Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Education Problems of Refugee Students: A Delphi Study from Teachers' Perspective

Yıl 2022, Sayı: 54, 1 - 31, 02.01.2022
https://doi.org/10.9779/pauefd.820780

Öz

The purpose of this study is to examine educational problems faced by students who had to leave their country from their teachers’ perspective. The study group of the research consists of 27 teachers (22 women and 5 men) in Izmir. The Delphi method was used to collect and analyze data. In the study, teachers were asked about the problems experienced by refugee students during the adaptation period (the first three months) and at school while continuing their education to the Turkish Education System. According to results, refugee students, refugee families, and school administrators experienced adaptation and education problems mostly arising from the lack of the Turkish language during the adaptation and education process. Local students experienced difficulties while studying with refugee students due to age and development differences, changes in the classroom climate, and cultural differences. Local families were unable to accept refugee students during the adaptation process, and experienced conflicts arising from cultural differences during the education process. The most common problem teachers experienced in the education process was that students had low academic success. According to results, providing additional language education for refugee students and multicultural education with psycho-education programs for school administrators, teachers, students, and parents was suggested.

Kaynakça

  • Adams, L. D., Shambleau, K. M. (2006). Teachers’, children’s and parents’ perspectives on newly arrived children’s adjustment to elementary school. Global migration and education: Schools, children, and families, 87-102.
  • Adler, M., Ziglio, E. (1996). Gazingintotheoracle: The Delphi method and its application to social policy and public health. Jessica Kingsley Publishers.
  • Agcadağ Çelik, İ. (2019). Sınıf öğretmenleri gözünden Suriyeli mülteci çocuklar. Journal of International Social Research, 12(66).
  • Akman, T. (2019). Öğretmenlerin mesleki tükenmişlik düzeyleri ve mesleki doyumlarının incelenmesi. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi, SBA, İstanbul.
  • Aktas, V., Tepe, Y. K., Persson, R. S. (2018). Investigating Turkish university students’ attitudes towards refugees in a time of Civil War in neighboring Syria. Current Psychology, 1-10.
  • Apak, H., Acar, M. (2020). Suriyeli mülteci ergenlerin yaşadıkları gelişimsel sorunların bazı demografik değişkenler açısından incelenmesi. İlmi Etüdler Derneği insan & toplum, 10,(2),65-94. DOI: 10.12658/M0333
  • Aydın, H., Kaya, Y. (2017). Türkiye'deki Suriyeli mülteci öğrencilerin eğitim ihtiyaçları ve karşılaştıkları engeller: nitel bir vaka çalışması. Kültürlerarası Eğitim, 28 (5), 456-473.
  • Balcı, A. (2000). İkibinli yıllarda Türk milli eğitim sisteminin örgütlenmesi ve Yönetimi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, 6(4), 495-508.
  • Baltacı, H. (2014). Göçmen öğrencilerin başarı durumunu etkileyen etmenlerin okul yöneticisi, öğretmen, veli ve öğrencilerin görüşlerine göre değerlendirilmesi. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Yakın, Doğu Üniversitesi, EBB, Kıbrıs.
  • Başar, M., Akan, D., Çi̇ftçi̇, M. (2018). Mülteci Öğrencilerin Bulunduğu Sınıflarda Öğrenme Sürecinde Karşılaşılan Sorunlar. Kastamonu Eğitim Dergisi, 26 (5), 1571-1578. DOI: 10.24106/kefdergi.427432
