Bu araştırma, sınıf öğretmeni adaylarının psikolojik ihtiyaçlarının, başarı, başatlık, özerklik ve ilişki boyutuyla incelenmesi, bu ihtiyaçlarla cinsiyet ile anne-baba tutumu, akademik başarı ve sınıf değişkenleri arasındaki ilişkilerin karşılaştırılmalı olarak belirlenmesi amacındadır. Araştırma, korelasyon türü ilişkisel tarama modelindedir. Araştırmanın çalışma grubunu 2012 yılında Ahi Evran Üniversitesi’nde Sınıf Öğretmenliği Programı’na devam eden 229 öğretmen adayı oluşturmuştur. Yapılan bu çalışmada sınıf öğretmeni adaylarının psikolojik ihtiyaçları, başarı, başatlık, özerklik ve ilişki arasında anlamlı farklılık olduğu; başarı ihtiyacının diğer üç ihtiyaçtan daha fazla gereksinim duyulan bir ihtiyaç olduğu sonucu ortaya çıkmıştır. Ayrıca çalışma sonucunda sınıf öğretmeni adaylarında en alt düzeyde olan ihtiyacın ilişki boyutu olduğu bulunmuştur. Bununla birlikte bu çalışmada yapılan çok yönlü varyans analizleri sonucunda sınıf öğretmeni adaylarının psikolojik ihtiyaçları (başarı, ilişki, özerklik ve başatlık) sınıf ve cinsiyet; başarı ve cinsiyet; algılanan anne tutumu ve cinsiyet; algılanan baba tutumu ve cinsiyet değişkenlerine göre anlamlı bir farklılık göstermediği sonucu elde edilmiştir.
The aim of the study is to investigate the psychological needs of prospective classroom teachers and determine the comparative correlations between these needs and gender, parental attitude, academic achievement and grade variables. The model of the study is correlation type relational mining model. The participants of study were 229 teacher candidates who attended classroom teacher program at Ahi Evran University in 2012. According to findings there were significant differences between psychological needs for achievement, dominance, autonomy and communication of teacher candidates. In addition, the need for achievement is more common for teacher candidates than the other needs. On the other hand, the least common need of the teacher candidates is communication. Additionally, as a result of multivariate analysis of variance, the psychological needs of teacher candidates (achievement, affiliation, autonomy and dominance) indicated no significant differences in terms of variables such as; gender and grade, gender and academic achievement, gender and perceived mother attitude, gender and perceived father attitude
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 14 Nisan 2015 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2015 Cilt: 14 Sayı: 2 |