İnsan aktiviteleri sonucunda ortaya çıkan ve atmosfere salınan sera gazları, sanayi devriminden bu yana büyük ölçüde artmıştır.
Sera gazlarının ısı tutma kapasitesi küresel ısınmaya neden olmaktadır. Sera gazının oluşumunda en önemli etkenlerden birisi de
ulaşım sektörüdür. Son yıllarda havacılıktaki gelişmelere paralel olarak havalimanları bulundukları bölgelerin ekonomik
gelişimini olumlu yönde etkilemiş, ancak çevreyi olumsuz olarak etkilemiştir. Uçakların iniş/kalkış sayıları ve seyir aşamalarında
harcadıkları yakıt sonucu oluşan sera gazları ile hava kirleticileri, iklim değişikliğini olumsuz yönde etkilemektedir. Bu
unsurların gelecekteki olumsuz etkilerini azaltmak, ancak uygun emisyon envanterleri ve ilgili teknoloji stratejileri sağlayarak
mümkün olacaktır.
Bu çalışmada, karbon ayak izi, 2017 yılındaki Muğla havalimanlarından yapılan uçuş sayısı ve uçak tipine bağlı verilerden
hesaplanmıştır. Emisyon hesaplamalarında Hükümetler arası İklim Değişikliği Paneli tarafından önerilmiş olan Tier yaklaşım
metodolojisi kullanılmıştır. Ulaştırma kaynaklı oluşan sera gazları içerisinde önemli derecede CO2 gazı bulunması sebebiyle
CO2 emisyon miktarı 93410,750 tCO2 / yıl olarak tespit edilmiştir. Hesaplamalar sonucunda yakıt tüketiminin artmasının CO2
emisyonunu arttırdığı gözlemlenmiştir.
As a result of human activities occurred and released into the atmosphere, greenhouse gases have increased greatly since the
industrial revolution. The heat holding capacity of greenhouse gases causes global warming. Transportation sector is one of the most important factors in the formation of greenhouse gas. In parallel with the developments in aviation in recent years, the
airports have positively affected the economic development of the regions in which they are located however adversely affected
the environment. Greenhouse gases and air pollutants generated as a result of the fuel used by landing/take off numbers of aircraft
together with the fuel consumption stage, negatively affect climate change. Reducing the future negative effects of these elements
will only be possible by providing appropriate emission inventories and relevant technology strategies.
In this study, the carbon footprint was calculated from the data dependent onto the number of flights and types of aircraft from
Muğla airports in the 2017 year. Tier approach methodology proposed by Intergovernmental Panel on Climate Change was used
in emission calculations. Due to the fact that there is a significant amount of CO2 gas in the greenhouse gases arising from
transportation, the amount of CO2 emissions has been determined as 93410,750 tCO2 / year. As a result of the calculations, it
was observed that the increase in fuel consumption increased CO2 emissions.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Mühendislik |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 25 Mayıs 2019 |
Gönderilme Tarihi | 1 Ekim 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 7 Sayı: 2 |