Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Ortaokul Öğrencilerinde Görülen Dijital Oyun Bağımlılığının Öğrenci Görüşlerinden Yararlanılarak Çeşitli Açılardan İncelenmesi

Yıl 2023, Cilt: 3 Sayı: 2, 106 - 118, 31.12.2023

Öz

Bu araştırmanın amacı, ortaokul öğrencilerinin dijital oyun bağımlıklarının, çeşitli etkenler ışığında öğrenci görüşlerine dayanarak incelemektir. İstanbul ilinin Beykoz İlçesinde yer alan bir devlet okulunda öğrenim görmekte olan 30 öğrenci bu çalışmanın katılımcılarını oluşturmaktadır. Öğrencilerin 16 tanesi erkek 14 tanesi kız, yaşları ise 10 – 13 arasında değişmektedir. Çalışmada nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması kullanılmış olup veri toplama aracı olarak yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Araştırma sonucuna göre ortaokul öğrencilerinin; dijital oyun bağımlılığını zararlı gördükleri, birçoğunun sürekli oynadığı bir dijital oyunun bulunduğu, dijital oyuna ayırdıkları süreyi fazla bulmadıkları, yapacak herhangi bir aktiviteleri olmadığında dijital oyunlara yöneldikleri gibi sonuçlar elde edilmiştir. Ayrıca bu sonuçlara ek olarak, genelde savaş türü oyunları oynamayı tercih ettikleri, dijital oyun oynayamadıklarında kendilerini kötü hissettikleri, dijital oyun oynarken olumsuz duygulara kapıldıkları, aile ve arkadaşlarıyla zaman geçirirken dijital oyun oynamayı düşünmedikleri ve son olarak savaş, aksiyon türü oyunları üretmek istedikleri gibi sonuçlar da elde edilmiştir

