Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

The Effect of STEM Activities On Students’ Attitudes Towards STEM Fields and Science Motivations

Yıl 2021, Cilt: 19 Sayı: 3, 139 - 154, 24.09.2021
https://doi.org/10.18026/cbayarsos.889816

Öz

In this research, it is aimed to investigate the effects of STEM applied to middle school students on motivation towards science. The sample of the study, which was carried out regarding pre-experimental design in a single group pre-test and post-test model, was composed of 70 students studying in a private middle school in Ankara. The attitude scale towards STEM Education and the motivation scale for science learning was used to collect data. The data obtained from the study were analyzed with related samples t-test and Wilcoxon signed-rank test. The findings of the research show that STEM education was not generally effective on the attitude. STEM education had a positive effect on the students' motivation to do research and participation but the motivation for cooperative work, performance, communication did not change significantly after STEM education. STEM education positively affected students' general motivation towards science. This effect is small.

Kaynakça

  • Akbaba, S. (2006). Eğitimde motivasyon. Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, 13, 343-361.
  • Akgündüz, D., Aydeniz, M., Çakmakçı, G., Çavaş, B., Çorlu, M. S., Öner, T., & Özdemir, S. (2015). STEM Eğitimi Türkiye Raporu "Günün Modası mı Yoksa Gereksinim mi?". İstanbul: İstanbul Aydın Üniversitesi. https://www.researchgate.net/publication/281098450_STEM_egitimi_Turkiye_raporu_Gunun_modasi_mi_yoksa_gereksinim_mi_A_report_on_STEM_Education_in_Turkey_A_provisional_agenda_or_a_necessityWhite_Paper sayfasından erişilmiştir.
  • Bakırcı, H. ve Kutlu, E. (2018). Fen bilimleri öğretmenlerinin FeTeMM yaklaşımı hakkındaki görüşlerinin belirlenmesi. Türk Bilgisayar ve Matematik Eğitimi Dergisi, 9(2), 367-389.
  • Başaran, İ.E. (1990). Eğitim psikolojisi: Modern eğitimin psikolojik temelleri, Ankara: Gül Yayınevi.
  • Buyruk, B. ve Korkmaz, Ö. (2016). FeTeMM farkındalık ölçeği (FFÖ): Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Part B: Türk Fen Eğitimi Dergisi, 3(2), 61-76.
  • Bybee, R. W. (2010). What is STEM education? Science, 329, 996. http://dx.doi.org/ 10.1126/science.1194998
  • Creswell, J. W., & Clark, V. L. P. (2017). Designing and conducting mixed methods research. Oaks, Sage.
  • Çorlu, M. S. & Çallı, E. (2017). STEM Kuram ve Uygulamaları. İstanbul: Pusula
  • D’Andrade, R. G. (1992). Schemas and motivation. Human motives and cultural models, 23, 44.
  • Dede, Y & Yaman, S . (2008). Fen öğrenmeye yönelik motivasyon ölçeği: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 2 (1), 19 - 37. https://dergipark.org.tr/tr/pub/balikesirnef/issue/3366/46483 sayfasından erişilmiştir.
  • Eroğlu, S. & Bektaş, O . (2016). STEM eğitimi almış fen bilimleri öğretmenlerinin STEM temelli ders etkinlikleri hakkındaki görüşleri. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi, 4 (3), 43-67. https://dergipark.org.tr/tr/pub/enad/issue/32043/356762 sayfasından erişilmiştir.
  • Feldman, R.S. (1993). Understanding psychology. McGraw-Hill Inc, New York
  • Kağıtçıbaşı, Ç. (1985). İnsan ve insanlar. İstanbul: Sermet Matbaası.
  • Karasar, N. (2013). Bilimsel Araştırma Yöntemi, Ankara: Nobel.
  • Kargı, S. (2019). Ortaokul Öğrencilerinin STEM eğitimine yönelik tutum ölçeği, Uluslararası Billimsel Araştırmalar Kongresi’nde sunulmuş bildiri, UBAK, Yalova
  • Keser,H (1987). İş eğitimi için geliştirilmiş bir proje örneği. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 20, 1. DOI: 10.1501/Egifak_0000001061.
  • Koştur, H. İ. (2017). FeTeMM eğitiminde bilim tarihi uygulamaları. Başkent Üniversitesi Eğitim Dergisi. 4(1), 61-73.
  • Intel® Teach Program (2014). Assessing projects and 21st century skills. https://www.intel.com/content/dam/www/program/education/us/en/documents/assessing-projects/overview-and-benefits/21st-century-skills.pdf sayfasından erişilmiştir.
  • MEB (2018). İlköğretim fen bilimleri dersi öğretim programı (ilkokul ve ortaokul 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. sınıflar). Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı, Ankara. ttkb.gov.tr sayfasından erişilmiştir.
  • Özden, Y. (2005). Okulu Yeniden Kurmak. Ankara: Nobel.
  • Şahin, A., Ayar, M. C., & Adıgüzel, T. (2014). STEM related after-school program activities and associated outcomes on student learning. Educational Sciences: Theory and Practice, 14(1), 309-322. https://www.researchgate.net/publication/265503786_STEM_Related_After-School_Program_Activities_and_Associated_Outcomes_on_Student_Learning sayfasından erişilmiştir.
  • Tüysüz, M., Öztürk, G., Geban, Ö, & Bektaş, O. (2018). Fen bilimleri öğretmenlerinin ve öğretmen adaylarının fizik, kimya ve biyoloji disiplinlerinin entegrasyonuna ilişkin görüşleri. International Online Journal of Educational Sciences, 2, 130-145. http://www.iojes.net/DergiTamDetay.aspx?ID=30&Detay=Ozet sayfasından erişilmiştir.
  • Uğraş, M. (2018). The effects of STEM activities on STEM attitudes, scientific creativity and motivation beliefs of the students and their views on STEM education. International Online Journal of Educational Sciences, 10 (5), 165-182.
  • Yamak, H., Bulut, N. & Dündar, S . (2014). 5. sınıf öğrencilerinin bilimsel süreç becerileri ile fene karşı tutumlarına FeTeMM etkinliklerinin etkisi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 34 (2), 249-265. http://dx.doi.org/10.17152/gefd.15192
  • Yıldırım, B. & Altun, Y. (2015). STEM eğitim ve mühendislik uygulamalarının fen bilgisi aboratuvar dersindeki etkilerinin incelenmesi. El-Cezerî Fen ve Mühendislik Dergisi. 2(2), 28-40.
  • Yıldırım, B. & Selvi, M. (2017). STEM uygulamaları ve tam öğrenmenin etkileri üzerine deneysel bir çalışma. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 13(2), 183-210.

