Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Meslek Lisesi Öğrencilerinin Gözünden İdeal Öğretmen Özellikleri ve Becerileri

Yıl 2020, Cilt: 4 Sayı: 4, 294 - 306, 31.10.2020
https://doi.org/10.34056/aujef.711581

Öz

Günümüzde öğretmenlik mesleğinde başarıyı yakalamak için öğretmenlerde bulunması gereken özellik ve becerilerin belirlenmesine ihtiyaç duyulmaktadır. Öğretmenlerin, öğrencilerinin kendilerinden neler beklediklerini bilmeleri eğitimin kalitesinin yükseltilmesi açısından önemlidir. Bu bağlamda bu araştırmanın temel amacı, meslek lisesi öğrencilerinin, ideal bir öğretmen olarak öğretmenlerinden bekledikleri özellikleri ve becerileri belirlemektir. Bu araştırmada, öğrenci görüşlerine göre, "ideal öğretmen" olgusu incelendiğinden dolayı, fenomonoloji deseni tercih edilmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu, 2018-2019 eğitim-öğretim yılında Eskişehir ili Odunpazarı ilçesi meslek liselerinde eğitim öğretimine devam eden 410 meslek lisesi öğrencisi oluşturmuştur. Çalışma sonucunda, öğrencilerin öğretmenlerden özellikle göstermelerini bekledikleri temel değerlerin; adalet, sevgi, saygı, hoşgörü, güven, merhamet, yardımseverlik ve çalışkanlık olduğu anlaşılmıştır. Meslek lisesi öğrencilerinin öğretmenlerden bekledikleri ideal öğretmen özellikleri ve becerileriyle ilgili düşünceleri, öğretmenlerin hizmet öncesi ve hizmet içi eğitimi süreçlerinde değerlendirilmelidir. Öğretmenlerin sahip olması gereken özellik ve becerilere ilişkin farklı örneklem ve yöntemlerle (nicel, nitel veya karma) desenlenmiş araştırmalar yapılmalıdır.

