Günümüzde
insanlar basılı materyallerden ziyade cep telefonu, tablet, bilgisayar gibi
teknolojik araçları yoğun bir şekilde kullanmaktadır. Bu araçlarla etkileşim
içerisinde olduklarından istemli ya da istemsiz biçimde ekrana yönelik
okuryazarlık becerisi edinmektedirler. Bireyler ekranın avantajlarının ne kadar
farkındadır, bu avantajlarından yararlanabiliyorlar mı, dezavantajlarını ne
kadar aza indergeyebiliyorlar ya da demografik özellikleri ekran okuma
düzeylerini etkiliyor mu? Günümüzde bu tür sorular henüz netlik kazanamamıştır.
Bu doğrultuda araştırmada öğretmen adaylarının ekran okuma öz yeterlik
algılarının dağılımlarını ve algılarını cinsiyet, sınıf seviyesi, okuma
materyali tercihi, ekran okuma aracı, yazı tipi ve günlük internet kullanım
süresine göre incelemek amaçlanmıştır. Araştırmanın örneklemini Gazi
Üniversitesi’nde Sınıf ve Matematik Öğretmenliği Bölümlerindeöğrenim gören 320
öğretmen adayı oluşturmaktadır. Veriler 2017-2018 eğitim-öğretim yılı bahar
döneminde toplanmıştır. Öğretmen adaylarının ekran okuma öz yeterlik algılarını
belirlemek için geliştirilen “Ekran Okuma Öz Yeterlik Algısı Ölçeği”
kullanılmıştır. Verilerin analizinde Mann Whitney U ve Kruskal Wallis H-testi
kullanılmıştır. Yapılan Mann Whitney U-testi sonucunda öğretmen adaylarının
ekran okuma öz yeterlik algılarında cinsiyete göre anlama boyutunda anlamlı
farka rastlanmıştır. Kruskal Wallis H-testi sonucunda ise okuma materyali
tercihine göre göz sağlığı, ekran okuma aracı tercihine göre kullanışlılık,
anlama ve göz sağlığı boyutlarında, günlük internet kullanım süresine göre
kullanışlılık, sayfayı yönetme ve göz sağlığı boyutlarında anlamlı farka
rastlanmıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Aralık 2018 |
Gönderilme Tarihi | 10 Ocak 2019 |
Kabul Tarihi | 10 Ocak 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 7 Sayı: 4 |