STEM Etkinliklerinin Öğrencilerin STEM Alanlarına Yönelik Tutumuna ve Fene Yönelik Motivasyonlarına Etkisi

Yıl 2021, Cilt: 19 Sayı: 3, 139 - 154, 24.09.2021
https://doi.org/10.18026/cbayarsos.889816

Öz

Bu araştırmada, ortaokul öğrencilerine uygulanan STEM (Science, Technology, Engineering, Mathematic) etkinliklerinin, öğrencilerin STEM alanına yönelik tutumlarına ve fene yönelik motivasyonlarına etkisi incelenmiştir. Araştırma deneme öncesi deneysel desenlerden tek grup ön-son test modelinde yürütülmüş ve örneklemi Ankara ilindeki bir özel ortaokulda eğitim alan 70 öğrenciden oluşturmaktadır. Öğrencilerden elde edilen veriler, “STEM Eğitimine Yönelik Tutum Ölçeği” ve “Fen Öğrenmeye Yönelik Motivasyon Ölçeği” ile alınmıştır. Araştırma verileri örneklemler t-testi ve Wilcoxon işaretli sıralar testi xile analiz edilmiştir. Araştırma bulguları; STEM eğitiminden sonra ğrencilerin STEM alanlarına yönelik tutumlarında genel olarak anlamlı bir değişim olmadığı sonucuna ulaşılmıştır. Ayrıca uygulanan STEM eğitiminin, öğrencilerin araştırma yapma ve katılıma yönelik motivasyonu üzerinde olumlu bir etkiye sahip olduğu, ancak işbirlikli çalışma, performans ve iletişime yönelik motivasyonunu anlamlı olarak değişmediği görülmüştür. STEM eğitimi öğrencilerin fen yönelik genel motivasyonunu olumlu bir etkilemiştir. Bu etki küçük düzeydedir.