Kaynakça

  • Aktaş, B. (2018). Ortaokul Öğrencilerinde İnternet ve Dijital Oyun Bağımlılığının Psikolojik Sağlamlık ve Saldırganlıkla İlişkisi. Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi. Kafkas Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Kars.
  • Aktaş, E. & Uzuner Yurt, S. (2015). Türkçe Eğitimi Alanındaki Makale Özetlerine Yönelik Bir İçerik Analizi. Turkish Studies, 10(7), 73-96.
  • Alkan, MÇ. (4 Ağustos 2020). Oyun Bağımlılığının Sebepleri, Zararları ve Alınabilecek Önlemler. 26 Kasım 2023, https://www.mentalup.net/blog/oyun-bagimliligi.
  • Aydın, N. (2018). Nitel Araştırma Yöntemleri: Etnoloji. Uluslararası Beşerî ve Sosyal Bilimler İnceleme Dergisi, 2 (2), 60-71.
  • Baltacı, A. (2019). Nitel Araştırma Süreci: Nitel Bir Araştırma Nasıl Yapılır? Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5 (2), 368-388.
  • Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu (2020), Dijital Oyunlar Raporu.
  • Can, A. % Taylı, A. (2014). Ortaokul Öğrencilerinin Kariyer Gelişimlerinin İncelenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 14(2), 321-34.
  • Çelik, H., Baykal, N. B., & Memur, H. N. K. (2020). Nitel veri analizi ve temel ilkeleri. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi, 8(1), 379-406.
  • Dilbaz, NH. (7 Ekim 2021). Teknoloji Bağımlılığı Nedir? Nedenleri Nelerdir? 24 Kasım 2023, https://l24.im/ZgFyQ. Dinç, M. (2015). Teknoloji Bağımlılığı ve Gençlik. Gençlik Araştırmaları Dergisi. 3 (3), 31-65.
  • Gökbulut, B. (2020). Ortaokul Öğrencilerinin Akran Zorbalığı ve Dijital Oyun Bağımlılığı Arasındaki İlişki. Karaelması Eğitim Bilimleri Dergisi, 8(1), 89-100.
  • Gökel, Ö. (2020). Teknoloji Bağımlılığının Çeşitli Yaş Gruplarındaki Çocuklara Etkileri Hakkındaki Ebeveyn Görüşleri. Kıbrıs Türk Psikiyatri ve Psikoloji Dergisi, 2 (1), 41-47.
  • Gökşen, C. (2014). Oyunların Çocukların Gelişimine Katkıları ve Gaziantep Çocuk Oyunları. Atatürk Üniversitesi, Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü Dergisi. 0 (52), 0-.
  • Güvendi, B., Tekkurşun Demir, G. & Keskin, B. (2019). Ortaokul Öğrencilerinde Dijital Oyun Bağımlılığı ve Saldırganlık. OPUS İnternational Journal of Society Researches, 11(18), 1194-1217.
  • Hazar, Z, Tekkurşun, D. & Dalkıran, H. (2017). Ortaokul Öğrencilerinin Geleneksel Oyun ve Dijital Oyun Algılarının İncelenmesi: Karşılaştırmalı Metafor Çalışması. SPORMETRE Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 15(4), 179-190.
  • Huizinga, J. (2006). Homo Ludens Oyunun Toplumsal İşlevi Üzerine Bir Deneme. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Karaduman, M. & Aciyan, E.p. (2020). Baudrillard’ın Simülasyon Kuramıbağlamında Dijital Oyunlar ve Bağımlılık Üzerine Bir Değerlendirme. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 22(1), 453-472.
  • Kestane, M. (2019). Dijital Oyun Bağımlılığının İlköğretim İkinci Kademe Çağındaki Öğrencilerin Akademik Başarısı ile İlişkisi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Biruni Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Koçak, A. & Arun, Ö. (2006). İçerik Analizi Çalışmalarında Örneklem Sorunu. Selçuk İletişim, 4(3), 21-28.
  • Korkmaz, Ö. & Korkmaz, Ö. (2019). Ortaokul Öğrencilerinin oyun Bağımlılık Düzeyleri, Oyun Alışkanlıkları ve Tercihleri. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20(3), 798-812
  • Küçükvardar, M. & Tıngöy, Ö. (2018). Teknoloji Bağımlılığının Semptomlar Temelinde İncelenmesi. AJIT-e: Academic Journal of Information Technology. 9(35), 111-123.
  • Nergiz, H. & Fidan Nergiz, S. (2021). Çocuk, Ergen veya Gençlerde Dijital Oyun Bağımlılığını Araştıran Ulusal Lisansüstü Tezlerin İncelemesi. Gençlik Araştırmaları Dergisi. 9(23), 53- 80.
  • Nicolopoulou, A. (2004). Oyun, bilişsel gelişim ve toplumsal dünya: Piaget, Vygotsky ve sonrası. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 37(2), 137-169.
  • Öcal, T. & Metin, SN (2022). Okul Takımlarına Katılan ve Katılmayan Ortaokul Öğrencilerinin Dijital Oyun Bağımlılığı ve Akran İlişkilerinin İncelenmesi. Akdeniz Spor Bilimleri Dergisi, Akademik Spor Araştırmaları Özel Sayısı, 727-737.
  • Savcı, M. & Aysan, F. (2017). Teknolojik Bağımlılıklar ve Sosyal Bağlılık: İnternet Bağımlılığı, Sosyal Medya Bağımlılığı, Dijital Oyun Bağımlılığı ve Akıllı Telefon Bağımlılığının Sosyal Bağlılığı Yordayıcı Etkisi. Dusunen Adam The Journal of Psychiatry and Neurological Sciences, 2017 (30), 202-216.
  • Subaşı, M. & Okumuş, K. (2017). Bir Araştırma Yöntemi Olarak Durum Çalışması. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 21(2), 419-426.
  • Talan, T. & Kalınkara, Y. (2020). Ortaokul Öğrencilerinin Dijital Oyun Oynama Eğilimlerinin ve Bilgisayar Oyun Bağımlılık Düzeylerinin İncelenmesi: Malatya İli Örneği. Journal of Instructional Technologies and Teacher Education. 9 (1), 1-13.
  • Tekerek, N. (2006). Oyun Kavramı’ndan Drama’ya Drama’dan Dramatik Eğitim’e From. Tiyatro Araştırmaları Dergisi, 22(22), 47-73.
  • Tuğrul, B., Ertürk, H.G., Altınkaynak-Özen, Ş. ve Güneş, G. (2014a). Oyunun üç kuşaktaki değişimi. International Journal of Social Science, 27, 1-16.
  • Uzunoğlu, A. (2021). Dijital Oyun ve Bağımlılık. Yeni Medya, 2021(11), 116-131.
  • Yalçın Irmak, A & Erdoğan, S. (2016), Ergen ve Genç Erişkinlerde Dijital Oyun Bağımlılığı: Güncel Bakış. Türk Psikiyatri Dergisi, 27(2), 128-37.
  • YEŞİLAY, ‘Teknoloji Bağımlılığı Nedir?’, 24.12.2023, https://www.yesilay.org.tr/tr/bagimlilik/teknoloji-bagimliligi.

