Amaç: Bu çalışmada, ülkemizde yaşam boyu öğrenme hedefine yönelik eğitim veren bir kurumun üçüncü yaş üniversitesinde okuyan ileri yaştaki öğrencilerin sağlık okuryazarlık (SOY) düzeyinin belirlenmesi hedeflenmiştir.
Materyal ve Metot: Tanımlayıcı ve kesitsel tipte yapılan çalışmaya, eğitim kurumunun 2019-2020 öğrenim yılında eğitim gören 60 yaş ve üzeri 273 öğrencisi katılmıştır. Veriler, online anket yöntemi ile Tanıtıcı Bilgi Formu ve Sağlık Okuryazarlık Ölçeği (SOYÖ) ile toplanmıştır. Verilerin değerlendirilmesinde sayı, ortalama, yüzde, standart sapma, Mann Whitney U testi ve Kruskal Wallis Testi kullanılmıştır.
Bulgular: Çalışmaya katılan öğrencilerin yaş ortalaması 66,71±4,52, %63,7’sinin kadın, %62,3’ünün üniversite mezunu, %89,4’ünün emekli, %70,0’nın gelir durumunun orta düzeyde olduğu bulunmuştur. Öğrencilerin SOYÖ toplam puanı 113,03±12,24 olarak bulunmuştur. Öğrencilerden kadın olan, gelir, sağlık ve beslenme durumunu iyi olarak algılayan, düzenli egzersiz yapan ve SOY kavramını bilenlerin SOYÖ toplam puanı istatistiksel olarak anlamlı derecede yüksek bulunmuştur (p<0.05).
Sonuç: Yaşlı bireylerde başarılı yaşlanma hedefini gerçekleştirmek ve kaliteli bakım sağlamak için SOY durumu değerlendirilmeli ve eğitim girişimleri bu doğrultuda geliştirilmelidir.
üçüncü yaş üniversitesi öğrenciler sağlık okuryazarlığı yaşlı
bulunmamaktadır
Aim: In this study, it was aimed to determine the health literacy level of students aged 60 and over who study in an institution that provides education for lifelong learning in our country.
Materials and Methods: The descriptive and cross-sectional study was conducted with 273 students aged 60 and over in the 2019-2020 academic year. The data were collected by the ‘’Information Form’’ and the‘’ Health Literacy Scale’’. Descriptive statistics, the Mann Whitney U test, and the Kruskal Wallis test were used in analyzing the data.
Results: The mean age of the students participating in the study was 66.71±4.52, 63.7% were female, 62.3% were university graduates, 89.4% were retired, and 70.0% had a medium income. It was determined that the mean total score of the students on the Health Literacy Scale was 113,03±12,24. The scores of females, who perceived their income, health, and nutrition status as good, and those who did regular exercise and knew the concept of health literacy were found to be statistically significantly higher (p<0.05).
Conclusion: In order to achieve the goal of successful aging and to provide quality care in elderly individuals, health literacy status should be evaluated and educational initiatives should be developed accordingly.
University of the Third Age Aged education health literacy students.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sağlık Kurumları Yönetimi |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 5 Eylül 2022 |
Gönderilme Tarihi | 30 Kasım 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Cilt: 5 Sayı: 3 |