Kaynakça

  • Akan, D. (2007). Değişim sürecinde ilköğretim okullarının etkili okul özelliklerine sahip olma düzeyleri. (Yayınlanmamış doktora tezi). Atatürk Üniversitesi, Erzurum.
  • Arnon, S., & Reichel, N. (2007). Who is the ideal teacher? Am I? Similarity and difference in perception of students of education regarding the qualities of a ideal teacher and of their own qualities as teachers. Teachers and Teaching, 13(5), 441-464.
  • Aytekin, H. (2000). Sınıf yönetimi ve disiplinle ilgili kurallar geliştirme ve uygulama. L. Küçükahmet (Editör). Sınıf yönetimi. Ankara: Nobel Yayıncılık, 71-81.
  • Claus, C. J., Booth-Butterfield, M., & Chory, R. M. (2012). The relationship between instructor misbehaviors and student antisocial behavioral alteration techniques: The roles of instructor attractiveness, humor, and relational closeness. Communication Education, 61(2), 161-183.
  • Çelikten, M., Şanal, M., & Yeni, Y. (2005). Öğretmenlik mesleği ve özellikleri. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 19(2), 207-237.
  • Demirel, Ö. (2000). Planlamadan değerlendirmeye öğretme sanatı. Ankara: Pegem A. Yayıncılık.
  • Erden, M. (2005). Öğretmenlik mesleğine giriş. İstanbul: Alkım Yayınları.
  • Evans, J. F. (2002). Effective teachers: An investigation from the perspective of elementary school students. Action in Teacher Education, 24(3), 51-62.
  • Hebert, S. B. (2002). Expectations and experiences: Case studies of four fırst-year teachers. A dissertation submitted to the graduate faculty of the Louisiana State University And Agricultural Mechanical College in partial fulfillment of the requirements for the degree of doctor of philosophy in the Department Of Curriculum And Instruction.
  • Gençtürk, E., Akbaş, E., & Kaymakcı, S. (2012). Qualifications of an ideal teacher according to social studies preservice teachers. Educational Sciences: Theory & Practice, 12(2), 1569-1572.
  • Gökçe, E. (2002). İlköğretim öğrencilerinin görüşlerine göre öğretmenlerin etkililiği. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 35(1-2).
  • Güçlü, N., & Güçlü, M. (1996). Öğretmen eğitiminde nitelik sorunu. Modern öğretmen yetiştirmede gelişme ve ilerlemeler sempozyumu, Ankara, 30 Eylül-4 Ekim 1996, s. 48-62.
  • Gülbahar, B., & Sıvacı, S . (2018). Öğretmen adaylarının iletişim becerileri ile sınıf yönetimi yeterlik algıları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi , 15(1) , 268-301 .
  • Gültekin, M. (2015). İlköğretim öğrencilerinin ideal öğretmen algısı, Electronic Turkish Studies, 10(11), 725 756.
  • Gürşimşek, I. (1999). Etkin sınıf yönetimi için etkili iletişim becerileri. Eğitim ve Bilim, 23, 40-44
  • Güven, İ. (2004). Etkili Bir Öğretim İçin Öğretmenden Beklentiler. Milli Eğitim Dergisi. 164.
  • Karasar, N. (2020). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Korkmaz, İ. (2002). İstenmeyen davranışların önlenmesi, sınıf yönetimi. (Ed: Zeki Kaya), Pegem Yayınları, Ankara.
  • Koutsoulis, M. (2003). The characteristics of the effective teacher in cyprus public high school: the students' perspective. Paper presented at the Annual Meeting of the American Educational Research Association, Chicago, IL, April 21-25, 2003.
  • Lamb, M. (1998). Nonparental child care: Context, quality, correlates, and consequences. In W. Damon (Gen. Ed.) and I. E. Sigel and A. Renninger (Vol. Eds), Handbook of Child Psychology, volume 4: Child psyhology in practice (5. Ed., pp. 73-133), NewYork: Viley.
  • Merriam, S.B. (1998). Qualitative research and case study applications in education. California: Jossey-Bass.
  • Moreira, J. S. (2002). Student perceptions of ideal teaching practices. A dissertation submitted to the faculty of the graduate school in partial fulfillment of the requirements for the degree of doctor of education. University of Pacific Stockton, California.
  • Murphy, K. P., Delli, L. A. M., & Edwards, M. N. (2004). The ideal teacher and ideal teaching: Comparing beliefs of second-grade students, preservice teachers and inservice teachers. The Journal of Experimental Education, 72(2), 69-92.
  • Nicholas, H. & Willliams, A. (2010). School experience influences on pre-service teachers’ evolving beliefs about effective teaching. Teaching and Teacher Education, 26, 278-289.
  • Okoro, C, O. & Chukwudı, E. K. (2011). The ideal teacher and the motivated student in a changing environment. Journal of Educational and Social Research, 1(3), 106-112.
  • Palmer, A. (Ed.) (2003). Fifty modern thinkers on education: From Piaget to the present. London: Routledge.
  • Pianta, R. C., Steinberg M. S., & Rollins K. B. (1995). The first two years of school: Teacher-child relationships and deflections in children’s classroom adjustment. Development and Psychopathology,7, 295-312.
  • Reichel, N., & Arnon, S. (2009). A multicultural view of the ideal teacher in Israel. Teachers and Teaching: Theory and Practice, 15 (1), 59–85.
  • Rice, J. K. (2003). Teacher quality: Understanding the effectiveness of teacher attributes. Washington, DC: Economic Policy Institute.
  • Rudasill, K. M. (2011). Child temperament, teacher–child interactions, and teacher–child relationships: A longitudinal investigation from first to third grade. Early Childhood Research Quarterly, 26(2), 147-156.
  • Sadık, F. (2000). İlköğretim 1. aşama sınıf öğretmenlerinin sınıfta gözlemledikleri problem davranışlar.(Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
  • Sarıtaş, M. (2003). Sınıf yönetimi ve disiplini ile ilgili kurallar geliştirme. L. Küçükahmet (Editör). Sınıf yönetiminde yeni yaklaşımlar. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Shono, S. (2004). Good ESL teachers from the perspectives of teachers & adult learners. Unpublished dissertation. The University of Texas at Austin.
  • Telli, S., Brok, P., & Çakıroğlu, J. (2008). Öğretmen ve öğrencilerin ideal öğretmen hakkındaki görüşleri. Eğitim ve Bilim, 33(149), 118-129.
  • Ubuz, B., & Sarı, S. (2008). Sınıf öğretmeni adaylarının öğretmenlik mesleğini seçme nedenleri, Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24, 113–119.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2008). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldız, S. M. (2008). Beden eğitimi ve spor yüksekokulu öğrencilerinin bir öğretim elemanında bulunması gereken niteliklere yönelik algılamalarının değerlendirilmesi. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 11(19), 1-7.
  • Yörük, D., & Tezcan, H. (2009). Öğrenci görüşlerine göre etkili öğretmenin özellikleri. Milli Eğitim Dergisi, 183, 219-227.

