Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Media Literacy Level of the Candidate Primary School Teachers

Yıl 2013, Cilt: 15 Sayı: 2, 121 - 137, 08.01.2014

Öz

In this study, it is aimed to determine the level of the candidate teacher’s media literacy. In survey method, to determine candidate teachers’ media literacy level the "Teacher Candidates Media Literacy Levels Scale" developed by İnan (2010) have been used. The result of the study has shown that the levels of teachers' media literacy above-average. Result is found out in favor of women in terms of gender, the income level of the family and the student's place of residence showed no significant difference in terms of the variable. However, critical evaluations of teacher candidates were irrelevant when transferring the people who are involved.

Kaynakça

  • Altun, A., Gürer, M. D. (2005). Tekli okuryazarlıktan çoklu okuryazarlığa doğru: medya okuryazarlığı. Güncel Gelişmeler Işığında İlköğretim. (Ed.: A. Altun ve S. Olkun). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Ataman, B. (2009).Yeni medyada kullanıcının gücü. Gazi Üniversitesi İletişim Kuram ve Araştırma. 29. 188- 197.
  • Betz, F. (2010). Yönetim stratejileri (Çev.: Ü. Şensoy). Ankara: TÜBİTAK Popüler Bilim.
  • Budak, Y. (1998). Eğitimde toplam kalite yönetimi açısından öğretmenlere yönelik hizmet içi eğitim ihtiyaçları ve programlarına bir yaklaşım, Milli Eğitim Dergisi, 140,(35-38).
  • Çakır, H. 2012. İletişim sürecinde medya okuryazarlığı. Yeşilay. 939. 10- 15.
  • Çelik, T. (2011). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının çok kültürlü bakış açısı geliştirmelerinde medya okuryazarlığı dersinin rolüne ilişkin bir çalışma. (Yayınlanmış Lisansüstü tezi). Denizli.
  • Çetinkaya, S. (2008). Bilinçli medya kullanıcıları yaratma sürecinde medya okuryazarlığının önemi. (Yayınlanmış Lisansüstü tezi). Ankara.
  • Demirel, Ö. (2011). Eğitimde yeni yönelimler. Ankara: Pegem A Yayıncılık. 239. Eco, U. (2012). Yengeç adımlarıyla: sıcak savaşlar ve medyatik populizm. (Çev.: Ş.
  • Gezgin). İstanbul: Doğan Egmont Yayıncılık, 157.
  • Elma, C., Kesten, A., Dicle, A.N, Uzun, E. M. (2010). Türkiye’de medya okuryazarlığı eğitimi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri. 10(3).1415- 1430.
  • Erdoğan, İ. (2002). Yeni bir binyıla doğru türk eğitim sistemi. İstanbul: Sistem.
  • ,105.
  • Erdoğan, İ., Alemdar, K. (2005). Öteki kuram. Ankara: Erk Yayıncılık. Erdoğan, İ. (2012). Eğitimde değişim yönetimi. Ankara: Pegem Yayıncılık. 48.
  • Friedman, G. (2013). Gelecek 100 yıl. (Çev: İ. Şener ve E. Günsel). İstanbul: Pegasus Yayınları.
  • Gürkaynak, İ. Üstel, F., Gülsöz. S. (2008). Eğitim reformu girişimi raporları.
  • Eleştirel Düşünme,1.
  • Güzel, M. (2006). Küreselleşme, internet ve gençlik kültürü. Küresel İletişim.1. Hazar, M. (2011). Sosyal medya bağımlılığı: bir alan çalışması. Gazi Üniversitesi
  • İletişim Fakültesi İletişim Kuram ve araştırma, 32, 151-175.
  • Hıdıroğlu, İ. (2009). 1990 sonrası hollywood yapımı filmlerde gözetim olgusunun işlenişi. Düşünce Siyaset. Ankara: Lotus.24.
  • Hin, L. T. W., Subramaniam, R. (2009). Handbook of research on new media literacy at the k-12 level. New york: Information Science Reference.
  • İnan, T. (2010). Öğretmen adaylarının medya okuryazarlık düzeyleri ve medya okuryazarlığına ilişkin görüşleri. (Yayınlanmış Lisansüstü tezi). Dumlupınar Üniversitesi, Kütahya.
  • Jols, T., Thoman, E. 2008. 21. Yüzyıl okuryazarlığı.. (Çev.: C. Elma ve A. Kesten).
  • Ankara: Ekinoks.
  • Karaman, M., K., Karataş, A. (2009). Media literacy levels of the candidate
  • teachers. Elementary Education Online. 8(3). 798-808.
  • Kress, G. (2005). Literacy in the new media age. London and New York: Taylor & Francis e-Library.
  • Kuran, K. (2002). Öğretmenlik mesleği-niteliği ve özellikleri, (Ed.: A. Türkoğlu).
  • Öğretmenlik Mesleğine Giriş, Ankara: İnci Ofset.
  • Livingstone, S. (2010). Media literacy and the challenge of new ınformation and communication technologies. The Communication Review. http://www.tandfonline.com/loi/gcrv20. 24 December 2012.
  • Mellander, K. (2008) Öğrenmenin gücü. İstanbul: Remzi.105.
  • Mora, N. (2005). Kitle iletişim araçlarında yeniden üretilen cinsiyetçilik ve toplumda yansıması. Uluslararası İnsan Bilimleri. 2(1).
  • Özkan, H. H. (2006). Popüler kültür ve eğitim. Kastamonu Eğitim. 14(1). 29-38. Önder, A. (2002). Yaşayarak öğrenme için eğitici drama (Çev: S.Y. Kölay).
  • İstanbul: Epsilon. 42.
  • Rousseau, J.J. (2010). Emile. (Çev. Y. Avunç). İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür.
  • -
  • Seferoğlu, S. S., (2004). Öğretmenlerin hizmet içi eğitiminde yeni yaklaşımlar.
  • Akdeniz Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1. (83-95). Senge, P.M. (1994). The fifth discipline. NY: Bantam Doubleday Dell.
  • Tursting, K., Barton, D. (2006). Öğrenme kuramları ve yetişkin öğrenme modelleri.(Çev: A. Yıldız, A. Demirli). Ankara: Dipnot. 13.