  • Başarır, F., Sarı, M., Çetin, A. (2014). Öğretmenlerin çok kültürlü eğitim algılarının İncelenmesi. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 4(2), 91-110.
  • Borlat, C. (2019). 1989 zorunlu göçü, göçmenlerin sosyal entegrasyonu: Çanakkale Şirinköy Bulgaristan göçmenleri üzerine bir araştırma (Yüksek Lisans Tezi). Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Briefs, European University Institute Research Repository, Erişim Tarihi: 22 Temmuz 2020, at: http://hdl.handle.net/1814/39225
  • Büdün, M. (2020). Okula Kayıt İçin Destek Programı. MEB Ankara.
  • Candappa, M. (2000). Building a new life: The role of theschool in supporting refugee children. Multicultural Teaching, 19(1), 28-38
  • Cebeci, M. (2015). Sosyolojik Açıdan Göç ve Göçmenlerin Sosyal Kültürel Entegrasyonları. Disiplinlerarası Göç ve Göç politikaları Sempozyumu. 29-30 Mayıs 2015. Istanbul.
  • Christenson, S. L., Havsy L.H. (2004). Family-School- Peer Relationships: Significance for Social, Emotional and Academical Learning. Building Academic Success on Social and Emotional Learning What Does the Research Say? Zins, J.E., Margaret, C. W.
  • Walberg, H. J., Building Academic Success on Social and Emotional Learning (ss. 59-76). Teachers College, Columbia University.
  • De Bel-Air. (2016). Françoise, Migration profile: Syria, Migration Policy Centre, Policy, Delbeq, A., Van de Ven, A., Gustafson, D. H. (1975). Group techniques for program planning: A guide to nominal group and Delphi processes. Glenview, USA: Scott, ForesmanandCompany.
  • Deniz, T. (2014). Uluslararası göç sorunu perspektifinde Türkiye. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 2014, S. (18/1), s. 175-204.
  • Dryden-Peterson S. (2015). The educational experiences of refugee children in countries of first asylum. Washington, DC: Migration Policy Institute.
  • Emin, M. N. (2016). Türkiye’deki Suriyeli çocukların eğitimi. Temel eğitim politikaları. SETA Siyaset, Ekonomi ve Toplum Araştırmaları Vakfı: İstanbul. http://file.setav.org/Files/Pdf/20160309195808_turkiyedeki-suriyeli-cocuklarin-egitimi-pdf.pdf
  • Er, A. R., Bayındır, N. (2015). İlkokula giden mülteci çocuklara yönelik sınıf Öğretmenlerinin pedagojik yaklaşımları. Uluslararası Sosyal ve Eğitim Bilimleri Dergisi, 2(4), 175-185. DOI:10.20860/ijoses.08223
  • Erdem, C. (2017). Sınıfında mülteci öğrenci bulunan sınıf öğretmenlerinin yaşadıkları öğretimsel sorunlar ve çözüme dair önerileri. Medeniyet Eğitim Araştırmaları Dergisi, 1(1), 26-42.
  • Eroğlu, Ö. B., Gülcan, M. G. (2016). Göçle gelen ailelerin ve çocuklarının eğitim sorunları (Mersin İli Örneği). ÖN SÖZ, 218.
  • Gencer, T. E. (2017). Göç ve eğitim ilişkisi üzerine bir değerlendirme: Suriyeli çocukların eğitim gereksinimi ve okullaşma süreçlerinde karşılaştıkları güçlükler. Journal of International Social Research, 10(54).
  • Goodwin, A. (2002). Teacher preparation and the education of immigrant children. Education and Urban Society, 34(2), 157-171. Göç İdaresi Genel Müdürlüğü. (2020). Yıllık Göç Raporları. T.C. İçişleri Bakanlığı Göç İdaresi Genel Müdürlüğü Yayınları. Erişim 03 Eylül 2020 https://www.goc.gov.tr/gecici-koruma5638
  • Göç İdaresi Genel Müdürlüğü. (2020a). Yıllık Göç Raporları. T.C. İçişleri Bakanlığı Göç İdaresi Genel Müdürlüğü Yayınları. Erişim Tarihi: 11 Ağustos 2020, https://www.goc.gov.tr/yillik-goc-raporlari
  • Göç İdaresi Genel Müdürlüğü. (2020b). Göç Tarihi, T.C İçişleri Bakanlığı Göç İdaresi GenelMüdürlüğü Yayınları. Erişim Tarihi: 11 Ağustos 2020, www.goc. https://.gov.tr/goc-tarihi