Ideal Teacher Characteristics and Skills through the Eyes of Vocational High School Students

Yıl 2020, Cilt: 4 Sayı: 4, 294 - 306, 31.10.2020
https://doi.org/10.34056/aujef.711581

Öz

Today, in order to achieve success in the teaching profession, it is necessary to determine the features and skills that teachers should have. It is important for teachers to know what their students expect from them in order to improve the quality of education. In this context, the main aim of this research is to determine the characteristics and skills that vocational high school students expect from their teachers as an ideal teacher. In this study, according to the opinions of the students, because the phenomenon of "ideal teacher" was examined, the phenomenology pattern was preferred. The study group of the research consisted of 410 vocational high school students who continue their education in the vocational high schools of Odunpazarı district of Eskişehir in the 2018-2019 academic year. As a result of the study, the basic values that students expect from teachers to show are; justice, love, respect, tolerance, trust, compassion, helpfulness and diligence. The opinions of vocational high school students about the ideal teacher characteristics and skills that they expect from teachers should be evaluated in the pre-service and in-service training processes of teachers. Designed studies should be conducted with different samples and methods (quantitative, qualitative or mixed) regarding the features and skills that teachers should have.

Kaynakça

  • Akan, D. (2007). Değişim sürecinde ilköğretim okullarının etkili okul özelliklerine sahip olma düzeyleri. (Yayınlanmamış doktora tezi). Atatürk Üniversitesi, Erzurum.
  • Arnon, S., & Reichel, N. (2007). Who is the ideal teacher? Am I? Similarity and difference in perception of students of education regarding the qualities of a ideal teacher and of their own qualities as teachers. Teachers and Teaching, 13(5), 441-464.
  • Aytekin, H. (2000). Sınıf yönetimi ve disiplinle ilgili kurallar geliştirme ve uygulama. L. Küçükahmet (Editör). Sınıf yönetimi. Ankara: Nobel Yayıncılık, 71-81.
  • Claus, C. J., Booth-Butterfield, M., & Chory, R. M. (2012). The relationship between instructor misbehaviors and student antisocial behavioral alteration techniques: The roles of instructor attractiveness, humor, and relational closeness. Communication Education, 61(2), 161-183.
  • Çelikten, M., Şanal, M., & Yeni, Y. (2005). Öğretmenlik mesleği ve özellikleri. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 19(2), 207-237.
  • Demirel, Ö. (2000). Planlamadan değerlendirmeye öğretme sanatı. Ankara: Pegem A. Yayıncılık.
  • Erden, M. (2005). Öğretmenlik mesleğine giriş. İstanbul: Alkım Yayınları.
  • Evans, J. F. (2002). Effective teachers: An investigation from the perspective of elementary school students. Action in Teacher Education, 24(3), 51-62.
  • Hebert, S. B. (2002). Expectations and experiences: Case studies of four fırst-year teachers. A dissertation submitted to the graduate faculty of the Louisiana State University And Agricultural Mechanical College in partial fulfillment of the requirements for the degree of doctor of philosophy in the Department Of Curriculum And Instruction.
  • Gençtürk, E., Akbaş, E., & Kaymakcı, S. (2012). Qualifications of an ideal teacher according to social studies preservice teachers. Educational Sciences: Theory & Practice, 12(2), 1569-1572.
  • Gökçe, E. (2002). İlköğretim öğrencilerinin görüşlerine göre öğretmenlerin etkililiği. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 35(1-2).
  • Güçlü, N., & Güçlü, M. (1996). Öğretmen eğitiminde nitelik sorunu. Modern öğretmen yetiştirmede gelişme ve ilerlemeler sempozyumu, Ankara, 30 Eylül-4 Ekim 1996, s. 48-62.
  • Gülbahar, B., & Sıvacı, S . (2018). Öğretmen adaylarının iletişim becerileri ile sınıf yönetimi yeterlik algıları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi , 15(1) , 268-301 .
  • Gültekin, M. (2015). İlköğretim öğrencilerinin ideal öğretmen algısı, Electronic Turkish Studies, 10(11), 725 756.