The Examination of Digital Game Addiction of Secondary School Students from Various Perspectives through Students' Opinions

Yıl 2023, Cilt: 3 Sayı: 2, 106 - 118, 31.12.2023

Öz

The purpose of this research is to examine the digital game addictions of secondary school students based on student opinions in the light of various factors. The participants of this study are 30 students studying at a public school in Beykoz District of Istanbul. 16 of the students are boys and 14 of them are girls, and their ages vary between 10 and 13. A case study, one of the qualitative research methods, was used in the study and a semi-structured interview form was used as a data collection tool. According to the results of the research, secondary school students consider digital game addiction harmful, most of them have a digital game that they play constantly, they do not consider the time they spend on digital games too much, and they prefer mostly digital games when they do not have any activities to do. In addition to these results, they generally prefer to play war type games, they feel bad when they cannot play digital games, they get negative emotions while playing digital games, they do not think about playing digital games while spending time with their family and friends, and finally they want to develop war and action type games

Kaynakça

  • Aktaş, B. (2018). Ortaokul Öğrencilerinde İnternet ve Dijital Oyun Bağımlılığının Psikolojik Sağlamlık ve Saldırganlıkla İlişkisi. Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi. Kafkas Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Kars.
  • Aktaş, E. & Uzuner Yurt, S. (2015). Türkçe Eğitimi Alanındaki Makale Özetlerine Yönelik Bir İçerik Analizi. Turkish Studies, 10(7), 73-96.
  • Alkan, MÇ. (4 Ağustos 2020). Oyun Bağımlılığının Sebepleri, Zararları ve Alınabilecek Önlemler. 26 Kasım 2023, https://www.mentalup.net/blog/oyun-bagimliligi.
  • Aydın, N. (2018). Nitel Araştırma Yöntemleri: Etnoloji. Uluslararası Beşerî ve Sosyal Bilimler İnceleme Dergisi, 2 (2), 60-71.
  • Baltacı, A. (2019). Nitel Araştırma Süreci: Nitel Bir Araştırma Nasıl Yapılır? Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5 (2), 368-388.
  • Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu (2020), Dijital Oyunlar Raporu.
  • Can, A. % Taylı, A. (2014). Ortaokul Öğrencilerinin Kariyer Gelişimlerinin İncelenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 14(2), 321-34.
  • Çelik, H., Baykal, N. B., & Memur, H. N. K. (2020). Nitel veri analizi ve temel ilkeleri. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi, 8(1), 379-406.
  • Dilbaz, NH. (7 Ekim 2021). Teknoloji Bağımlılığı Nedir? Nedenleri Nelerdir? 24 Kasım 2023, https://l24.im/ZgFyQ. Dinç, M. (2015). Teknoloji Bağımlılığı ve Gençlik. Gençlik Araştırmaları Dergisi. 3 (3), 31-65.
  • Gökbulut, B. (2020). Ortaokul Öğrencilerinin Akran Zorbalığı ve Dijital Oyun Bağımlılığı Arasındaki İlişki. Karaelması Eğitim Bilimleri Dergisi, 8(1), 89-100.
  • Gökel, Ö. (2020). Teknoloji Bağımlılığının Çeşitli Yaş Gruplarındaki Çocuklara Etkileri Hakkındaki Ebeveyn Görüşleri. Kıbrıs Türk Psikiyatri ve Psikoloji Dergisi, 2 (1), 41-47.
  • Gökşen, C. (2014). Oyunların Çocukların Gelişimine Katkıları ve Gaziantep Çocuk Oyunları. Atatürk Üniversitesi, Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü Dergisi. 0 (52), 0-.
  • Güvendi, B., Tekkurşun Demir, G. & Keskin, B. (2019). Ortaokul Öğrencilerinde Dijital Oyun Bağımlılığı ve Saldırganlık. OPUS İnternational Journal of Society Researches, 11(18), 1194-1217.
  • Hazar, Z, Tekkurşun, D. & Dalkıran, H. (2017). Ortaokul Öğrencilerinin Geleneksel Oyun ve Dijital Oyun Algılarının İncelenmesi: Karşılaştırmalı Metafor Çalışması. SPORMETRE Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 15(4), 179-190.