  • Hechmann, F. (2008). Education and the Integration of Migrants: Challenges for European Education Systems Arising from Immigration and Strategies for the Successful Integration of Migrant Children in European Schools and Societies. NESSE Analytical Report 1 for EU Commission DG Education and Culture.
  • International Organisationfor Migration. (IOM). (2017). Migration Flows Europe. The UN Migration Agency. Kanu, Y. (2008). Educational needs and barriers for African refugee students in Manitoba. Canadian Journal of Education, 31(4), 915-940.
  • Kardeş, S., Akman, B. (2018). Suriyeli sığınmacıların eğitimine yönelik öğretmen Görüşleri, ElementaryEducation Online, 17(3).
  • Kaya, N., Alcı, B. (2019). Türk Cumhuriyetlerinde öğretmenlik mesleği, Journal of International Social Research, 12(63).
  • Levent, F., Çayak, S. (2017). Türkiye'de Suriyeli Öğrencilerin Eğitimine Yönelik Okul Yöneticilerinin Görüşleri. Hasan Ali Yücel Egitim Fakültesi Dergisi, 14(1), 21.
  • Linstone, H., Turloff, M. (1975). The Delphi method: Techniques and applications. London, UK: Addison-Wesley.
  • Lohrmann, R. (2003). Migrants, refugees and insecurity. Current threats to peace? International Migration, 38 (4), 3–22.
  • Naff, A. (1994). The early Arab immigrant experience. The development of Arab-American identity, 23-35.
  • Özdek, B., Özdemir, E. (2018). Suriye göçünün işletmelerin pazarlama uygulamaları üzerindeki etkileri: Gaziantep Örneği. Uludağ Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 37(2), 65-88.
  • Özer, M., Aktaş, B. Ç. (2019). Değerler eğitimi devamlılığı: okul öncesi eğitim programından hayat bilgisi öğretim programına. Elementary Education Online, 18(1).
  • Özkarslı, F. (2014). Suriye’den Türkiye’ye göç ve Suriyelilerin enformel istihdamı. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Artuklu Üniversitesi, SBE, Mardin.
  • Öztürk, G., Nakiboğlu, A. (2019). Ticaret mecmuasına göre Suriye’nin iktisadi yapısına genel bir bakış (1925), Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 230-235.
  • Parente, F.J., Anderson, J.K., Myers, P., O’Brien, T. (1994). An examination of factors contributing to Delphi accuracy. Journal of Forecasting, 3(1), 173-183.
  • Safran, M. (2020). Okula Kayıt İçin Destek Programı, MEB Ankara. Erişim Tarihi: 07 Ocak 2020https://www.meb.gov.tr/multeci-cocuklarin-egitime-kazandirilmasi-icin-destek-programi/haber/20068/tr
  • Sağlam, H. İ., Kanbur, N. İ. (2017). Sınıf öğretmenlerinin mülteci öğrencilere yönelik tutumlarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Sakarya University Journal of Education, 7(2), 310-323.
  • Schmidt, R.C. (1997), Managing Delphi Surveys Using Nonparametric Statistical Techniques. Decision Sciences, 28: 763-774. doi:10.1111/j.1540-5915.1997.tb01330.x
  • Skulmoski, G.J., Hartman, F. T., Krahn, J. (2007). Delphi for post graduate research method. Bilgi Teknolojileri Eğitimi Dergisi: Araştırma, 6 (1), 1-21.
  • Spry, C., Hornsey, M. (2007). The influence of blind and constructive patriotism on attitudes toward multiculturalism and immigration. Australian Journal of Psychology, 59 (3), 15–158.
  • Stephan, W. G., Ybarra, O., Bachman, G. (1999). Prejudice toward immigrants. Journal of Applied Social Psychology, 29 (11), 2221–2237.
  • Strauss, A., Corbin, J. (1998). Basics of qualitative research techniques. Thousand Oaks, CA: Sage publications.
  • Şeker, B. D. (2015). Göç ve uyum süreci psikolojik bir değerlendirme, İçinde B. D. Şeker; İ. Sirkeci & M. M. Yüceşahin (Eds.), Göç ve Uyum (ss. 9-21). London: Transnational Press.