Sinif Öğretmeni Adaylarinin Medya Okuryazarlik Düzeyleri*

Yıl 2013, Cilt: 15 Sayı: 2, 121 - 137, 08.01.2014

Öz

Bu araştırma Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Sınıf Öğretmenliği son sınıf öğrencilerinin medya okuryazarlık düzeylerinin belirlenmesini amaçlamıştır. Tarama modelindeki bu araştırmada veri toplama aracı olarak İnan (2010) tarafında geliştirilen “Öğretmen Adaylarının Medya Okuryazarlık Düzeyleri” isimli ölçek kullanılmıştır. Çalışma sonucunda sınıf öğretmeni adaylarının medya okuryazarlık düzeyleri ortalamanın üzerinde bulunmuştur. Cinsiyet değişkeni açısından kadınlar lehine bir sonuç çıkmış, ailesinin gelir düzeyi ve öğrencinin ikamet ettiği yer değişkeni açısından anlamlı bir farklılık gözlenmemiştir. Bununla beraber öğretmen adayları eleştirel değerlendirmelerini ilgililere aktarma konusunda ilgisiz bulunmuştur.

Kaynakça

  • Altun, A., Gürer, M. D. (2005). Tekli okuryazarlıktan çoklu okuryazarlığa doğru: medya okuryazarlığı. Güncel Gelişmeler Işığında İlköğretim. (Ed.: A. Altun ve S. Olkun). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Ataman, B. (2009).Yeni medyada kullanıcının gücü. Gazi Üniversitesi İletişim Kuram ve Araştırma. 29. 188- 197.
  • Betz, F. (2010). Yönetim stratejileri (Çev.: Ü. Şensoy). Ankara: TÜBİTAK Popüler Bilim.
  • Budak, Y. (1998). Eğitimde toplam kalite yönetimi açısından öğretmenlere yönelik hizmet içi eğitim ihtiyaçları ve programlarına bir yaklaşım, Milli Eğitim Dergisi, 140,(35-38).
  • Çakır, H. 2012. İletişim sürecinde medya okuryazarlığı. Yeşilay. 939. 10- 15.
  • Çelik, T. (2011). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının çok kültürlü bakış açısı geliştirmelerinde medya okuryazarlığı dersinin rolüne ilişkin bir çalışma. (Yayınlanmış Lisansüstü tezi). Denizli.
  • Çetinkaya, S. (2008). Bilinçli medya kullanıcıları yaratma sürecinde medya okuryazarlığının önemi. (Yayınlanmış Lisansüstü tezi). Ankara.
  • Demirel, Ö. (2011). Eğitimde yeni yönelimler. Ankara: Pegem A Yayıncılık. 239. Eco, U. (2012). Yengeç adımlarıyla: sıcak savaşlar ve medyatik populizm. (Çev.: Ş.
  • Gezgin). İstanbul: Doğan Egmont Yayıncılık, 157.
  • Elma, C., Kesten, A., Dicle, A.N, Uzun, E. M. (2010). Türkiye’de medya okuryazarlığı eğitimi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri. 10(3).1415- 1430.
  • Erdoğan, İ. (2002). Yeni bir binyıla doğru türk eğitim sistemi. İstanbul: Sistem.
  • ,105.
  • Erdoğan, İ., Alemdar, K. (2005). Öteki kuram. Ankara: Erk Yayıncılık. Erdoğan, İ. (2012). Eğitimde değişim yönetimi. Ankara: Pegem Yayıncılık. 48.
  • Friedman, G. (2013). Gelecek 100 yıl. (Çev: İ. Şener ve E. Günsel). İstanbul: Pegasus Yayınları.