Kaynakça

  • Akbaba, S. (2006). Eğitimde motivasyon. Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, 13, 343-361.
  • Akgündüz, D., Aydeniz, M., Çakmakçı, G., Çavaş, B., Çorlu, M. S., Öner, T., & Özdemir, S. (2015). STEM Eğitimi Türkiye Raporu "Günün Modası mı Yoksa Gereksinim mi?". İstanbul: İstanbul Aydın Üniversitesi. https://www.researchgate.net/publication/281098450_STEM_egitimi_Turkiye_raporu_Gunun_modasi_mi_yoksa_gereksinim_mi_A_report_on_STEM_Education_in_Turkey_A_provisional_agenda_or_a_necessityWhite_Paper sayfasından erişilmiştir.
  • Bakırcı, H. ve Kutlu, E. (2018). Fen bilimleri öğretmenlerinin FeTeMM yaklaşımı hakkındaki görüşlerinin belirlenmesi. Türk Bilgisayar ve Matematik Eğitimi Dergisi, 9(2), 367-389.
  • Başaran, İ.E. (1990). Eğitim psikolojisi: Modern eğitimin psikolojik temelleri, Ankara: Gül Yayınevi.
  • Buyruk, B. ve Korkmaz, Ö. (2016). FeTeMM farkındalık ölçeği (FFÖ): Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Part B: Türk Fen Eğitimi Dergisi, 3(2), 61-76.
  • Bybee, R. W. (2010). What is STEM education? Science, 329, 996. http://dx.doi.org/ 10.1126/science.1194998
  • Creswell, J. W., & Clark, V. L. P. (2017). Designing and conducting mixed methods research. Oaks, Sage.
  • Çorlu, M. S. & Çallı, E. (2017). STEM Kuram ve Uygulamaları. İstanbul: Pusula
  • D’Andrade, R. G. (1992). Schemas and motivation. Human motives and cultural models, 23, 44.
  • Dede, Y & Yaman, S . (2008). Fen öğrenmeye yönelik motivasyon ölçeği: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 2 (1), 19 - 37. https://dergipark.org.tr/tr/pub/balikesirnef/issue/3366/46483 sayfasından erişilmiştir.
  • Eroğlu, S. & Bektaş, O . (2016). STEM eğitimi almış fen bilimleri öğretmenlerinin STEM temelli ders etkinlikleri hakkındaki görüşleri. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi, 4 (3), 43-67. https://dergipark.org.tr/tr/pub/enad/issue/32043/356762 sayfasından erişilmiştir.
  • Feldman, R.S. (1993). Understanding psychology. McGraw-Hill Inc, New York
  • Kağıtçıbaşı, Ç. (1985). İnsan ve insanlar. İstanbul: Sermet Matbaası.
  • Karasar, N. (2013). Bilimsel Araştırma Yöntemi, Ankara: Nobel.
  • Kargı, S. (2019). Ortaokul Öğrencilerinin STEM eğitimine yönelik tutum ölçeği, Uluslararası Billimsel Araştırmalar Kongresi’nde sunulmuş bildiri, UBAK, Yalova
  • Keser,H (1987). İş eğitimi için geliştirilmiş bir proje örneği. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 20, 1. DOI: 10.1501/Egifak_0000001061.
  • Koştur, H. İ. (2017). FeTeMM eğitiminde bilim tarihi uygulamaları. Başkent Üniversitesi Eğitim Dergisi. 4(1), 61-73.
  • Intel® Teach Program (2014). Assessing projects and 21st century skills. https://www.intel.com/content/dam/www/program/education/us/en/documents/assessing-projects/overview-and-benefits/21st-century-skills.pdf sayfasından erişilmiştir.
  • MEB (2018). İlköğretim fen bilimleri dersi öğretim programı (ilkokul ve ortaokul 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. sınıflar). Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı, Ankara. ttkb.gov.tr sayfasından erişilmiştir.
  • Özden, Y. (2005). Okulu Yeniden Kurmak. Ankara: Nobel.
  • Şahin, A., Ayar, M. C., & Adıgüzel, T. (2014). STEM related after-school program activities and associated outcomes on student learning. Educational Sciences: Theory and Practice, 14(1), 309-322. https://www.researchgate.net/publication/265503786_STEM_Related_After-School_Program_Activities_and_Associated_Outcomes_on_Student_Learning sayfasından erişilmiştir.
  • Tüysüz, M., Öztürk, G., Geban, Ö, & Bektaş, O. (2018). Fen bilimleri öğretmenlerinin ve öğretmen adaylarının fizik, kimya ve biyoloji disiplinlerinin entegrasyonuna ilişkin görüşleri. International Online Journal of Educational Sciences, 2, 130-145. http://www.iojes.net/DergiTamDetay.aspx?ID=30&Detay=Ozet sayfasından erişilmiştir.
  • Uğraş, M. (2018). The effects of STEM activities on STEM attitudes, scientific creativity and motivation beliefs of the students and their views on STEM education. International Online Journal of Educational Sciences, 10 (5), 165-182.
  • Yamak, H., Bulut, N. & Dündar, S . (2014). 5. sınıf öğrencilerinin bilimsel süreç becerileri ile fene karşı tutumlarına FeTeMM etkinliklerinin etkisi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 34 (2), 249-265. http://dx.doi.org/10.17152/gefd.15192
  • Yıldırım, B. & Altun, Y. (2015). STEM eğitim ve mühendislik uygulamalarının fen bilgisi aboratuvar dersindeki etkilerinin incelenmesi. El-Cezerî Fen ve Mühendislik Dergisi. 2(2), 28-40.
  • Yıldırım, B. & Selvi, M. (2017). STEM uygulamaları ve tam öğrenmenin etkileri üzerine deneysel bir çalışma. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 13(2), 183-210.
Toplam 26 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Beşeri Bilimler Sayısı
Yazarlar

Mustafa Şanlı 0000-0001-8116-8742

Demet H. Somuncuoğlu Özerbaş 0000-0002-2050-1182

Yayımlanma Tarihi 24 Eylül 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 19 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Şanlı, M., & Somuncuoğlu Özerbaş, D. H. (2021). STEM Etkinliklerinin Öğrencilerin STEM Alanlarına Yönelik Tutumuna ve Fene Yönelik Motivasyonlarına Etkisi. Manisa Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 19(3), 139-154. https://doi.org/10.18026/cbayarsos.889816