  • Şeker, B. D., Aslan, Z. (2015). Refugee children in the educational process: A social psychological assessment. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, 8(1), 86-105.
  • Şimşir, Z., Dilmaç, B. (2018). Yabancı uyruklu öğrencilerin eğitim gördüğü okullarda öğretmenlerin karşılaştığı sorunlar ve çözüm önerileri. Elementary Education Online, 17(3).
  • Tanrıkulu, F. (2017). Türkiye’de yaşayan Suriyeli çocukların eğitim sorunu ve çözüm Önerileri. Liberal Düşünce Dergisi, (86), 127-144.
  • Tanrıkulu, F. (2018). Suriye krizi sonrası Türkiye’deki sığınmacıların ve göçmenlerin eğitimi: geçmiş, bugün ve gelecek perspektifleri. Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 11(3), 2585-2604.
  • Taşkın, P., Erdemli, O. (2018). Educationfor Syrian Refugees: Problems Faced by Teachers in Turkey. Eurasian Journal of Educational Research, 75, 155-177.
  • Taştan, C., Çelik, Z. (2017). Türkiye’de Suriyeli çocukların eğitimi: Güçlükler ve öneriler. Ankara: Eğitim-Bir-Sen Stratejik Araştırmalar Merkezi.
  • Tobin, J., Arzubiaga, A. E., Adair, J. K. (2013). Children crossing borders. New York, NY: RussellSage Foundation.
  • Tösten, R., Toprak, M., Kayan, M. S. (2017). An Investigation of Forcibly Migrated Syrian Refugee Students at Turkish Public Schools. Universal Journal of Educational Research, 5(7), 1149-1160.
  • Tunç, A. Ş. (2015). Mülteci davranışı ve toplumsal etkileri: Türkiye‘deki Suriyelilere ilişkin bir değerlendirme. TESAM Akademi Dergisi, 2(2), 29- 63.
  • TÜİK (2019). Haber Bülteni, Sayı: 33709, Erişim Tarihi: 19 Temmuz 2020, http://www.tuik.gov.tr/PreHaberBultenleri.do?id=33709
  • UNICEF, (2019). Birleşmiş Milletler Çocuklara Yardım Fonu, Türkiye İnsani Durum Raporu No.36 Erişim Tarihi: 11 Şubat 2020, https://www.unicefturk.org/public/uploads/files/UNICEF%20Turkey%20Humanitarian%20Situation%20Report%20No.%2036%20-%20End-Year%202019.pdf
  • UNİCEF, (2020). 2019 Yıllık Planı. Erişim Tarihi: 24 Temmuz 2020, https://www.unicef.org/turkey/sites/unicef.org.turkey/files/2020-06/UNICEF%202019%20Y%C4%B1ll%C4%B1k%20Faaliyet%20Raporu_1.pdf
  • Üstün, A., Bayar, A., Bozkurt, E. (2017). Mülteci çocukların ailelerinin algılarına göre eğitim sorunları. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 4(12), 747-755.
  • Van Heelsum, A. (2016). Why migration will continue: aspirations and capabilities of Syrians and Ethiopians with different educational backgrounds. Ethnic and Racial Studies, 39(8), 1301-1309.
  • World Economic Forum (WEF) (2018) The Global Competitiveness Report 2017–2018.InsightReport. Erişim Tarihi: 22 Temmuz 2020, http://www3.weforum.org/docs/GCR202018/05FullReport/TheGlobalCompetitivenessReport2017%E2%80%932018.pdf
  • Yılmaz, B. (2004). Türkiye’de Eğitim Politikası ve Kütüphane. Ankara: TKD Ankara Şubesi
  • Yurdakul, A., Tok, T. (2018). Öğretmen gözüyle göçmen/mülteci öğrenci. Adnan Menderes Üniversitesi Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 9 (2), 46-58.
  • Yüksel, U., Bulut, M. N., Mor, Z. (2014). Türkiye’de bulunan Suriyeli mülteciler: infografik rapor. Ankara: Uluslararası Orta Doğu Barış Araştırmaları Merkezi. http://www.impr.org.tr/tr/wpcontent/uploads/T%C3%BCrkiyede-Bulunan-SuriyeliM%C3%BClteciler.pdf
  • Zayi̇moğlu Öztürk, F. (2018). Mülteci öğrencilere sunulan eğitim-öğretim hizmetinin sosyal bilgiler öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi. Anadolu Journal of Educational Sciences International, 8(1),52-79.