  • Gürkaynak, İ. Üstel, F., Gülsöz. S. (2008). Eğitim reformu girişimi raporları.
  • Eleştirel Düşünme,1.
  • Güzel, M. (2006). Küreselleşme, internet ve gençlik kültürü. Küresel İletişim.1. Hazar, M. (2011). Sosyal medya bağımlılığı: bir alan çalışması. Gazi Üniversitesi
  • İletişim Fakültesi İletişim Kuram ve araştırma, 32, 151-175.
  • Hıdıroğlu, İ. (2009). 1990 sonrası hollywood yapımı filmlerde gözetim olgusunun işlenişi. Düşünce Siyaset. Ankara: Lotus.24.
  • Hin, L. T. W., Subramaniam, R. (2009). Handbook of research on new media literacy at the k-12 level. New york: Information Science Reference.
  • İnan, T. (2010). Öğretmen adaylarının medya okuryazarlık düzeyleri ve medya okuryazarlığına ilişkin görüşleri. (Yayınlanmış Lisansüstü tezi). Dumlupınar Üniversitesi, Kütahya.
  • Jols, T., Thoman, E. 2008. 21. Yüzyıl okuryazarlığı.. (Çev.: C. Elma ve A. Kesten).
  • Ankara: Ekinoks.
  • Karaman, M., K., Karataş, A. (2009). Media literacy levels of the candidate
  • teachers. Elementary Education Online. 8(3). 798-808.
  • Kress, G. (2005). Literacy in the new media age. London and New York: Taylor & Francis e-Library.
  • Kuran, K. (2002). Öğretmenlik mesleği-niteliği ve özellikleri, (Ed.: A. Türkoğlu).
  • Öğretmenlik Mesleğine Giriş, Ankara: İnci Ofset.
  • Livingstone, S. (2010). Media literacy and the challenge of new ınformation and communication technologies. The Communication Review. http://www.tandfonline.com/loi/gcrv20. 24 December 2012.
  • Mellander, K. (2008) Öğrenmenin gücü. İstanbul: Remzi.105.
  • Mora, N. (2005). Kitle iletişim araçlarında yeniden üretilen cinsiyetçilik ve toplumda yansıması. Uluslararası İnsan Bilimleri. 2(1).
  • Özkan, H. H. (2006). Popüler kültür ve eğitim. Kastamonu Eğitim. 14(1). 29-38. Önder, A. (2002). Yaşayarak öğrenme için eğitici drama (Çev: S.Y. Kölay).
  • İstanbul: Epsilon. 42.
  • Rousseau, J.J. (2010). Emile. (Çev. Y. Avunç). İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür.
  • -
  • Seferoğlu, S. S., (2004). Öğretmenlerin hizmet içi eğitiminde yeni yaklaşımlar.
  • Akdeniz Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1. (83-95). Senge, P.M. (1994). The fifth discipline. NY: Bantam Doubleday Dell.
  • Tursting, K., Barton, D. (2006). Öğrenme kuramları ve yetişkin öğrenme modelleri.(Çev: A. Yıldız, A. Demirli). Ankara: Dipnot. 13.
Toplam 38 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Mustafa Fidan

Yayımlanma Tarihi 8 Ocak 2014
Yayımlandığı Sayı Yıl 2013 Cilt: 15 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Fidan, M. (2014). Sinif Öğretmeni Adaylarinin Medya Okuryazarlik Düzeyleri*. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(2), 121-137.