  • Gürşimşek, I. (1999). Etkin sınıf yönetimi için etkili iletişim becerileri. Eğitim ve Bilim, 23, 40-44
  • Güven, İ. (2004). Etkili Bir Öğretim İçin Öğretmenden Beklentiler. Milli Eğitim Dergisi. 164.
  • Karasar, N. (2020). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Korkmaz, İ. (2002). İstenmeyen davranışların önlenmesi, sınıf yönetimi. (Ed: Zeki Kaya), Pegem Yayınları, Ankara.
  • Koutsoulis, M. (2003). The characteristics of the effective teacher in cyprus public high school: the students' perspective. Paper presented at the Annual Meeting of the American Educational Research Association, Chicago, IL, April 21-25, 2003.
  • Lamb, M. (1998). Nonparental child care: Context, quality, correlates, and consequences. In W. Damon (Gen. Ed.) and I. E. Sigel and A. Renninger (Vol. Eds), Handbook of Child Psychology, volume 4: Child psyhology in practice (5. Ed., pp. 73-133), NewYork: Viley.
  • Merriam, S.B. (1998). Qualitative research and case study applications in education. California: Jossey-Bass.
  • Moreira, J. S. (2002). Student perceptions of ideal teaching practices. A dissertation submitted to the faculty of the graduate school in partial fulfillment of the requirements for the degree of doctor of education. University of Pacific Stockton, California.
  • Murphy, K. P., Delli, L. A. M., & Edwards, M. N. (2004). The ideal teacher and ideal teaching: Comparing beliefs of second-grade students, preservice teachers and inservice teachers. The Journal of Experimental Education, 72(2), 69-92.
  • Nicholas, H. & Willliams, A. (2010). School experience influences on pre-service teachers’ evolving beliefs about effective teaching. Teaching and Teacher Education, 26, 278-289.
  • Okoro, C, O. & Chukwudı, E. K. (2011). The ideal teacher and the motivated student in a changing environment. Journal of Educational and Social Research, 1(3), 106-112.
  • Palmer, A. (Ed.) (2003). Fifty modern thinkers on education: From Piaget to the present. London: Routledge.
  • Pianta, R. C., Steinberg M. S., & Rollins K. B. (1995). The first two years of school: Teacher-child relationships and deflections in children’s classroom adjustment. Development and Psychopathology,7, 295-312.
  • Reichel, N., & Arnon, S. (2009). A multicultural view of the ideal teacher in Israel. Teachers and Teaching: Theory and Practice, 15 (1), 59–85.
  • Rice, J. K. (2003). Teacher quality: Understanding the effectiveness of teacher attributes. Washington, DC: Economic Policy Institute.
  • Rudasill, K. M. (2011). Child temperament, teacher–child interactions, and teacher–child relationships: A longitudinal investigation from first to third grade. Early Childhood Research Quarterly, 26(2), 147-156.
  • Sadık, F. (2000). İlköğretim 1. aşama sınıf öğretmenlerinin sınıfta gözlemledikleri problem davranışlar.(Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
  • Sarıtaş, M. (2003). Sınıf yönetimi ve disiplini ile ilgili kurallar geliştirme. L. Küçükahmet (Editör). Sınıf yönetiminde yeni yaklaşımlar. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Shono, S. (2004). Good ESL teachers from the perspectives of teachers & adult learners. Unpublished dissertation. The University of Texas at Austin.
  • Telli, S., Brok, P., & Çakıroğlu, J. (2008). Öğretmen ve öğrencilerin ideal öğretmen hakkındaki görüşleri. Eğitim ve Bilim, 33(149), 118-129.
  • Ubuz, B., & Sarı, S. (2008). Sınıf öğretmeni adaylarının öğretmenlik mesleğini seçme nedenleri, Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24, 113–119.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2008). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldız, S. M. (2008). Beden eğitimi ve spor yüksekokulu öğrencilerinin bir öğretim elemanında bulunması gereken niteliklere yönelik algılamalarının değerlendirilmesi. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 11(19), 1-7.
  • Yörük, D., & Tezcan, H. (2009). Öğrenci görüşlerine göre etkili öğretmenin özellikleri. Milli Eğitim Dergisi, 183, 219-227.
Toplam 38 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Yılmaz Sarıer 0000-0002-9245-6026