Mülteci Öğrencilerin Eğitimlerinde Yaşadıkları Sorunlar: Öğretmenlerin Perspektifinden Bir Delphi Çalışması

Yıl 2022, Sayı: 54, 1 - 31, 02.01.2022
https://doi.org/10.9779/pauefd.820780

Öz

Bu çalışmanın amacı öğretmenlerin perspektifinden mülteci öğrencilerin uyum ve eğitim süreçlerinde yaşadıkları sorunları incelemektedir. Araştırmanın katılımcıları İzmir ilinde eğitim veren 27 (22 Kadın ve 5 Erkek) öğretmenden oluşmaktadır. Bu çalışmada veri toplarken ve analiz ederken üç aşamalı Delphi yöntemi kullanılmıştır. Çalışmada mülteci öğrencilerin Türk Eğitim Sistemine uyum sağlama sürecinde (ilk üç ay) ve eğitimlerine devam ederken yaşanan okulda yaşanan sorunlar öğretmenlere sorulmuştur. Katılımcı öğretmen görüşlerine göre; mülteci öğrenciler, mülteci aileler ve okul idarecileri uyum ve eğitim sürecinde en çok Türkçe dil yetersizliğinden kaynaklanan uyum ve eğitim problemleri yaşamaktadırlar. Yerel öğrenciler mülteci öğrenciler ile eğitim alırken yaş ve gelişim farklılıkları, sınıf ikliminin değişmesi ve kültürel farklılıklardan dolayı zorluk yaşamaktadır. Yerel aileler uyum sürecinde mülteci öğrencileri kabullenememekte, eğitim sürecinde ise kültürel farklılıklardan kaynaklanan çatışma yaşamaktadırlar. Öğretmenlerin eğitim sürecinde en çok yaşadığı problem ise öğrencilerin düşük akademik başarıya sahip olmasıdır. Bu veriler ışığında mülteci öğrencilerin yaş gruplarına uygun sınıflarda dil eğitimi alması; okullarda yöneticilere, öğretmenlere, öğrencilere ve velilere yönelik psiko-eğitim programlarıyla çok kültürlülük eğitiminin verilmesi gibi önerilerde bulunulmuştur.

