: Analysis of the German Framework Applicable to Internet Search Engines Including Media Law and Anti Trust Law. German Law Journal, 1419-1433.
  • Scwartz, A. (2016, Ağustos 31). Its Googles World and Were Just Living in It. Navigator: https://www.navltd.com/insights/its-googles-world-and-were-just-living-in-it/ 5.12.2016
  • Similar Web. (2016, Aralık 15). November 2016 Overview Dailymail.co.uk. https://www.similarweb.com/website/dailymail.co.uk 15.12.2016
  • Similar Web. (2016, Aralık 15). November 2016 Overview hurriyet.com.tr. https://www.similarweb.com/website/hurriyet.com.tr 15.12.2016
  • Similar Web. (2016, Aralık 15). November 2016 Overview milliyet.com.tr. https://www.similarweb.com/website/milliyet.com.tr 15.12.2016
  • Similar Web. (2016, Aralık 15). November 2016 Overview ntv.com.tr. https://www.similarweb.com/website/ntv.com.tr 15.12.2016
  • Similar Web. (2016, Aralık 15). November 2016 Overview washingtonpost.com. https://www.similarweb.com/website/washingtonpost.com 15.12.2016
  • Similar Web. (2016, Aralık 15). nytimes November 2016 Overview. https://www.similarweb.com/website/nytimes.com 15.12.2016
  • Smith, C. (2013, Haziran 6). 270 Interesting Google Facts, Figures and Statistics. https://expandedramblings.com/index.php/by-the-numbers-a-gigantic-list-of-google-stats-and-facts/ 15.11.2016
  • Tandoc, J. E. (2014). Journalism Is Twerking? How Web Analytics Is Changing the Process of Gatekeeping. New Media & Society, 559–575.
  • The Statistics Portal. (2016, Aralık 6). Global market share of search engines 2010-2016. https://www.statista.com: https://www.statista.com/statistics/216573/worldwide-market-share-of-search-engines/ 6.12.2016
  • Van Couvering, E. (2004). New Media? The Political Economy of Internet Search Engines. Conference of the International Association of Media and Communications Researchers. Porto Alegre: University of Sussex. http://www.academia.edu/1047079/New_media_The_political_economy_of_Internet_search_engines 20.12.2016
  • Wenkart, M. (2014). The SEO Bible. Hamburg: Books On Demand.
  • Yaylagül, L. (2013). Bilgisayar ve İnternetin Ekonomi Politiği. Global Media Journal, 214-236.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2008). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Toplam 46 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İletişim ve Medya Çalışmaları
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Mehmet Güzel

Kürşat Özmen

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2018
Gönderilme Tarihi 5 Şubat 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Sayı: 29

Kaynak Göster

APA Güzel, M., & Özmen, K. (2018). Google Tekelinde Haberciliğin Dönüşümü. Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi(29), 206-229. https://doi.org/10.31123/akil.401011