Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğrenen Uluslararası Öğrencilerin Motivasyon Durumları

Yıl 2021, Cilt: 18 Sayı: 3, 1628 - 1639, 31.12.2021
https://doi.org/10.33437/ksusbd.1001250

Öz

Bu çalışmanın temel amacı, yabancı dil olarak Türkçe öğrenen uluslararası öğrencilerin dil öğrenme konusundaki motivasyon durumlarını belirleyebilmek için motivasyon ölçeğini yabancı dil olarak Türkçe öğrenen uluslararası öğrencilere uygulamaktır. Öğrencilerin motivasyon durumları yaş, uyruk ve dil seviyelerine göre değerlendirilecektir. Araştırmada Sevim (2019) tarafından geliştirilen, toplam üç boyuttan (içsel, araçsal ve kültürel) ve 22 maddeden oluşan “Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğrenmeye Yönelik Motivasyon” ölçeği uygulanmıştır. Ölçek, yabancı dil olarak Türkçe öğrenimi alanında motivasyona ilişkin ilk örnek olması sebebiyle önem taşımaktadır. Yapılan araştırmaya Türkiye’de bulunan toplam 103 öğrenci dâhil olmuştur. Çalışma kapsamında Ankara Medipol Üniversitesi Türkçe Hazırlık Okulu’nda öğrenim gören 46 öğrenci, Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Türkçe Öğretim Merkezi’nde öğrenim gören 40 öğrenci ve Yedi Kıta Uluslararası Öğrenci Derneği’ne üye olan 17 öğrenciden veri toplanmıştır. Araştırmanın verileri, SPSS 24.0 ile analiz edilmiştir. Sonuçlara göre, araçsal motivasyon, ülkeye göre anlamlı farklılık göstermektedir (p<0,05) ve İranlı öğrencilerin araçsal motivasyon puanları diğerlerine göre daha yüksek çıkmıştır. Öğrencilerin içsel ve kültürel motivasyonlarına bakıldığında, yaş ve dil seviyeleri açısından anlamlı bir farklılık olmadığı ortaya çıkmıştır. Puanlar arasındaki fark istatistiksel olarak anlamlı bulunmasa da, puan ortalamalarında bir fark görülmektedir. Katılımcıların ülkelerine, yaşlarına ve dil seviyelerine göre kültürel motivasyon puan ortalamaları düşük çıkmıştır. Toplam puan ortalamalarına göre ise, yabancı dil olarak Türkçe öğrenmeye yönelik motivasyonun tüm değişkenlere göre yüksek olduğu görülmüştür.

Kaynakça

  • Dörnyei. Z., MacIntyre, P., and Henry, A. (Eds.) (2015). Motivational Dynamics in Language Learning. Bristol: Multilingual Matters.
  • Kuşçu, S. (2014). Türkçenin Yabancı Dil Olarak Öğretiminde Öğretmen Bilişi ve Öğrenci İnanışları. Hacettepe Üniversitesi Yabancı Dil Olarak Türkçe Araştırmaları Dergisi, 1, 111-120.
  • Sevim, O. (2019). Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğrenmeye Yönelik Motivasyon: Bir Ölçek Geliştirme Çalışması. Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü Dergisi. TAED 65: 567-586.
Toplam 3 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Dil Çalışmaları, Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Şirin Kübra Yağmur 0000-0002-9052-3192

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 18 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Yağmur, Ş. K. (2021). Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğrenen Uluslararası Öğrencilerin Motivasyon Durumları. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 18(3), 1628-1639. https://doi.org/10.33437/ksusbd.1001250

.