Kaynakça

  • Adams, L. D., Shambleau, K. M. (2006). Teachers’, children’s and parents’ perspectives on newly arrived children’s adjustment to elementary school. Global migration and education: Schools, children, and families, 87-102.
  • Adler, M., Ziglio, E. (1996). Gazingintotheoracle: The Delphi method and its application to social policy and public health. Jessica Kingsley Publishers.
  • Agcadağ Çelik, İ. (2019). Sınıf öğretmenleri gözünden Suriyeli mülteci çocuklar. Journal of International Social Research, 12(66).
  • Akman, T. (2019). Öğretmenlerin mesleki tükenmişlik düzeyleri ve mesleki doyumlarının incelenmesi. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi, SBA, İstanbul.
  • Aktas, V., Tepe, Y. K., Persson, R. S. (2018). Investigating Turkish university students’ attitudes towards refugees in a time of Civil War in neighboring Syria. Current Psychology, 1-10.
  • Apak, H., Acar, M. (2020). Suriyeli mülteci ergenlerin yaşadıkları gelişimsel sorunların bazı demografik değişkenler açısından incelenmesi. İlmi Etüdler Derneği insan & toplum, 10,(2),65-94. DOI: 10.12658/M0333
  • Aydın, H., Kaya, Y. (2017). Türkiye'deki Suriyeli mülteci öğrencilerin eğitim ihtiyaçları ve karşılaştıkları engeller: nitel bir vaka çalışması. Kültürlerarası Eğitim, 28 (5), 456-473.
  • Balcı, A. (2000). İkibinli yıllarda Türk milli eğitim sisteminin örgütlenmesi ve Yönetimi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, 6(4), 495-508.
  • Baltacı, H. (2014). Göçmen öğrencilerin başarı durumunu etkileyen etmenlerin okul yöneticisi, öğretmen, veli ve öğrencilerin görüşlerine göre değerlendirilmesi. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Yakın, Doğu Üniversitesi, EBB, Kıbrıs.
  • Başar, M., Akan, D., Çi̇ftçi̇, M. (2018). Mülteci Öğrencilerin Bulunduğu Sınıflarda Öğrenme Sürecinde Karşılaşılan Sorunlar. Kastamonu Eğitim Dergisi, 26 (5), 1571-1578. DOI: 10.24106/kefdergi.427432
  • Başarır, F., Sarı, M., Çetin, A. (2014). Öğretmenlerin çok kültürlü eğitim algılarının İncelenmesi. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 4(2), 91-110.
  • Borlat, C. (2019). 1989 zorunlu göçü, göçmenlerin sosyal entegrasyonu: Çanakkale Şirinköy Bulgaristan göçmenleri üzerine bir araştırma (Yüksek Lisans Tezi). Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Briefs, European University Institute Research Repository, Erişim Tarihi: 22 Temmuz 2020, at: http://hdl.handle.net/1814/39225
  • Büdün, M. (2020). Okula Kayıt İçin Destek Programı. MEB Ankara.
  • Candappa, M. (2000). Building a new life: The role of theschool in supporting refugee children. Multicultural Teaching, 19(1), 28-38
  • Cebeci, M. (2015). Sosyolojik Açıdan Göç ve Göçmenlerin Sosyal Kültürel Entegrasyonları. Disiplinlerarası Göç ve Göç politikaları Sempozyumu. 29-30 Mayıs 2015. Istanbul.
  • Christenson, S. L., Havsy L.H. (2004). Family-School- Peer Relationships: Significance for Social, Emotional and Academical Learning. Building Academic Success on Social and Emotional Learning What Does the Research Say? Zins, J.E., Margaret, C. W.
  • Walberg, H. J., Building Academic Success on Social and Emotional Learning (ss. 59-76). Teachers College, Columbia University.
  • De Bel-Air. (2016). Françoise, Migration profile: Syria, Migration Policy Centre, Policy, Delbeq, A., Van de Ven, A., Gustafson, D. H. (1975). Group techniques for program planning: A guide to nominal group and Delphi processes. Glenview, USA: Scott, ForesmanandCompany.
  • Deniz, T. (2014). Uluslararası göç sorunu perspektifinde Türkiye. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 2014, S. (18/1), s. 175-204.
  • Dryden-Peterson S. (2015). The educational experiences of refugee children in countries of first asylum. Washington, DC: Migration Policy Institute.
  • Emin, M. N. (2016). Türkiye’deki Suriyeli çocukların eğitimi. Temel eğitim politikaları. SETA Siyaset, Ekonomi ve Toplum Araştırmaları Vakfı: İstanbul. http://file.setav.org/Files/Pdf/20160309195808_turkiyedeki-suriyeli-cocuklarin-egitimi-pdf.pdf
  • Er, A. R., Bayındır, N. (2015). İlkokula giden mülteci çocuklara yönelik sınıf Öğretmenlerinin pedagojik yaklaşımları. Uluslararası Sosyal ve Eğitim Bilimleri Dergisi, 2(4), 175-185. DOI:10.20860/ijoses.08223
  • Erdem, C. (2017). Sınıfında mülteci öğrenci bulunan sınıf öğretmenlerinin yaşadıkları öğretimsel sorunlar ve çözüme dair önerileri. Medeniyet Eğitim Araştırmaları Dergisi, 1(1), 26-42.