Yayımlanma Tarihi 31 Ekim 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 4 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Sarıer, Y. (2020). Meslek Lisesi Öğrencilerinin Gözünden İdeal Öğretmen Özellikleri ve Becerileri. Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(4), 294-306. https://doi.org/10.34056/aujef.711581
AMA Sarıer Y. Meslek Lisesi Öğrencilerinin Gözünden İdeal Öğretmen Özellikleri ve Becerileri. Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. Ekim 2020;4(4):294-306. doi:10.34056/aujef.711581
Chicago Sarıer, Yılmaz. “Meslek Lisesi Öğrencilerinin Gözünden İdeal Öğretmen Özellikleri Ve Becerileri”. Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 4, sy. 4 (Ekim 2020): 294-306. https://doi.org/10.34056/aujef.711581.
EndNote Sarıer Y (01 Ekim 2020) Meslek Lisesi Öğrencilerinin Gözünden İdeal Öğretmen Özellikleri ve Becerileri. Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 4 4 294–306.
IEEE Y. Sarıer, “Meslek Lisesi Öğrencilerinin Gözünden İdeal Öğretmen Özellikleri ve Becerileri”, Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, c. 4, sy. 4, ss. 294–306, 2020, doi: 10.34056/aujef.711581.
ISNAD Sarıer, Yılmaz. “Meslek Lisesi Öğrencilerinin Gözünden İdeal Öğretmen Özellikleri Ve Becerileri”. Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 4/4 (Ekim 2020), 294-306. https://doi.org/10.34056/aujef.711581.
JAMA Sarıer Y. Meslek Lisesi Öğrencilerinin Gözünden İdeal Öğretmen Özellikleri ve Becerileri. Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2020;4:294–306.
MLA Sarıer, Yılmaz. “Meslek Lisesi Öğrencilerinin Gözünden İdeal Öğretmen Özellikleri Ve Becerileri”. Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, c. 4, sy. 4, 2020, ss. 294-06, doi:10.34056/aujef.711581.
Vancouver Sarıer Y. Meslek Lisesi Öğrencilerinin Gözünden İdeal Öğretmen Özellikleri ve Becerileri. Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2020;4(4):294-306.

Eğitim Fakültesi Dergisi - Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi

Tel: +90 222 335 05 79          Faks: +90 222 335 05 73          E-posta: aujef@anadolu.edu.tr

İnternet Adresi: dergipark.org.tr/tr/pub/aujef

ZZPdzvlpK9r_Df9C3M7j1rNRi7hhHRvPhlklJ3lfi5jk86Jd1s0Y5wcQ1QgbVaAP5Q=w300-rw  32GbAQWrubLZX4mVPClpLN0fRbAd3ru5BefccDAj7nKD8vz-_NzJ1ph_4WMYNefp3A=w300-rw  aYbdIM1abwyVSUZLDKoE0CDZGRhlkpsaPOg9tNnBktUQYsXflwknnOn2Ge1Yr7rImGk=w300-rw


by-nc-sa.png

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.