With the increasing
influence of globalization, the scope of social responsibility has expanded
from national to universal. In particular, teachers of social studies are
expected to raise individuals who are sensitive not only the problems of the
country they live in but also the problems of the globalizing world. For this
reason, it is important that teachers share the same sense of responsibility.
The purpose of this study was to determine the levels of locus of control and
global social responsibility of pre-service history and social studies teachers
and reveal the relationship between these two variables. Within this scope,
survey model was used as a research design in this study. Participants of the
study involved pre-service teachers studying pedagogical formation in history
and studying at the department of social
studies education in a faculty of education. Rotter’s “Internal-External Locus
of Control Scale” and “Global Social Responsibility Scale” were used as the
data collection tools. As a result of the study, it was found that
participants’ global social responsibility significantly differed in terms of
branch and gender, and it was slightly
correlated with locus of control.
Social responsibility Locus of control Globalization History teaching Social studies teaching
Küreselleşmenin artan etkileriyle birlikte sosyal
sorumluluğun kapsamı, ulusal alandan evrensele doğru genişlemiştir. Özellikle
sosyal alan öğretmenlerinden beklenen sadece içinde yaşadığı ülkenin değil,
küreselleşen dünyanın sorunlarına karşı da duyarlı olan bireyler
yetiştirmeleridir. Bu sebeple öğretmenlerin de aynı sorumluluk duygusunu
paylaşmaları önemlidir. Çalışmanın amacı, tarih ve sosyal bilgiler öğretmen
adaylarının kontrol odağı ve küresel sosyal sorumluluk düzeylerini belirleyerek
her iki tutum arasındaki ilişkiyi ortaya koymaktır. Bu amaç doğrultusunda
çalışma, tarama modelinde tasarlanmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu,
pedagojik formasyon eğitimi görmekte olan tarih öğretmeni adayları ile eğitim
fakültesi lisans programına devam eden sosyal bilgiler öğretmen adayları
oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak “Rotterin İç-Dış Kontrol
Odağı Ölçeği” ve “Küresel Sosyal Sorumluluk Ölçeği”nden yararlanılmıştır.
Araştırma sonunda katılımcıların küresel sosyal sorumluluk düzeylerinin branş
ve cinsiyet değişkenlerine göre farklılaştığı, küresel sosyal sorumluluk düzeyi
ile kontrol odağının birbirleriyle düşük düzeyde ilişkili olduğu ortaya konulmuştur.
Sosyal Sorumluluk Kontrol Odağı Küreselleşme Tarih Öğretimi Sosyal Bilgiler Öğretimi
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Ağustos 2018 |
Kabul Tarihi | 30 Temmuz 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 8 Sayı: 15 |