  • Eroğlu, Ö. B., Gülcan, M. G. (2016). Göçle gelen ailelerin ve çocuklarının eğitim sorunları (Mersin İli Örneği). ÖN SÖZ, 218.
  • Gencer, T. E. (2017). Göç ve eğitim ilişkisi üzerine bir değerlendirme: Suriyeli çocukların eğitim gereksinimi ve okullaşma süreçlerinde karşılaştıkları güçlükler. Journal of International Social Research, 10(54).
  • Goodwin, A. (2002). Teacher preparation and the education of immigrant children. Education and Urban Society, 34(2), 157-171. Göç İdaresi Genel Müdürlüğü. (2020). Yıllık Göç Raporları. T.C. İçişleri Bakanlığı Göç İdaresi Genel Müdürlüğü Yayınları. Erişim 03 Eylül 2020 https://www.goc.gov.tr/gecici-koruma5638
  • Göç İdaresi Genel Müdürlüğü. (2020a). Yıllık Göç Raporları. T.C. İçişleri Bakanlığı Göç İdaresi Genel Müdürlüğü Yayınları. Erişim Tarihi: 11 Ağustos 2020, https://www.goc.gov.tr/yillik-goc-raporlari
  • Göç İdaresi Genel Müdürlüğü. (2020b). Göç Tarihi, T.C İçişleri Bakanlığı Göç İdaresi GenelMüdürlüğü Yayınları. Erişim Tarihi: 11 Ağustos 2020, www.goc. https://.gov.tr/goc-tarihi
  • Hechmann, F. (2008). Education and the Integration of Migrants: Challenges for European Education Systems Arising from Immigration and Strategies for the Successful Integration of Migrant Children in European Schools and Societies. NESSE Analytical Report 1 for EU Commission DG Education and Culture.
  • International Organisationfor Migration. (IOM). (2017). Migration Flows Europe. The UN Migration Agency. Kanu, Y. (2008). Educational needs and barriers for African refugee students in Manitoba. Canadian Journal of Education, 31(4), 915-940.
  • Kardeş, S., Akman, B. (2018). Suriyeli sığınmacıların eğitimine yönelik öğretmen Görüşleri, ElementaryEducation Online, 17(3).
  • Kaya, N., Alcı, B. (2019). Türk Cumhuriyetlerinde öğretmenlik mesleği, Journal of International Social Research, 12(63).
  • Levent, F., Çayak, S. (2017). Türkiye'de Suriyeli Öğrencilerin Eğitimine Yönelik Okul Yöneticilerinin Görüşleri. Hasan Ali Yücel Egitim Fakültesi Dergisi, 14(1), 21.
  • Linstone, H., Turloff, M. (1975). The Delphi method: Techniques and applications. London, UK: Addison-Wesley.
  • Lohrmann, R. (2003). Migrants, refugees and insecurity. Current threats to peace? International Migration, 38 (4), 3–22.
  • Naff, A. (1994). The early Arab immigrant experience. The development of Arab-American identity, 23-35.
  • Özdek, B., Özdemir, E. (2018). Suriye göçünün işletmelerin pazarlama uygulamaları üzerindeki etkileri: Gaziantep Örneği. Uludağ Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 37(2), 65-88.
  • Özer, M., Aktaş, B. Ç. (2019). Değerler eğitimi devamlılığı: okul öncesi eğitim programından hayat bilgisi öğretim programına. Elementary Education Online, 18(1).
  • Özkarslı, F. (2014). Suriye’den Türkiye’ye göç ve Suriyelilerin enformel istihdamı. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Artuklu Üniversitesi, SBE, Mardin.
  • Öztürk, G., Nakiboğlu, A. (2019). Ticaret mecmuasına göre Suriye’nin iktisadi yapısına genel bir bakış (1925), Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 230-235.
  • Parente, F.J., Anderson, J.K., Myers, P., O’Brien, T. (1994). An examination of factors contributing to Delphi accuracy. Journal of Forecasting, 3(1), 173-183.
  • Safran, M. (2020). Okula Kayıt İçin Destek Programı, MEB Ankara. Erişim Tarihi: 07 Ocak 2020https://www.meb.gov.tr/multeci-cocuklarin-egitime-kazandirilmasi-icin-destek-programi/haber/20068/tr
  • Sağlam, H. İ., Kanbur, N. İ. (2017). Sınıf öğretmenlerinin mülteci öğrencilere yönelik tutumlarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Sakarya University Journal of Education, 7(2), 310-323.
  • Schmidt, R.C. (1997), Managing Delphi Surveys Using Nonparametric Statistical Techniques. Decision Sciences, 28: 763-774. doi:10.1111/j.1540-5915.1997.tb01330.x
  • Skulmoski, G.J., Hartman, F. T., Krahn, J. (2007). Delphi for post graduate research method. Bilgi Teknolojileri Eğitimi Dergisi: Araştırma, 6 (1), 1-21.
  • Spry, C., Hornsey, M. (2007). The influence of blind and constructive patriotism on attitudes toward multiculturalism and immigration. Australian Journal of Psychology, 59 (3), 15–158.
  • Stephan, W. G., Ybarra, O., Bachman, G. (1999). Prejudice toward immigrants. Journal of Applied Social Psychology, 29 (11), 2221–2237.