  • Huizinga, J. (2006). Homo Ludens Oyunun Toplumsal İşlevi Üzerine Bir Deneme. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Karaduman, M. & Aciyan, E.p. (2020). Baudrillard’ın Simülasyon Kuramıbağlamında Dijital Oyunlar ve Bağımlılık Üzerine Bir Değerlendirme. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 22(1), 453-472.
  • Kestane, M. (2019). Dijital Oyun Bağımlılığının İlköğretim İkinci Kademe Çağındaki Öğrencilerin Akademik Başarısı ile İlişkisi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Biruni Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Koçak, A. & Arun, Ö. (2006). İçerik Analizi Çalışmalarında Örneklem Sorunu. Selçuk İletişim, 4(3), 21-28.
  • Korkmaz, Ö. & Korkmaz, Ö. (2019). Ortaokul Öğrencilerinin oyun Bağımlılık Düzeyleri, Oyun Alışkanlıkları ve Tercihleri. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20(3), 798-812
  • Küçükvardar, M. & Tıngöy, Ö. (2018). Teknoloji Bağımlılığının Semptomlar Temelinde İncelenmesi. AJIT-e: Academic Journal of Information Technology. 9(35), 111-123.
  • Nergiz, H. & Fidan Nergiz, S. (2021). Çocuk, Ergen veya Gençlerde Dijital Oyun Bağımlılığını Araştıran Ulusal Lisansüstü Tezlerin İncelemesi. Gençlik Araştırmaları Dergisi. 9(23), 53- 80.
  • Nicolopoulou, A. (2004). Oyun, bilişsel gelişim ve toplumsal dünya: Piaget, Vygotsky ve sonrası. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 37(2), 137-169.
  • Öcal, T. & Metin, SN (2022). Okul Takımlarına Katılan ve Katılmayan Ortaokul Öğrencilerinin Dijital Oyun Bağımlılığı ve Akran İlişkilerinin İncelenmesi. Akdeniz Spor Bilimleri Dergisi, Akademik Spor Araştırmaları Özel Sayısı, 727-737.
  • Savcı, M. & Aysan, F. (2017). Teknolojik Bağımlılıklar ve Sosyal Bağlılık: İnternet Bağımlılığı, Sosyal Medya Bağımlılığı, Dijital Oyun Bağımlılığı ve Akıllı Telefon Bağımlılığının Sosyal Bağlılığı Yordayıcı Etkisi. Dusunen Adam The Journal of Psychiatry and Neurological Sciences, 2017 (30), 202-216.
  • Subaşı, M. & Okumuş, K. (2017). Bir Araştırma Yöntemi Olarak Durum Çalışması. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 21(2), 419-426.
  • Talan, T. & Kalınkara, Y. (2020). Ortaokul Öğrencilerinin Dijital Oyun Oynama Eğilimlerinin ve Bilgisayar Oyun Bağımlılık Düzeylerinin İncelenmesi: Malatya İli Örneği. Journal of Instructional Technologies and Teacher Education. 9 (1), 1-13.
  • Tekerek, N. (2006). Oyun Kavramı’ndan Drama’ya Drama’dan Dramatik Eğitim’e From. Tiyatro Araştırmaları Dergisi, 22(22), 47-73.
  • Tuğrul, B., Ertürk, H.G., Altınkaynak-Özen, Ş. ve Güneş, G. (2014a). Oyunun üç kuşaktaki değişimi. International Journal of Social Science, 27, 1-16.
  • Uzunoğlu, A. (2021). Dijital Oyun ve Bağımlılık. Yeni Medya, 2021(11), 116-131.
  • Yalçın Irmak, A & Erdoğan, S. (2016), Ergen ve Genç Erişkinlerde Dijital Oyun Bağımlılığı: Güncel Bakış. Türk Psikiyatri Dergisi, 27(2), 128-37.
  • YEŞİLAY, ‘Teknoloji Bağımlılığı Nedir?’, 24.12.2023, https://www.yesilay.org.tr/tr/bagimlilik/teknoloji-bagimliligi.
Toplam 31 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Öğretim Teknolojileri, Eğitim Teknolojisi ve Bilgi İşlem
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Emrah Demir 0009-0000-2371-3554

İbrahim Hakkı Bulut Bu kişi benim 0000-0002-2763-4922

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2023
Gönderilme Tarihi 30 Kasım 2023
Kabul Tarihi 25 Aralık 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 3 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Demir, E., & Bulut, İ. H. (2023). Ortaokul Öğrencilerinde Görülen Dijital Oyun Bağımlılığının Öğrenci Görüşlerinden Yararlanılarak Çeşitli Açılardan İncelenmesi. Okul Yönetimi, 3(2), 106-118.