The aim of this study is to examine the structure and functions of the Parent-Teacher Association [PTA] organizations in Turkey and Switzerland (Zurich canton) by going through their legislations, and put forth the similarities and differences comparing the views of school principals, PTA presidents and parents from each country. In this study, which was designed as a qualitative research, the data were collected through document analysis and semi-structured interview form. The study group consisted of 2 principals, 2 PTA presidents and 2 parents from secondary schools one of which is in Afyonkarahisar city center in Turkey and the other in Zurich city center in Switzerland. As a result of the research, similarities and differences were found in the regulations of parent-teacher association in both countries. In addition, through the results obtained from the interviews, the issue of how the relevant legislation is reflected in the implementation in both countries was discussed and the parent-teacher association structures in the two countries were compared.
Parent-Teacher Association Comparison Turkey Switzerland Educational Administration
Bu çalışmanın amacı Türkiye ve İsviçre’de (Zürih kantonu) okul aile birliği [OAB] kurumunun yapısını ve işleyişini ülkelerin ilgili mevzuatlarını inceleyerek ve her bir ülkeden birer okul müdürü, okul aile birliği başkanı ve öğrenci velisinin görüşlerini karşılaştırarak benzerlik ve farklılıklarını ortaya koymaktır. Nitel bir araştırma olarak tasarlanan bu çalışmada veriler doküman analizi ve yarı yapılandırılmış görüşme formu aracılığıyla toplanmıştır. Araştırmanın çalışma grubu Türkiye’de Afyonkarahisar ili merkez bölgesinden bir ortaokuldan ve İsviçre Zürih kantonu merkez bölgesinden yine bir ortaokuldan 2 okul müdürü, 2 okul aile birliği başkanı ve 2 öğrenci velisinden oluşmaktadır. Araştırmanın sonucunda, her iki ülkedeki okul aile birliği yönetmeliğinde benzerlikler ve farklılıklar bulunmuştur. Bunun yanı sıra görüşmelerden elde edilen sonuçlar aracılığı ile her iki ülkede de ilgili mevzuatın uygulamaya nasıl yansıdığı konusu tartışılmış ve iki ülkedeki okul aile birliği yapıları karşılaştırılmıştır.
Okul Aile Birliği Türkiye İsviçre Karşılaştırma Eğitim Yönetimi
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Alan Eğitimleri |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Ocak 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 3 Sayı: 3 |