  • Strauss, A., Corbin, J. (1998). Basics of qualitative research techniques. Thousand Oaks, CA: Sage publications.
  • Şeker, B. D. (2015). Göç ve uyum süreci psikolojik bir değerlendirme, İçinde B. D. Şeker; İ. Sirkeci & M. M. Yüceşahin (Eds.), Göç ve Uyum (ss. 9-21). London: Transnational Press.
  • Şeker, B. D., Aslan, Z. (2015). Refugee children in the educational process: A social psychological assessment. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, 8(1), 86-105.
  • Şimşir, Z., Dilmaç, B. (2018). Yabancı uyruklu öğrencilerin eğitim gördüğü okullarda öğretmenlerin karşılaştığı sorunlar ve çözüm önerileri. Elementary Education Online, 17(3).
  • Tanrıkulu, F. (2017). Türkiye’de yaşayan Suriyeli çocukların eğitim sorunu ve çözüm Önerileri. Liberal Düşünce Dergisi, (86), 127-144.
  • Tanrıkulu, F. (2018). Suriye krizi sonrası Türkiye’deki sığınmacıların ve göçmenlerin eğitimi: geçmiş, bugün ve gelecek perspektifleri. Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 11(3), 2585-2604.
  • Taşkın, P., Erdemli, O. (2018). Educationfor Syrian Refugees: Problems Faced by Teachers in Turkey. Eurasian Journal of Educational Research, 75, 155-177.
  • Taştan, C., Çelik, Z. (2017). Türkiye’de Suriyeli çocukların eğitimi: Güçlükler ve öneriler. Ankara: Eğitim-Bir-Sen Stratejik Araştırmalar Merkezi.
  • Tobin, J., Arzubiaga, A. E., Adair, J. K. (2013). Children crossing borders. New York, NY: RussellSage Foundation.
  • Tösten, R., Toprak, M., Kayan, M. S. (2017). An Investigation of Forcibly Migrated Syrian Refugee Students at Turkish Public Schools. Universal Journal of Educational Research, 5(7), 1149-1160.
  • Tunç, A. Ş. (2015). Mülteci davranışı ve toplumsal etkileri: Türkiye‘deki Suriyelilere ilişkin bir değerlendirme. TESAM Akademi Dergisi, 2(2), 29- 63.
  • TÜİK (2019). Haber Bülteni, Sayı: 33709, Erişim Tarihi: 19 Temmuz 2020, http://www.tuik.gov.tr/PreHaberBultenleri.do?id=33709
  • UNICEF, (2019). Birleşmiş Milletler Çocuklara Yardım Fonu, Türkiye İnsani Durum Raporu No.36 Erişim Tarihi: 11 Şubat 2020, https://www.unicefturk.org/public/uploads/files/UNICEF%20Turkey%20Humanitarian%20Situation%20Report%20No.%2036%20-%20End-Year%202019.pdf
  • UNİCEF, (2020). 2019 Yıllık Planı. Erişim Tarihi: 24 Temmuz 2020, https://www.unicef.org/turkey/sites/unicef.org.turkey/files/2020-06/UNICEF%202019%20Y%C4%B1ll%C4%B1k%20Faaliyet%20Raporu_1.pdf
  • Üstün, A., Bayar, A., Bozkurt, E. (2017). Mülteci çocukların ailelerinin algılarına göre eğitim sorunları. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 4(12), 747-755.
  • Van Heelsum, A. (2016). Why migration will continue: aspirations and capabilities of Syrians and Ethiopians with different educational backgrounds. Ethnic and Racial Studies, 39(8), 1301-1309.
  • World Economic Forum (WEF) (2018) The Global Competitiveness Report 2017–2018.InsightReport. Erişim Tarihi: 22 Temmuz 2020, http://www3.weforum.org/docs/GCR202018/05FullReport/TheGlobalCompetitivenessReport2017%E2%80%932018.pdf
  • Yılmaz, B. (2004). Türkiye’de Eğitim Politikası ve Kütüphane. Ankara: TKD Ankara Şubesi
  • Yurdakul, A., Tok, T. (2018). Öğretmen gözüyle göçmen/mülteci öğrenci. Adnan Menderes Üniversitesi Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 9 (2), 46-58.
  • Yüksel, U., Bulut, M. N., Mor, Z. (2014). Türkiye’de bulunan Suriyeli mülteciler: infografik rapor. Ankara: Uluslararası Orta Doğu Barış Araştırmaları Merkezi. http://www.impr.org.tr/tr/wpcontent/uploads/T%C3%BCrkiyede-Bulunan-SuriyeliM%C3%BClteciler.pdf
  • Zayi̇moğlu Öztürk, F. (2018). Mülteci öğrencilere sunulan eğitim-öğretim hizmetinin sosyal bilgiler öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi. Anadolu Journal of Educational Sciences International, 8(1),52-79.
Toplam 69 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ümüt Arslan 0000-0002-3611-9607

Merve Ergul 0000-0002-7618-1202

Yayımlanma Tarihi 2 Ocak 2022
Gönderilme Tarihi 4 Kasım 2020
Kabul Tarihi 28 Mayıs 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Sayı: 54

Kaynak Göster

APA Arslan, Ü., & Ergul, M. (2022). Mülteci Öğrencilerin Eğitimlerinde Yaşadıkları Sorunlar: Öğretmenlerin Perspektifinden Bir Delphi Çalışması. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi(54), 1-31. https://doi.org/10.9779/pauefd.820780

Cited By